Hoi Geert,
Bij de symptomen die jij beschrijft zal ik ook direct aan rommel in de schroef denken.
Het eerste wat je dan doet is (inderdaad) flink achteruit, vooruit, achteruit slaan.
Als dat niet helpt ga je met je boothaak voelen aan de schroef en proberen de rotzooi bij stukken en beetjes eruit te trekken.
Als dat ook niet helpt moet je zelf te water, (brrr) of de boot even laten lichten.
Het overkwam mij al heel wat keertjes.
Zoals bij vertrek Hoorn met een ZW wind 7 bft.
Amper buiten de haven ging de vaart eruit.
Langzaam voeren we vrij van lagerwal en begonnen achteruit vooruit enz. te slaan.
Er kwamen grote plukken en slierten wier boven drijven.
Of die keer op de Thames, toen we een flink stuk nylon in de schroef kregen waardoor de schroef vast kwam te zitten.
Met hulp van een ander jachtje konden we langszij een ‘barge’ afmeren, en vanuit de rubberboot konden we met de boothaak de schroef weer vrij maken.
Dit soort akkefietjes heeft er voor gezorgd dat ik, binnenslands of vlak bij de kust, altijd mijn anker binnen een minuut kan laten vallen, zodat ik zonder gevaar voor stranding op mijn gemak de zaak kan klaren.
Zou iemand hem voor controle nog uit het water halen etc.etc.
Wanneer de motor goed op toeren komt, de snelheid weer normaal is en de koelwatertemperatuur niet te hoog wordt, lijkt me dat niet nodig.
Albert