Orange Sunset schreef :
Dat betwijfel ik ten zeerste. Dat heeft niets met diesel of benzine te maken, maar met marine motoren. Anders zou je toerental met iedere golf enorm omhoog kunnen schieten en daarna weer dalen. Op een automotor (diesel/benzine/...) zit een andere "govenor". Die regelt op vermogen, daarom moet je zelf gas terugnemen als je sneller dreigt te gaan rijden dan gewenst of meer gas als je een berg op gaat. Bij inschakelen van cruise control op de auto krijg je het gedrag van een marine-achtige 'gouvenor', maar dan niet op tpm maar op snelheid.
Kom jij maar eens kijken. Er zit echt geen governor op deze carburateur. Er zit simpelweg een morsekabel aan de gasklep. En inderdaad, als je tegen een flinke golf indruist, loopt het toerental terug.
Er is op moderne auto's wel zo iets als 'drive-by-wire', waarbij de gasklep door een elektromotor gestuurd wordt. Maar dat is iets van de laatste 10 jaar: daarvoor zat er vrolijk een gaskabel aan de gasklep.
Ok niet goed gelezen van mijn kant. Dus een te zware schroef, dan zit je inderdaad op de 4,5kW. Maar door de te inefficiënte schroef krijg je dat vermogen waarschijnlijk niet goed over gebracht op het water. Die schroef is mogelijk voor lichtere/snellere boten bedoeld. Ik zou oppassen dat je de motor niet kapot laat lopen, want dit is zeer ongezond.
Yep, klopt precies. Inderdaad, die motor kan er niet goed tegen om vol gas te draaien. Daar moet je de hele weg mee spelen: bloed irritant.
Als de schroef wat lichter was zou je met 4000 tpm meer koppel kunnen leveren en waarschijnlijk een stuk minder vermogen nodig, maar waarschijnlijk ook iets minder snelheid (of iets meer gas geven voor dezelfde snelheid, maar toch zuiniger dan).
Dat schreef ik al: ik monteer deze winter een andere schroef.
Dat dacht ik toch

En dat vraag ik mij ook af. Maar ik kan je vertellen dat mijn Torqeedo Travel 1105C jou
w boot waarschijnlijk to zo'n 4,5 knopen krijgt (vlak water, geen wind) met 1100W en 4 knopen met 500W

(als ik me goed herinner van onze vorige boot (een Delanta 80 1900kg, wat langere waterlijn).
Dat zou ik graag willen zien, als het zo is.
Op de site van Torqeedo staat een uitleg waarom die niet 1-op1 vergelijkbaar zijn en daar kunnen ze dat beter dan ik:
www.torqeedo.com/en/technology...-and-efficiency.html
Ik ben ontevreden met deze uitleg. Het grootste deel zit 'm in een 'veel efficientere' schroef. Schroeven, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn niet ingewikkeld.
Heel misschien heeft Torqueedo een fabuleuze ontdekking gedaan waardoor er meer efficientie te halen is. Maar ik betwijfel het.
Op het moment dat je een elektromotor op je bestaande schroefas zet, met daarachter een 'gewone' bronzen schroef, gaat dit verhaal in ieder geval niet op!
EDIT: Ik zie net dat nachtvlinder ongeveer hetzelfde schrijft.
Erikdejng schreef :
Grappig, ik schreef een paar pagina's terug iets met zo'n beetje dezelfde strekking, maar word dan voor fantast uitgemaakt.
Ik noem je geen fantast, maar je hebt het gewoon niet sluitend uitgelegd.