Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reden verlies vermogen?

Reden verlies vermogen? 20 apr 2008 19:26 #31209

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Beste collega zeilers,

Zoals al eens in het Cafe aangeroerd verloren we vermogen vorige week op de jeltjesloot (J-F-Kanaal) We voeren bijna volgas en de motor kwam niet meer op toeren. We hadden windkracht 5 tot 6 Bft. tegen. Mijn gedachten was dan ook dat het hier aan moet hebben gelegen. Dit werd ook deels bevestigd behalve door Postman welke een grotere broer van mijn boot vaart Jeanneau S.O. met dezelfde motor een Yanmar 1GM10. Hij gaf aan ook met tegenwind de motor op toeren te kunnen houden en twijfelde aan mijn redernatie.
Welnu vol goede moed gingen we Zaterdag nog effe de boot opknappen en poetsen om Zondag voor het eerst zonder wezenlijk doel en voor het eerst met onze kinderen te gaan varen.
Zondag om 11:00 de motor gestart. Liep mooi stationair. Kinderen aangelijnd en Trossen los. Motor klonk niet zoals ik hem kende tijdens onze overtocht (2,5 dag aan eenstuk gevaren). Maar dacht dat ik me teveel zorgen maakte en daarom te veel was gefocused op vreemde geluiden. We voeren de haven uit. Slechts 3,8-4,2 knoop bij nagenoeg volgas vond ook dat hij teveel schudde.... Met kinderen aanboord neem ik geen risico's (anders ook niet) :wink: . Terug de haven en de box in. Vrouw en kinderen de kant op naar de speeltuin.
En daar zat ik als een oude denker in de kajuit aan mijn tafel met een dik Yanmar boek....... (dit keer geen wijn) :wink:
Luchtfilter losgehaald leek goed. watertoevoer was goed. oliepijl goed... etc.etc.etc...
Toen landvasten goed gecontroleerd en na een tijdje stationair te hebben gedraaid volgas achteruit.... en vooruit.... (voelde me net een sleepboot) bij de tweede keer volgas achteruit leek hij op toeren te blijven?? Nog maar eens vooruit en achteruit .... Hij blijft op toeren... Kinderen ingeladen en met een frons en vraagteken op het hoofd van mijn vrouw uitgevaren... Direct tegenwind 4 a 5 Bft.. Geen centje pijn 5,8 knopen :D
Twee en een half uur wezen varen en motortje bleef het goed doen...

Mijn conclusie er zat iets in de schroef..
Vraag wie had nog meer dezelfde conclusie getrokken of kan het ook wat anders zijn geweest???

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 20 apr 2008 20:43 #31217

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Rommel in de schroef kan inderdaad behoorlijk verlies geven. Wel opmerkelijk dat je hem dan zo vrij kan krijgen, vaak valt dat echt tegen. In ieder geval doet hij het weer! :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 21 apr 2008 05:25 #31235

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Maar zouden er nog andere theorieen denkbaar zijn?
Zou iemand hem voor controle nog uit het water halen etc.etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 21 apr 2008 07:23 #31238

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Hoi Geert,

Bij de symptomen die jij beschrijft zal ik ook direct aan rommel in de schroef denken.
Het eerste wat je dan doet is (inderdaad) flink achteruit, vooruit, achteruit slaan.
Als dat niet helpt ga je met je boothaak voelen aan de schroef en proberen de rotzooi bij stukken en beetjes eruit te trekken.
Als dat ook niet helpt moet je zelf te water, (brrr) of de boot even laten lichten.
Het overkwam mij al heel wat keertjes.
Zoals bij vertrek Hoorn met een ZW wind 7 bft.
Amper buiten de haven ging de vaart eruit.
Langzaam voeren we vrij van lagerwal en begonnen achteruit vooruit enz. te slaan.
Er kwamen grote plukken en slierten wier boven drijven.
Of die keer op de Thames, toen we een flink stuk nylon in de schroef kregen waardoor de schroef vast kwam te zitten.
Met hulp van een ander jachtje konden we langszij een ‘barge’ afmeren, en vanuit de rubberboot konden we met de boothaak de schroef weer vrij maken.
Dit soort akkefietjes heeft er voor gezorgd dat ik, binnenslands of vlak bij de kust, altijd mijn anker binnen een minuut kan laten vallen, zodat ik zonder gevaar voor stranding op mijn gemak de zaak kan klaren.
Zou iemand hem voor controle nog uit het water halen etc.etc.
Wanneer de motor goed op toeren komt, de snelheid weer normaal is en de koelwatertemperatuur niet te hoog wordt, lijkt me dat niet nodig.

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 21 apr 2008 11:51 #31250

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank Albert voor deze verhelderende woorden...

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 21 apr 2008 16:53 #31265

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Maar zouden er nog andere theorieen denkbaar zijn?
Zou iemand hem voor controle nog uit het water halen etc.etc.

Ja zeker... Als je systeem niet voldoende ontlucht is, dan wil ie ook niet op toeren komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 22 apr 2008 19:51 #31344

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb ongeveer dezelfde symptomen meegemaakt met een 2gm20.

Op de Grevelingen kan ik gewoon mijn schroef zien in het heldere water (Als er niemand langsvaart zonder natte haren :lol: ) en er zat echt niets in.

Het brandstofsysteem is niet helemaal zelf-ontluchtend. In dat dikke boek staat in hoofdstuk 7 hoe je moet ontluchten.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 22 apr 2008 20:08 #31352

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
We puzzelen gewoon verder. De motor loopt als een zonnetje .... Ik ga op het gehoor af op de prestatie van de motor...
Dus volgende uitdaging...
Bij het op contact zetten dienen er twee lampjes te gaan branden 1 het olielampje 2 het charge lampje en ten derde dient de alarm buzzer te gaan. Ik haal bij een koude start 1 uit drie (alleen het charge lampje)...
deze laatste gaat ook netjes uit na het aanslaan van de motor.
Wanneer de motor heeft gedraaid en er volgt een warme start wil het wel gebeuren dat de buzzer een piep geeft welke direct dooft na het starten van de motor dus deze is niet defect....
Wat te controleren...
ik dacht:
1) olielampje er uithalen en controleren
2) olie drukschakelaar verwijderen en controleren
Wie vult de reeks aan....




(p.s. oliepijl is goed)

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 22 apr 2008 20:37 #31356

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Oliepijl = oliepeil, dit voor de schoolmeesters onder ons :D

A- Het motoralarm werkt vaak via de oliedrukschakelaar, deze schakelt bij oliedruk = 0 aan massa, het lampje brand en de buzzer buzt.

B- Bij motor loopt = oliedruk > 1 schakelt de oliedruk schakelaar af, lampje en buzzer uit.

Neem de draad van de oliedrukschakelaar af en houd deze aan massa, nu gaat situatie A gelden.

Zo niet, eerst draad en contacten doormeten met Ohm meter.

Bovenstaande heeft niets te maken met geen vermogen leveren, als dit niet de schroef is, dan is het wellicht lucht in het brstf systeem geweest, dit is er nu dus kennelijk uit, dat kan.

Ik hoorde ook iets over een luchtfilter, een verstopt of niet goed gemonteerd luchtfilter kan ook genoemde problemen veroorzaken.
Voor een diesel is in ruime mate en vooral KOELE INLAATLUCHT toevoer van zeer groot belang :!:

Het aanzuigen van warme inlaatlucht bijv. direct boven het uitlaatspruitstuk is een veel gemaakte inbouw fout.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 23 apr 2008 05:24 #31364

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank voor je reactie.
Maar we zitten met de volgende situatie: De motor loopt goed vermogen is nu ook oke.... dus dat onderdeel sluiten we af...

Nu over op het onderwerp oliedruk het lampje en dus ook de buzzer blijven bij het op contact zetten vaak uit..(zie bovenstaande melding) soms bij een warme start hoor ik de buzzer wel.
In mijn ogen kan dit alleen worden veroorzaakt doordat of de
1) drukopnemer niet goed schakeld.
2) Het systeem blijft op druk (de schakelaar dient immers af te vallen voordat hij melding maakt van te lage druk)
komt 2 vaker voor of is dit theorie en technisch onmogelijk?. Kan de toevoerleiding van de oliepomp waar de drukopnemer zit op druk blijven staan? zo ja dan zal er geen melding worden gemaakt van lagedruk...
Zijn er meer mensen die deze situatie herkennen?

note: Misschien moet ik deze topic verplaatsen naar de afdeling electra maar daar het ontstaan is uit bovenstaande bericht heb ik het laten staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 23 apr 2008 06:28 #31366

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Even een vraagje, misschien niet helemaal relevant, maar toch. Heb je 1 stand op het contact of meerdere standen? Soms kan hier een verschil in zitten.............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 23 apr 2008 08:09 #31372

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik heb 1 stand op het contact. (voor de taalpuristen onder ons twee... Uit en aan :wink: )
De rechter dan het plaatje:
www.soverel33.com/Images/Boat/...ElectricalSystem.gif
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 23 apr 2008 21:39 #31423

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Misschien een gekke gedachte maar hoe zit het met de brandstof toevoer?
Zit daar een filter tussen? Zou het niet kunnen zijn dat er een vuiltje heeft gezeten in de toevoer die met "doorblazen" uit is gekomen?
Misschien zit er vuil in de tank?
gr
Speedjo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 24 apr 2008 05:14 #31431

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Behoort vast tot de mogelijkheden maar hij loop weer ik zal mijn draadje voor de electrische vraag even verplaatsen ik geloof dat het anders dood loopt... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 24 apr 2008 19:37 #31458

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Wellicht nog een mogelijkheid:

Tussen de buzzer en de gevers van de alarmen zitten diodes. Ik weet niet precies waar maar ze staan in het schakelschema. Ik vermoed ergens bij de buzzer in de buurt. Deze zouden ook verrot kunnen zijn.

Het testen van de gevers zou niet moeilijk moeten zijn. Je kunt met een ohm-meter de weerstand meten tussen het contactje op de gever en de massa. Deze weerstand moet 0 zijn om alarm te geven. Dit zou het geval moeten zijn als de motor niet loopt.

de Buzzer staat in serie met alle alarmlampjes. Om uit te zoeken welke in storing is kun je ze een voor een loskoppelen.

Ik ben uitgegaan van het schema van vroege modellen met het kleine paneeltje.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 24 apr 2008 19:43 #31462

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank je ik ga van het weekend het electrische circuit nalopen... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 30 apr 2008 14:35 #31625

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Dag Geert, zie ook pb. Vandaag op het IJsselmeer tegen 6bft en golven van bijna 1m niets gemerkt van vermogensverlies. het bootje werd gewoon met 5 kts tegen de golven ingeduwd. Daarmee lijkt me het verhaal van wind naar het rijk van de fabelen... Er zijn (bij mijn weten) nog twee verklaringen. SOG werd laag door tegenstroom of er mankeerde echt iets aan je motor. Meest warschijnlijk; hij was niet helemaal goed ontlucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reden verlies vermogen? 30 apr 2008 15:29 #31627

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Hij loopt zaosl je weet weer als een zonnetje en ik ga helemaal mee met je verhaal aangaande de tegenwind kost hoogstens 0,2 - 0,3 knoop bverder loopt hij er zo tegenin :D Gelukkig maar!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl