@Fer:
Met een schrik moeten we telkens de keerkoppeling in vooruit zetten.. En daarnaast, in achteruit zetten gaat wel een stuk soepeler! Je moet het eigenlijk zelf even vernemen, omdat je het niet goed kunt horen. Neem van me aan dat het een behoorlijke (voelbare) dreun is.
En, oké. Ik kan me voorstellen dat rechte tanden inderdaad een grotere klap oplevert. Dus daar zou ik dus niks aan kunnen doen?
Qua olie zit ik nog steeds in tweestrijd. Elders geven ze ook aan dat ATF olie meer voor hydraulische koppelingen is, en Motorolie voor mechanische. En bovenstaande lijstje geeft aan dat er ook nog verschillende types zijn, waarvoor de types olie verschilt.
Ik heb op het plaatje gekeken, maar daar staat enkel TMC40 op (en dus niet de P of M versie). In dat geval zou een motorolie (20/30) volstaan?
Op dit moment zit er non-ATF universele versnellingsbak olie in. Maar wellicht een te dikke variant. Dus ik kan nog even kijken of het er beter op wordt met dunnere (20/30) olie.
Voor de zekerheid heb ik Vetus al wel even een mailtje gedaan(omdat het verder ook nergens staat beschreven).
@stromer:
Ook bedankt voor je reactie!
De startmotor heb ik los gehad en getest, en deze komt er wel degelijk soepel uit. Het is net alsof deze met een tand op een andere tand slaat, en vervolgens niet meer draait (wat me ook sterk lijkt, gezien de kracht in zo'n startmotor). Je hoort dus enkel een klik.. Reviseren heeft vermoedelijk dus niet veel nut, omdat het al een nieuw exemplaar betreft.
Zodra de motor eenmaal gelopen heeft, start hij voor de tweede keer wél beter(lees: sneller). Bij een koude start is de startkans zo'n 1 op 5 of 6 en bij een warme 1 op 2-3.
Proost schreef :
Is die 85W-40 originele ATF olie die er in hoort?. Zou toch voor de zekerheid de ATF er in doen.
Nee. Er staat nergens beschreven welk type olie er in moet. Het blok is van farymann (waarvoor wél handleidingen zijn), maar Vetus heeft deze keerkoppeling erop geplaatst. En daarvan is enkel een parts-catalogue beschikbaar. Voor de TMC40 is er wél de nodige info beschikbaar, maar daarvan is de onderscheid dussn de normale en de M/P versie ver te zoeken. Ik ga er nu dus vanuit dat er dunnere olie in moet (20/30).