YELLOW BOAT schreef :
Dat het lampje blijft branden betekent dat de accu meer spanning heeft dan de dynamo levert.Althans , dat ziet dat lampje.
Als de motor loopt krijgt het lampje nl. spanning van de accu ( net als voor het starten)vanaf het contactslot en , als de motor loopt, ook spanning aan de andere kant vanaf de dynamo. Daardoor kan er geen stroom meer lopen ( aan beide zijden +) waardoor de lamp normaliter uit moet gaan.
Dat hij dat niet doet kan wijzen op een te lage laadspanning maar ook op nog ergens eeen slecht contact in de beide stroomaanvoeren van het lampje ( bijv. in het contactslot).
Ad
Het kleine spanningsverschil tussen dynamo en accu doet dat lampje normaal gesproken nooit meer branden. Tijdens het lopen van de motor met een oplopende spanning naar 13,7 volt en een brandend laadlampje is er dus duidelijk iets anders mis.
Als het laad en niet doorlaadt, zou ik er even geen aandacht aan schenken.
Een brandend laadlampje tijdens laden betekend vaak een defecte regelaar of defecte hulpdiode('s) in de dynamo, of de interne verbinding verbroken tussen de regelaar en de plus (+) en de regelaar dus gevoed wordt via het lampje. Dat kan ook verklaren waarom de laadspanning laag zou zijn, echter dit kan je pas beoordelen bij volledig geladen accu's na een nacht laden of uuuuren moteren.