Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies over dieselmotor gevraagd

Advies over dieselmotor gevraagd 09 aug 2012 13:32 #308243

Hallo allen,

mijn boot ligt inmiddels al weer een paar maanden bij Drinkwaard in Sliedrecht, en de oude motor is eruit. Zoeken naar een vervangende hydrauliek overbrenging was echter geen succes, de enige offertes die ik hiervoor kreeg waren in de buurt van de €10 K, voor alleen de hydrauliek.
Ik heb hierna gevraagd of er geen andere schroefas of saildrive in kon, en na veel mitsen en maren is er een manier gevonden om een saildrive in de boot te lepelen.
De offerte van Drinkwaard voor een nieuwe Craftman marine kwam echter uit op €13.500, wat ik veel te hoog vindt voor deze boot. Ik ben daarom maar eens op marktplaats aan kijken.

Nu kwam ik hier deze Volvo tegen.
Ik wil graag van deze motor weten:
-Of hij een beetje van goede kwaliteit is (zowel motor als saildrive)
-Of er ook nog genoeg reserve onderdelen van zijn
-En of dat zo blijft in de nabije toekomst.

Mocht iemand nog een vergelijkbare motor te koop weten, liefst met lage inbouwhoogte, dan houdt ik mij aanbevolen. Omdat ik hier zelf niet de middelen voor heb ben ik wel van plan om hem dan door Drinkwaard te laten inbouwen. Ik vindt dat ze voor alle moeite die ze gedaan hebben best wat aan mij mogen verdienen, maar er zijn grenzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 09 aug 2012 14:21 #308252

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Onderdelen voor een Penta 2002 en Saildrive 120S zijn nog heel goed te verkrijgen, zowel origineel Volvo (duur!) als third party.

Over de kwaliteit van deze motoren zijn verschillende meningen. Er zijn er erg veel van gemaakt (eind jaren '80 en begin jaren '90 zaten ze in heel veel seriejachten), en er varen er nog erg veel van rond. Het gaat hier om een indirect gekoelde (=beter dan direct gekoelde) uitvoering die er op het oog netjes uitziet (weinig corrosie).

Ik heb zelf een Penta 2002 plus Saildrive 120S in mijn boot staan die momenteel 26 jaar oud zijn. De motor start snel en betrouwbaar en heeft me nog nooit in de steek heeft gelaten. Maar dat is slechts mijn ervaring gebaseerd op 1 exemplaar.

Het enige wat ik je zou aanraden is om bij het inbouwen van de Saildrive een nieuw manchet te installeren, dan hoef je daar de komende paar jaar niet naar om te kijken.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 09 aug 2012 14:33 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 09 aug 2012 15:18 #308265

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Zuiderzeiler je hebt een PB.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 09 aug 2012 16:41 #308287

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Toevallig heb ik een dezelfde motor ingebouwd een paar maanden terug, alleen dan met een keerkoppeling ipv een saildrive. Ik heb een tijdje Marktplaats in de gaten gehouden voor een geschikte motor en weet dat deze al een ruime tijd te koop staat. Dus misschien kan je wat van de prijs afkrijgen. Ik neem aan van wel, want ik vind hem erg duur. Maar misschien is een saildrive wel erg prijzig. Meestal kan je zo'n motor wel op de kop tikken voor zo'n 1500 Euro. Houd inderdaad rekening met erg dure onderdelen! Ik ben er inmiddels ook achter..

Een zwakke plek van deze motor zijn de koelpijpjes. Dit zijn geen slangen met de bijbehorende klemmen, maar dus pijpjes. Deze pijpjes zitten met rubberen ringen afgedicht. Het komt vaak voor dat deze gaan lekken door ouderdom of het trillen van de motor. Een gescheurd slangetje vervang je binnen een minuut. Dat is bij die rubberen ringetjes helaas wel anders. Een paar van die pijpjes van de warmtewisselaar hangen boven de startmotor. Lekkage daar kan dus funest zijn. Verder schijnt de elektra slecht te zijn, maar daar kan ik niets over zeggen, omdat ik alles preventief vervangen heb.

Groeten

Edit: Na nog even naar de foto's van Marktplaats te hebben gekeken, zie ik dat er al enkele koelpijpjes zijn vervangen door slangen. Mogelijk omdat de koelpijpjes door corrosie vergaan zijn. Sommige van die dingen kosten meer dan honderd Euro per stuk. Vermoedelijk zijn er daarom slangen op geplaatst. Dit kan goed gedaan zijn, maar is natuurlijk niet orgineel. Een goede reden om in prijs omlaag te gaan lijkt me.
Laatst bewerkt: 09 aug 2012 17:02 door Ersten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 10 aug 2012 04:44 #308396

kan er geen mooie buitenboord motor achter de boot gehangen worden,heb je binnen meer ruimte en hoeft niet zo duur te zijn.
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 10 aug 2012 11:59 #308552

Hier heb ik naar gevraagd, maar dit werd door de verkoper (van buitenboordmotoren) afgeraden: Bij deining zou hij lucht happen, en de schroef zou achter het roer komen met als gevolg slechte vaar (stuur) eigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 10 aug 2012 12:30 #308567

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Drinkwaard verkoopt ook nieuwe Mitsubischi, meestal een stuk goedkoper dan bv. Volvo Penta. Maar of die er in past? Ze maken wel iets meer lawaai maar ik heb er goede ervaringen mee.
Mijn dochter heeft een Volvo Penta Saildrive die geen oliedruk meer had en blijkt nu het tandwiel van de oliepomp deels zonder tanden te zitten. Waardoor? Maar zo zie je dat je niet eenvoudig garantie krijgt op een oudere motor.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 10:09 #309265

Nogmaals wat advies gevraagd:
Ik ben op marktplaats vandaag een Yanmar 2Gm20 tegengekomen.
Na even googelen vond ik ook een bijpassende saildrive.
Ik kan een instrumentenpaneel eventueel wel maken van glasvezel met twee houten plaatjes als mal, dat is niet zo'n probleem.
Maakt het veel uit dat deze motor direct gekoeld is in plaats van indirect?
Laatst bewerkt: 14 aug 2012 10:27 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 12:25 #309301

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je kunt soms vaak goedkoper een boot met dieselmotor kopen, en daar de motor uit slopen...

Zonder te selecteren op vermogen/toepasbaarheid:
link.marktplaats.nl/584308463
link.marktplaats.nl/570075915
link.marktplaats.nl/584892813
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 12:35 #309303

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7016
Mijn Yanmar 2Gm20 was voorzien van een ( aangebouwde) Martec koeling. Omdat de pomp daarvan niet goed meer werkte heb ik de koeling er af gesloopt en koel nu gewoon met buitenwater. Werkt al 3 jaar prima. Misschien moet de thermostaat vervangen worden. Vraag aan Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 12:44 #309310

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Yanmar 2GM20 staat bij mij bekend als foolproof .
Ik heb zelf de 1GM10 ( de 1 pitter dus ), ook gewoon direct gekoeld, geen eens een wierfilter ... doet het super, al sinds 1987 !
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 12:57 #309314

@Jerry: Als je indirect gekoelde motor veranderd in een direct gekoelde moet je inderdaad de thermostaat vervangen, anders wordt de motor te warm en krijg je ketelsteen. Hierover is een andere draad op dit forum die ik toevallig vandaag heb gelezen:
linkje.

Edit: Tekst iets verduidelijkt.
Laatst bewerkt: 14 aug 2012 13:19 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 13:09 #309315

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
Die motor uit de marktplaats advertentie is fabrieks-af direct gekoeld en heeft dus gewoon al de goede thermostaat er in. Het zou wel heel gek zijn als daar een verkeerde in is gekomen. Sterker nog: als er een thermostaat bestaat voor deze motor met een hogere openingstempratuur dan 60 graden hoor ik het heel graag!

GM serie zijn prima motortjes. Het enige eventuele nadeel dat ik ken is het ontbreken van een voorgloeier wat het starten bij (erg) lage tempraturen een beetje lastig kan maken.

Verder slijt een direct gekoelde motor iets meer op lange stukken dan een indirect gekoelde motor maar dan nog kan het decenia lang goed gaan. Als je alleen maar korte stukjes vaart is er al helemaal geen voordeel meer voor de indirect gekoelde versie qua slijtage. Wel is het aansluiten van een boiler die opwarmt via de motor lastig/niet mogelijk en gaat het (zee)water direct door de motor. ALS het dan een keer verstopt raakt, is dat in het blok zelf en niet in de warmtewisselaar.

Maar die prijs plus nog een losse saildrive maakt het wel een prijzig keuze. Mijn 3GM30 heb ik voor 1400 euro op de kop getikt....
Laatst bewerkt: 14 aug 2012 13:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 14 aug 2012 13:58 #309330

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Advies op dit forum over motoren? Drie letters:
F.E.R.

Fer weet alles van alle motoren diesel, benzien, stoommachines, kortom alle scheepsmotoren gebouwd tussen 1721 en 2015 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 13:08 #310050

UGG. Ik heb de motor gekocht, en naar Drinkwaard overgebracht. Veel geweeklaag en tandengeknars. Nu heb ik even een paar Penta dealers gebeld, en het blijkt dat het vinden van een geschikte fundatie misschien een probleem wordt. Ik heb 1 dealer gevonden die een nieuwer type fundatie heeft gevonden die in hoogte aangepast zou moeten worden. Dat kan in principe, maar ik wil eigenlijk liever een exemplaar met de goede maten.
Weet een van jullie waar ik deze kan vinden?

Edit:
Ik heb 1 fundatie gevonden bij Mulder motoren die voor een nieuwer type Volvo is, deze is echter iets te hoog en zou moeten worden aangepast. Nu ben ik hier niet te beroerd voor, maar wil toch graag weten of er niet een betere oplossing is.

Edit2:
Als ik de te hoge fundatie zou moeten inkorten, hoe zou ik dat dan het beste kunnen aanpakken? Het te hoge deel afzagen en een stalen plaatje inlamineren dat OP de rand van het afgezaagde deel rust?
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 14:35 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 14:59 #310093

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het zal wel gaan om de plaatsing van de dempers. Kijk eens of je niet een stuk uit kan frezen flink groter dan de dempervoet en onder de juiste hoek..
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 15:03 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 15:06 #310095

Ik snap even niet wat je hiermee bedoeld. Wat moet er uitgefreesd worden dan? Voor zover ik het begreep is het gedeelte van de fundatie waar de motorvoetjes op rusten iets te hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 15:19 #310100

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De motorfundatie zal een ingelamineerd stuk hout zijn. Als je dat een paar cm infreesd ben je misschien op de juiste hoogte. Nu te hoog en na het frezen wat lager. Moeilijk?. Maak een foto of een schets. Nu is het niet helemaal duidelijk wat er veranderd moet worden. Gaat het om een inbouwframe of om een bestaande aan te passen fundatie?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 16:03 #310115

Volgens mij gaat het om een saildrive en daar heb je een speciale polyester fundtie voor nodig die aan de boot geplakt moet worden. Dus even de fundatie aanpassen lijkt me wat makkelijk gedacht.

Groet, hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 16 aug 2012 16:44 #310134

Mijn idee is dus om de plaats voor de motor steun iets korter te maken dan nodig, en hier op een stalen deksel te leggen, en deze vast te lamineren. Ik hoop echter dat ik een goede fundatie kan vinden, die dingen zijn verrekte duur.
Dat dit wel eens moeilijk kon zijn had ik niet bij stilgestaan, ik dacht dat onderdelen voor dit ding nog wel goed verkrijgbaar zouden zijn.
Edit: nog maar een idee dan. De fundatie die ik gevonden had, hadwel de goede vorm had maar niet de goede hoogte. Een betere manier om dat verschil te overbruggen is misschien om de fundatie in twee delen te splitsen. De saildrive brengt zijn krachten over op de romp, en de motor staat in principe stil. Alleen de rand zou dan verstevigd moeten worden.
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 18:33 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Advies over dieselmotor gevraagd 17 aug 2012 05:50 #310238

ZuiderZeiler schreef :
Een betere manier om dat verschil te overbruggen is misschien om de fundatie in twee delen te splitsen. De saildrive brengt zijn krachten over op de romp, en de motor staat in principe stil. Alleen de rand zou dan verstevigd moeten worden.

Vergis je niet. de motor en de saildrive zijn wel star verbi=onden met elkaar en vormen dus een geheel. De krachten van de saildrive worden zowel op de motorsteunen als op de ( enkele) steun van de saildriver overgebracht.
Uiteraard kun je best de fundatie in tweeen splitsen maar de hoogte van beide moet wel precies kloppen.
Dat aanpassen van een originele VP fundatie moet trouwens altijd gebeuren omdat elke scheepsbodem anders is.Dat is niks bijzonders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl