Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat te doen met lekkende keerkoppeling?

Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 05 mei 2012 12:38 #282826

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
We hebben in onze boot een Technodrive tmc 30 keerkoppeling. Afgelopen seizoen liep onze motor soms ineens wat slechter als deze goed warm was. Deze winter groot onderhoud gehad aan de motor en deze loopt nu als een zonnetje. Nu bleek voor de te water lating dat de oorzaak niet zozeer aan de motor lag, maar aan de keerkoppeling. Deze lekt al zijn olie er uit. Komend seizoen dus door zien te komen door steeds de olie bij te vullen voor het varen. Ik heb het idee dat er al geruime tijd op is "drooggevaren", ook door de vorige eigenaar. Bij warm lopen begint deze dus uiteraard aan te lopen waardoor de motor het moeilijk krijgt.

Komend najaar moeten we dus wat aan de keerkoppeling doen. Maar wat kunnen we het beste doen?

1) komende maanden een 2e hands vervanging zien te vinden?
2) laten reviseren?

Moet je dan ook echt weer een tmc 30 keerkoppeling in, of kan je "eenvoudig" een ander plaatsen? Ik kan me voorstellen dat alles nogal op maat is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 05 mei 2012 13:04 #282833

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
sevenseas schreef :
Deze lekt al zijn olie er uit. Komend seizoen dus door zien te komen door steeds de olie bij te vullen voor het varen. Ik heb het idee dat er al geruime tijd op is "drooggevaren", ook door de vorige eigenaar. Bij warm lopen begint deze dus uiteraard aan te lopen waardoor de motor het moeilijk krijgt.

Komend najaar moeten we dus wat aan de keerkoppeling doen. Maar wat kunnen we het beste doen?

1) komende maanden een 2e hands vervanging zien te vinden?
2) laten reviseren?

Waarom wil je nog een seizoen lang olie gaan bijvullen dat je even daarna weer moet opruimen? Naast dat het kostbaar is en werk oplevert is het ook nog eens milieu-belastend en slijt de kk nog meer.
Ik zou er direct wat aan gaan doen. En wat dan? Dat hangt erg af van waarom hij lekt en hoeveel schade hij al heeft opgelopen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 05 mei 2012 13:34 #282838

als, ik zeg als, de keerkoppeling zo zwaar is gaan lopen dat de motor het er moeilijk mee kreeg :sick: :evil: , dan is dat ding naar de kl..ten. reviseren zal waarschijnlijk duurder uitvallen dan een nieuwe (gereviseerde). of er een alternatieve keerkoppeling in kan hangt ook af van de (inbouw) ruimte achter de motor. bovendien als je de zelfde koppeling gebruikt hoef je ook geen andere aanbouw flens en flex koppeling te kopen. mijn persoonlijke mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 07:23 #283957

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Is de kans groot dat de keerkoppeling vervangen kan worden zonder dat de boot uit het water hoeft? dat is even de grootste reden dat we nu niet direct er uit gaan. Het is ook niet zo dat we elk weekend aan het varen zijn en echt elke dag moeten bijvullen.

De keerkoppeling is verder nog wel gecontroleerd of er nog mee gevaren kan worden. het is dan ook niet in zo verre naar de klote dat er niet mee gevaren kan worden. Als je niet weet dat hij lekt, dan merk je er verder ook niets aan, pas als de boel echt warm wordt (uur op motor varen). Met olie erbij zou dat niet moeten gebeuren.

Inschatting (door werf) is dat er mee door gevaren kan worden en dat het zonde is, wat tijd betreft, om dit tijdens het zomerseizoen te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 07:34 #283961

sevenseas schreef :
Is de kans groot dat de keerkoppeling vervangen kan worden zonder dat de boot uit het water hoeft? dat is even de grootste reden dat we nu niet direct er uit gaan. Het is ook niet zo dat we elk weekend aan het varen zijn en echt elke dag moeten bijvullen.

De keerkoppeling is verder nog wel gecontroleerd of er nog mee gevaren kan worden. het is dan ook niet in zo verre naar de klote dat er niet mee gevaren kan worden. Als je niet weet dat hij lekt, dan merk je er verder ook niets aan, pas als de boel echt warm wordt (uur op motor varen). Met olie erbij zou dat niet moeten gebeuren.

Inschatting (door werf) is dat er mee door gevaren kan worden en dat het zonde is, wat tijd betreft, om dit tijdens het zomerseizoen te vervangen.

of de keerkoppeling goed genoeg is om mee door te varen, dat kan ik vanaf afstand niet zien, dus moet je zelf of een monteur bekijken.

de keerkoppeling kan er tussen uit als de schroefas ongeveer 10 cm achteruit kan, die ruimte heb je nodig om de primaire as uit de demper plaat te halen, eventueel de klemkoppeling eerst loshalen van de schroefas. kan dat niet , dan moet de motor naar voren en dat is een heel ander verhaal. ik ga er vanuit dat we het hebben over een gewone schroefas constructie en niet zo n saildrive /staart ding (ik haat ze).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 07:43 #283965

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Bedankt voor je reactie.

de schroefas kan dat inderdaad wel, alleen zal de annode op de schroefas hem tegenhouden :pinch: , maar dat zou eventueel met wat snorkelen nog wel op te lossen zijn :unsure:

Ik zal eens gaan informeren naar de vervangingsmogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 08:12 #283975

Sietse,

Waarom haat je de saildrive zo?
Het lijkt me een handig ding, nooit meer uitlijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 08:51 #283987

Saeftinghe schreef :
Sietse,

Waarom haat je de saildrive zo?
Het lijkt me een handig ding, nooit meer uitlijnen.

wat is er eenvoudiger aan een buis met een as erin, aan weerskanten een bronzen lager , aan de binnenkant op dat bronzen lager een vetkoord afdichting met een vetspuit. een recht toe rechtaan keerkoppeling, liefst mechanisch, ik vind het eigenlijk al onlogisch dat de zuigers op en neer moeten om een rond draaiende beweging te krijgen.

met andere woorde KIS.
saildrive heeft een alu huis (giet alu is rotspul) twee keer een haakse overbrenging, schroef zit meestal te ver van het roer af, krijg je wat in de schroef zit het op het diepste punt (ver weg ) van de boot, blijf je ergens achter haken , ik heb het een keer gezien, scheurt de hele troep onder de boot uit, heb je een heel groot gat in de boot. maar ik weet ook dat het heel vaak goed gaat, ik heb er mee gevaren, oversteken mee gemaakt.

gevoels matig zeg ik, let wel mijn persoonlijke mening, lekker gemakkelijk voor de bootjes bouwer, komt niet zo krek. :evil:

een motor uitlijnen , mits je goede steunen hebt, is een half uur werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 09:11 #283996

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
sietse-ten schreef :
Saeftinghe schreef :
Sietse,

Waarom haat je de saildrive zo?
Het lijkt me een handig ding, nooit meer uitlijnen.
, ik vind het eigenlijk al onlogisch dat de zuigers op en neer moeten om een rond draaiende beweging te krijgen.
.

probeer dan eens een paar fietstrappers!! :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 09:42 #284002

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Jutter schreef :
probeer dan eens een paar fietstrappers!! :whistle:

die gaan rond, niet op-en-neer, toch?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 09:48 #284003

Sietse,

Ik kan me goed verplaatsen in jouw denkwijze, maar het is wat minder zwart wit, denk ik.

Saildrive is duidelijk handig voor de bouwers, altijd goed uitgelijnd.
Wanneer je soms ziet hoe doe het zelvers een uitlijning (en vele andere zaken) uitvoeren, springen de tranen in je ogen.

De schroef lekker diep in ´t water is soms fijn (in zeegang), maar soms ook lastig (wanneer er een lijn in komt).
Het wiel effect verschilt ook nogal, is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

En dan dat wegrottende aluminium, dat is wel een vervelend ding bij saildrives. Maar valt toch nogal mee, de meeste gaan lang genoeg mee.

Ook van die zuigers, eerst een op en neer gaande beweging die je in rondgaand moet omzetten is eigenlijk niet logisch.
Maar het geeft wèl een directe actie wanneer je sneller of langzamer wilt gaan.
Met turbines ligt dat even anders. Daarom worden die ook niet toegepast in automobielen.

Elektra zou het mooiste zijn, opslag ervan, vooral wisselstroom is lastig. Maar het is nog even wachten op handige brandstof cellen van groot vermogen die stroom direct halen uit brandstof.

Heb als jochie van 14 eens het perpetuem mobilea uitgevonden, ja echt waar.
Een accu, electromotor, extra ketting op het achterwiel van een oude fiets. En dan de fietsdynamo tegen de band om op te laden.
Gek dat nog nooit iemand eerder op dat idee was gekomen. Het was wel een beetje onhandig en topzwaar geval geworden, maar dat zou met het tweede exemplaar verbeterd worden.

Het werkte perfect, ja tot de accu leeg was. Ha..ha ... dat was een verschrikkelijk eind van huis om het spul terug te duwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 09:49 #284004

Capolavoro schreef :
Jutter schreef :
probeer dan eens een paar fietstrappers!! :whistle:

die gaan rond, niet op-en-neer, toch?

groet
t

juist T maar alleen met de stoom machine zijn ze zo slim geworden om die heen en weer gaande beweging om te zetten in een ronddraaiende.
jaren geleden (zeg lekker niet hoelang) afgestudeerd op het gebruik van de kleine turbine, nu komt jaguar er wel weer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 09 mei 2012 09:55 #284005

Saeftinghe schreef :
Sietse,

Ik kan me goed verplaatsen in jouw denkwijze, maar het is wat minder zwart wit, denk ik

wanneer je iets duidelijk wilt maken is de beste manier om het heel zwart wit te stellen, de nuances brengt een ander wel aan. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 13 mei 2012 14:21 #285230

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Capolavoro schreef :
Jutter schreef :
probeer dan eens een paar fietstrappers!! :whistle:

die gaan rond, niet op-en-neer, toch?

groet
t
Je knieen gaan wel op en neer :laugh:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 14 mei 2012 13:50 #285560

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
2e hand ben ik geen voorstander van dit omdat een goede koppeling niet zomaar onder een motor vandaan word gehaald en dit stukje techniek echt betrouwbaar moet zijn.

Wat betreft revisie daarvoor is eigenlijk dit merk te goedkoop voor het is een goed maar niet te dure koppeling en een revisie zal al goed bij een nieuwe prijs kunnen komen als er echt wat ernstigs aan de hand is.

Een nieuw koppeling van het zelfde type is het makkelijkste en waarschijnlijk het goedkoopste.

Loopt de koppeling met olie wel gewoon goed als de motor warm is?

Motor hoeft niet uit het water maar as je een zwevend lager heb is uitlijnen niet mogelijk in het water.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 15 mei 2012 05:55 #285801

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Hoi Fer, bedankt voor je reactie.

We hebben zelf nu inderdaad ook de indruk dat het beter is om een nieuwe keerkoppeling te gebruiken. Begreep van een watersport winkel (maarja die hebben natuurlijk wel commercieel belang) dat je bij een 2ehands ook nooit weet wat je in huis haalt en dat "rotzooi" gewoon te koop wordt aangeboden op internet.

Mijn keerkoppeling wordt helaas niet meer gemaakt. Dus ik zou uit moeten wijken naar een Twin Disc Technodrive TMC 40. Ongeveer 700 euro. En dan zullen er nog wel flink wat arbeidsuren bij komen :( . Achja dan is de aandrijving daarna tenminste op orde. De motor doet het goed en de as is 2 jaar geleden vervangen door een water gesmeerde + nieuwe flens.

We moeten de komende tijd nog wat meer varen om te zien hoe de koppeling het doet met olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen met lekkende keerkoppeling? 15 mei 2012 07:11 #285830

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Let bij vervanging op de overbrengverhoudingen. Naast de TMC40 is er ook een TMC40M. Kies het juiste type of laat je adviseren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl