Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom een nieuwe scheepsmotor?

Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 11:59 #311382

Wanneer je bootadvertenties bekijkt, valt mij regelmatig op dat vaak gemeld wordt dat de motor vervangen is. Uiteraard voor een moderner type. En dan vraag ik mij af wat zou hiervan de reden geweest zijn. Want een dieselmotor zomaar vervangen is nogal wat! Is het een vernieuwingsdrang of was het probleem echt niet oplosbaar. En dat laatste betwijfel ik. Naar mijn idee kun je heel lang mee met een dieselmotor op een zeilboot. Mits de nodige aandacht voor onderhoud.
Dus waarom een dieselmotor vervangen?

Arjen
Pm: ik heb zelf een Volvo Penta MD11C van 1980.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 12:03 #311387

Ik moet er ook niet aandenken, dat mijn VP MD17C uit 1980 onoplosbaar stuk gaat.
Dus ben net als de TS ook nieuwsgierig naar waar deze vernieuwingen vandaan komen.

Een mede Stuart 37 eigenaar vertelde mij dat hij zijn VP MD17C had vervangen voor een nieuwe Yanmar niet vanwegen een defect maar de onderhoudskosten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 12:08 #311391

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Er zijn voldoende schepen die bijvoorbeeld met een luchtgekoelde 1 cilinder rondvaren. Of een inboard benzinemotor. Of de "beruchte" Renaults.

Die kunnen vervangen zijn voor comfort (1 cilinder loopt veel rustiger dan 2 of meer cilinders), veiligheid (inboard benzinemotoren zijn in principe onveiliger dan inboard diesels) of omdat je (bijna) geen reserve onderdelen meer kunt krijgen (in het geval van de renault)

En dan heb je uiteraard nog de pechvogels die hun cilider hebben laten barsten door vorst. Of de koeling die kapot geroren is, of watersalg hebben gehad, etc, etc, etc.

Kortom, er zijn heel veel redenen om een motor te vervangen. En als je het gedaan hebt is het uiteraard wel iets dat je aanprijst, omdat de motor er dan in principe beter aan toe is...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 12:13 #311395

Nereus schreef :

Een mede Stuart 37 eigenaar vertelde mij dat hij zijn VP MD17C had vervangen voor een nieuwe Yanmar niet vanwegen een defect maar de onderhoudskosten

dat kan natuurlijk een hele goede reden zijn, vooral als je een paar reparaties moet laten doen (een doorsnee monteur rekent per uur even veel als een doorsnee arbeider verdient per dag) en je de prijzen van juwelier VP ziet.

voor de aardigheid hebben we eens zitten ouwehoeren met een wijntje in onze hand en toen globaal uit gerekend wat een scheeps dieseltje van 15 pk zou gaan kosten als je die in onderdelen zou aan schaffen :sick: kom je ongeveer in een factor 15 terecht. en dat was geen VP, dus die zijn nog duurder. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 12:32 #311399

Er kan ook nog een andere reden zijn.
Vroeger werden veel schepen uitgerust met een echte "hulpmotor" die dus voor het behalen van de rompsnelheid te klein was en ook bij het opboksen tegen wind en golven in de problemen kwam. Dat je dan natuurlijk hoog aan de wind met een beetje zeil en motor bij er vaak ook wel komt weet ik maar echt prettig is zo'n te kleine motor niet behalve als je alleen op klein water zeilt.
In mijn huidige boot ( leeggewicht 3 ton , dus beladen met drinkwater , diesel en opvarenden+proviand enz. al gauw 3,5 ton of meer ) stond ook slechts de destijds standaard MD5A van 7,5 PK ( althans dat was het vermogen toen hij nieuw was). Een MD11 van 13 pk was toen een extra.
Omdat ik in mijn vorige boot ook al een MD5A had vervangen door een Vetus van 11pk kon ik de motoren vrij simpel uitwisselen.
De maximum snelheid liep daardoor meteen op van 5,3 naar 5,9 knopen wat trouwens nog steeds niet de rompsnelheid is. daarvoor zou er minstens 14pk in moeten .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 12:49 #311411

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
trotti schreef :
(1 cilinder loopt veel rustiger dan 2 of meer cilinders)
Ik denk dat je dit omgekeerd bedoeld...
Nereus schreef :
Een mede Stuart 37 eigenaar vertelde mij dat hij zijn VP MD17C had vervangen voor een nieuwe Yanmar niet vanwegen een defect maar de onderhoudskosten
Hoeveel wil je dan per jaar aan onderhoud besparen om die duizenden euro's terug te verdienen?! :S
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 13:37 #311415

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
Voor mezelf sprekend: Ik had een oude (1978) Arona in de boot die wel nog prima liep. Alleen... Arona bestaat al een hele poos niet meer en onderdelen zouden best moeilijk te vinden zijn.

Daarnaast vond ik het erg prettig om een modernere motor te hebben waarbij je simpel (online) alles voor kan bestellen, waarvoor veel documentatie en kennis beschikbaar is, waarvan de de keerkoppeling met een morsekabel kan bedienen en die veel minder kabaal maakt en rustiger loopt (3 ipv 2 cilinders).

Vanwege de prijs voor tweedehands gegaan dus de prijs viel wel mee. Zeker omdat de oude ook een flinke beurt zou moeten hebben met nieuwe dempers etc. en omdat ik ook nog wat euro's heb terug gekregen voor de oude motor.

Qua PK's valt het allemaal wel mee: van 26 naar 27 :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 14:44 #311426

Inderdaad, gebruikt hoeft niet duur te zijn.
Wij hebben onze 100 pk motor voor 3500 euro gekocht, daar kwam een revisie bij en we hadden een schroefas systeem nodig. Alles met elkaar minder dan 10.000 euro kwijt terwijl nieuw eerder richting de 45 tot 50k zou gaan in deze maat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 16:39 #311472

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
YELLOW BOAT schreef :
Er kan ook nog een andere reden zijn.
Vroeger werden veel schepen uitgerust met een echte "hulpmotor" die dus voor het behalen van de rompsnelheid te klein was en ook bij het opboksen tegen wind en golven in de problemen kwam. Dat je dan natuurlijk hoog aan de wind met een beetje zeil en motor bij er vaak ook wel komt weet ik maar echt prettig is zo'n te kleine motor niet behalve als je alleen op klein water zeilt.
In mijn huidige boot ( leeggewicht 3 ton , dus beladen met drinkwater , diesel en opvarenden+proviand enz. al gauw 3,5 ton of meer ) stond ook slechts de destijds standaard MD5A van 7,5 PK ( althans dat was het vermogen toen hij nieuw was). Een MD11 van 13 pk was toen een extra.
Omdat ik in mijn vorige boot ook al een MD5A had vervangen door een Vetus van 11pk kon ik de motoren vrij simpel uitwisselen.
De maximum snelheid liep daardoor meteen op van 5,3 naar 5,9 knopen wat trouwens nog steeds niet de rompsnelheid is. daarvoor zou er minstens 14pk in moeten .
Ad

Ad, zoek eens naar een passende schroef. Het kan dat dit niet op de combinatie boot-motor aangepast is. Proost is in gewicht vergelijkbaar en haalt makkelijk de rompsnelheid op minder dan 10 pk. Destijds kwam ik op normale kruissnelheid tussen de 7 en 8 pk uit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 17:07 #311479

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
In mijn 25ft zit een 7pk 1 cilinder Hatz (verkocht onder merk BMW) dieseltje uit ca. 1980, revisie in 2003 en afgelopen najaar heb ik de kop gelicht en nieuwe pakkingen gemonteerd. Alle onderdelen zijn nog te koop.
Hij loopt als een zonnetje en is heel betrouwbaar, het vermogen is echter beperkt. Harder dan 4,7 kts gaan we niet en dat is geen rompsnelheid (6,4 of zo). Ik heb een tigste-hands tweeblads klapschroef er later opgezet en merk geen verschil met de oude vaste tweeblads schroef.

Voor mij vooralsnog geen reden om de motor te vervangen. We komen overal, soms wat langzaam en tegen wind, golven en stroom kakt de snelheid in. Maar goed, het is wel een zeilboot.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 17:33 #311485

Proost, een kimkieler op rompsnelheid brengen kost iets meer vermogen dan een enkel kieler op snelheid brengen. Al zegt mijn gevoel ook dat je met het vermogen dat Ad opgeeft toch wel in staat moet zijn om de rompsnelheid te halen op vlakwater, Meestal heb je niet meer nodig dan 1.4-1.5 PK per ton omdat te bereiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 17:39 #311488

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Ik heb een VP MD7B van 1982 die me nog nooit in de steek heeft gelaten, altijd betrouwbaar is en enkel standaard onderhoud vraagt. Ik hoop dat ie het nog 30 jaar blijft doen.

maar... zoals elders in dit forum te lezen, maak ik me wel zorgen over de koelkanalen: Hij ligt nu zo'n 20 jaar fulltime op zout water en heeft directe koeling. De vraag is hoe lang de koelkanalen nog goed blijven.
Niemand kan het zeggen: nog 30 jaar of nog 3 weken???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 17:47 #311491

primeur schreef :
Ik heb een VP MD7B van 1982 die me nog nooit in de steek heeft gelaten, altijd betrouwbaar is en enkel standaard onderhoud vraagt. Ik hoop dat ie het nog 30 jaar blijft doen.

maar... zoals elders in dit forum te lezen, maak ik me wel zorgen over de koelkanalen: Hij ligt nu zo'n 20 jaar fulltime op zout water en heeft directe koeling. De vraag is hoe lang de koelkanalen nog goed blijven.
Niemand kan het zeggen: nog 30 jaar of nog 3 weken???

gemeen trucje toepassen, aansluiten in de jachthaven op de waterkraan, als de haven meester naar huis is, een uurtje of vier op fris water en al je zout is er uit, ongeveer 1500 toeren laten lopen.

ik deed dit regelmatig met mijn ruggerini generator, geweldig.
niet verder vertellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 18:11 #311504

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3321
Esperance schreef :

8< knip

Dus waarom een dieselmotor vervangen?

Het antwoord is heel simpel:
Om dat het kan
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 18:16 #311506

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
primeur schreef :
Ik heb een VP MD7B van 1982 die me nog nooit in de steek heeft gelaten, altijd betrouwbaar is en enkel standaard onderhoud vraagt. Ik hoop dat ie het nog 30 jaar blijft doen.

maar... zoals elders in dit forum te lezen, maak ik me wel zorgen over de koelkanalen: Hij ligt nu zo'n 20 jaar fulltime op zout water en heeft directe koeling. De vraag is hoe lang de koelkanalen nog goed blijven.
Niemand kan het zeggen: nog 30 jaar of nog 3 weken???
Als je je echt zorgen maakt en dat gevoel wil wegnemen, kan je altijd nog een warmtewisselaar monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 18:37 #311515

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
Ik heb nog de orginele VP md2 in mijn 1968 (!) Victoire, mijn buurman een orginele VP md2b in zijn 1974 Westerly......starten en lopen, vermogen zat.

Preventief vervangen heeft vlgs mij geen enkel nut, behalve voor de omzet van de werf/leverancier.
Te weinig vermogen kan een reden zijn, maar kijk dan eerst naar de schroef en compressie?
Voor de rest gewoon onderhoud plegen, af en toe een stevige reparatie en varen. Alleen vervangen als reparatie niet meer kan of echt duurder is als vervangen......ook een jonge nieuwe kan stuk!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 21 aug 2012 18:38 #311517

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erikdejong schreef :
Proost, een kimkieler op rompsnelheid brengen kost iets meer vermogen dan een enkel kieler op snelheid brengen. Al zegt mijn gevoel ook dat je met het vermogen dat Ad opgeeft toch wel in staat moet zijn om de rompsnelheid te halen op vlakwater, Meestal heb je niet meer nodig dan 1.4-1.5 PK per ton omdat te bereiken.

Laat ik nou niet geweten hebben dat Ad een kimkieler heeft. Dat veranderd inderdaad wel wat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 06:19 #311608

Proost schreef :

Ad, zoek eens naar een passende schroef. Het kan dat dit niet op de combinatie boot-motor aangepast is. Proost is in gewicht vergelijkbaar en haalt makkelijk de rompsnelheid op minder dan 10 pk. Destijds kwam ik op normale kruissnelheid tussen de 7 en 8 pk uit.

Wat bedoel jij met kruissnelheid? Ik heb het over rompsnelheid en die is van mijn boot 6,3 knopen wat ik bij genoeg wind ook wel haal.
Ik kan me niet voorstellen dat je met een boot van leeg 6700 pounds (als ik het goed heb) met 7-8 pk zijn rompsnelheid haalt.
Ik denk dat jouw ranger ook ongeveer een waterlijnlengte heeft van 6,7 meter en dus ook een rompsnelheid van 6,3 knopen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 06:26 #311611

Palomine schreef :
In mijn 25ft zit een 7pk 1 cilinder Hatz (verkocht onder merk BMW) dieseltje uit ca. 1980, revisie in 2003 en afgelopen najaar heb ik de kop gelicht en nieuwe pakkingen gemonteerd. Alle onderdelen zijn nog te koop.
Hij loopt als een zonnetje en is heel betrouwbaar, het vermogen is echter beperkt. Harder dan 4,7 kts gaan we niet en dat is geen rompsnelheid (6,4 of zo). Ik heb een tigste-hands tweeblads klapschroef er later opgezet en merk geen verschil met de oude vaste tweeblads schroef.

Voor mij vooralsnog geen reden om de motor te vervangen. We komen overal, soms wat langzaam en tegen wind, golven en stroom kakt de snelheid in. Maar goed, het is wel een zeilboot.

Grt, Michiel

Als jouw boot een overall lengte van 25 voet heeft is de rompsnelheid ( 2,45*wortel waterlijn) echt geen 6,4 knopen hoor. Een Dufour 1800 heeft een LWL van 21 voet en zal een romsnelheid van ruim 6,1 knoop hebben.
Maar 4,7 knoop met 7 pk bij een gewicht van ca. 2 ton is echt te weinig. je zou bij stil water toch 5,3-5,6 knoop moeten kunnen doen.
Ad
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 06:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 06:30 #311614

..............................................................
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 07:09 door Yellow Boat. Reden: dubbele post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 06:34 #311616

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Hen3 schreef :
trotti schreef :
(1 cilinder loopt veel rustiger dan 2 of meer cilinders)
Ik denk dat je dit omgekeerd bedoeld...

Ik bedoelde inderdaad dat een 1 cilinder veel onrustiger loopt.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 06:38 #311618

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ad, de Proost heeft een LW van 7.05 leeg en beladen 10 cm meer. Met een 10 pk Farymann 1 cyl en een 14" 2blads kwam de boot op minder dan 3/4 van de max toeren op rompsnelheid. Destijds veel uitgezocht en bij vervanging zou 12 pk genoeg zijn. Gekozen voor 16 pk vanwege het zeer kleine prijsverschil in de voorjaars beursaanbieding. Dat, maar nu in combinatie met een vaste 12" 3blads schroef voldoet tot nu 100%. Er zijn niet veel pk's nodig onder normale omstandigheden. De extra pk's heb je voor tegenwind of golven. Stroming kan je niet compenseren omdat je niet sneller door het water gaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 07:14 #311633

Natuurlijk kun je stroming niet compenseren met meer vermogen. Alleen is het bij veel stroming wel fijn als je de rompsnelheid kunt bereiken ook al gebruik je die normaal niet.
Bijv. met 5 of 6 knopen de Elbe op voor Cuxhaven bij 4 knopen stroom tegen de ebstroom in ( ja ik weet het , dat is niet erg handig) scheelt toch een factor twee over de grond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 11:06 #311747

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
nu gaat het hier om vervangen van motoren,de prinses 25 die ik kocht in engeland daar lag een 4 cilinder benzine motor in ,,type a,, schip lag 200 km boven londen van daar naar hier gevaren ligplaats schiedam koste ons 190 liter benzine nu was het idee om deze motor ondanks dat deze zeer netjes liep te vervangen voor een diesel met heckdrive want dat lag er in
na wat info te hebben gewonnen kwamen we op op een prijs uit van ruim 22000 euro alles nieuw in de vetput wat we dan toch te gek vonden en het schepie hebben verkocht.dus wanneer besluit je om je motor te vervangen
nu zal goed gebruikt minder kostbaar zijn dan nieuw waar ik hier over praat echter is het schip wat ouder moet je dan nog zoon grote investering doen ja als je zeker weet dat je je schip nooit zal verkopen
maar wie weet dat zeker.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een nieuwe scheepsmotor? 22 aug 2012 11:53 #311759

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
er zijn schepen welke ik niet zou kopen met bepaalde motoren.

maar dat heeft puur met de waterverplaatsing te maken...

een wibo/domp/snekermeer/meerenpoort/whatever stalen bak van 8-9 meter met een 8 pk 1 cylinder bijvoorbeeld.

ik heb met zowel te licht, en juist gemotoriseerde schepen gevaren, en daar moet gewoon een kleine 20 pk in, op 3500 kilo is minder geen optie

de meesten hebben dit inmiddels ook omdat de oorspronkelijke motor zo hard heeft moeten werken dat die versleten is. bij degene die dit niet zo is zie je het terug in de prijs.

bij mijn eigen scheepje was ik ook bang dat de motor te licht was (4pk op 1150 kilo) maar in de praktijk gaat het prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl