Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefpen breekt

Schroefpen breekt 27 aug 2012 13:17 #313559

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een schippersvletje van 6m met een luchtgekoelde Farymann 1 cil 10pk en een Hurth keerkoppeling. Na aankoop, tijdens het varen van Nieuw Amsterdam naar Amsterdam, heb ik een aantal problemen gehad met de voortstuwing.

Het belangrijkste is dat in 6 dagen zo'n 20 x de breekpen van de schroefas brak, soms bij versnellen of remmen, soms spontaan. Dat is niet leuk alleen op het IJmeer of als je een sluis uit moet!

Nu vallen een paar dingen op: (1) de schroefas (vetgesmeerd) schuift ca 1,5cm naar voren bij vooruit varen, (2) de motor staat niet in één lijn met de schroefas (2 kruiskoppelingen met een vrij grote uitslag).

Ook wordt de gland wordt erg heet tijdens het varen, water dat erop valt gaat direct koken. De gland lekt verder niet.

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik het beste kan doen? Moet er bv een stuwlager tussen? Moet de motor anders uitgelijnd worden? Is er iemand met goede ervaring met een werf in de buurt van Amsterdam, waar ook gelast wordt? De uitlaatleiding is namelijk ook lek waardoor de kuip tijdens varen vol rook staat.
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 13:21 door reinoud.nijhuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 14:44 #313581

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
1.5 cm is best veel. In principe moet de schroefas niet naar voren of achteren te kunnen bewegen anders dan links en rechts om. Heeft er misschien een rubberen demper tussen de schroefas gezeten die ze er tussenuit gehaald hebben?

Over die breekpen doordat ie die 1.5 cm speling heeft komt ie misschien tegen het roer of schip? Waar zit die breekpen ?

En ja de motor hoort in lijn te staan met de schroefas

Schiet eens wat foto's ervan dat zegt meer als 1000 woorden
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 14:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 14:55 #313584

hypervisor schreef :
En ja de motor hoort in lijn te staan met de schroefas
Als er kruiskoppelingen gebruikt worden dan mag de motor zelfs niet in lijn staan, maar moet tweemaal 1,5 graad "scheef" staan om voldoende smering te garanderen. Wel moeten in dat geval de uitgaande as van de keerkoppeling en de schroefas elkaar exact kruizen in het hart van de kruiskoppeling.

Een axiale verschuiving in de schroefas lijkt me inderdaad niet goed. Die zou eigenlijk met een stuwdruklager op zijn plekgehouden moeten worden. Dit kan een goede oorzaak van het breken van de pennen zijn.

Zijn het overigens pennen die bij de installatie horen of zijn het vervangingen? Niet alle breekpennen zijn hetzelfde gemaakt met oog op de maximale afschuifbelasting. Het zou kunnen zijn dat je te zwakke pennen als vervanging hebt gebruikt?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 14:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 15:01 #313586

met kruiskoppelingen hoeft de motor er niet perfect ervoor te staan het verschil word door de kruiskoppeling opgevangen,als ze versleten zijn kunnen ze wel gaan ratelen bij een bepaald toerental

dat de gland te heet word kan doordat het te strak aangedraaid is
draai hem wat losser totdat hij net niet meer lekt(een drupeltje per minuut mag maar hoeft niet)
het kan ook dat het buitenkraantje van de schroefas nog dicht staat

ik dacht dat een schroefas altijd wel wat speling naar voor en achter had(maar ik kan het ook mis hebben)dat word opgevangen door de motorsteunen
het motortje staat dacht ik op vrij losse steunen

een breekpen heb ikzelf nog nooit op een binnenboordmotor gezien(mischien nooit kapot gehad)met wat foto's word het mischien wat duidelijker

als ik jou was zou ik de hele boel door een goede monteur na laten kijken (en zelf goed meekijken)of lid worden van de KNRM en je regelmatig laten binnenslepen of een wrikriem meenemen ;)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 15:08 #313590

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Die kruiskoppelingen zijn dus een soort homokineten. Komt daar die speling misschien uit?? Dat die gewoon versleten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 15:19 #313593

Dat zijn inderdaad homokineten, als deze geinstalleerd zijn heb je echter wel een stuwdruklager nodig want enige axiale kracht (= voortstuwing) kunnen ze niet op vangen.

Ik heb zelf eens gehad dat de bouten van waarmee dit stuwdruk lager vastzat los getrilt waren waardoor er ook speling ontstond. De boel werd toen ook erg heet en ik kwam er achter doordat de epoxy begon te smelten (stinkt nogal). Gelijk verholpen door er dubbele moeren op te zetten waarvan de bovenste zelfborgend is. Nu zit het al 3 jaar probleemloos.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 15:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 15:59 #313602

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Aangezien het met mijn iPad niet lukt om foto's up te loaden (zit deze week nog voor stage in Brussel en heb hier geen pc), heb ik een tijdelijk Dropbox account aangemaakt om de foto's te kunnen laten zien.

Dropbox
Usernaam: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wachtwoord: zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:05 #313608

Een uitvoering als deze is niet de meest geschikte om stuwdruk op te vangen, daardoor kan de schroefas naar voren of naar achteren bewegen. De as aan de motorzijde van de kruiskoppeling beweegt daardoor lichtelijk omhoog of omlaag (afhankelijk of je voor of achteruitslaat) en drukt daardoor eenzijdig tegen het gland aan waardoor die warm word.

Althans, dat lijkt mij de meest logische conclusie aan de hand van deze twee foto's. Ik vermoed dat beweging van de as beperken veel problemen op kan lossen. Ook zie ik niet echt de toepassing van een breekpen constructie bij een dergelijke installatie. Je zou dus ook een spibaan kunnen toevoegen en de schroef gewoon permanent op de as vastzetten. Dat is eigenlijk de gebruikelijke methode.

Als dat met de bestaande as of schroef lastig is, dan zou je ook voor een harde breekpen kunnen kiezen die niet zo makkelijk breekt. Bijvoorbeeld van RVS 316 of zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:06 #313610

Erikdejong schreef :
hypervisor schreef :
Zijn het overigens pennen die bij de installatie horen of zijn het vervangingen? Niet alle breekpennen zijn hetzelfde gemaakt met oog op de maximale afschuifbelasting. Het zou kunnen zijn dat je te zwakke pennen als vervanging hebt gebruikt?

Wellicht ook te zwakke pennen; nadat de officiële reservepen gebroken was (diameter 7mm), heb ik standaard 6mm RVS bouten en moeren van de bouwmarkt gebruikt om thuis te komen..

Maar volgens mij hoort er niet zoveel kracht op de pennen te komen dat ze breken, ookal zijn het geen serieuze pennen. In principe werken ze toch als borg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:14 #313616

Erikdejong schreef :
Ik vermoed dat beweging van de as beperken veel problemen op kan lossen. Ook zie ik niet echt de toepassing van een breekpen constructie bij een dergelijke installatie. Je zou dus ook een spibaan kunnen toevoegen en de schroef gewoon permanent op de as vastzetten. Dat is eigenlijk de gebruikelijke methode.

Wellicht off topic, maar wat is een spibaan? Of weet iedere werfmedewerker wat ik daarmee bedoel? Ik kan er niet zo snel iets over vinden internet..
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 16:16 door reinoud.nijhuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:19 #313620

Meestal worden ze gebruikt als beveiliging op assen in aluminium staartstukken om ernstige schade te voorkomen. Maar als een RVS M6 bout aan puin gaat door een een cilinder motortje zou ik toch naar een andere oorzaak gaan zoeken, dat lijkt me niet normaal.

Kan het zijn dat door de axiale as beweging de schroef vast kan lopen tegen een uithouder of het vlak van de boot? Dat zou een hoop herrie geven.

Aangezien je de pen kan vervangen zonder in het water te gaan neem ik aan dat het aan de motor zijde van de instalaltie zit? Dan zou het misschien kunnen dat de as door de eerder genoemde buiging te veel weerstand ondervind in de koker/lagers en daardoor vastloopt. Ook in dat geval zal een stuwdruklager moeten helpen.

Ik denk niet dat het kwaad kan om de boel eens in het bijzin van een monteur te laten lopen en eens naar zijn of haar mening vragen. Vanaf plaatjes blijft het natuurlijk altijd een beetje raden wat er gebeurt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:21 #313621

reinoud.nijhuis schreef :
Wellicht off topic, maar wat is een spibaan? Of weet iedere werfmedewerker wat ik daarmee bedoel? Ik kan er niet zo snel iets over vinden internet..

De rechthoekige uitsparing rechts op het plaatje is een spiebaan. Die word in de schroef gemaakt en in de as. Vervolgens komt er een vierkant blokje in te liggen die er voor zorgt dat de schroef niet over de as kan verdraaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:24 #313626

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
En iedere werfmedewerker zou moeten weten wat dat is, anders zou ik nog even doorlopen naar een volgende ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:30 #313628

Er is geen bijzonder lawaai voor het breken.

Op de 2e foto, onderaan op het dikkere deel (door de zon verlicht), zit tussen de as met de 2 kruiskoppelingen en de schroefas de pen (hier overigens zojuist vergruisd); dus inderdaad aan de motorzijde.

Misschien is een stuwdruklager wel de oplossing, zeker als daarmee ook de hoek met een niet perfect uitgelijnde motor opgevangen kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:32 #313629

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Voor zover ik kan zien zijn het trouwens geen homokineten maar gewoon kruiskoppelingen. Aangezien ze zo te zien niet in tegenovergestelde hoeken zijn gemonteerd zal de schroefas niet eenparig met de krukas draaien. Een wisselende belasting op de breekpen icm een zo te horen veel te stroef lopende gland en andere speling lijken me een perfect recept voor brekende onderdelen:p

Ik zou dit probleem in ieder geval niet in de breekpen zoeken en zeker geen sterker exemplaar monteren voor werkelijke oorzaak van het probleem gevonden is. Anders gaat straks gewoon het volgende zwakste punt in de aandrijflijn kapot en waarschijnlijk iets dat niet zo makkelijk te vervangen is als een breekpen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 16:47 #313636

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto




hier de foto's van de ts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 17:21 #313654

Als ik dat zo lees denk dat ik dat het me met mijn ervaring boven de pet gaat en maar eens naar ga laten kijken door een expert.

Als iemand een tip heeft voor rond Amsterdam, hoor ik het graag (mag ook per privebericht ivm privacy en om forumregels niet te overtreden!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 17:40 #313673

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Idd eerst even kijken waar de grote weerstand vandaan komt.
Mijn eerste verdachte zou het gland zijn.
Kan je de schroef makkelijk draaien als de keerkoppeling in zijn vrij staat?

Verder staan de tranen van verdriet in mijn werktuigbouwkundige ogen vanwege deze constructie.
Maarja het ziet eruit alsof het al een tijd functioneerd.

M6 heeft een kerndoorsneden van 5mm en hele mooie scherpe kanten die zo door zijn.(kerfwerking).
Bovendien zal door de speling de bout ook een klap krijgen bij het opstarten van de schroef.
Zoek een stukje staal wat wel precies past, liefts nog een beetje klem zit.
Even wat verder zoeken dus.
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 17:41 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 17:59 #313683

Ja, de schroef draait vrijwel zonder weerstand als de keerkoppeling in zijn vrij staat, dat is dus zolang er geen voortstuwing is (en de as dus niet naar voren geduwd wordt). Dat zegt natuurlijk niets over wanneer er wel voortstuwing is.

Verder gaan de originele pennen, volgens mij een Engelse maat met een diameter van 7mm, ook kapot.

Volgens de buurman aan de Vaart in Nieuw Amsterdam had de verkoper geregeld gebroken pennen, dus de installatie heeft nooit gefunctioneerd. Maar dat heeft die jongen natuurlijk niet erbij gezegd...

Wat is een werktuigbouwkundig verantwoorde oplossing? Bestaan er bv stuwlagers die de 2 delen van de as in een hoek kunnen verbinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 27 aug 2012 18:08 #313688

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
gewoon de motor + steunen een metertje naar achteren plaatsen met motor direct aan de schroef. en dus in lijn met de schroefas. en dan o'n rubberen demper tussen motor en schroefas. dan staat ie precies goed om de motorkist als borrel tafel te laten dienen
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 18:08 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 28 aug 2012 05:14 #313799

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een gewoon draaglager om de as op zijn plaats te houden aan de kant waar de motor zit zal wel verbetering brengen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefpen breekt 28 aug 2012 15:34 #314044

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Het minste is een stuwdruklager aan de schroefaskant om de stuwdruk op te vangen.
Hierdoor zal de stuwdruk netjes opgevangen worden.
Mijn vermoeden is dat in de huidige constructie de stuwdruk afgeleid word in een zijdelingse kracht op het gland, wat op zijn beurt een groter draaiweerstand geeft. Waardoor de pen breekt.

Laat je inspireren door de pytondrive oplossing.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl