Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard winterklaar maken

Inboard winterklaar maken 10 sept 2012 10:51 #317543

Beste,

Komende winter blijft mijn boot in het water. Het lijkt ons leuk om winterwedstrijden te zeilen.

Echter heb ik een paar vragen over het winter klaar maken van de boot.

Ik heb een Volvo Penta MD2020, met een warmte wisselaar. Hoe kan ik de motor zo klaar maken, dat hij gewoon nog start en ook dat hij beschermd is tegen vorst. Ik heb al nagedacht over het monteren van een (vorst beschremer in mijn motorruimte, alleen is daar eigenlijk geen plaats voor.

Ook hoor ik wisselende verhalen over afsluiters dicht of open

Wie o Wie heeft er voor mij een oplossing

gr. Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 10 sept 2012 10:55 #317545

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Afsluiters moeten gewoon altijd dicht, dan kan daar niets mee fout gaan.

Over de antivries en zo: wil je écht de hele winter door zeilen, of wil je je boot bij de eerste serieuze vorst winterklaar maken en aan het einde van de winter of bij een eventuele wedstrijd weer gaan zeilen?
Laatst bewerkt: 10 sept 2012 10:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 10 sept 2012 10:55 #317546

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Meestal loopt het zo'n vaar tniet met de vorst in NL.

Als je dicht genoeg bij je boot woont kan je altijd nog als er strenge vorst aan zit te komen je motor beschermen met anti-vries. En in de tussentijd je boot gewoon laten zoals ie is. Een graad of 2 vorst gedurende korte tijd zal je motor niet zoveel deren.

Als je daar eenmaal aan zit is er niets anders te doen dan iedere keer na het varne je motor opnieuw winterklaar te maken (je kunt uiteraard wel je gebruikte anti-vries opvangen en opnieuw gebruiken)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 10 sept 2012 13:24 #317564

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Afsluiters dicht en dan kan er niets meer fout gaan is niet helemaal waar. Een en ander is wel afhankelijk van de plaats en diepte van van de afsluiters. Wanneer de afsluiters zich bevinden op 30 tot 40 cm van het wateroppervlak zal er van onderen af geen ijs aan komen. Dus moet je bevriezing in de boot voorkomen. Een afvoer van de wasbak is eenvoudig te voorzien van een antivriesmiddel. De afsluiter dicht, vol gieten en even snel open en dicht met daarna bijvullen moet voldoende zijn. Slangen van de toilet los halen en hetzelfde doen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 11 sept 2012 08:01 #317743

Ik wil de hele winter doorzeilen. Iedere 4 weken is er een wedstrijd in Hoorn. Dus ik wil hem zo veel mogelijk klaar hebben om er gewoon op te stappen en weg te varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 11 sept 2012 08:04 #317745

Het toilet en de gootsteen worden sowieso winterklaar gemaakt, dus hier hoef ik mij geen zorgen voor te maken.

Ik heb iets gelezen van een soort draad wat je om leidingen en je warmte wisselaar heen kan wikkelen, zodat deze niet bevriezen. Hebben mensen hier ervaringingen mee. Het verbuik van deze is maar 10 watt per meter, dus niet aan het eind van het seizoen een dikke stroom rekening

Ook heb ik gekeken naar een vorst beschremer deze verbruiken 500w, dus als het onder de 5 graden is springt hij aan en kost het mij 12 euro per dag aan stroom, beetje veel geld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 11 sept 2012 09:05 #317764

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zoek op het forum maar eens op 'warmtelint', de posts daarover zijn van de vorige winterperiode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inboard winterklaar maken 11 sept 2012 14:04 #317866

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Ook wel tracing genoemd. Let wel op trillende delen.
Anders komen de draden bloot te liggen.
Geloof me dat zal niet de eerste keer zijn.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl