Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsdip bij toerental verlaging

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 14:37 #311822

Mischief schreef :
Beste mensen,

de accu's lijken goed, houden hun spanning ook na langere tijd vast.
(na drie weken stilstand gemeten). Het probleem treedt op na geruime tijd op de motor te hebben gevaren (en geladen) op beide accu's, en alleen bij het manouvreren.

Voorbeeld: Starten, zeil aftuigen (geen probleem), varen op de motor, naar een sluis, gas er af, stationair -korte spanningsdip- GPS valt uit, Marifoon kraakt even en keert terug naar Kanaal 16, AIS start opnieuw op. Alles weer aangezet, ga sluis in, klapje achter uit, zelfde resultaat.

Het maakt niets uit of ik it op de boordaccu of de startaccu doe heb alle combinaties geprobeerd of "both". Het gebeurt ook als de accu's via een walstroom volledig zijn opgeladen.

Kontakten en hoofd schakelaar lijken ook allemaal OK, hoewel de startsleutel wel eens wat moeite heeft kontakt te maken bij een koude start.

Natuurlijk zitten de stroomvreters, onder het zeilen aan de lichtaccu. (Instrumenten, laptop, koelbox) die koelbox zet ik altijd uit als de motor uitgaat maar hij gat ook vanzelf uit als de spanning onder een bepaald niveau zakt om de batterij te sparen.
De lichtbatterij heeft geen enkele moeite met de rest (8-10 uren no prob).
Om te starten schakel ik naar de startaccu. Pas na een minuut of tien laden van de startacu schakel ik naar de lichtaccu om die ook weer te laden. In de haven laad ik de lichtaccu via de walstroom.

Als de motor toeren draait no problems, pas als ik gas terugneem, of van vooruit naar achteruit schakel treedt de dip op.

Willen jullie nog eens een keer meedenken wat er nog meer kan zijn?
Zit er echt niks aan de motor of het laadcircuit dat zo'n dip kan triggeren?

Groeten,
Cees

Spanning meten als je deze handelingen doet:
Op de accupolen
op de voeding van de GPS AIS etc.
Steeds even gas, en dan gas ineens dicht,
gewoon even kijken wat de voedingsspanning doet, waarschijnlijk ergens een slecht contact, maar als je meet moet je wel een indruk krijgen waar het te zoeken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 03 sept 2012 13:21 #315876

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Beste mensen, het probleem is gevonden en opgelost.

Afgelopen vrijdag, met de multimeter in de hand en een draaiende motor hebben we eerst maar eens gekeken hoe het met de laadspanning op divere punten was. Die was eigenlijk overal naar behoren.
Toen de motor gestopt toch nog maar eens naar de aarde gekeken de draden vanaf de accu gevolgd naar het motorblok.

Aan de dikke aarddraad (Van 0/A/B/Both schakelaar naar de motor) zat met een paar tie-rapjes nog een redelijk dikke draad vast.
Die was ook op het motorblok gezet. Die draad bleek op de aansluiting zodanig gecorrodeerd dat hij zo kon worden losgetrokken.
Toen dit dan ook gebeurde waren ineens de instrumenten uit.
Die gingen weer aan als je contact met het motorblok maakte.
Dit bleek dus de aarddraad van de voeding van het instrumentenpaneel te zijn.
Na de aansluiting te hebben vervangen en weer goed te hebben aangedraaid was de spanningsdip verdwenen, ook bij heen en weer schakelen van de keerkoppeling en bij een warme motor.

Diagnose: Waarschijnlijk was het losse contactje zo slecht dat als de (warme) motor begon te trillen (1 cyl), bij het manouvreren het af en toe geen contact maakte.

Probleem was dus contact met de aarde.

Dank voor de tips!

Groeten,
Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 03 sept 2012 13:35 #315879

mischief, niet alleen bij jou is de min (je noemt het aarde) het ondergeschoven kindje, men maakt ook vaak de fout om wel de berekening los te laten op de plus draad, dik genoeg, en alles aan een mindraad te koppelen. er gaat evenveel stroom door de plus als door de min.
dus elke verbruiker een eigen plus en min en beiden even dik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 03 sept 2012 14:17 #315885

sietse-ten schreef :
mischief, niet alleen bij jou is de min (je noemt het aarde) het ondergeschoven kindje, men maakt ook vaak de fout om wel de berekening los te laten op de plus draad, dik genoeg, en alles aan een mindraad te koppelen. er gaat evenveel stroom door de plus als door de min.
dus elke verbruiker een eigen plus en min en beiden even dik.

Op zich heb je wel gelijk maar er zijn verbruikers waar je best meerdere gebruikers op één mindraad kunt zetten.
Belangrijkste is bijvoorbeeld ankerlicht en driekleuren toplicht. Scheelt weer een draad in de mast.waardoor je met een tweeaderige kabel uitkunt. Ander voorbeeld zijn de moderne instrumenten. Log en dieptemeter bijvoorbeeld kun je best één min geven. De verbruiken zijn zo laag dat de dunste draad al meer dan dik genoeg is.
En zo kun je er nog wel meer verzinnen.

Wat in ieder geval wel belangrijk is , is dat de min/massa draad naar de motor even dik is als de pluskabel van de alternator. In ieder geval tot aan de verdeel klemmenstrook.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 03 sept 2012 14:55 #315890

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mooi dat je het gevonden hebt wat de oorzaak was.

Ad, bedoel je niet 3 aders inplaats van 2 aders voor ankerlicht en driekleur?. Of zit er nog een mantel om die je als - gebruikt?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 04 sept 2012 05:46 #316002

Proost schreef :
Mooi dat je het gevonden hebt wat de oorzaak was.

Ad, bedoel je niet 3 aders inplaats van 2 aders voor ankerlicht en driekleur?. Of zit er nog een mantel om die je als - gebruikt?.

Je hebt gelijk ! :blush: Uiteraard drie i.p.v. vier.
Ik had even die driekleuren/ankerlicht LED van Nasa in mijn hoofd. :whistle:
Kan het heelaas niet meer aanpassen in die post.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl