Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 13:02 #1479727

Smooth Operator schreef :
keeszeiler schreef :
Smooth Operator schreef :
Ik heb een Cornish Shrimper die ca. 1000 kg weegt. Ik heb daar vorig jaar min of meer uit nood een Torqeedo 1103 aan gehangen (1 kW), omdat mijn dieseltje stuk was en niet snel gerepareerd/gereviseerd kon worden.
Die Torqeedo had ik al overigens voor een ander bootje.
....
Mijn bootje is vergelijkbaar met een Shrimper. Ik denk ook wel eens aan een Torqueede. Maar in het manual van Torqeedo lees ik

Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de
motoreenheid uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te
vermijden.


In mijn geval kan de schroef niet uit het water tijdens het zeilen. Bovenstaande tekst in het manual is voor mijn één van belangrijkst redenen om nog maar met een gewoon bbm-etje te blijven varen.

Bij mij hangt de Torqeedo in de bovenste stand van de motorplank net met de schroef in het water en draait dus (soms) mee. De motor opklappen geeft door het hoge gewicht van de motorunit een flinke hefboom en veel druk op motorplank en spiegel (die daar eigenlijk niet voor gemaakt is). Tot dusver geen centje pijn, maar valt dus niet onder garantie. Eeuwig zonde dat de Torqeedo geen stroom opwekt tijdens het zeilen en de accu daarmee weer oplaadt. Maar een E-propulsion schijnt dat wel te doen. De 1.0 is vergelijkbaar met mijn Torqeedo, heeft een iets grotere accu en is ook nog iets goedkoper.

Edit: Hans V was me voor... :-)

Dank voor het meedenken, opklappen kan bij mijn bootje niet, geen ruimte voor.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 14:15 #1479738

keeszeiler schreef :

Dank voor de tip, voor mijn bootje zou de ePropulsion Navy 3.0 Evo beter passen.
Ben er over na aan het denken. Ik heb nog twee dingen die door mijn hoofd spelen:
a. de prijs voor motor+accu+lader vs de kosten aanschaf+brandstop voor een fossiel gestookte motor
b. waar haal ik 12VDC voor instrumenten+verlichting+stuurautomaat vandaan...?

De ePropulsion Navy 3.0 Evo werkt met een 48V accu. Er zijn volgens mij twee opties:
- een omvormer naar 12v voor je instrumenten etc.
- een aparte lichtaccu. Hoeft, afhankelijk van je verbruik, geen hele dikke accu te zijn waarschijnlijk. Deze laden met een acculader (walstroom) en/of zonnepaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 17:12 #1479782

Het lastigste in deze puzzle naar elektrisch varen zit het in het overige gebruik aan boord. Dat is met de huidige uitrusting op veel boten stiekem best aanzienlijk.Met koeling navigatie en nog wat andere gebruikers kom ik overdag tussen de 3 en 5 amp/uur De koelkast is de grootste verbruiker .’s nachts komt daar nog het ankerlicht of rondschijnende toplicht bij. Met 240 amp aan accu’s waarvan de helft beschikbaar ben je daar in 24 uur door heen Dat zal ook kleinere schepen vaak de uitkomst zijn. Toch kan ik best 48 uur zonder. Een deel komt van de zonnepanelen het andere deel van de diesel die ongemerkt toch best wel zijn uren maakt bij passeren van sluizen of aanloop van een zeehaven.
Het maakt dat je niet alleen voor de electromotor maar ook voor het boordnet aanpassingen moet doen en investeren in accucapaciteit om zonder aangepast vaar gedrag langer zonder walstroom te varen. Je kunt natuurijk ook je koelkast/box in de ban doen met de hand sturen en navigatie beperken tot smartphone/ tablet (die je dan wel via het boordnet moet bijlanden overigens).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 17:49 #1479788

3Noreen schreef :
[...]

Stroomt de Maas ?

Jup, maar niet zo heel veel. Ik schat een 0,5 knoopje tijdens normaal vaarseizoen en droogte in de zomer zo min mogelijk (stuwen dicht). Maar van die 100 mijl route zitten er 46 op kanalen buiten de Maas en dus vrijwel geen stroming.

In de winter staan de stuwen ivm de regenval vaak wat open en kan het water flink stromen en staat een paar meter hoger. Ik schat toch zeker een knoop of 3-4 waar ik de boot heb liggen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 21 mei 2023 05:11 #1480685

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Orange Sunset schreef :
Thijs1971 schreef :
[…]

Dat doe je toch in 2 dagen? Desnoods (vaargedrag aanpassen?) doe je er 3 ipv 2 dagen over en ‘s-nachts ad walstroom laden?

Maar met wat tochtvoorbereiding is het prima te doen zonder generator en een 15kWh accu en hier en daar een jachthaven met 6,5-7A walstroom om in de nacht in 10 uur 15kWh te laden.

Wind uit het Westen zal veel helpen!

Buiten dat, laat je berekening zien dat als je voldoende capaciteit hebt voor acht uur varen en je in tien uur kan laden, je voor “geschakelde binnenwaterdagtochten” eigenlijk al voldoende bent uitgerust.

Ik wil daar wel de nuance bij maken, dat tegenwind en/of hobbelig water een duidelijk effect hebben op je verbruik. Maar goed. Ook met tegenwind kan je op een brede rivier best kruisen?

Verder is het afwachten op een hippie die jaagpaarden verhuurt bij de monding om het ook echt duurzaam te maken :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 21 mei 2023 05:18 #1480688

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Herman Hartman schreef :
Je kunt natuurijk ook je koelkast/box in de ban doen met de hand sturen en navigatie beperken tot smartphone/ tablet (die je dan wel via het boordnet moet bijlanden overigens).

Haha dat is wel de situatie aan boord vd Raccoon!
- geen koeling maar koelbox met losse elementen en gekoelde drank erin
- autopilot met zeiltrim en “Flexy” het zelfstuurelastiekje
- navigatie idd op iphone/ipad. Die ik steeds vaker uitzet omdat je er zo op blijft kijken. Het is veel beter om periodiek koers te bepalen en omgevingsbewust en op punten op de wal/windrichting/wolkenpartijen te sturen dan op het rode navionics driehoekje of zelfs het kompas (slecht zicht uitgezonderd). Maar dat is een andere discussie.

Als je een gadget zeiler bent, heb je vast ook zonnepanelen en een wind of watergenerator. En anders was je gewoon weer af met het handje :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 21 mei 2023 20:30 #1480921

Thijs1971 schreef :
[…]

Wind uit het Westen zal veel helpen!

Buiten dat, laat je berekening zien dat als je voldoende capaciteit hebt voor acht uur varen en je in tien uur kan laden, je voor “geschakelde binnenwaterdagtochten” eigenlijk al voldoende bent uitgerust.

Ik wil daar wel de nuance bij maken, dat tegenwind en/of hobbelig water een duidelijk effect hebben op je verbruik. Maar goed. Ook met tegenwind kan je op een brede rivier best kruisen?

Verder is het afwachten op een hippie die jaagpaarden verhuurt bij de monding om het ook echt duurzaam te maken :-)

Inderdaad. Het valt eigenlijk erg mee. Maar vwb zeilen: de mast gaat plat bij die tochten gezien bruggen met <8 meter doorvaarthoogte ipv 16m ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 20:40 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 21 mei 2023 20:58 #1480934

Orange Sunset schreef :
.......... Maar vwb zeilen: de mast gaat plat bij die tochten gezien bruggen met <8 meter doorvaarthoogte ipv 16m ;)

Joh, met een beetje handigheid kun je gewoon doorzeilen bij een lage brug



Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 22 mei 2023 04:25 #1480951

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Daar pas zelfs ik (net) niet onderdoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 22 mei 2023 04:26 #1480952

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Het kan nog anders.
Ergens in de grijze verleden tijd wou ik het Brielse meer bezoeken. Eigenlijk was het mijn vriendin die naar Briele wou, haar familie was uit die streek.
Op de heenweg heb ik grotendeels voor de show de hele familie in het gangboord gezet, Pietje en ik hingen aan de giek. Pietje woog toen waarschijnlijk 20 kilo. Nat. Dead slow vooruit en op de autopiloot onder de brug door. Of dat aan de giek hangen veel gebracht heeft weet ik niet meer, onze kiel weegt 3 ton en de boot is door zijn grote breedte vormstabiel. Ik wist echter de hoogte van de mast en het bovenste deel was de marifoon antenne. Een vaste antenne maar als die knakte was dat niet zo erg. We haalden het, van beneden is het moeilijk te zien hoeveel je over hebt. Show.
Wist ik veel dat daar een getij staat. Of stond, ik heb het over dertig jaar terug. Toen we terug weg wilden bleek ik niet meer onder de brug te kunnen. Heb toen een dag op meer wind gewacht en heb de boot aan de wind onder helling onder de brug door gezeild. Ik was nogal een rauwdouwer in die tijd.
Heb dat ook op het kanaal door Zuid Beveland gedaan. Ook daar was de doorvaarthoogte nipt gelijk met de top van de marifoon antenne, ik had geen zin te wachten op een brugopening en ik wist dat het wel zou lukken, dus legde ik de boot met alle (4 in die tijd) zeilen op een oor en ging diagonaal onder de brug door. Daarbij kwam ik vanzelfsprekend aan de verkeerde kant van het vaarwater waar een verschrikte binnenschipper zijn woedde uitte door hard te toeteren. Oei, deed dat zeer.

Op youtube staat ergens een video van een kerel die op de intercontinental waterway zijn boot helt door een enorme waterzak aan zijn mast door het water te slepen. Ingenieus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 22 mei 2023 06:03 #1480965

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
OldBawley schreef :
Het kan nog anders.

Heb dat ook op het kanaal door Zuid Beveland gedaan. Ook daar was de doorvaarthoogte nipt gelijk met de top van de marifoon antenne, ik had geen zin te wachten op een brugopening en ik wist dat het wel zou lukken, dus legde ik de boot met alle (4 in die tijd) zeilen op een oor en ging diagonaal onder de brug door. Daarbij kwam ik vanzelfsprekend aan de verkeerde kant van het vaarwater waar een verschrikte binnenschipper zijn woedde uitte door hard te toeteren. Oei, deed dat zeer.
Pfff dan moet de wind niet wegvallen onder de brug!
Op youtube staat ergens een video van een kerel die op de intercontinental waterway zijn boot helt door een enorme waterzak aan zijn mast door het water te slepen. Ingenieus.

Dat zag ik twee jaar geleden iemand doen, ik dacht toen met een zandzak aan een val omhoog gehesen onder constante helling de Hollandse Brug onderdoor. “Hey dat dat gewoon kan”, dacht ik toen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl