Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lister LP4 of JP4

Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 05:32 #304811

Hallo iedereen.

In mijn kotter staat een oude Lister LP4 of JP4 dieselmotor.
deze moter is een 4 cillinder diesel met blackstone keerkoppeling.
Cillinders zo groot als vuisten trouwens

Hierover heb ik een paar vragen.

Wie weet wat het verbruik zal zijn van deze motor of waar ik een handleiding kan downloaden?
Ik heb al op motoren.ath.cx gezocht maar dit wijst op niks uit.

een andere vraag: De brandstofpomp is een lijnpomp waar ik ook olie in moet doen compleet met peilstok(je)
Echter deze is vuil en werkt niet goed. Is er een (goedkope) manier om deze te reinigen dmv toevoegingen?
Of moet deze dan gereviceerd worden (wat me aanbevolen werd a 500 euro is dat duur?)

Dank allen

Groeten Dyon
Eigenaar motorkotter KP91
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 06:31 #304829

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Helaas is onze guru Fer op vakantie........
Ik vind de prijs niet tegenvallen, heb eervorig jaar aanmerkelijk meer uitgegeven om mijn 10 PK torretje te laten reviseren, achteraf had ik beter een compleet andere motor kunnen monteren....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 06:52 #304834

Wel een mooie kotter trouwens
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 07:08 #304835

Anjo, het gaat alleen om het reviseren/nakijken/schoonmaken van de pomp niet een gehele motorrevisie dat kost wel meer dan 10.000 eruo bij deze motor, vorig jaar zijn er door de oude eigenaren nieuwe rembanden in de koppeling gezet a €3000,- .

Revolution, het is inderdaad een mooi schip ik ben er ook heel erg blij mee, de motor zou goed zijn toen ik erheen ging maar toen we er waren bleek de pomp kapot maar omdat ik het schip zo mooi vind heb ik besloten de pomp gewoon te laten maken en alsnog het schip te nemen.

Ik zal zou verslag doen van de reis hier op het forum.
Ik heb de kotter geruild met mijn oude boot ware het niet dat mijn boot tegenviel voor die mensen maar ze hebben mij de kotter echt gegund.

Tzt zal er ook een verslag worden bij gehouden in het projecten topic
want er is nog wel wat werk aan dek en opbouw.

Ook zat er een tuigage bij de boot 2 masten 1 van 13 meter en 1 van 7 meter allebij massief en niet te tillen. deze komen er ook niet meer op
ook omdat het schip niet is gebouwd om te zeilen maar om te vissen

Zie foto ows

Groeten Dyon
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 07:30 #304838

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Die oudere kotters waren toch zeilende vissersschepen??

Persoonlijk zou ik de masten er weer op zetten, maar ik ga sowieso niet aan zoiets beginnen, kan m niet mooi genoeg maken ...
Ben benieuwd naar project verder....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 29 juli 2012 07:30 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 07:35 #304839

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7017
Mooie kotter, Dyon. Ga je hem weer zeilend maken? Stel je vraag over de Lister ook eens op het "watersportforum". Daar zitten de echte motorfanaten. Fer komt daar trouwens ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 07:44 #304843

Anjo, ja dat klopt inderdaad maar gezien het onderwaterschip zal het denk ik niet mogenlijk zijn om te zeilen met dit schip.
Het schip heeft namelijk geen enkele kiel om de drift te beperken enkel zijn gewicht (20 ton).

Jerry, Op het watersportforum ben ik ook actief vanaf 2007 of 2008 daar
maar omdat waarschijnlijk de motor goeroe's op vakantie zijn probeer ik mijn geluk hier.

Over het zeilend maken van de kotter kan ik niets zinnigs zeggen ik denk wel een steunzeiltje achterop en voor een grotere mast met een gaffelzeil oid.

De masten die er oorspronkelijk bij zitten zijn echt te zwaar voor het schip ik geloof dat de hoofdmast al ruim 1000 kgs weegt.
en daarbij komt dan mijn doorvaarthoogte dat zal dan 16 meter worden
daar kan ik niks mee op de gelderse ijssel.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 08:04 #304847

wel jammer zou mooi zijn als je haar echt helemaal in originele staat terug zou brengen. maar begrijp je argument mbt vaargebied en doorvaart hoogte
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 08:47 #304862

Revolution, het liefste zal ik haar ook in oude glorie herstellen.
Maar omdat het naar alle waarschijnlijkheid een schotse kotter is ben ik bang dat er veel van de geschiedenis verloren is gegaan.

bovendien heb ik me nog niet zo heel veel verdiept in het schip zelf,
En ook nog niet echt de tijd gehad om eens op de spanten te kijken.

De motor is het gene wat ik nu het belangrijkste vind ik moet er mee terug naar zutphen namelijk een tochtje van 130 km.
Het schip ligt op dit moment in Grou.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 12:06 #304904

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Grappig, in de boot van mijn ouders stond in een grijs verleden een Lister JP2, dat is net zo'n lister maar dan de twee cilinder. Een paar maand geleden vond ik de handleiding terug tussen wat oude papieren. Ik heb hem gescand en naar Fer gestuurd. Daarvoor heb ik hem tijdelijk op mijn website gezet, daar staat ie dus nog. Op mijn homepage vind je hem bij de downloads :)

edit:Ik lees net dat je naar Zutphen gaat met je kotter, wij hebben daar ooit reserve-onderdelen gehaald voor een revisie. Misschien zitten ze er nog?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 29 juli 2012 12:09 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 29 juli 2012 18:54 #304993

Pylk weet je nog hoe het bedrijf heette?
Ik woon namelijk in zutphen al mn hele leven lang kan me niet heugen dat er een bedrijf zit met lister onderdelen.

Behalve op toldijk daar zit pasman motorenrevisie van lister/petter

Groeten Dyon.
Ps de lister JP2 ken ik ook is een erg mooi motortje

De mijne is 2 cillinders groter en 40 epk sterk :)
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 05:48 #305049

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Probeer het hier eens.

www.machinekamer.nl/forum3/viewforum.php?f=5

Wel een uitdaging om aan zo'n schip te beginnen als je niet veel van motoren ed weet. Om zoiets varend te houden en goed te onderhouden kan een beetje kennis van oude scheepsmotoren je niet in de weg zitten. is er geen oud machinist in je buurt die je kan strikken voor wat hand en spandiensten?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 07:25 #305097

Hallo,

ik heb mijn brandstof pompje na laten kijken van mijn Sabb g,
in nijmegen bij HOLL Diesel techniek koste me maar 35 euro :D
loopt weer als een zonnetje.

je zou daar ook eens kunnen informeren.
hun zijn gespecialiseerd in dat soort dingen.

Gr Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 08:09 #305115

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Dompkruiser 59 schreef :
Pylk weet je nog hoe het bedrijf heette?....
Geen idee ik was een jaar of 16 en mocht met mijn vader mee begin jaren zeventig B)Dompkruiser 59 schreef :
Behalve op toldijk daar zit pasman motorenrevisie van lister/petter
Misschien was het die wel, het was een behoorlijk end lopen van het station naar dat bedrijf :S
Dompkruiser 59 schreef :
Ps de lister JP2 ken ik ook is een erg mooi motortje
De mijne is 2 cillinders groter en 40 epk sterk :)
Hij klonk ook mooi en het ware echte pk's :lol:

PS Is het de goede handleiding?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 13:39 #305237

Jutter, ik heb opzich wel verstand van oude motoren, maar van dieselpompen blijf ik af dat is me te kwetsbaar, een kennis van me is machinist geweest en die weet er ook een hoop van.

Toen ik aankwam om de motor te starten bleek dat alle diesel was afgesloten met logisch denkwerk heb ik alles weer aangesloten en ontlucht
echter de pomp gooide de plunjers niet omhoog dus vanaf de pomp kreeg de motor geen diesel nouja daar blijf ik dus vanaf.

nu draait de motor gewoon en de pomp ook maar hij is wel vuil en moet dus gereinigd worden.

Sven, dat bedrijf ken ik inderdaad daar ben ik weleens geweest met een vriend voor zn mercedes kostte hem geloof ik 125 euro had hij een gereviceerde pomp, maar omdat het schip nog in Grou ligt is dit gewoon geen optie snap je.

Pylk, Het is inderdaad een heel eind wandelen vanaf het station zon 7 km welgeteld.
De handleiding kan ik niet veel mee omdat mijn motor toch anders is opgebouwd en 2 cillinders meer bezit.
Wat betrefd de echte PK's dat is echt een feit de motor is beresterk en worden ook in andere schepen gebruikt oa een beurtvaarder
Kijk maar eens:


Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 13:40 #305238

Pylk weet je toevallig nog wat die JP2 verbruiktte per uur?

Ik weet namelijk niet wat mijn lister verbruikt.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 14:43 #305259

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Dompkruiser 59 schreef :
Pylk weet je toevallig nog wat die JP2 verbruiktte per uur?

Ik weet namelijk niet wat mijn lister verbruikt.

Geen idee, mijn vader tankte één of soms twee keer per jaar maximaal 150 liter. Maar hoeveel uur ze daarmee voeren???
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 14:53 #305261

die oude listers leverden ongeveer 40 pk maximaal, dan liepen ze wel 2500 toeren. de meesten waren afgesteld op 1500 of 1800 toeren omdat ze vaak werden gebruikt als generator motor (50/60 herz) dit bij de 4 cylinder dus 10 pk per cylinder.

een vuist regel voor het verbruik van die oude diesel motoren was dat je moest rekenen op 220 gram per pk per uur. dit was het gebruik bij het voor die motor ideale toerental. pomp afstelling.

als dit een vissers boot is geweest hangt het er maar vanaf wat voor schroef eronder zit, met andere woorden is er op kracht of op snelheid gebouwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 15:45 #305298

Sietse,

Ik denk toch wel op kracht er zit een driebladsschroef achter van 80 cm
Maar de spoed weet ik helaas niet

Met 220 gram per pk per uur kom ik op 8.8 liter per uur
hmm dit is wel normaal denk ik.

Wat was ook alweer de som om de rompsnelheid uit te rekenen?

Groeten Dyon Ps de motor loopt inderdaad max 1800 Rpm
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 30 juli 2012 15:46 door Dompkruiser 59.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 15:57 #305300

met die 1800 zit je waarschijnlijk net boven de dertig pk, misschien een beetje meer, maar met een heel hoog koppel. aan de diameter van de schroef zou je denken dat het geen snel schip is maar wel met veel trekkracht. wat is de vertraging van de box. 1:4??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 17:41 #305331

Sietse op de reductie van de kk kan ik je geen concreet antwoord geven helaas.
ik weet wel dat het een originele blackstone keerkoppeling is met nieuwe rembanden , maar de reductie weet ik niet
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 18:00 #305340

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Rompsnelheid is de wortel uit de lengte waterlijn maal 2,45. Dat is in knopen. Wanneer je dit vermenigvuldigd met 1,852 heb je km.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 juli 2012 18:47 door Proost. Reden: . inplaats van ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 18:10 #305345

ik kan geen lp4, wel een jp4 vinden, kijk maar in deze lijst
realdiesels.co.uk/listerdata.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 18:47 #305371

Proost, Dan kom ik uit op 6,1 km dat klopt toch niet?
ik doe iets fout maar ik ben ook niet echt een held met calculators en zeker niet op de telefoon.
Lengte waterlijn is 11 meter en de breedte is 4.30 meter.

Sietse het is inderdaad een Lister JP4 geen LP4
Groeten Dyon.

gegevens motor:

Type: JP4
Cillinders: 4
Cillinderinhoud CC : 5736
Boring : 4 1/2 (inch)
Slag : 5 1/2 (inch)
Pk : 46 bij 1200 RPM
Koelling : Water
Gewicht: 2300 lb
Brandstof : Diesel
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 30 juli 2012 19:00 door Dompkruiser 59. Reden: overzichtelijk maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lister LP4 of JP4 30 juli 2012 18:53 #305377

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Afgerond. Wortel uit 11 is 3,31, x2,45=8,10 knots > km x 1,852=15
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 juli 2012 18:55 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl