Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt

Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 17:25 #305949

Goedenavond,


Ik heb even een vraag ;

We hebben een boot gekocht met een buitenboordmotor zoals boven genoemd.

In maart 2012 jl is er nog een onderhoudsbeurt uitgevoerd

-Impeller vervangen
- Yamalubu 10w40 2L
- 2 x bougie NGK CR6HS
- Strainer oil
- Triple guard 14 oz
- Bilge pomp L450


Nu zijn wij vandaag voor de 3e keer ermee gaan varen.

Starten geen probleem.Heerlijk ca 2 uur gevaren op zeer lage snelheid.

Even wilde ik wat harder varen dus de gashendel (afstandbediend) geleidelijk zachtjes vooruit geduwd en merkte dat de motor begon in te houden totdat hij afsloeg.(smooren)
Na een aantal keren starten liep hij weer en verder gevaren. Daarna gebeurde dit weer.
Bij het aanmeren als de motor wat rustiger loopt slaat hij NIET af. Vooruit/achteruit gaat allemaal prima.
Kunt u me helpen aan een antwoordt wat dit zou kunnen veroorzaken.

Motor wordt netjes gekoelt dus dat is het ook niet

Ik weet het echt niet meer!!

Graag jullie reactie!


Ik lees veel op forums, maar wordt daar uiteindelijk ook niet echt veel wijzer van.

Met vriendelijke groet,
Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 17:28 #305950

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
CDI defect, een standaard probleem, als het goed is gaat het oliedruk controle lampje ook knipperen, deze hoort normaal te branden ( dit in tegenstelling tot wat je zou verwachten)
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 17:28 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 17:42 #305956

Ah Oke! Nee heb überhaupt geen lampje naar mijn mening!
Een monteur heeft er even naar gekeken en raade mij aan ook even met nieuwe benzine te proberen.
De benzine die er nu in zit is wel een aantal maanden oud! Hoorde via via dat dat ook nooit mag! Is dat bekend bij jou??
Verder loopt de motor als een naaimachientje!
Alleen na kwartier varen houd hij in en slaat af!
Weer starten! Weer even varen etc. Etc
Heel apart'
Alvast bedankt voor je reactie !
Gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 18:10 #305962

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een paar maanden is voor de benzine niet zo'n probleem, een jaar is andere koek.
Echter de beschreven symptomen zijn een bekend euvel, koud zal de motor zonder problemen volgas lopen, als de motor eenmaal een uurtje draait en dus warm is zal het probleem zich regelmatig manifesteren, met weinig gas gaat het goed volgas is er dan geen hoogte van te krijgen, soms gaat het weer even goed.

De CDI is berucht om deze klacht bij deze motor, de vervroeging werkt dan niet altijd meer en daardoor gaat de motor sputteren en onregelmatig lopen bij volgas.

De CDI is niet goedkoop, reken voor een originele alleen materiaal ca 450 euro, er zijn ook vervangende CDI's die kosten ruim helft van dit bedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 18:14 #305963

Ik ga hier even mee aan de slag!!
Ik dank je voor nu voor je medewerking!
Jij weet er gelukkig veel vanaf!!
Heb nog niemand over een CDI horen praten dus we zullen eens zien

Bedankt!
Gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 01 aug 2012 18:30 #305966

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een andere oorzaak is de oliedruk, helaas heb je geen lampje, normaal zit die op de motor bij een motor met handstart en op het bedieningspaneeltje bij een orginele uitvoering met startmotor, bij het contactslot.

Als je een lampje had kon je zien of deze zou knipperen wat veroorzaakt wordt door de CDI of helemaal uitgaat en dat wordt veroorzaakt door een te lage olie druk, de sensor hiervan loopt naar de CDI en zal de motor dan in noodloop zetten.


De druksensor zit wel op je motor en je zou de bedrading hiervan los kunnen nemen om uit te sluiten of het een oliedruk probleem is of een CDI probleem.
De sensor zit aan de rechterkant van de motor op het blok, een paar centimeter lager dan het vliegwiel aan de carburateur zijde. de aansluitingen zijn afgedekt door een rubberkapje, neem hiervan een draadlos, als je problemen terug keren is het voor zeker dat het de CDI is, in het geval de problemen niet meer voor doen zal het olie filter vervangen moeten worden, dat is de witte ronde bus met bronze zeskant rechtsachter in de motor.
Laatst bewerkt: 01 aug 2012 19:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 04:25 #306034

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
misschien een hele stomme vraag, maar zet je de beluchting van de tank wel open?

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 04:28 #306036

Klinkt inderdaad als oliedruk. Heb hetzelfde gehad met een 9.9, alleen was dat geen werkmotor uitvoering. Probleem was opgelost toen het oliefilter vervangen was.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 04:45 #306042

Hoi Dirk,

Ja beluchting staat open! Had ik al naar gekeken!

Bedankt voor de reacties!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 14:23 #306237

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik heb iets dergelijks gehad met een 5pk tweetakt, bleek aan het pompballetje te liggen, interne klepjes sloten niet goed (eenmaal opgepompt bleef het balletje niet hard) waardoor de brandstof terugliep naar de tank. Langzaam varen ging nog net, maar bij een grotere vraag (gas opendraaien) was er onvoldoende brandstof voorhanden en sloeg hij af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 17:53 #306264

  • Waronne
  • Waronne's Profielfoto
@henkvd

Graag even een reactie op jouw antwoord.

Ik begrijp uit je verhaal dat het rode lampje altijd moet branden?

Ik heb een yamaha 8pk hightrust. De complete motor ( startmotor enz standaard )

Mijn lampje gaat altijd netjes uit na het starten, dit is nooit anders geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 17:59 #306265

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Bij de witte 9.9 is het precies andersom, had er al bij geschreven dat het anders is dan je zou verwachten, in dit geval is het een Oke lampje.

Als het lampje uitgaat valt de motor terug naar max 2000 toeren.
Bij een defecte CDI zal het lampje gaan knipperen en gaat dan onregelmatig heen en weer tussen 2000 en max 5000 toeren.
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 18:03 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 18:30 #306273

Ik had onlangs precies hetzelfde met mijn 9,9pk Yamaha AE. Bij mij zit de motor in de bun en zijn zowel wateruitlaat als luchtuitlaat met een slang aangesloten op huiddoorvoeren op de spiegel vd boot. De uitlaat (droge warme lucht) slang bleek eigenlijk net te krap en bevatte een knik. Samen met wat druppels condens in de slang ging dit niet goed. Nadat ik de slang had losgehaald liep de motor goed en ook op volle toeren. Hopelijk heb ik hiermee het probleem opgelost. Dit weekeind ga ik het testen.

Succes Léon-Marc (Ridder Allard 2.0)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 18:31 door Ridder Allard. Reden: Foutje in tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 18:53 #306278

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ridder Allard schreef :
Ik had onlangs precies hetzelfde met mijn 9,9pk Yamaha AE. Bij mij zit de motor in de bun en zijn zowel wateruitlaat als luchtuitlaat met een slang aangesloten op huiddoorvoeren op de spiegel vd boot. De uitlaat (droge warme lucht) slang bleek eigenlijk net te krap en bevatte een knik. Samen met wat druppels condens in de slang ging dit niet goed. Nadat ik de slang had losgehaald liep de motor goed en ook op volle toeren. Hopelijk heb ik hiermee het probleem opgelost. Dit weekeind ga ik het testen.

Succes Léon-Marc (Ridder Allard 2.0)

Dan wordt het tijd voor een nieuwe impeller, je hebt onvoldoende koelwater, er zitten 2 slangetjes rechtsachter in de motor, de een komt van de olieafscheider, daar komt alleen lucht uit, de ander komt direct vanaf de cilinderkop en hoort altijd water te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 02 aug 2012 21:14 #306300

Beste Henk,

Bedankt voor de tip!
Was alleen vergeten te vertellen dat de wateruitlaat een perfecte straal uitspuugt.
De druppels condens zaten voornamelijk in de warme lucht slang.
De impeller is in 2010 vervangen en in 2011 heb ik niet kunnen varen :-(

Groetjes,
Léon-Marc
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 03 aug 2012 17:24 #306472

Hoi,

Wil iemand van jullie zijn mailadres mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wil even wat foto s van de tank sturen. Heb er een paar vragen over.

Dank je wel!

Gr. Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 03 aug 2012 18:20 #306483

Ik heb nadat ik vanavond gekeken heb ook een dikke flexibele slang op de brandstoftank zitten naast de benzineslang. Deze slang 3/4 loopt naar de achterkant van de boot. Weet niet waar die eindigt want kan dat niet zien .
Ik wil uit voorzorg een nieuwe kleine benzinetank aansluiten met verse benzine!
Kan ik die slang dan achterwege laten! Heb nu een Italiaans merk tank en wil een kleinere tank hebben maar die aansluitingen zijn iets anders!!
Graag jullie hulp!
Weet er helaas nog niet alles van !
Alle tips zijn welkom.
Bedankt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 04 aug 2012 06:14 #306520

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kan die dikke slang niet de vulslang zijn?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 04 aug 2012 06:33 #306523

Nee die zit bovenop de tank en loopt naar boven van waar ik hem kan vullen aan de bovenkant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 04 aug 2012 06:35 #306526

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ontluchting dan?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 04 aug 2012 06:40 #306527

Dat denk ik wel maar zoals in mijn eerdere vraag gesteld kan ik die niet gebruiken bij de nieuwe tank omdat deze aansluiting er niet op zit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Yamaha F9.9AE Fourstroke werkmotor 4 takt 12 aug 2012 11:08 #308814

Hoi Allemaal,

vorige week mijn pompbal vervangen en een nieuwe tank gemonteerd. een wat kleiner model en verse benzine.

Vanmorgen even 1 uurtje wezen varen of het probleem verholpen was qua inhouden van de motor en onrustig lopen.

En inderdaad. Motor loopt als een zonnetje en heeft niet 1 keer ingehouden of afgeslagen. Ik hou het wel even in de gaten....

Gr Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl