Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Solé diesel aandachtspunten

Solé diesel aandachtspunten 22 juli 2012 04:58 #303295

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
We gaan vanmiddag kijken bij een schip met een Solé diesel. Via de makelaar kreeg ik de bijgesloten foto.

Wat is dit voor aansluiting en wat voor zwarte aanslag bij de olievuldop.

Welk type motor is dit en zijn er verdere aandachtspunten bij dit type?
De motor heeft dik 1300 uur gedraaid.

Ik hoor het graag
Bijlagen:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Solé diesel aandachtspunten 22 juli 2012 05:27 #303300

Ik neem even aan dat je die lichtgrijze dop bedoelt?
Nou dat is de koelvoelistof vuldop hoor niet de olievuldop! :ohmy:
Die twee zou ik maar nooit verwisselen.
Die aanslag rechts onder die dop is wat roest/vuil dat uit het overlooppijpje is gekomen dat net onder die vuldop zit. Is meestal veroorzaakt door iets te ver vullen van het koelsysteem en zie je bij veel motoren.
Die zwarte geribbelde slang met dat dikke ding erin lijkt me de carterontluchting die normaal naar de inlaat gaat maar waar hij hier naartoe gaat is zo niet te zien.Dat "dikke ding"(overdrukklep?) ziet er trouwens allesbehalve jofel uit.
Voor meer info zul je toch echt het type van de motor moeten weten , dan kun je meestal wel info zoals handboek en vaak ook een werkplaatshandboek op het web vinden. Ook Fer op het forum kan je daar meestal aan helpen.
Met de motor zelf heb ik trouwens geen ervaring.
Ad
ps.
Als die makelaar niet eens het type motor kent zou ik maar eens gaan denken over een ander adres.... :S
Laatst bewerkt: 22 juli 2012 06:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Solé diesel aandachtspunten 22 juli 2012 07:42 #303337

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo Windbuddy

Ik zie dat je al offline bent en ben ik te laat met me post

Sole mini motoren zijn prima motoren en wat achterstallig onderhoud kom je wel vaker tegen op boten die tekoop staan en het zal wel om een Mini 26,29 of 33 gaan, het maak voor de koop niet zo veel uit het zijn goede motoren.



Tips voor motor controle


Je kunt een algemene inspectie zelf uitvoeren, o.a:
Motorolie visueel beoordelen
Olie op peil
Is de peilstok vocht en roestvrij
Diesellekkage/zweten
Koude motoren bij aankomst
Koude start
Carterwalm, is de olievuldop niet vochtig
Rook (onbelast roken ze een weinig)
Geen olie uit de uitlaat
Koelvloeistof beoordelen, niveau, helder/geen olie
Oliedruk, koelwatertemperatuur (ook bij vollast)
De keerkoppeling beoordelen/beluisteren bij stationair belast draaien
Olie beoordelen
Schakelen beoordelen.

Verder goed je ogen en oren de kost geven.

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Solé diesel aandachtspunten 22 juli 2012 18:12 #303460

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Motor leek dik in orde. Liep mooi, startte direct en liep vervolgens eigenlijk rookloos. KK maakt eerst een seconde of 5 een raar dreunend geluid, om vervolgens geruisloos zijn werk te doen. Kan dit de klapschroef zijn of....? Dit was zowel vooruit als achteruit. Ook stond er naar mijn idee redelijk veel water onder de schroefas.Zie ook de bijlage.


Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Solé diesel aandachtspunten 22 juli 2012 18:24 #303462

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12616
Zo te zien kun je op die rubbermof ( ik noem t een Volvoseal, maar schijnt anders te heten) de slangklemmen gewoon aandraaien. Of komt t water uit dat gewapende slangetje wat van de bovenzijde van de foto afkomt??

En veel water??? Lamenielachuhh :P
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 22 juli 2012 18:25 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl