Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel

Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 13:02 #290565

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo,

We hebben sinds kort een mooie Vetus F1.03 (gebaseerd op de Farymann 18W marine) 1 cilinder diesel motor. Ik heb een basis kennis van motoren waarmee ik al wel kleinere problemen heb kunnen verhelpen, maar een tweetal blijven me een doorn in het oog.

Allereerst is de motor niet in 1 keer te starten. De Bendix van de startmotor slaat naar mijn idee niet fatsoenlijk in het vliegwiel. Wanneer ik die invet, start hij meteen de eerste keer goed. Daarna is het een kwestie van de motor in versnelling zetten, aan de aandrijfas draaien (om daarmee het vliegwiel te draaien) en opnieuw te starten. Meestal lukt het dan wel om -na dit 4-5 keer te herhalen- de motor te starten.

Daarnaast is de versnellingsbak/keerkoppeling naar mijn idee niet helemaal in orde. Wanneer de motor eenmaal loopt, gaat hij heel ruw in z'n vooruit. In z'n achteruit zetten gaat heel mooi en vloeiend van stilstaand naar toerental-matchend. Wanneer ik hem heel rustig in vooruit zet, klapt hij daar op een bepaald punt (met een harde, hartverscheurende knal) in 1 keer in. De olie van de motor en de versnellingsbak zijn allebei vervangen en daar zaten geen bijzonderheden in. De kabel die de hendel voor vooruit/neutraal/achteruit bedient is ook in orde. Bij de bediening beweegt deze hendel net zo soepel als de hendel zelf.

Heeft iemand misschien de nodige tips om deze problemen te verhelpen? Alvast bedankt voor enige moeite!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 13:39 #290581

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Rvos welkom op het forum

Ik zou beginnen om de startmotor even na te kijken en als eerste de Bendix een goed schoon te maken en in te spuiten met WD40.
Ik heb een handleiding gemaakt over hoe je een startmotor uit elkaar en weer in elkaar moet zetten als je intresten heb even een PM met e-mail adres dan stuur ik hem op.

Wat voor merk koppeling heb je achter de Vetus staan


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 13:54 #290588

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hoi Fer,
Bedankt voor je snelle reactie!
De startmotor is vervangen en zo goed als nieuw (en dus goed schoon). Los van de motor getest en slaat goed (direct) uit, zodra deze draait. Maakt het nog verschil uit of er WD40 op zit of Vet? (Tuurlijk, vet is dikker en het is er na 1 keer starten ook weer af. Misschien blijft het dan wel langer zitten?)

En het merk koppeling kan ik je zo niet 123 bevestigen, maar volgens de gegevens op de farymann website moet er een ZF 6M versnellingsbak op zitten. En zo even uit mijn hoofd heeft deze een verhouding van 2 op 1. Zoveel plaatjes enz. zitten er ook niet op, dus ik ben ook wel benieuwd naar hoe ik dat zou kunnen vaststellen.

Ik heb wel een video van de motor gemaakt, misschien zou dat kunnen helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 14:11 #290593

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik het me goed herhinder zit er of een Hurth HBW40 aan of een Technodrive TMC 40 , bij koppelingen zijn mechanisch en klappen behoorlijk hard in zeker de Technodrive deze was toen der tijd met rechte tandwielen uitgevoerd.

Het is absoluut belangrijk dat er de juiste olie in zit en dat het stationeer toerental goed staat.

Het type plaatje staat op de koppeling als het mee zit maar Vetus kende zullen ze dit wel hebben verwijderd.

Kan je het filmpje op het forum zetten of aan mij mailen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 14:48 #290602

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Het olie kan inderdaad een probleem zijn, daar zit nu universele versnellingsbakolie in (even uit mijn hoofd 85W-40), dus daar ga ik even naar op zoek.
Het is overduidelijk de TMC40: www.imsmarine.nl/N_frame.html?...ne.nl/N_art_741.html

Het filmpje zet ik nu online. Zodra dit klaar is post ik een link. Het is moeilijk te horen door de manier van opnemen, maar zodra de as rechtsom draait is er een duidelijke klap te horen/voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 14:54 #290603

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is die 85W-40 originele ATF olie die er in hoort?. Zou toch voor de zekerheid de ATF er in doen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 03 juni 2012 14:55 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 15:10 #290608

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hier het filmpje:

En even over de keerkoppeling:
Er heerst wat verwarring over de verschillende types. Door (domweg) plaatjes te vergelijken trok ik de conclusie dat het om een TMC40 gaat. Maar volgens dit topic: www.zeilersforum.nl/index.php/...g-of-saidrive#266684
En dan met name dit stuk:
Technodrive TMC 40 SEA 20/30 Motorolie 0.2 Liter
Technodrive TMC 40 M ATF Olie 0.2 Liter
Technodrive TMC 40 P ATF Olie
Maakt het typenummer ook nog uit welke soort olie er in moet.
Ik duik vanavond even in de boot om het typenummer te zoeken en om te kijken of het ATF olie is wat er in zit.
Laatst bewerkt: 03 juni 2012 15:30 door rvos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 15:36 #290615

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb helaas geen geluid meer op me Pc maar via me i-phone heb ik even naar het filmpje gekeken en hoor niet echt iets verontrustend dan allen dat je startmotor niet wilt oppakken.

Ik vermoed toch dat het ronsel niet goed uitkomt terwijl de startmotor zelf nog niet draait, het is namelijk zo dat het rondsel eerst langzaam draait en naar voren komt en als het ronsel op zijn plek zit gaat de startmotor pas echt draaien.

De eerste Technodrive koppelingen hadden rechte tanden deze maakte een behoorlijke klap met inschakelen en is later aangepast met schuine tanden
.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 juni 2012 15:38 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 15:46 #290617

  • stromer
  • stromer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Dat van die bendix lijkt op hetzelfde probleem als ik had. De bendix kwam er wel uit maar greep niet in de krans. Had de startmotor daarom al laten reviseren, maar dat hielp niets. Een aantal mensen dachten dat het de krans was die versleten was. Ik was daar, mede door dit forum, niet van overtuigd. Het leek alsof de bendix er niet ver genoeg uitkwam. Dat kon je ook op de krans zien, hij draaide er maar voor de helft op, als hij na vier keer starten eindelijk de dieselmotor in beweging kreeg. Heb toen bij een andere zaak de startmotor weer laten reviseren en nu doet hij het perfect.

Met de koppeling heb ik ook probelemen gehad. Dat is nu opgelost, maar ook dat was een heel specifiek probleem, waar ik je niet mee zal vermoeien. Heb je al naar de afstelling gekeken. Je hebt toch één handle voor de koppeling, vrijdstand en gas, of niet?

Succes,

Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 03 juni 2012 16:52 #290632

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
@Fer:
Met een schrik moeten we telkens de keerkoppeling in vooruit zetten.. En daarnaast, in achteruit zetten gaat wel een stuk soepeler! Je moet het eigenlijk zelf even vernemen, omdat je het niet goed kunt horen. Neem van me aan dat het een behoorlijke (voelbare) dreun is.
En, oké. Ik kan me voorstellen dat rechte tanden inderdaad een grotere klap oplevert. Dus daar zou ik dus niks aan kunnen doen?
Qua olie zit ik nog steeds in tweestrijd. Elders geven ze ook aan dat ATF olie meer voor hydraulische koppelingen is, en Motorolie voor mechanische. En bovenstaande lijstje geeft aan dat er ook nog verschillende types zijn, waarvoor de types olie verschilt.

Ik heb op het plaatje gekeken, maar daar staat enkel TMC40 op (en dus niet de P of M versie). In dat geval zou een motorolie (20/30) volstaan?
Op dit moment zit er non-ATF universele versnellingsbak olie in. Maar wellicht een te dikke variant. Dus ik kan nog even kijken of het er beter op wordt met dunnere (20/30) olie.
Voor de zekerheid heb ik Vetus al wel even een mailtje gedaan(omdat het verder ook nergens staat beschreven).

@stromer:
Ook bedankt voor je reactie!
De startmotor heb ik los gehad en getest, en deze komt er wel degelijk soepel uit. Het is net alsof deze met een tand op een andere tand slaat, en vervolgens niet meer draait (wat me ook sterk lijkt, gezien de kracht in zo'n startmotor). Je hoort dus enkel een klik.. Reviseren heeft vermoedelijk dus niet veel nut, omdat het al een nieuw exemplaar betreft.
Zodra de motor eenmaal gelopen heeft, start hij voor de tweede keer wél beter(lees: sneller). Bij een koude start is de startkans zo'n 1 op 5 of 6 en bij een warme 1 op 2-3.
Proost schreef :
Is die 85W-40 originele ATF olie die er in hoort?. Zou toch voor de zekerheid de ATF er in doen.
Nee. Er staat nergens beschreven welk type olie er in moet. Het blok is van farymann (waarvoor wél handleidingen zijn), maar Vetus heeft deze keerkoppeling erop geplaatst. En daarvan is enkel een parts-catalogue beschikbaar. Voor de TMC40 is er wél de nodige info beschikbaar, maar daarvan is de onderscheid dussn de normale en de M/P versie ver te zoeken. Ik ga er nu dus vanuit dat er dunnere olie in moet (20/30).
Laatst bewerkt: 03 juni 2012 17:52 door rvos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 09:21 #290865

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Vetus geeft nu ook aan dat er ATF olie in moet. Het was eerst een 50/50 geval, maar ik ben nu over. Dat ga ik er nog even in doen vanmiddag (voordat hij het water in gaat :) ).
Nu maar hopen dat het beter wordt! En anders maar voor lief nemen en hopen dat hij niet (nog verder?) stuk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 09:57 #290880

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Succes, en koppel hier even terug als het geholpen heeft. Wacht niet te lang met verversen van de ATF, hier zitten nog resten bij van de oude olie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 10:00 #290882

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Proost schreef :
Succes, en koppel hier even terug als het geholpen heeft. Wacht niet te lang met verversen van de ATF, hier zitten nog resten bij van de oude olie.
Dank. En doe ik!
Ben sowiezo van plan om -na het overvloed eruit te hebben laten lopen- eerst even de 1dl erin te doen, te mengen en dat ook weer weg te laten lopen om zoveel mogelijk restanten mee te nemen.
ATF moet je sowiezo jaarlijks vervangen meende ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 10:09 #290884

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Technodrive adviseert iedere 500 uur of 1 keer per jaar de ATF te verversen. Met de draaiuren die een zeilboot maakt, zo'n 50 a 75 uur per jaar kan deze olie er toch wel 2 jaar in zitten en goed fuctioneren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 12:06 #290942

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Proost schreef :
Technodrive adviseert iedere 500 uur of 1 keer per jaar de ATF te verversen. Met de draaiuren die een zeilboot maakt, zo'n 50 a 75 uur per jaar kan deze olie er toch wel 2 jaar in zitten en goed fuctioneren.
Oké. We gaan daar wel over vermoed ik, dus ik denk dat we er dan wel goed aan doen om het eens in het jaar te vervangen. Mooi een klusje voor het vaarklaar maken.
En uitslag moet even wachten. Hij hangt nu in de banden en gaat morgenvroeg het water in. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 12:53 #290974

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
In het Farymann handboek staat :

"INVETTEN VAN STARTERKRANS
Het rondsel van de startmotor moet goed in de starterkrans kunnen ingrijpen. Startmotor demonteren. De tanden door de opening met een kwastje licht invetten, bijv. Bosch Fett FT 1 V 31."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 12:59 #290978

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
CeesS schreef :
In het Farymann handboek staat :

"INVETTEN VAN STARTERKRANS
Het rondsel van de startmotor moet goed in de starterkrans kunnen ingrijpen. Startmotor demonteren. De tanden door de opening met een kwastje licht invetten, bijv. Bosch Fett FT 1 V 31."
Ook bedankt voor je reactie!
Excuus, ik had dit even in mn vraagstelling moeten plaatsen. De starterkrans is al volledig ingevet. Zodra ik de bendix van de startmotor OOK invet, grijpt deze de starterkrans in 1 keer. De keren erop weer niet..(omdat na het starten het vet er weer vanaf is) Dinsdag de bendix nog ff weer met WD40 inspuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 04 juni 2012 16:09 #291096

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het schoonmaken van de krans kan een probleem zijn maar als het lukt zou je de krans in kunnen spuiten met een product wat na droging een harde teflonlaag achter laat. Dan kan je met vet insmeren achterwege laten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 05 juni 2012 07:31 #291258

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
rvos schreef :
Vetus geeft nu ook aan dat er ATF olie in moet. Het was eerst een 50/50 geval, maar ik ben nu over. Dat ga ik er nog even in doen vanmiddag (voordat hij het water in gaat :) ).
Nu maar hopen dat het beter wordt! En anders maar voor lief nemen en hopen dat hij niet (nog verder?) stuk gaat.


ATF is inderdaad de olie die er in moet en het zal niet beter worden het enige verschil zal zijn dat de cone niet verglansen.

Zoals ik al eerster schreef hoor deze koppeling te klappen dit moet zelf alleen word dit erger als het stationeertoerental te hoog is, een logische denk wijze zal zijn om dit te verlagen maar dat zal bij een eén cilinder nog niet mee vallen omdat deze slechter gaat lopen onder BV750 omw per min.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 05 juni 2012 07:46 #291265

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
rvos schreef :
CeesS schreef :
In het Farymann handboek staat :

"INVETTEN VAN STARTERKRANS
Het rondsel van de startmotor moet goed in de starterkrans kunnen ingrijpen. Startmotor demonteren. De tanden door de opening met een kwastje licht invetten, bijv. Bosch Fett FT 1 V 31."
Ook bedankt voor je reactie!
Excuus, ik had dit even in mn vraagstelling moeten plaatsen. De starterkrans is al volledig ingevet. Zodra ik de bendix van de startmotor OOK invet, grijpt deze de starterkrans in 1 keer. De keren erop weer niet..(omdat na het starten het vet er weer vanaf is) Dinsdag de bendix nog ff weer met WD40 inspuiten.



Hoewel het in elke handleiding staat dat je de krans zo nu en dan moet invetten weet ik zeker dat bijna niemand op de forum dit doet, zelf ik niet en ik ben best wel een zekert met onderhoud.

Als je de krans wel in vet dan zal dit voor vele start moment goed moeten gaan en dit is bij jouw niet het geval dus invetten is niet de oplossing.

WD40 is een dun middel dat vooral bedoelt is om asjes op lagers gang baar te maken dit spul kan je spuiten op het delen die bewegen (zie tekening)




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 29 juni 2012 18:00 #297777

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Fer schreef :
rvos schreef :
CeesS schreef :
In het Farymann handboek staat :

"INVETTEN VAN STARTERKRANS
Het rondsel van de startmotor moet goed in de starterkrans kunnen ingrijpen. Startmotor demonteren. De tanden door de opening met een kwastje licht invetten, bijv. Bosch Fett FT 1 V 31."
Ook bedankt voor je reactie!
Excuus, ik had dit even in mn vraagstelling moeten plaatsen. De starterkrans is al volledig ingevet. Zodra ik de bendix van de startmotor OOK invet, grijpt deze de starterkrans in 1 keer. De keren erop weer niet..(omdat na het starten het vet er weer vanaf is) Dinsdag de bendix nog ff weer met WD40 inspuiten.



Hoewel het in elke handleiding staat dat je de krans zo nu en dan moet invetten weet ik zeker dat bijna niemand op de forum dit doet, zelf ik niet en ik ben best wel een zekert met onderhoud.

Als je de krans wel in vet dan zal dit voor vele start moment goed moeten gaan en dit is bij jouw niet het geval dus invetten is niet de oplossing.

WD40 is een dun middel dat vooral bedoelt is om asjes op lagers gang baar te maken dit spul kan je spuiten op het delen die bewegen (zie tekening)




Mvg Fer
Fair enough. Inmiddels contact gezocht met de leverancier van de startmotor. En ookal leek deze startmotor op het oog precies hetzelfde als de vorige, blijkt er toch niets te zijn wat we er zelf aan kunnen veranderen. Daarom deze omgeruild met een ander exemplaar, welke wél in 1 keer grijpt. Bedankt voor de tips!

Nu lopen we alleen nog tegen het probleem aan dat de motor niet fatsoenlijk wil starten. Dit mag wat mij betreft wat sneller en gemakkelijker dan de huidige procedure; brandstofhendeltje flipperen om meer druk op te bouwen, en het een brandstof-omleidings knopje moet naar beneden worden getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 29 juni 2012 19:17 #297796

Zeefje van de opvoer pomp controleren op vervuiling. En als hij toch open ligt membraam en klepjes controleren
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 29 juni 2012 19:23 #297800

  • rvos
  • rvos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Erik de Ruijter schreef :
Zeefje van de opvoer pomp controleren op vervuiling. En als hij toch open ligt membraam en klepjes controleren
Dat is nog wel even een goede inderdaad. Het proberen waard!
Wel heb ik het dieselfilter reeds vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 30 juni 2012 08:57 #297850

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lucht lek is soms lastig te vinden wat ik doe in een geval dat zich niet makkelijk laat vinden is een aantal doorzichtige slangetjes op verschillende plekken zetten zodat ik kan zien waar de lucht vandaan komt of waar het niet zit.

Dus bv tussen de tank en het groffilter, tussen het groffilter en de opvoerpomp en tussen de opvoerpomp en de hogedruk pomp

Had je nog een handleiding kunne vinden via Vetus?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starter bendix / versnellingsbk Vetus F1.03 diesel 01 juli 2012 15:15 #298071

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hey Rene

Ik heb nu eindelijk naar je filmpje kunne kijken en vooral luisteren en moet zeggen dat het klappen wel mee valt en eigenlijk niet boven het motorgeluid uitkomt.


Het kan erger.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl