henkvd schreef :
WilcoH schreef :
het is zeker geen einde verhaal. kan voor 125,- de benodigde delen krijgen 2de hands. dus heb besloten om dit blok weer fijn in orde te maken. oorzaak is waarschijnlijk geweest dat de as niet in lijn heeft gestaan met de kruk as. waardoor de splains zijn gaan vreten zeg maar.
Moedig, beide delen zijn nu niet bepaalt de eenvoudigst te vervangen onderdelen.
Voor een beetje handige monteur is dit echt niet zo moeilijk, de krukas heb je er zo uit, de carter deelt zich in 2 helften die de krukas opsluiten.
Kun je meteen de 2 krukaslagers en de afdichtringen vervangen.
(heb zelf voor mijn yamaha malta gewoon industrie kogelagers van skf gehaald van 10 euro per stuk ipv de gouden orginalteile....)
Meteen alle koelkanalen doorblazen en zoutaanslag verwijderen, thermostaat schoonmaken en testen in kokend water.
Aan de aandrijfas zit vanonder de impeller, ook ff meenemen en staartolie vervangen.
Voor 250 euro aan 2ehands delen, lagers, keringen, pakkingset en middag sleutelen en je heb weer een als nieuw draaiende motor!