Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omgekeerde schroef berekening

Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 14:29 #276035

Wij hebben een 4-blads vaste schroef en hebben daar (op goed geluk) een schroefas dynamo opgezet. Nu werkt deze erg goed (laad met 280W bij een snelheid van 6 knopen), maar volgens mij valt er veel meer uit te halen want de as draait nauwelijks langzamer als de dynamo werkt.

Voordat we de hele boel gaan verbouwen zou ik graag wat meer rekenen om een idee van de grenzen te krijgen. Nu is het niet heel moeilijk om een schroef berekening te maken, maar alle rekenmethodes die ik kan vinden hebben betrekking op het aandrijven van de boot, geen van de methodes spreekt over een schroef die aangedreven word door het langsstromende water.

Iemand bekend met de theorie hier achter?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 14:39 #276039

Wat voor dynamo/alternator gebruik je? Permanente magneet, of veldwikkeling?
Je zou in het laatste geval de veldstroom iets groter kunnen maken waardoor de alternator meer gaat leveren, eventueel variabel maken waardoor je kan experimenteren waar het optimum ligt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 14:49 #276045

De veldstroom is helaas niet variabel de opbrengst is gelinkt aan het toerental. Dat zou inderdaad de mooiste manier zijn om het proefondervindelijk vast te stellen.

Ik zal dus of aan een andere dynamo moeten, of het toerental opvoeren. Voor die laatste heb ik een grotere schroefas poelie nodig, en het kost uiteraard meer energie om die rond te draaien. De vraag is nu (voor mij) hoeveel meer energie is er beschikbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:01 #276049

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Omgekeerd rekenen is niet zo moeilijk.

We weten de spoed en de snelheid en het schroefas toerental.
Met deze gegevens kan je de slip berekenen.

snelheid = spoed x schroefas toerental x slip

Hang dit even aan een tijd eenheid van 1 min hussel de formule door elkaar en je kan de slip berekenen, de slip wordt nu het gegeven waarmee je de efficiƫntie van je dynamo kan meten.
Laatst bewerkt: 11 apr 2012 15:04 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:17 #276051

Het is minder makkelijk dan dat, slip is namelijk niet lineair. Tijdens varen op de motor is het schroefas toerental ongeveer 1400-1500 RPM, tijdens het zeilen houd het bij 170-180 op. Er is een zeer groot verschil in schroefefficientie (= slip) tussen deze twee toerentallen, ten nadele van het lagere toerental omdat de schroef is geoptimaliseerd voor het hogere toerental.

Ik heb de berekening op deze manier ook benaderd, maar het komt niet in de buurt van de realiteit, ver daarvan....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 apr 2012 15:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:20 #276052

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heb je hier www.go-fast.com/Prop_Slip_Calculator.htm iets aan?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:27 #276058

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Erikdejong schreef :
Het is minder makkelijk dan dat, slip is namelijk niet lineair. Tijdens varen op de motor is het schroefas toerental ongeveer 1400-1500 RPM, tijdens het zeilen houd het bij 170-180 op. Er is een zeer groot verschil in schroefefficientie (= slip) tussen deze twee toerentallen, ten nadele van het lagere toerental omdat de schroef is geoptimaliseerd voor het hogere toerental.

Ik heb de berekening op deze manier ook benaderd, maar het komt niet in de buurt van de realiteit, ver daarvan....


Dat snap ik, wat had je dan in gedachten, dan zou er nog maar 1 oplossing zijn een verstelbare schroef, voor beide doelen de meest optimale spoed in stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:30 #276060

@ Henkvd
Je schrijft dat het heel makkelijk is, maar een antwoord levert het me niet op, dus wat bedoel je met je post?

Thomas, ik moet me er even in verdiepen, maar ik denk niet dat het me helpt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 apr 2012 15:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:39 #276065

erik als je het niet (of erg moeilijk) kunt berekenen moet je gaan meten :whistle:

ik stel me zoiets voor:
neem een stuk hout, dikke lat en zet daar aan de onderkant een scharnier op. een tweede stuk hout, korter hol je een beetje uit ter dikte van de as. zet er een draad end door ( eerst in beide stokken een gat boren :evil: ) zodat je met een vleugel moer er spanning op kunt zetten.
aan de top van de langste zet je een ulster of ander weeg apparaat en je weet het koppel. ff knutselen en een stukje varen (maar dat laatste is toch je hobby).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:44 #276069

Ook dat zal niet werken, een schroef die stilstaat heeft een heel andere rotatie kracht dan eentje die draait met bijvoorbeeld 100 of 150 RPM.

We (ik) moet(en) het dus echt zoeken in een matematische aanpak (ook een hobby), of proefondervindelijk, maar dat laatste word me een beetje te veel werk en te kostbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:49 #276073

Erikdejong schreef :
Ook dat zal niet werken, een schroef die stilstaat heeft een heel andere rotatie kracht dan eentje die draait met bijvoorbeeld 100 of 150 RPM.

We (ik) moet(en) het dus echt zoeken in een matematische aanpak (ook een hobby), of proefondervindelijk, maar dat laatste word me een beetje te veel werk en te kostbaar.

ik wil in mijn advies de as niet stilzetten, je draait de vleugelmoer aan tot dat je vindt dat de as te langzaam gaat draaien, je meet dus het koppel in de wrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omgekeerde schroef berekening 11 apr 2012 15:54 #276075

Dat zou inderdaad nog wel een optie kunnen zijn ja.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl