Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen koelmiddel MD22L-B

Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 02:39 #281915

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Een vraagje voor Fer misschien , maar welk koelmiddel zou ik best gebruiken voor de vervanging van datgene wat er nu al jaren in zit ?
Maar wellicht nog belangrijker , hoe ga ik daarbij te werk ?
In het circuit van de warmwater opslag zit ook nog oud koelmiddel , hoe krijg je dat er uit ? Met het weg te spoelen of zo ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 06:43 #281976

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Geadviseerd word om het koelmiddel om de 2 jaar te vervangen.
Ik kreeg de slangen bij de boiler ook niet los. De slangen zelf waren goed, dus maar zo gelaten. Als ik elk jaar de helft van het koelmiddel op een gemakkelijke manier vervang (aftappen bij de motor), is het wat mij betreft ook goed.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 07:15 #281993

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo Sailbleu


De motor heeft verschillende aftappunten waarmee je de motor kunt aftappen en wat betreft de boiler daar van kan je de slangen van los halen om af te tappen (als je ze los krijgt) doorspoelen vind ik geen optie.

Wat het type koelmiddel betreft daarvoor kan je een normaal koelmiddel voor gebruiken.

Gebruik geen long live koelvloeistof, meestal heet dit een vele kleur bv groen of roze

Laat even weten als het koelwater roestig bruin is

Moge je geen handleiding van je motor hebt dan even een PM met e-mail adres dan stuur ik hem op

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 13:21 #282089

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
@ Faran,

tja , om de 2 jaar vervangen , dan wordt het hoog , hoog , hoog , enz... tijd dat ik het nu doe.

@ Fer ,

waarom geen long life spul ?
Dat roze spul dus hé , ik gebruik het voor de winter voorbereiding van mijn motor en toiletten.
Puur spul dacht ik.


Beste groeten
Laatst bewerkt: 02 mei 2012 13:22 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 13:34 #282094

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sailbleu schreef :
waarom geen long life spul ?
Dat roze spul dus hé , ik gebruik het voor de winter voorbereiding van mijn motor en toiletten.

spraakverwarring:
er zijn 2 soorten rose spul:
- de milieuvriendelijke propyleenglycol antivries voor watertank etc
- de longlife koelvloeistof met ethyleenglycol.

Het zal vast geen kwaad kunnen, die longlife koelvloeistof, maar in boekjes van auto's waar het in gebruikt wordt staan altijd grote waarschuwingen over het NIET MENGEN van verschillende soorten koelvloeistof. Vaag staat me bij dat dat te maken had met het feit dat sommige materialen (rubber etc) er niet goed tegen kunnen, maar dat kan ik ook mis hebben.

Voor de bootkoeling is een gewone koelvloeistof meer dan genoeg, en bovendien goedkoper. Je kan ook zelf 50/50 water en antivries mengen, maar dan mis je de anticorrosieve stoffen die wel in koelvloeistof maar niet in antivries zitten.
Die 2 jaar is niet heilig; de antivrieswerking wordt niet echt minder, maar de bescherming tegen corrosie wel. In auto's is vervanging na 3 jaar zo'n beetje de norm.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 16:21 #282165

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sailbleu schreef :
@ Faran,

tja , om de 2 jaar vervangen , dan wordt het hoog , hoog , hoog , enz... tijd dat ik het nu doe.

@ Fer ,

waarom geen long life spul ?
Dat roze spul dus hé , ik gebruik het voor de winter voorbereiding van mijn motor en toiletten.
Puur spul dacht ik.


Beste groeten


Long life kan de keringen en pakkingen beschadigen als ze hiervoor niet zijn gemaakt en long life gaat/kan een nadelige reactie met de gietijzerkop aangaan.

Je mag er wel van uitgaan dat de alle pleziervaartscheepsmotoren geen long live kunnen verdragen ten zij anders vermeld in de handleiding.


Long life heeft een felle kleur bv roze of groen en mogen absoluut niet gemengd worden met een ader vloeistof.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 17:29 #282212

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alle koelvloeistoffen zijn gebaseerd op ethyleen-glycol, en verschillen alleen in de additieven (en zijn ter herkenning van een kleurcode voorzien).
Ethyleenglycol wordt in ongeveer gelijke delen met water vermengd en de ontstane vloeistof heeft bijna alle gewenste eigenschappen. Het blijft vloeibaar tot -38°C en het kookt pas boven de 150°C. Nadeel is dat het mengsel corrosief is, vandaar dat additieven worden toegepast. In het verleden waren die vooral op minerale basis, tegenwoordig bij hoogbelaste aluminium motoren zijn die op organische basis, al dan niet met een toevoeging van silicaat.

BASF is de pionier op het gebied van toepassing van ethyleen-glycol als koelvloeitof, en heeft met name met VW de laatste jaren een aantal bijzondere ontwikkelingen gedaan. Veel mensen zijn inmiddels het spoor bijster geraakt. Hier een overzicht :

VW type G11 (groen van kleur) is gelijk aan BASF Glysantin G48, en bevat silicaat. Toegelaten voor VW motoren tot 07/96.
VW type G12 (rood-paars van kleur met paarse dop) is gelijk aan BASF Glysantin G30, en is silicaatvrij. Toegelaten voor VW motoren.
VW type G12+ (rood-paars van kleur met rode dop) is gelijk aan BASF Glysantin G40 met een hoogwaardig "silicium" additief (silicaat ?). Toegelaten voor VW motoren vanaf 2008.
Er is nu specifiek voor VW zelfs een type G12++ (zie G12++), waar weer een beetje silicaat in zit.

Andere middelen zijn:
- Glysantin G05 (geel van kleur), bevat silicaat.
- Glysantin G33 (blauw/groen, speciaal produkt voor Peugeot/Citroen), silicaatvrij.
- Glysantin G34 (oranje, speciaal voor Opel / GM), silicaatvrij.


Samengevat zijn er globaal op dit moment meerdere types koelvloeistof, gebaseerd op de volgende technologiën voor corrosiebescherming :

- 'oude' technologie : minerale toevoeging als 'inhibitor' (corrosiebescherming)
– hybride technologie : een mix van anorganische en organische inhibitors (Glysantin G05 en G48) VW : G11
– OAT technologie : Organic Acid Technology, bevat organische zuren (Glysantin G30, G33, G34) VW: G12 . Silicaatvrij
– Si-OAT of Lobrid technologie : combinatie van hybride en OAT voor een nog betere corrosiebescherming van aluminium in de motor (Glysantin G40) VW: G12+ en G12++

De vuistregel is dat je silicaathoudende produkten in principe mag bijvullen met een silicaatvrij produkt. Andersom kan zeker niet. In het algemeen is het niet raadzaam verschillende produkten te mixen.

Sommige produkten zijn gebruiksklaar, concentraten moeten nog met water verdund worden. Tot een bepaalde hardheid (0-20°dH (1 °dH = 0,1783 mmol/l) ) mag daar normaal kraanwater voor gebruikt worden, daarboven gedemineraliseerd of gedestilleerd water bijmengen.
Let op ! Concentraat is onverdund absoluut onbruikbaar als koelmiddel (onvoldoende warmtecapaciteit, die wordt geleverd door het toegevoegde water).

Tenzij de motorfabrikant anders specificeert, wordt aangeraden om de koelvloeistof iedere 3-4 jaar volledig te vervangen, omdat de corrosiebescherming afneemt. Zink gaat niet samen met koelvloeistof. Gegalvaniseerde en messing onderdelen in het koelsysteeem dus te vermijden.

Volvo Penta beveelt het gebruik van de eigen koelvloeistof aan.
Laatst bewerkt: 02 mei 2012 17:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 17:42 #282216

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
CeesS,
dank, een uitstekend overzicht.
Aan mij dringt de gedachte zich op dat je die modernste koelvloeistoffen, die immers gemaakt zijn voor hoog-presterende, gevoelige aluminium motoren, prima zou kunnen gebruiken in onze oude gietijzeren blokken... daar gooien we tenslotte ook vaak gewoon zeewater doorheen!
Hoe zie jij dat? Of moeten wij aan de classic....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 18:04 #282223

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Capolavoro schreef :
Aan mij dringt de gedachte zich op dat je die modernste koelvloeistoffen, die immers gemaakt zijn voor hoog-presterende, gevoelige aluminium motoren, prima zou kunnen gebruiken in onze oude gietijzeren blokken... daar gooien we tenslotte ook vaak gewoon zeewater doorheen!
Hoe zie jij dat? Of moeten wij aan de classic....
De oude, robuuste, gietijzeren VP's, Yanmars etc kun je rustig voorzien van koelvloeistof zonder moderne additieven, deze zouden zelfs wel eens schadelijk kunnen zijn. Voor modernere motoren die geheel of gedeeltelijk van aluminium zijn, zou ik zeker een modern middel toepassen. In de garantieperiode zelfs een middel van de motorleverancier, VP dreigt geen garantie te verlenen als niet de Volvo Penta koelvloeistof gebruikt wordt (die overigens volgens handboek voor 40% uit ethyleenglycol concentraat en 60% water bestaat, met een 'geschikte chemische samenstelling voor een perfecte bescherming').
Laatst bewerkt: 02 mei 2012 18:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 02 mei 2012 18:10 #282226

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dus gewone koelvloeistof zonder fratsen, of classis geeft het maar een naam

Overigens een leuk stuk in je eerder post

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 03 mei 2012 08:08 #282317

Fer,

Eerder schreef je 'laat even weten wanneer koelwater roestig bruin is'

Het is toch te verwachte dat er zich een geringe mate roest vormt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 03 mei 2012 09:21 #282325

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als het erg roestigbruin is betekent dat het echt te lang in de motor heeft gezeten, dan is spoelen van de motor wel gewenst.

Spoelen doe je door de motor een enkele keren te vullen met vloeistof even laten lopen en weer aftappen.

Nooit doospoelen met druk van bv waterkraan.

Let op!!! Er kunnen luchtbellen in het systeem achter blijven, dus wees alert op het niveau van het expansietank

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 07 mei 2012 03:11 #283218

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Net stukje van Cees , waarvoor dank.

@ Fer ,

jij kent ongetwijfeld dit type motor , kan je mij niet even een korte beschrijving geven van hoe de koelvloeistof te verwijderen ?
De nieuwe giet je natuurlijk gewoon in de desbetreffende vulopening.
Ik bedoel maar , wanneer de motror niet warm is dan laat de thermostaat niet door , die eruit halen wil ik niet doen omwille van ,....als het goed dicht is laat het dan dicht.
Enig idee hoeveel koelmiddel er in de motor en warmwater boiler met dito slangen gaat Fer ?

Thanks
Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 14 mei 2012 13:36 #285554

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hoeveel koelmiddel je nodig hen weet ik echt niet dit hangt af van de diameter slangen en de lengte van de slang en dan nog de spiraal van de boiler geen idee maar koop een paar jerrycans en breng de rest terug zou ik zeggen en als je te kort heb wel even bij vullen met het zelfde merk en type

Het aftapen van de motor doe je door middel van de aftappunten op de motor en op de boiler kan een aftapkraan zitten maar meestal moet je even en slang los halen.

Ik hen nu even geen middelen om plaatjes op het forum te zetten maar wil je wel later even helpen als het nog nodig is.

Geen even je e-mail adres dan zal ik van de week even wat ik elkaar draaien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 28 mei 2012 03:01 #288714

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Fer , you've got mail.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 15 nov 2012 17:09 #339480

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
wordt hier gewoon antivries bedoeld zoals voor ruitensproeiers ?
in mijn beschrijving staat 50% AGIP antivries en 50% water.
Is de groene koelvloeistof niet goed voor de boot motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 15 nov 2012 17:13 #339482

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ze bedoelingen idd AV maar koelmiddel mag ook.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 15 nov 2012 17:23 #339484

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
ik ben een leek, wat is idd AV
dat groene koelmiddel beschadigd dat mijn motor niet ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 15 nov 2012 17:55 #339489

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Antivries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 16 nov 2012 08:11 #339611

Allereerst , waarom zoek je niet eens in het forum op "koelvloeistof"of "antivries"?
Er is de laatste tijd al enorm veel over geschreven.
Daarom even kort:
Allereerst :noem dat spul in je motor liever geen koelmiddel maar koelvloeistof.
Koemiddel is dat spul wat o.a. in een koelkast zit (vroeger freon) of in een gote koelinstallatie (vaak ammoniak).
Koelvloeistof zit in een automotor en in een indirect gekoelde scheepsmotor.En daaropver hebben we het hier dus.
Kant en klare koelvloeistof ( waarop meestal staat tot -25 graden ) is altijd een mengsel van Ethyleenlycol , water ,en aticorrosiemiddelen en inhibitors.
De benaming antivries wordt nogal eens gebruikt voor het pure spul , dus ethyleenglycol én anticorrosiemiddel én inhibitor en moet altijd nog worden verdund. de mate van verdunning staat altijd op de verpakking.
En dan is er natuurlijk nog puur ethyleenglycol zonder toevoegingen maar dat is eigenlijk nergens normaal te koop en ook minder verstandig om met water in je motor te gooien. Het beschermt niet tegen corrosie en door het ontbreken van inhibitor kan het op den duur verzuren en dan ernstige corrosie geven. Dat is net zo'n soort chemische reactie als het maken van azijn uit ( de alcohol in ) wijn.

Gewoon een jerrycan kant en klare koelvloeistof halen in de bouwmarkt is de beste oplossing.
Je kunt uiteraard ook het dure merkspul van de motorfabrikant kopen maar dan krijg je niks anders. Of dacht je dat bijv. Volvo Penta of vetus zelf dat spul maakt?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 16 nov 2012 11:59 #339680

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
bootjose schreef :
wordt hier gewoon antivries bedoeld zoals voor ruitensproeiers ?
in mijn beschrijving staat 50% AGIP antivries en 50% water.
Is de groene koelvloeistof niet goed voor de boot motor ?

Nee, NIET het spul voor ruitensproeiers, maar voor de motor!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen koelmiddel MD22L-B 16 nov 2012 14:32 #339723

Als het voor ruitensproeiers is staat dat er gewoon op hoor.
Kwestie van lezen..... :whistle:
Tenzij je natuurlijk het verschil tussen een motor en de ruitenspeoeiers niet kent.
Jaja , schijnt voor te komen. :laugh:

Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 14:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl