Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dynamo - accu

dynamo - accu 19 aug 2012 06:14 #310648

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
hallo

kan een dynamo te klein zijn om mijn accu op te laden ?
ik vaar 3 uur en de nieuwe accu (12.3 volt) laad niet op.
Mijn motor is Lombardini 903 met originele dynamo.
de dynamoriem staat m.i.z. niet te slop.
hoe kan ik meten of hij genoeg vermogen levert (let op) bootmotor je kan nergens bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 06:30 #310650

Nou , te klein kan eigenlijk niet. Maar die 12,3 Volt tijdens laden is in ieder geval veel te weinig ( moet ca. 14,4 Volt zijn als de accu redelijk vol is . Dat kan de dynamo ( heet trouwens alternator :whistle: ) zijn maar ook de accu als die kapot is.Hoewel in dat laatste geval de motor waarschijnlijk niet zal starten.
Wat is de accuspanning zonder draaiende motor en wat met draaiende motor? Als die vrijwel gelijk zijn is de dynamo( sorry alternator) kapot en als de accu zonder laden bijvoorbeeld maar 11 volt heeft is de accu kaopot.
Ik neem aan dat je de kabels al hebt gecontroleerd.
En hoe is het met het laadstroomlampje? Brandt dat als de motor loopt ? Zo ja , dan laadt de dynamo niet , maar dat kan velerlei oorzaken hebben.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 07:31 #310675

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
mijn accu's zijn niet kapot, ze laden bij 220 volt goed op, na een uur 13.0 volt.
de accus zijn wel groot 100 AH.
of het lampje brand, uit mijn hoofd gezegd niet, alle lampje gaan uit na het starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 07:53 #310683

Dan dus even meten met en zonder draaiende motor.
Het gaat er bij het lampje ook om of het wel brand als je nog niet gestart hebt , dus met de sleutel wel op contact. Bij sommige motoren ( bijv. de Volvo Penta MD serie) doet de alternator het soms niet als dat lampje kapot is omdat de rotor niet bekrachtigd wordt bij het starten.
Bij andere motoren zit er een "bypass" met een weerstandje over het laadstroomlampje ( bijv. bij Vetus/Mitsubishi) waardoor dit probleem niet optreedt
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 08:04 #310685

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
oke zal even doormeten met en zonder draaiende motor.
overigens het lampje brand wel als ik nog niet gestart heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 09:45 #310708

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
bootjose schreef :
oke zal even doormeten met en zonder draaiende motor.
overigens het lampje brand wel als ik nog niet gestart heb.

In veel auto shops kan je een clip-on amperemeter kopen voor weinig. Niet een nauwkeurig instrument maar uitmuntend geschikt voor indicatie.
Ik heb hem al 30 jaar in gebruik voor service en (snelle) indicatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 10:08 #310714

fsd schreef :
bootjose schreef :
oke zal even doormeten met en zonder draaiende motor.
overigens het lampje brand wel als ik nog niet gestart heb.

In veel auto shops kan je een clip-on amperemeter kopen voor weinig. Niet een nauwkeurig instrument maar uitmuntend geschikt voor indicatie.
Ik heb hem al 30 jaar in gebruik voor service en (snelle) indicatie.

Hé , das een interessant ding zeg!Die wil ik ook wel.
Weet je soms waar die te koop is. Ik heb hem in Nederland nog niet op internet kunnen vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 10:23 #310718

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 10:28 #310719

H2O schreef :
dit is een in.line amp meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 10:31 #310720

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 10:40 #310722

Da's in Engeland . Die had ik ook al wel gevonden maar in Nederland nog nergens.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 11:06 #310726

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
sietse-ten schreef :
H2O schreef :
dit is een in.line amp meter.
Correct, vergeet die dus maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 12:50 #310762

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
er zat bij de dynamo 1 draadje los van de 2. daarna gestart en mijn voltmeter loopt op van 12.4 naar 13.2 en bij veel gas stationair naar 13.7.
Het dynamo lampje op het dasbord blijft branden, met lopende motor en als de motor uit is, wel de sleutel er in, contact aan dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 12:58 #310765

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
YELLOW BOAT schreef :
Da's in Engeland . Die had ik ook al wel gevonden maar in Nederland nog nergens.
Ad

Vraag maar even bij een autoonderdelenzaak. Vragen ze hoeveel je er moet hebben.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 13:05 #310768

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
kan dat kwaad als dat lampje brandt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 13:21 #310772

Dat het lampje blijft branden betekent dat de accu meer spanning heeft dan de dynamo levert.Althans , dat ziet dat lampje.
Als de motor loopt krijgt het lampje nl. spanning van de accu ( net als voor het starten)vanaf het contactslot en , als de motor loopt, ook spanning aan de andere kant vanaf de dynamo. Daardoor kan er geen stroom meer lopen ( aan beide zijden +) waardoor de lamp normaliter uit moet gaan.
Dat hij dat niet doet kan wijzen op een te lage laadspanning maar ook op nog ergens eeen slecht contact in de beide stroomaanvoeren van het lampje ( bijv. in het contactslot).
Ik zou me er in eerste instantie weinig van aantrekken. De 13,7 Volt is trouwens aan de lage kant maar dat kan ook komen doordat je accu vrij ver leeg was. 12,4 volt is nl. al voor 40% ontladen en verder dan 50% ( 12,2 Volt) moet je met een normale accu niet gaan .
Laat de motor eens een tijd lopen ( beter nog ga een uur of twee varen) en kijk wat dan , na ongeveer 30 minuten stilstand , de accuspanning is. Die moet dan 12,7-12,8 Volt zijn; dat is 100% geladen.
Kijk ook hoe hoog de laadspanning is als de accu vol is. Die zou dan minimaal 14 Volt moeten zijn.
Als deze nog steeds 13,7 is heb ik een vraag: zit er soms een diodeverdeler achter de dynamo voor het opladen van tee accu's. Als die niet is gecompenseerd is ( wat eigenlijk fout is) de te lage laadspanning normaal vanwege het spanningsverlies van de diodes.
De accu zal dan nooit echt goed vol geladen worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 13:44 #310776

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
oke, ad, bedankt voor de goede adviezen.
erg elektrotechnisch ben ik niet maar ik begrijp het een beetje.
er zijn inderdaad 2 accu's gekoppeld via de min aan elkaar, en een min naar het staal van de boot.
of dat via een diode verdeler gaat weet ik niet, wat is dat ?
kan het zijn dat beide accu's gelijktijdig worden opgeladen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 14:51 #310791

Een diodeverdeler zit in de plus draad naar de accus toe. Dus één draad tot aan de diodeverdeler en vandaar twee , elk naar een accu.
Zo'n diodeverdeler heeft een spanningsverval van soms meer dan 1 Volt wat dan in de dynamo moet worden gecompenseerd. Er bestaan ook wel verliesvrije verdelers( Mosfet) of scheidingsrelais. Alelen zijn die eerste een stuk duurder.
Google maar eens op "diodeverdeler" , "laadstroomverdeler" en eventueel "verliesvrij" of "verliesarm" .
ook in het forum is dit onderwerp al vaak voorgekomen.
Dan vindt je genoeg info.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 17:16 #310814

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
YELLOW BOAT schreef :
Dat het lampje blijft branden betekent dat de accu meer spanning heeft dan de dynamo levert.Althans , dat ziet dat lampje.
Als de motor loopt krijgt het lampje nl. spanning van de accu ( net als voor het starten)vanaf het contactslot en , als de motor loopt, ook spanning aan de andere kant vanaf de dynamo. Daardoor kan er geen stroom meer lopen ( aan beide zijden +) waardoor de lamp normaliter uit moet gaan.
Dat hij dat niet doet kan wijzen op een te lage laadspanning maar ook op nog ergens eeen slecht contact in de beide stroomaanvoeren van het lampje ( bijv. in het contactslot).

Ad

Het kleine spanningsverschil tussen dynamo en accu doet dat lampje normaal gesproken nooit meer branden. Tijdens het lopen van de motor met een oplopende spanning naar 13,7 volt en een brandend laadlampje is er dus duidelijk iets anders mis.
Als het laad en niet doorlaadt, zou ik er even geen aandacht aan schenken.
Een brandend laadlampje tijdens laden betekend vaak een defecte regelaar of defecte hulpdiode('s) in de dynamo, of de interne verbinding verbroken tussen de regelaar en de plus (+) en de regelaar dus gevoed wordt via het lampje. Dat kan ook verklaren waarom de laadspanning laag zou zijn, echter dit kan je pas beoordelen bij volledig geladen accu's na een nacht laden of uuuuren moteren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 17:51 #310826

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
net effen gevaren, wat viel mij op:
* dynamo lampje blijft branden.
* het lampje voor voorgloeien blijft licht branden, niet zoals bij voorgloeien, maar je ziet dat er iets brand .
* de temperatuur meter gaf een wat hogere temperatuur (90 graden tegen normaal 85 graden) aan dan normaal toen ik 3 lichtpunten plus dashbord verlichting aan zette, (het was inmiddels donker geworden).
* tijdens het varen met verlichting gaf hij 13.0 volt aan.
* de accu was opgeladen van 12.4 naar 12.6
voor mij vreemd maar voor een kenner ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 19 aug 2012 18:53 #310854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
bootjose schreef :
net effen gevaren, wat viel mij op:
* dynamo lampje blijft branden.
* het lampje voor voorgloeien blijft licht branden, niet zoals bij voorgloeien, maar je ziet dat er iets brand .
* de temperatuur meter gaf een wat hogere temperatuur (90 graden tegen normaal 85 graden) aan dan normaal toen ik 3 lichtpunten plus dashbord verlichting aan zette, (het was inmiddels donker geworden).
* tijdens het varen met verlichting gaf hij 13.0 volt aan.
* de accu was opgeladen van 12.4 naar 12.6
voor mij vreemd maar voor een kenner ?

Weet je zeker dat je een goede min (-) of massa verbinding hebt tussen dynamo en motorblok en tussen de accu en motorblok en tussen het motorpaneel???
Klinkt iets in de richting van een massa fout in mijn oren.

Meten = weten
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 aug 2012 18:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 20 aug 2012 03:26 #310877

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
welk risico loop ik op dit moment hiemee ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 20 aug 2012 05:37 #310907

Als het inderdaad een massaprobleem is ( en daar lijkt het inderdaad op gezien het zwakke branden van het voorgloeilampje) niet zo veel.
Het is alleen lastig dat je niet op de waarschuwingslampjes kunt vertrouwen.
En de massaverbinding kan ook helemaal de geest geven , dan werkt er niets meer en ook starten gaat niet meer.
Bovendien kan de slechte massaverbinding door een hoge overgangsweerstand warmte ontwikkelen wat dan in het uiterste geval brand kan veroorzaken.Maar erg groot lijkt me de kans daarop niet.
Toch zou ik er geen weken mee doorvaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 20 aug 2012 14:55 #311073

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
YELLOW BOAT schreef :
Als het inderdaad een massaprobleem is ( en daar lijkt het inderdaad op gezien het zwakke branden van het voorgloeilampje) niet zo veel.
Het is alleen lastig dat je niet op de waarschuwingslampjes kunt vertrouwen.
En de massaverbinding kan ook helemaal de geest geven , dan werkt er niets meer en ook starten gaat niet meer.
Bovendien kan de slechte massaverbinding door een hoge overgangsweerstand warmte ontwikkelen wat dan in het uiterste geval brand kan veroorzaken.Maar erg groot lijkt me de kans daarop niet.
Toch zou ik er geen weken mee doorvaren.
Ad

Mogelijk laad hij wel door de gloeikaarsen heen via massa!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dynamo - accu 20 aug 2012 15:37 #311099

  • bootjose
  • bootjose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
probleem opgelost.
2 kabels vanuit de dynamo verkeerd (samen b + w) aangesloten.
nu apart alles werkt zoals het hoort.
bedankt voor alle adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl