Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom een nieuwe scheepsmotor?

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 12:10 #311762

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
sietse-ten schreef :
primeur schreef :
Ik heb een VP MD7B van 1982 die me nog nooit in de steek heeft gelaten, altijd betrouwbaar is en enkel standaard onderhoud vraagt. Ik hoop dat ie het nog 30 jaar blijft doen.

maar... zoals elders in dit forum te lezen, maak ik me wel zorgen over de koelkanalen: Hij ligt nu zo'n 20 jaar fulltime op zout water en heeft directe koeling. De vraag is hoe lang de koelkanalen nog goed blijven.
Niemand kan het zeggen: nog 30 jaar of nog 3 weken???

gemeen trucje toepassen, aansluiten in de jachthaven op de waterkraan, als de haven meester naar huis is, een uurtje of vier op fris water en al je zout is er uit, ongeveer 1500 toeren laten lopen.

ik deed dit regelmatig met mijn ruggerini generator, geweldig.
niet verder vertellen.

Waarom niet een keertje naar binnen ergens en een paar uurtjes motoren op zoet water? Of moet het echt kraanwater zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:07 #311774

koko. ik denk dat het ook gewoon op zoet zou kunnen, ik voer alleen maar op zout, zelfs zoals de caraibe nog een graadje zouter. nu je het zegt, ik ben indertijd de rio dulce opgeweest,guatamala, naam zegt het al, daar haalden de piraten hun drink water al op, bleef de generator mooi laag in temperatuur. op zout liep die altijd na een bepaalde tijd op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:14 #311783

Op mijn vraagstelling zijn heel wat reacties gekomen. De reacties zijn in grote lijnen te verdelen in de volgende rubrieken:
- in het schip zat een benzinemotor. Dan is het heel logisch om van zo'n bom afscheid te nemen,
- de oorspronkelijke motor was te licht. Daarvan begrijp ik dan het ontwerp niet. De ontwerper zal toch niet bewust voor een te lichte motor gekozen hebben? Of is, zoals ook gereageerd is, de combinatie motor/schroef niet correct zijn,
- diverse reacties dat de oude motor het nog steeds prima doet. Wel wordt gesproken over het risico van verstopte koelkanalen. Dat was voor mij ook een reden om alsnog een Martec warmtewisselaar in te bouwen. En daar ben ik heel gelukkig mee.
- melding werd gedaan van te hoge onderhoudskosten. En daarvan denk ik dan zal het wel een erg grote reparatie geweest moet zijn. Want wanneer weegt het op om een nieuwe motor te plaatsen in relatie tot de nodige arbeidskosten van de reparatie. Het inbouwen van een nieuwe motor vraagt ook wel enige arbeidskosten.

Arjen
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 13:16 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:20 #311785

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zal net als bij auto's voor een instapmodel gekozen zijn. Een boot met een havenmotor met weinig vermogen. Daarnaast is er meer pk's tegen meerprijs in te bouwen. En dat doet men vaak als vervangen in zicht komt. Heel soms kom je zeer jonge motoren tegen die vervangen zijn door een zwaarder type.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:25 #311789

arjen, mensen maken fouten en de meeste zeilers kun je vergelijken met mensen. dus maken ook fouten. een keer niet goed winter klaar maken, net dat ene kraantje vergeten. een keer starten zonder de waterkraan open te zetten, maar wel zenuwachtig omdat de wind verkeert staat om de box uit te varen, een touw in de schroef en proberen met voor en achteruit dat ding eruit te krijgen. ik noem maar wat op. heb je dan een hand vol, kruiwagen vol , diamandjes van VP nodig en een monteur die met een hark schrijft, dan kan een keuze voor een andere motor gauw dicht bij het zelfde bedrag komen. doe je alles zelf, vakkundig, maak je weinig fouten, dan gaat zo n dieseltje langer mee dan de boot.

en dat "geouwehoer " van je MOET de rompsnelheid kunnen halen, koop dan een sloep en geen zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:46 #311805

sietse-ten schreef :
en dat "geouwehoer " van je MOET de rompsnelheid kunnen halen, koop dan een sloep en geen zeilboot.

Dat is niet dat het moet maar omdat dat het maximaal zinvolle is.
Je ziet ook legio zeilers die in een Zeilboot van 2 ton een 20 pk motor inbouwen en dan denken dat die langer meegaat ondat hij "minder hoeft te werken".
Het tegendeel is heelaas vaak het geval.
Er is op zich inderdaad weinig tegen een wat te keine motor maar er komt een moment waarop je graag dat beetje extra zou hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 13:51 #311808

16 ton-30 pk van een vaut merk- ik heb buiten het navigeren maar een keer het gas vol open gehad, dat was toen een tropische storm bezig was een orkaan te worden en recht in het baaitje vol blubber blies. ik liep toen (dat is eenmaal gebeurt in 10 jaar) nog een knoop. gedurende 3 uur .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl