Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsdip bij toerental verlaging

Spanningsdip bij toerental verlaging 16 juli 2012 18:27 #301991

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Ahoy,

Wij ervoeren vandaag een aantal keer dat tijdens het manouvreren op de motor, de GPS uitviel.
Dit doet hij normaal eigenlijk nooit behalve als de accu te lage spanning heeft na bijvoorbeeld een dag zeilen met de instrumenten navlights etc. aan. Nu hadden we echter een lange tijd op de motor gevaren dus de accu's zijn vol.

Iemand idee waar dit aan ligt?

We hebben een Yanmar 1 gm10 motortje met twee accu's een startaccu 95 Ah (lood) en een AGM 'gebruiks' accu (110 Ah). De accu's zijn gescheiden door een A/B/both schakelaar.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 16 juli 2012 18:33 #301993

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
ik zou zeggen, eerst maar eens de spanning meten
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 16 juli 2012 18:56 #302002

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klinkt hetzelfde als de auto welke voor het stoplicht staat met fluctuerende lampen : de accu is versleten.

meten is in dit geval weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 16 juli 2012 19:39 #302014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
hypervisor schreef :
klinkt hetzelfde als de auto welke voor het stoplicht staat met fluctuerende lampen : de accu is versleten.

meten is in dit geval weten.

Of de accuklemmen zitten los of zijn zwaar gecorrodeerd. Hetzelfde effect als een "versleten" accu.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 14:43 #302453

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Alles gecontroleerd,

Polen zitten vast en zijn niet gecorrrodeerd, Startbatterij (lood) heeft na laden door de motor en een nachtje staan 12,7 Volt, Huisbatterij (AGM) zit na laden op boven de 12,9 Volt.

Kan er iets mis zijn met de laadsystemen op de motor. Ik weet niet wat er allemaal (behalve de dynamo) nog meer aan laadelectronica op een 1 GM10 zit.

Graag jullie suggesties

Gr, Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 15:02 #302455

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7192
onlangs is mijn dynamo van mn 1gm10 overleden, in eerste instantie leek er niet veel aan de hand totdat mijn boordcomputer plotseling uitging.na een tijdje meten bleek dat de dynamo bijna 18 volt stond te spugen.
ik heb 4 x 110 ah accu,s en 1 75 ah startaccu.
de dag erna na weer een stukje moteren riep mn vrouw dat ze een brandlucht rook, dynamo opgefikt en de accuspanning was gedropt tot 12.2v.
dynamo gedemonteerd en laten testen.uitslag heel erg dood.
mijn 1gm10 was overigens uitgerust met een 35 amp dynamo die ga ik nu vervangen door een 80 amp dynamo uit een volvo 460.


ik zou in ieder geval even de dynamo laten testen.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 18 juli 2012 15:06 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 17:41 #302502

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
gemeten spanningen door de TS geven mi geen enkele reden om nu een dynamo na te laten meten. Fout zal wel ergens anders zitten. Los contact ergens?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 18:16 #302512

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Meet eens op de accu met draaiende motor.
Dan meet je tussen de 13,8 en 14 volt.
Als je deze voltage meet dan is de alternator ok.
Losse massa verbinding kan ook op de motor slecht zijn) of slechte hoofd schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 18:45 #302523

Controleer ook de draden naar het Scheidingsrelais of de diodebrug. Bij ons klemde de kabelschoen van de serviceaccu niet goed waardoor de draad af en toe geen contact maakte. Na twee seizoenen pas ontdekt...de startaccu laadde wel, de alternator doet het nog uitstekend :whistle:
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 18 juli 2012 19:07 #302530

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de ts heeft geen diodebrug of scheidingsrelais maar aan a/b/both draaischakelaar.

hier kan dus ook het probleem huizen.

verbind de startaccu eens direct door met de laadkabel. werkt het dan wel correct,dan heb je een gecorrodeerd/geoccideert contact in de schakelaar of gewoon speling door inslijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 02:29 #302552

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Dank voor deze suggesties.

Mochten er nog meer opborrelen, graag.

Ik zal eerst eens een paar van de door jullie gesuggereerde oplossingen uitproberen alvorens de dynamo /laadcirquit de schuld te geven.

Ik heb alleen geen idee waar de massadraad van de motor zit. Ik ga er van uit dat dit niet de rode draden zijn. Is die massa op een standaardpunt aangesloten?

Ik houd jullie op de hoogte van de zoektocht.

We liggen vandaag een dagje in Zierikzee. Als de familie dat toelaat kan ik ff puzzelen.
Morgen aanbrengrace van Loon hardzeildagen varen. Gisteren bij het binnenvaren dikke 28 knopen ZW wind. Echt vakantie weer....

Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 19 juli 2012 02:31 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 03:37 #302561

mischien een te simpel antwoord,maar staat je V.snaar strak genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 04:20 #302577

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Massaspunt kan ook het probleem zijn. Doorgaans is de buitenkant van de motor de massa. Maar bij staal laten ze het staal ook nog wel eens als massa dienen daarvoor moet je echt de draden volgen. Mocht de massa via het staal lopen adviseer ik je om dit af te koppelen en direct naar het blok te voeren ivm extra corrosie op het onderwaterschip. In dat geval moet je alle massapunten controleren op occidatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 05:08 #302588

Mischief schreef :
Alles gecontroleerd,

Polen zitten vast en zijn niet gecorrrodeerd, Startbatterij (lood) heeft na laden door de motor en een nachtje staan 12,7 Volt, Huisbatterij (AGM) zit na laden op boven de 12,9 Volt.

Kan er iets mis zijn met de laadsystemen op de motor. Ik weet niet wat er allemaal (behalve de dynamo) nog meer aan laadelectronica op een 1 GM10 zit.

Graag jullie suggesties

Gr, Cees

De accuspanning meten direct na het laden heeft niet altijd zin, een accu die aan het eind van zijn latijn is geeft vaak direct na het laden een behoorlijke spanning te zien, maar die zakt daarna weer heel snel in. Ik zou ook nog eens na een aantal uren rust meten, als je vaarschema dat toelaat.

Op welke accu staat je navigatie-apparatuur? Ik neem aan op de lichtaccu en niet op de startaccu?
Start je motor nog steeds vlekkeloos? Dan is je startaccu niet meteen verdacht. Staat je laadschakelaar standaard op "both"? Heb je dezelfde problemen ook als je de schakelaar zo zet dat de lichtaccu niet wordt geladen (als daar de apparatuur op zit, tenminste)?
Heb je recent de lichtaccu soms helemaal leeg getrokken? Hoe vol hou je deze accu normaal gesproken? Hou oud is de accu?

Allemaal vragen... Ik verdenk toch in eerste instantie de accu en niet het laadcircuit.

Succes,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 05:46 #302609

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Smooth Operator schreef :

Op welke accu staat je navigatie-apparatuur? Ik neem aan op de lichtaccu en niet op de startaccu?
Start je motor nog steeds vlekkeloos? Dan is je startaccu niet meteen verdacht. Staat je laadschakelaar standaard op "both"? Heb je dezelfde problemen ook als je de schakelaar zo zet dat de lichtaccu niet wordt geladen (als daar de apparatuur op zit, tenminste)?
Heb je recent de lichtaccu soms helemaal leeg getrokken? Hoe vol hou je deze accu normaal gesproken? Hou oud is de accu?

Allemaal vragen... Ik verdenk toch in eerste instantie de accu en niet het laadcircuit.

Succes,
Bart

De huisaccu is een deep cycle agm van dit jaar. Daar run ik de instrumenten en het licht op. De startaccu is ouder. Ik start, laat de motor 10 minuten de startaccu laden en switch dan naar de lichtaccu. Het dip probleem treedt zowel op beide accu's apart op als met de contactschakelaar uit.

Daarom verdenk ik iets anders dan de accu's maar de massa en de schakelaar werken natuurlijk voor beide en de motor.

C
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 06:02 #302613

Hoi Cees,

Ik word toch een beetje getriggerd door je opmerking dat je ook een dip ziet als je de hele dag met je instrumenten aan hebt gezeild. Dat kan aangeven dat die 110 Ah deep cycle accu het niet helemaal trekt. Draai je daar soms ook een koelkast op? Ben je ervan overtuigd dat alle verbruikers samen zo weinig stroom trekken dat de accu het een behoorlijke tijd uit moet kunnen houden? Misschien ergens nog een verborgen stroomveter, een laptop aan een omvormertje bijvoorbeeld?

Het klinkt namelijk of je lichtaccu het niet bij kan houden en geen stroom meer wil leveren (kan ook een slecht contact zijn ergens, ook in de massa). Je draait dan in feite op je laadcircuit, dus de dynamo. Bij lage toerentallen geeft die te weinig stroom en dan zakt de spanning in. Dat de accu nieuw is, zegt niet zoveel. Een paar keer te ver ontladen en ook een nieuwe accu is naar zijn grootjes.
Weet je zeker dat de lichtaccu ook goed geladen wordt? (Meten = weten).

Wat ook nog zou kunnen is dat de startaccu de boosdoener is. Als je de schakelaar op Both zet, schakel je beide accu's parallel. Als een van beide kaduuk is, trekt hij ook de andere leeg. Maar ik begrijp dat je de accu's in principe apart laadt, eerst 10 minuten de startaccu en daarna de lichtaccu en dus niet parallel. Dat lijkt me prima.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 06:48 #302617

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Klinkt misschien raar maar het komt voor dat de meerstandenschakelaar niet goed is aangesloten of niet goed begrepen wordt door de gebruiker. Dit zou ik eerst nakijken. Het is eigenlijk niet nodig zo'n schakelaar voor een start en een verbruikers accu te monteren. Als de startaccu vol is, wat niet lang duurt, moet automatisch overgeschakeld worden naar de verbruikersaccu. Geen schakelaars behalve een hoofdschakelaar. Kan het ook geen verwarring geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 07:00 #302620

Proost schreef :
Klinkt misschien raar maar het komt voor dat de meerstandenschakelaar niet goed is aangesloten of niet goed begrepen wordt door de gebruiker. Dit zou ik eerst nakijken. Het is eigenlijk niet nodig zo'n schakelaar voor een start en een verbruikers accu te monteren. Als de startaccu vol is, wat niet lang duurt, moet automatisch overgeschakeld worden naar de verbruikersaccu. Geen schakelaars behalve een hoofdschakelaar. Kan het ook geen verwarring geven.

In dat geval heb je wel een diodebrug of scheidingsrelais nodig, anders staan beide accu's altijd parallel geschakeld. Niet alleen bij het laden, maar ook voor de verbruikers. Dat is vragen om problemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 19 juli 2012 08:05 #302627

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Klopt, maar dat relais kost je de kop niet En werkt jaar in jaar uit(bij Proost)zonder problemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 11:42 #311755

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Beste mensen,

de accu's lijken goed, houden hun spanning ook na langere tijd vast.
(na drie weken stilstand gemeten). Het probleem treedt op na geruime tijd op de motor te hebben gevaren (en geladen) op beide accu's, en alleen bij het manouvreren.

Voorbeeld: Starten, zeil aftuigen (geen probleem), varen op de motor, naar een sluis, gas er af, stationair -korte spanningsdip- GPS valt uit, Marifoon kraakt even en keert terug naar Kanaal 16, AIS start opnieuw op. Alles weer aangezet, ga sluis in, klapje achter uit, zelfde resultaat.

Het maakt niets uit of ik it op de boordaccu of de startaccu doe heb alle combinaties geprobeerd of "both". Het gebeurt ook als de accu's via een walstroom volledig zijn opgeladen.

Kontakten en hoofd schakelaar lijken ook allemaal OK, hoewel de startsleutel wel eens wat moeite heeft kontakt te maken bij een koude start.

Natuurlijk zitten de stroomvreters, onder het zeilen aan de lichtaccu. (Instrumenten, laptop, koelbox) die koelbox zet ik altijd uit als de motor uitgaat maar hij gat ook vanzelf uit als de spanning onder een bepaald niveau zakt om de batterij te sparen.
De lichtbatterij heeft geen enkele moeite met de rest (8-10 uren no prob).
Om te starten schakel ik naar de startaccu. Pas na een minuut of tien laden van de startacu schakel ik naar de lichtaccu om die ook weer te laden. In de haven laad ik de lichtaccu via de walstroom.

Als de motor toeren draait no problems, pas als ik gas terugneem, of van vooruit naar achteruit schakel treedt de dip op.

Willen jullie nog eens een keer meedenken wat er nog meer kan zijn?
Zit er echt niks aan de motor of het laadcircuit dat zo'n dip kan triggeren?

Groeten,
Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 11:51 #311758

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27649
Mischief schreef :
Om te starten schakel ik naar de startaccu. Pas na een minuut of tien laden van de startacu schakel ik naar de lichtaccu om die ook weer te laden.
Even voor de goede orde: doe je dat met omschakelen met zo'n accuschakelaar type 1-both-2-off? En doe je dat omschakelen met draaiende motor? Dat kan buitengewoon vervelende gevolgen hebben voor je dynamo, heb ik wel eens begrepen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 12:29 #311764

Ik doe het ook met die schakelaar maar schakel altijd via both wanneer de motor draait.
Ik wil er wel een cyrix relais tussen zetten of wat ik in de oude boot hadden: mosfet accu splitter.
Voorlopig nog ff met het handje.

maar op jou punt: je draait op de motor.. dan laadt de accu direct bij (gemeten?? wat is de laadspanning?, is het een oude dynamo met losse spanningsregelaar, zit deze geintegreerd... wellicht daar naar laten kijken) bij stationair toerental leveren veel alternators te weinig en wordt er niet geladen. zeker wanneer de multibelt/ snaar te los zit. wanneer je op de motor vaart dan moet de accu altijd in staat zijn een gps aan de praat te houden in zo'n dip periode.
zo niet... dan kom je toch uit op de reeds gesignaleerde zwakke schakels in het circuit: massa aansluitingen, aansluitingen op de schakelaar, op de accu + en -. Een volle accu op 12,9 V is overigens niet heel veel... Kan nu best een combinatie van factoren zijn... slecht laadcircuit die de accu heeft gemold... (bijvoorbeeld door de schakelaar via 0 van 1 naar 2 te draaien)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 13:10 #311777

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
lodewijk stegman schreef :
Mischief schreef :
Om te starten schakel ik naar de startaccu. Pas na een minuut of tien laden van de startacu schakel ik naar de lichtaccu om die ook weer te laden.
Even voor de goede orde: doe je dat met omschakelen met zo'n accuschakelaar type 1-both-2-off? En doe je dat omschakelen met draaiende motor? Dat kan buitengewoon vervelende gevolgen hebben voor je dynamo, heb ik wel eens begrepen.

--
stegman

Ha Lodewijk, dat klopt, ik draai echter altijd via "both" maar kan natuurlijk niet garanderen dat alle bemanningsleden dat altijd ook doen en hebben gedaan, ik heb het echter nooit gemerkt.

Als je het via 0 doet heb ik in een ander draadje ook gelezen dat adt problemen kan geven.

@ISO788 Hans:
Ik kan niet goed achterhalen hoe een Yanmar 1GM10 laadsysteempje in elkaar steekt en of daar een (aparte) spanningsregelaar in zit die kapot of bschadigd zou kunnen zijn. Ik verdenk zelf inderdaad zo iets, maar daar zit wat mij betreft een vraagteken.

C.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 13:26 #311790

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27649
Mischief schreef :
Ha Lodewijk, dat klopt, ik draai echter altijd via "both" maar kan natuurlijk niet garanderen dat alle bemanningsleden dat altijd ook doen en hebben gedaan, ik heb het echter nooit gemerkt.

Als je het via 0 doet heb ik in een ander draadje ook gelezen dat adt problemen kan geven..
Het punt schijnt te zijn dat de dynamo bij dat overschakelen een fractie van een seconde zijn spanning niet kwijt kan en dat schijnt je dynamo (of je regelaar?) te kunnen nekken. In principe zou je dit (zonder draaiende motor) kunnen uitproberen door langzaam aan de schakelaar over 'both' te draaien en met een multimeter te controleren of de spanning op enig moment wegvalt. Op dat moment is de accu dus niet met het boordcircuit, maar ook niet met de dynamo verbonden. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar in mijn boot zit naast de schakelaar een keurig plaatje (kennelijk al vanaf de werf) met daarop de uitdrukkelijke opdracht om NOOIT met draaiende motor van accu te wisselen. In het Engels weliswaar, maar niet mis te verstaan.. Onderscheidt tussen 'over both' of 'over off' wordt daarbij niet gemaakt.

--
stegman

P.S.: Vetus geeft bij zijn accuschakelaar in de documentatie aan dat schakelen met draaiende motor inderdaad kan over 'both', maar niet over 'off'. Of dit daarmee voor alle accuschakelaars met die standen geldt, is mij niet duidelijk. Misschien is het merk-afhankelijk.
Ik heb zelf trouwens een Vetus, dus weer wat geleerd!
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 13:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsdip bij toerental verlaging 22 aug 2012 13:36 #311797

heer stegman, wat je daar zegt heb je gelijk in, maar er zijn alternators (ik kan het gewoon niet laten :evil: ) die er tegen beveiligd zijn. er zijn er ook die het kortstondig, halve minuut, overleven en er zijn die direct het loodje leggen. daar schiet je dus niets mee op. wat gebeurt er namelijk , de alternator komt in een loop terecht, kan zijn stroom niet kwijt en stuurt dat weer terug naar binnen, waardoor de uitgaande stroom nog hoger wordt enz. zit daar een blokkering in dan gebeurt er niks (of weinig) is het een recht aan dan blaas je de diodes eruit en is het afgelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl