een generator zie ik niet als oplossing... ik wil nl 12 volt en geen 230 volt. buiten dat neemt het plaats in en maakt het extra herrie.
een acculader is soiso een optie, maar daar heb je niks aan als je bijvoorbeeld op de randmeren enkele dagen aan een eiland gaat liggen.
een zonnepaneel zie ik enkel als oplossing om de accu bij te houden tijdens het stil liggen in de haven. dat doet de acculader wel. en wat als er geen zon is?
een grote accu is natuurlijk altijd raadzaam in mijn geval maar elke ampere als de motor draait is er 1 die niet uit de accu's hoeft te komen of anders opgewekt moet worden. bijvoorbeeld voor de navigatie verlichting.
hoeveel ampere geeft een laadspoel eigelijk?
een electrisch startende 2 takt mercury van 4 of 5 pk heb ik nog nooit gezien, die bestaat naar mijn weten ook niet daar er geen starterkrans op het vliegwiel zit.
verder zie ik bij bijna alle modellen met electrisch start ook gewoon een laadspoel onder het vliegwiel zitten, en geen dynastart. deze zullen dus nooit veel amperes kunnen laden.
beewee schreef :
Idd, een lichtspoel laadt amper bij, die is alleen voor navigatieverlichting etc. bedoeld, een zonnepaneeltje is dé oplossing voor je.
wat is amper bijladen? om hoeveel ampere gaat het? een zonnepaneel van 30 watt/12 volt geeft in het optimale geval ook maar 2,5 ampere. als je op vakantie 2 uur de motor hebt draaien heb je waarschijnlijk al meer stroom als met de hele dag een zonnepaneel.
verder vaarden vroeger hele volksstammen met zeiljachtjes met alleen een dynastartje op de 8 pk 1 cylinder sabb scheepsdiesel. die gaf ook niet meer als 6 ampere en daar werdt heel wat meer op gedaan als alleen de navigatie verlichting.
verder kan je ook je electrische systeem optimaliseren zodat je meer rendement haalt.. LED navigatie verlichting en ledjes in de boot.