Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor oververhit

Motor oververhit 11 sept 2012 08:40 #317756

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Afgelopen weekend (geen wind) voer ik langdurig op de motor. Op een gegeven moment viel het me op dat er steeds meer rook uit de uitlaat kwam (lichtgrijs/wit). Motor (uiteindelijk) gestopt en onderzocht, van de impellor bleek een blad afgebroken te zijn, ondanks het feit dat ik deze elk voorjaar vervang. Na vervangen impellor was het roken weer normaal.
Het betreft een VolvoPenta MD1B, ik heb geen werkende temperatuurmeter of temp. alarm.
Nu mijn vraag, de motor is overduidelijk (veel) te heet geweest, maar loopt nog normaal. Moet ik desondanks toch maar actie ondernemen of eerst maar eens zien hoe hij zich verder gaat houden? Het is natuurlijk een oud beestje en ik vrees dat als je begint met openmaken je uiteindelijk eindigt bij een nieuwe/2ehands motor.

groeten,

Lars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 11 sept 2012 08:42 #317757

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
als deze goed loopt zou ik me geen zorgen maken, die van ons (VP 2002) heeft een jaar lang te weinig koelwater gehad en was de witte rook (damp) standaard....

Bij ons bleek uiteindelijk de saildrive verstopt te zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 11 sept 2012 09:02 #317760

Een goed hulpmiddel is het installeren van een temperatuuralarm in de uitlaatslang direct achter de waterinjectiebocht. Bijvoorbeeld deze:
www.georgekniest.nl/catalogus/...r+alarm/product.aspx
Dan krijg je direct alarm als er te weinig koelwater komt.
Eigenlijk heb je geluk gehad wan een totale uitval van het koelwater ( bijv. door rommel voor de aanzuig) zou misschien wel een kapotte motor tot gevolg kunnen hebben of een gesmolten waterlock.
Hangt ook af van wat voor koelsysteem je hebt. Bij indirecte koeling is het risico wat kleiner omdat je dan altijd een alarm in het interne circuit hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 11 sept 2012 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 11 sept 2012 14:38 #317873

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Eén afgebroken impellorbladje zou toch geen oververhitting mogen geven, hoor. Misschien is je hele pomphuis ondertussen iets te ver uitgesleten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 11 sept 2012 17:54 #317942

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik heb geen idee hoe heet de boel is geweest maar het kan geen kwaad de olie preventief te vervangen. Daarna weer lekker verder kachelen.

p.s. waar is het afgebroken impellor blad gebleven?
Laatst bewerkt: 11 sept 2012 17:54 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 11 sept 2012 18:06 #317944

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Het afgebroken deel van de impellor zat nog in het waterpomphuis.
Gr. Lars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 13 sept 2012 03:09 #318251

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Borg, ik heb dit probleem ook gehad met mijn 2030B (zie eerder draadje). Blauw witte rook en weinig koelwater. Toch maar even langs een VP dealer tijdens mijn vakantie. Eerts saildrive doorgeblazen maar dat was het niet. Aangezien de pomp ook al 17 jaar was heb ik een nieuwe pomp laten monteren. Deze gaf echter zoveel druk dat de rubbers gingen bollen. Toen kwam de echte oorzaak naar boven en dat was een verstopte exhaust riser (vuil en roest, is een bekend probleem ). Die ook laten vervangen door een normale bocht. Nu werkt alles goed en komt er echt een sloot water uit de uitlaat. Was wel een rib uit het lijf maar gemoedsrust is ook belangrijk. Gr Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor oververhit 13 sept 2012 06:43 #318305

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Koelsysteem helemaal nalopen

1 Slang loshalen van de huiddoorvoer en kijken of er een dik straal water naar binnen komt (geld vooral voor als je een saildrive hebt

2 Afdichting van het wierfilter na kijken en/of preventief vervangen

3 Exaust bocht na kijken op verstopping

4 De uitlaadslang vanbinnen nakijken, er kan een stuk binnenmantel los hebben gelaten die de uitlaad vernauwd .

5 Zorg voor een goede tempratuurmeter of alarm dit moet echt in orden zijn

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl