Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen

Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 06:31 #286708

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Mijn Volvo Penta MD 2040 motor heeft problemen met het koelwater in het gesloten systeem.
De koelvloeistof uit het reservoir verdwijnt of bouwt zich op in het reservoir. Na advies om de zwarte kap, die ik vorig jaar heb moeten verwijderen daar daar stukjes rubber van de impeller in zat, goed te monteren, houdt de motor dit probleem. Ook staat er veel druk op de schroefdop van het koelvloeistof reservoir bakje.

Wie kan mij helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 11:34 #286733

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
heb je alles al los gehad? ik heb zoiets gehad met mijn MD 2030. de warmtewisselaar zat verstopt (een paar gaatjes) door een paar mosseltjes en daardoor kwam er buitenboordwater bij mijn koelvloeistof waardoor dat overliep (ik heb geen reservoir). welicht zitten die stukjes rubber van de impeller die de zaak verstoppen. wel eerst koelvloeistof drainen voordat je de twee zwarte kappen van de wisselaar afhaalt. let op dat de wisselaar vol met vloeistof zit dus voorzichtig eruit halen. succes, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 12:07 #286736

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Dank voor je bericht. Ik heb er inderdaad stukjes rubber van impeller in gehad maar heb die er allemaal uitgehaald. De gaatjes van de wisselaar gecontroleerd en die zijn allemaal schoon en open. Ik heb dit wel alleen aan de zijde waar de waterpomp/impeller mee verbonden is, gedaan. De volvopenta dealer in NL (mijn boot ligt nu in Noord Spanje)vertelde me dat de rubberen kap die de twee systemen afsluit met klemringen, goed op zijn plaats moet zitten en ook dat heb ik weer gecontroleerd.
Dus wat de oorzaak nu is is nog steeds de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 13:16 #286744

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
die fout met die rubberkappen heb ik ook gemaakt, zorg dat ze echt goed aansluiten. De achterste kap eerst vastzetten met de grootste klem en daarna de wisselaar erin drukken. Daarna de kleinere ring erop. Vervolgens de voorste kap erop zetten. Als de wisselaar er goed inzit steekt ie ongeveer 1 cm aan de voorkant uit. Genoeg voor de voorste kap. Alles wat ie meer uitsteekt leidt tot lekkage. In het slechtste geval zou je wisselaar ook nog lek kunnen zijn (bv 1 of meerdere buisjes), dan ben je duur uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 13:56 #286752

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo BJDS welkom op het forum

Als de motor draait heb je dan luchtbelletjes het reservoir? Dit kan je waarnemen door er in te kijken eventueel met zaklamp er in schijnen.

Is dit probleem begonnen na het uitnemen van de warmtewisselaar?


Ook zeker de tip’s van JStuij gebruiken in je zoektocht naar een oplossing

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 mei 2012 14:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 14:53 #286760

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
De achterste kap heb is er nog nooit afgeweest. Ik moet wel zeggen dat ik de rand waar de kleine ring op moet plaatsen niet erg groot vind, met andere woorden die steekt naar mijn smaak wel wat de ver uit. Dit moet dan al vanuit de fabriek zijn gebeurd daar de warmte wisselaar er ook nog nooit uit is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 14:56 #286761

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Zowel hr Stuij als hr Fer alvast bedankt voor de snelle reacties.
Ik zie geen luchtbelletjes in het reservoir. De warmtewisselaar is ook nog nooit vervangen of eruit geweest. Ik zoek door en laat de motor op dit moment weer warm draaien om te kijken wat er gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 15:18 #286765

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Overigens, nadat ik de dop van het reservoir (expansie tankje) los draaide liep het vloeistof niveau direct op in het reservoir. Maar dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het een overdruk systeem is.
Mvrgr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 17:44 #286793

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zit er een thermostaat op en werkt deze naar behoren?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 19 mei 2012 17:50 #286797

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
De motor is van 2005. Dus redelijk nieuw, of de thermostaat goed werkt kan ik niet zeggen. Ik heb uit de documentatie begrepen dat ik hem daarvoor moet demonteren en ben daar nog niet aan toe gekomen.
Mvrgr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 23 mei 2012 04:20 #287755

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Is de warmte wisselaar niet gewoon lek?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 24 mei 2012 06:48 #288029

  • BJVDS
  • BJVDS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Allen, van harte dank voor de adviezen het probleem lijkt opgelost.
Gedurende de trip van La Coruna naar Camarinas trad weer hetzelfde probleem op het koelwater lekte weg en door de dop van het expansie vat even open te draaien leek het niveau weer toe te nemen. In ieder geval in het expenaise vat. Nadat de motor uitgezet en afgekoeld was liep het niveau totaal terug. Toen toch maar de voorste rubberen dop eraf gehaald en de warmte wisselaar bekeken die helemaal los zat. ik kon hem zo uit de motor trekken dus zat hij niet meer in geklemd in de kleine ring van de achterste rubberdop. Dit moet dus al vanaf de fabriek zo geweest zijn. Slecht dus. Na alles zoveel mogelijk op de juiste plaats terug gezet te hebben, het voorste deel stak zo,n 1,5 cm uit de zaak vast gezet. Mijn gevoel is dat de warmte wisselaar ofwel te kort is ofwel dat de afstand tussen de kleine ringen van de resp. rubberen kappen te groot is waardoor de montage van de ringen maar net aan grip hebben. Al met al hebben we gisteren een deel van de tocht van Camarinas langs Finisterre naar Ria de Muras gemotorzeild en het koelwater niveau blijft nu goed.
Dus nogmaals dank voor de goede raad.
Met vriendelijke groet, BJVDS
ps zojuist een groep van 7 dolfijnen in de haven (Muras) langs zin komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD2040 koelwater problemen 24 mei 2012 07:52 #288049

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie dat je het hebt opgelost

De constructie is inderdaad niet al te best maar dit geld bijna voor alle warmtewisselaars.
Bij het los halen van een warmtewisselaar kunnen de O-ringen stuk gaan dit geld ook voor het weer monteren van het spul, het is dan niet onverstandig om een setje O-ringen in je gereedschapkist te hebben.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl