Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal.

Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 23 mei 2012 17:36 #287945

Beste forumleden,

De keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. Dwz hij gaat wel in die positie maar af en toe blijft de motor dan in z'n werk (vooruit).

Kabel losgehaald en met de hand geschakeld.
De keerkoppeling 'valt' niet in z'n vrij, maar moet op die positie gezet worden. Probleem blijft ook bij schakelen met de hand.

Het gaat goed vanuit achteruit naar neutraal. Van vooruit naar neutraal heb ik soms dat probleem.

Volvo penta dealer gebeld.
De ene dealer zegt , waarschijnlijk de cone.
De andere dealer zegt , waarschijnlijk speling op het schakelmechanisme intern. met name de 'eccentric piston' art nr.3856008 en de 'pin' art.nr. 973593 en de 'bearing house' art.nr. 3855785.

Motor is een Volvo penta 2003t en de keerkoppeling een saildrive s120c.

Wie weet raad?

groet,

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 05:57 #288015

Nou, dan weet je ieder geval al dat het waarschijnlijk een wat duurder grapje gaat worden...

Ik zou zeggen: koppeling demonteren en wegbrengen naar een dealer die je vertrouwt, openmaken, prijsopgave en repareren.

Mmm zie dat het een saildrive is, dat maakt de zaak waarschijnlijk zo dat het schip het water uitmoet..?

Succes!

Groet Stefan
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 05:58 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 06:29 #288022

domme vraag, zit er wel de juiste olie in de keerkoppeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 07:55 #288051

Door de volvo penta dealer vervangen en door mij onlangs gecontroleerd op hoeveelheid.

groet,

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 07:57 #288052

De dealer is er zelf verdeeld over.

indien het de cone is dan wordt het een dure grap.

De eccentric piston etc. is een paar honderd euro.

groet,

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 08:11 #288057

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik had ook problemen met mijn keerkoppeling, welke leken op de problemen van de TS.
Ik heb de olie ververst, uurtje varen en veel de koppeling gebruiken.
Daarna weer olie verversen (spoelen dus eigenlijk)
Na dit twee keer gedaan te hebben waren alle problemen bij mij over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 08:16 #288060

gvdiermen schreef :
De dealer is er zelf verdeeld over.

indien het de cone is dan wordt het een dure grap.

De eccentric piston etc. is een paar honderd euro.

groet,

gijs

als het de cone is, een nieuwe keerkoppeling er tussen zetten, ben je waarschijnlijk goedkoper uit (en sneller) dan begin je met een schone lei ( nieuwe bak sorry) wanneer je een oude keerkoppeling los gaat halen betekent het meestal dat je het hele binnen werk gaat vernieuwen, plus arbeids loon, kassa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 24 mei 2012 20:11 #288282

Bij de 120s kun je de olie vuldop openen en er in kijken.
De conus beweegt verticaal.
Om deze reden zijn de lagers van de ingaande as (vanaf de motor) zeer dicht bij elkaar geplaatst.

Wanneer de schroef wat raakt kan het zijn dat deze lagers wat ruimte krijgen door vervorming van het aluminium waarin ze bevestigd zijn.
Na verloop van tijd wordt het steeds erger en ben je aan een nieuwe saildrive (bovendeel) toe.

Kontroleer of het aandrijvende tandwiel goed op z´n plaats blijft.
Wanneer dit het probleem is, kan het in ´t water vervangen worden.

Een paar honderd meter van mij vandaan ligt iemand voor anker, heeft de lagerbevestiging eruit gehaald, lokaal laten repareren en weer geplaatst, alles in´t water.
Het is wel een noodreparatie, dus hij zoekt een nieuw bovendeel van een 120S.

Maar het kan ook gewoon de olie zijn die wat vaker verwisseld had moeten worden.

Een saildrive 25 S pakte niet meer in achteruit.
Dunnere synthetische olie erin, probleem over.
Tot op heden geen bijwerkingen, een jaar later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 25 mei 2012 05:29 #288322

Saeftinghe schreef :
Bij de 120s kun je de olie vuldop openen en er in kijken.
De conus beweegt verticaal.
Om deze reden zijn de lagers van de ingaande as (vanaf de motor) zeer dicht bij elkaar geplaatst.





Maar het kan ook gewoon de olie zijn die wat vaker verwisseld had moeten worden.


Problemen zijn ontstaan nadat de dealer tijdens het vervangen van de saildrive en de oliekeerring ook een modificatie heeft aangebracht op het vliegwiel die de klap van het in z'n versnelling zetten opvangt.

Was het aanbrengen van die modificatie wel mogelijk zonder andere aanpassingen? Wanneer ik bij de specificaties van de modificatie kijk dan staat er bij niet te gebruiken in combinatie met een ouder type lagerhuis (Bearing box 851619)?

De olie is een jaar geleden verwisseld.

groet,

Gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling gaat lastig in z'n neutraal. 25 mei 2012 08:26 #288368

Gijs,

Wanneer ik het goed lees zou het probleem in die kort bij elkaar geplaatste lagers kunnen zitten.
Het zijn twee konische rol lagers die vrijwel tegen elkaar aan geplaatst zijn in een (te dunne??) aluminium houder.

De nieuwere (b.v. 25 S) saildrive heeft de lagers op de aandrijvende as véél verder uit elkaar.Dat zal een reden hebben.

De schade aan de 120S saildrive die ik hier heb gezien was van dien aard dat een nieuw bovendeel onvermijdelijk is.
De voornaamste reden is het niet op tijd onderkennen van wat de oorzaak was.
Snelle actie zou in dit geval zeer veel schade hebben voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl