Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: elektrische bbm: zoet of zout? accu?

elektrische bbm: zoet of zout? accu? 10 juni 2012 18:33 #292994

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Even voortbouwen op het draadje over de Torqueedo elektro bbm.

De Torqueedo lijkt me veel voordelen te hebben (ingebouwde accu, beperkt gewicht) maar ook veel nadelen (prijs, prijs vervangaccu, niet te laden op boordaccu, diefstalgevoelig).

Andere merken zijn minder duur en gebruiken een losse, minder dure accu. Dat hoeft geen accu van +15kg te zijn voor enkele tripjes van de ankerplaats of de meerboei naar de wal en weer terug. Een beperkt gebruik rechtvaardigt een kleinere, lichtere accu, denk ik zo. Heeft er iemand tips voor 12V-accu's die makkelijk te hanteren zijn (-10kg)?

De Torqueedo is geschikt voor zout water. De meeste andere bbm's zijn dat niet. Is het belangrijk om bij gebruik op zout water toch voor een zoutwatermodel te kiezen?

Advies en ervaringen zijn welkom!

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Laatst bewerkt: 10 juni 2012 18:34 door Nautilus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 11 juni 2012 15:46 #293230

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 975
Heb net een electrische bbm gekocht bij bedrijfje in Lijnden. Verhaal was dat verschil zoet-zout zat in gebruik van kunststof onderdelen ipv (goedkoop) RVS. Was voor 140 euro klaar voor 40 lbs.
Het blijft Chinees plasticspul dus regelmatig spoelen met zoet lijkt me toch wel goed.
Ik had nog een accu staan, maar zag daar ook gel-accus, veel lichter, kleiner, kun je zo in het bootje laten stuiteren, .... en 3 x zo duur.

Als het over 5 jaar niet stuk is dan is er wel iets veel beters voor minder geld. Zo heel lang zijn die dingen nog niet in grote hoeveelheden op de markt. Geen beurtjes, impellers, jaarlijkse kosten.
Volgens mij dus goedkoop kopen en nog te vroeg om voor 'kwaliteit' te gaan.

Ben wel benieuwd hoe jullie de accu aan het boordnet kunnen laden.
Laatst bewerkt: 11 juni 2012 15:47 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 11 juni 2012 18:43 #293315

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Hier dezelfde redenatie als Nauti. Een 55 lbs BBM voor 210 euro, maar wel icm met lichtgewicht spiralcell accu die een 8 kg zwaardere boordaccu vervangt. De capaciteit van deze accu is slechts 65 Ah, maar levert in de praktijk meer amps dan een 80 Ah gelaccu. Nog steeds wel meer dan 15kg. Vermogen is belangrijk, 55 lbs is net genoeg om een 1000 kg boot vooruit te krijgen tegen lichte wind in. Deze stuwkracht kan ik dus alleen aanraden voor smalle, lage bootjes van 500kg of minder. En zonder golven en/of harde wind.

In ons geval wil ik de motor gebruiken om bij het oefenen zo min mogelijk gewicht aan de staart te hangen. Alleen voor gebruik binnen de beschutte haven dus.

De lengte van de kabel speelt een rol. Meer dan 1,5m levert een flink verlies op, ik voel het aan de warmte van de kabel. Hier heeft de Torquedo een enorme troefkaart liggen, de accu zit op de motor. Kabellengte misschien 10 cm.

Heb je 4m kabel nodig om de zware accu centraal/voorin te plaatsen dan verlies je stuwkracht en actieradius. Misschien is een kleine lichte (dure) accu met minder capaciteit en maar 0,7m kabel beter.

De Torqedo lijkt me een slim ontwerp, er is geloof ik ook een 2 en 4kW versie. De laatste komt overeen met een 10 pk BBM. Maar de normale is naar ik heb gehoord al 2x sterker dan een 55 lbs. Om over de betrouwbaarheid van het systeem als geheel (losse accu´s, losse kabels, losse hoofdschakelaar, zekeringskast) nog maar te zwijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 12 juni 2012 14:11 #293563

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Welke stuwkracht zou er nodig zijn voor een 3-persoons rubber bijboot?

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 12 juni 2012 15:03 #293573

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Nautilus schreef :
Welke stuwkracht zou er nodig zijn voor een 3-persoons rubber bijboot?

Herman
Mijn ervaring is dat bij licht gebruik met een beetje golfslag en lichte tegenwind onze 34 lbs motor wel voldoet (met 2 volwassenen en 2 kinderen). Met flinke tegenwind en golfslag houdt het al snel op.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 12 juni 2012 16:09 #293578

hoi
ik heb een rhino bb motor met een kleine accu,en het bevalt best goed
je hebt wel minder vermogen dan een benzine
ik heb na mijn serviceaccu een relays gezet die boven de 13 v aanspringt
de verbinding heb ik met de blauwe walstroom stekkers gemaakt
ik heb het hele spul bij kok gekocht en hun kwamen met deze oplossing

de service accu word door een zonnecel opgeladen

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: elektrische bbm: zoet of zout? accu? 13 juni 2012 05:43 #293701

Een paar opmerkingen over electrische bbm's, uit eigen ervaring:

- Een goede accu lijkt me een voorwaarde, bij voorkeur eentje die tegen diepe ontlading kan (deep cycle accu). Een gewone loodaccu kun je maar tot ca. 50% ontladen, een deep cycle tot 70%. Hou er rekening mee dat je een accu met een electrische bbm behoorlijk op zijn donder geeft. Een paar keer (te) diep ontladen verkort de levensduur van de accu behoorlijk.

- Een electr. bbm trekt behoorlijk wat stroom, 30 Ampere is niks bijzonders bij een klein (34 lbs) motortje. Dat vraagt om behoorlijk dikke kabels en speciaal koppel- en schakelmateriaal. De gewone CEE (camping) stekkers voldoen niet, die zijn geschikt tot 16 A. Kabels zo kort mogelijk houden, zoals al eerder opgemerkt.

- De Torqueedo motoren zien er mooi uit, maar zijn ook erg duur. Accu's hebben zeker niet de eeuwige levensduur en zullen na een aantal jaar vervangen moeten worden. Liever een standaard accu dan een merkgebonden type, wat mij betreft. Je moet je afvragen of je niet goedkoper uit bent met een goedkope Chinese bbm, die niet geheel zoutwaterbestendg is, maar die je na een paar jaar gewoon vervangt. De markt van electrische motoren en accu's zal zich de komende jaren verder ontwikkelen, verwacht ik.

- Zwaardere types electrische bbm's (de grote Torqueedo's, Arca, etc.) draaien vaak op 24 of 48 V. Dat betekent dus 2 of 4 accu's in serie geschakeld. Dus ook meer gewicht.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl