Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder

Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 16:52 #303199

Hallo medeforumers

Ik ben een trotse eigenaar van een sabb diesel 1 pittertje,
maar sinds kort heb ik veel problemen met de moter :(

Tijdens het varen begon de moter van toerental te wisselen,
hoog in de toeren en de ineens een terug val naar lage toeren
vervolgens klimt de moter weer voorzichtig naar de hogere toeren en zo voort.

ook bouwt de moter weinig druk op, en de gas hebdel heft geen nut meer want dat heeft de moter nu zelf in de hand....

Wie kan mij helpen ???

Gr Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 16:55 #303201

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Zijn de filters en de leidingen schoon? Het zou een kwestie van onvoldoende brandstof kunnen zijn?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 17:12 #303206

Solo schreef :
Zijn de filters en de leidingen schoon? Het zou een kwestie van onvoldoende brandstof kunnen zijn?
Daar lijkt het idd op check ook even je opvoerpomp
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 17:15 #303209

Dat is nagekeken en zo nodig vervangen,

een opvoer pomp heb ik niet
tank staat hoger als de moter.
Laatst bewerkt: 21 juli 2012 17:16 door Ship Happens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 17:28 #303214

ontluchting van je dieseltank verstopt, tank zuigt vacuum waardoor motor minder brandstof krijgt
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 21 juli 2012 17:33 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 17:29 #303215

en wat verklaart dan de lage druk ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 17:36 #303219

Ship Happens schreef :
en wat verklaart dan de lage druk ?

als de diesel tank vacuum zuigt door een verstopte ontluchting dan stroomt de diesel niet meer met de normale druk naar je motor.

probeer stelselmatig zaken uittesluiten, denk dat het een brandstof probeem is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:12 #303234

er heeft al iemand naar gekeken en die zei dat de brandstof doorstroom goed was ....

en ik snap niet hoe een vacuum tank zorgt dat de moter geen druk op bouwt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:17 #303238

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klinkt als een brandstof toevoer probleem.

Water in de brandstof of verstopte filters en dit geld ook voor het opvoerpompje als het goed is heb je een pompje met 1 centrale bout en dan is het dekseltje los daaronder zit een missing filtertje die vervuilt kan zijn.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:18 #303239

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ship Happens schreef :
er heeft al iemand naar gekeken en die zei dat de brandstof doorstroom goed was ....

en ik snap niet hoe een vacuum tank zorgt dat de moter geen druk op bouwt ?


Als er vacuĆ¼m in de tank komt omdat deze niet goed word belucht zal de motor minder goed draaien, dit si simpel te testen door de tank dop er af te halen en te gaan varen of in de boot goed in de touwen zetten en het gas er op.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:20 #303241

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7017
Om dat eventuele vacuumtrekken uit te sluiten: laat de motor eens draaien zonder de tankdop er op. Als die dan nog steeds kuren heeft is vacuum niet de oorzaak. Sorry, Fer was me net even voor.
Laatst bewerkt: 21 juli 2012 18:21 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:26 #303246

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Welk type Sabb het je?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:44 #303256

het type is Sabb g
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 18:59 #303268

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dergelijke problemen duiden meestal op brandstofaanvoerproblemen.

De regulateur zal niet ineens zelf spontaan gaan terugregelen, daarvoor is ie bij de Sabb te ongecompliceerd.

Ik gok in eerste instantie op lucht, water of een vuilpropje.
(lucht is dan hier nog de meest onwaarschijnlijke factor).

Een gemiddelde waterafscheider die in de watersport wordt toegepast is erg pasief en zal tijdens bedrijf weinig of geen water afvangen.
De tank moet dus watervrij worden gehouden.

Vuil stapelt zich in het filter op, dus meestal zal de motor daarna alleen maar langzamer gaan lopen en moet je het filter vervangen om verder te kunnen.
Een prop kan echter wel een dergelijk beeld geven. Dan sluit het de leiding voor het filter even af.

Als de dieseltank naast de motor staat dan wisselt de temperatuur van de tank / brandstof met het opwarmen van de motorruimte.

Een dergelijke tank ademt weer lucht in in de afkoelingsfase, en neemt dus evengoed steeds het vocht in die lucht mee.
Dan krijg je steeds een klein beetje condensatie en uiteindelijk water in je tank.

Tevens hebben hogere temperaturen een invloed op de snelheid van bacteriƫngroei.

Het eerste wat je kunt doen is de aftap controleren (mits die 100% onderin de tank zit).

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 21 juli 2012 19:39 #303277

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat van het opvoerpompje kan je waarschijnlijk wel vergeten want die heb jou motor al het goed is niet, wel de twee cilinder G


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 23 juli 2012 13:23 #303622

Hallo,

Er is weer een monteur langs geweest en die heeft ontdekt dat er water in de kop zit :unsure:

Wat nou ?

kop er af en kijken naar een scheur in de kop of pakking ?

het is een nieuwe kop omdat dat er bij de vorige eigenaar al een scheur in de kop kwam.

Gr Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 23 juli 2012 16:19 #303663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een kop valt niet te repareren en zou dus moete worden vervangen, hoe is de monteur er achter gekomen dat de er water in de kop zit?

Moge je en nieuwe kop kopen laat monteren laat dan door een monteur het koelsysteem nakijken want want een niet goed functioneren koelsysteem zorgvoorzieningen een gescheurde kop

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 23 juli 2012 16:24 #303667

Waarschijnlijk heeft de sabb een koelwater prbleem gehad en heeft de vorige eigenaar simpelweg de kop vervangen waarbij je er haast van uit kan gaan of alles nog wel goed vlak was, gezien het huidige probleem wat je hebt.
Laat dus niet alleen het koelsysteem goed controleren maar ook of alles nog goed vlak is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Sabb diesel 10 pk 1 cilinder 23 juli 2012 19:44 #303767

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Deze motor heeft geen thermostaat en de temperatuur van de motor moet je zelf regelen door de buitenboordskraan te bedienen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl