Mischief schreef :
Beste mensen,
de accu's lijken goed, houden hun spanning ook na langere tijd vast.
(na drie weken stilstand gemeten). Het probleem treedt op na geruime tijd op de motor te hebben gevaren (en geladen) op beide accu's, en alleen bij het manouvreren.
Voorbeeld: Starten, zeil aftuigen (geen probleem), varen op de motor, naar een sluis, gas er af, stationair -korte spanningsdip- GPS valt uit, Marifoon kraakt even en keert terug naar Kanaal 16, AIS start opnieuw op. Alles weer aangezet, ga sluis in, klapje achter uit, zelfde resultaat.
Het maakt niets uit of ik it op de boordaccu of de startaccu doe heb alle combinaties geprobeerd of "both". Het gebeurt ook als de accu's via een walstroom volledig zijn opgeladen.
Kontakten en hoofd schakelaar lijken ook allemaal OK, hoewel de startsleutel wel eens wat moeite heeft kontakt te maken bij een koude start.
Natuurlijk zitten de stroomvreters, onder het zeilen aan de lichtaccu. (Instrumenten, laptop, koelbox) die koelbox zet ik altijd uit als de motor uitgaat maar hij gat ook vanzelf uit als de spanning onder een bepaald niveau zakt om de batterij te sparen.
De lichtbatterij heeft geen enkele moeite met de rest (8-10 uren no prob).
Om te starten schakel ik naar de startaccu. Pas na een minuut of tien laden van de startacu schakel ik naar de lichtaccu om die ook weer te laden. In de haven laad ik de lichtaccu via de walstroom.
Als de motor toeren draait no problems, pas als ik gas terugneem, of van vooruit naar achteruit schakel treedt de dip op.
Willen jullie nog eens een keer meedenken wat er nog meer kan zijn?
Zit er echt niks aan de motor of het laadcircuit dat zo'n dip kan triggeren?
Groeten,
Cees
Spanning meten als je deze handelingen doet:
Op de accupolen
op de voeding van de GPS AIS etc.
Steeds even gas, en dan gas ineens dicht,
gewoon even kijken wat de voedingsspanning doet, waarschijnlijk ergens een slecht contact, maar als je meet moet je wel een indruk krijgen waar het te zoeken.