Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keerkoppeling

Keerkoppeling 12 sept 2012 12:53 #318087

  • fishman
  • fishman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hoi,

Ik heb net mijn domme kop een linkse schroef gekocht. Nu blijkt dat mijn kk de draairichting omdraait en ik moet dus een rechtsdraaiende schroef hebben. OF, kan ik constant in de achteruit varen? Betreft een Hurth HBW 15-2R KK.
Laatst bewerkt: 12 sept 2012 13:13 door fishman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 13:12 #318093

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ik doe ff mee in je topic. Een vriend van mij heeft precies hetzelfde foutje gemaakt. Hij heeft ervoor gekozen in z'n achteruit te blijven varen. Wij vroegen ons ook af of dit wel kan. De koppeling maakt duidelijk een ander geluid in zn achteruit. Hier gaat het om een Yanmar met een kwb-10a koppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 13:45 #318109

Met schroef en bonnetje terug naar de winkel? :whistle:
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 13:52 #318113

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Niet iedere KK kan continu in de achteruit gebruikt worden. Het wachten is op de echte experts.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 14:44 #318146

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De Hurth zou wel in achteruit kunnen blijven, alleen is de reductie tussen V en A niet gelijk 1 : 1,75 om 1 : 2, je schroef zal daarbij niet meer kloppen, zou hem dus omruilen voor een rechts exemplaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 15:12 #318153

kan de schroef er niet achtersetevoren op(gewoon omdraaien) :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 15:14 #318155

  • fishman
  • fishman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Gooi de schroef denk ik maar weer op MP. Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 16:22 #318187

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De HBW koppelingen maken voor de achteruit gebruik van een extra tandwiel tussen in- en uitgaande as, waardoor de overbrengingsverhouding ook iets afwijkt (de diameter van het 'achteruit' tandwiel op de primaire as is om constructieve redenen iets kleiner). De vooruit en achteruit worden ieder ingeschakeld door een eigen platenkoppeling. Je zou daarom constructief gezien de achteruit als vooruit kunnen gebruiken.
Daaraan kleeft echter een nadeel : omdat er een extra tandwiel is ingeschakeld, zal er meer geluid worden geproduceerd, en meer warmte. Iedere tandwieloverbrenging geeft een paar procent verlies, en dat wordt merkbaar in de temperatuur.
Laatst bewerkt: 12 sept 2012 16:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 12 sept 2012 16:44 #318191

Ook zal als de keerkoppeling een vertraging van 1:2 heeft het geluid/de trillingen toenemen omdat er interferentie op kan treden, zeker als je een schroef hebt met een even aantal bladen.

Ik heb dezelfde stommiteit begaan tijdens het bestellen van mijn schroef :blush: ik heb nooit vermeld wat het zijn moest tijdens de bestelling dus de schroevenmaker heeft een rechtse gemaakt terwijl ik een linkse nodig had. Ik kwam er pas achter toen we voor het eerst op de motor ginegn varen. Wij hebben een hydraulische keerkoppeling waarbij vertraging voor en achteruit gelijk is en waarbij het niet uitmaakt welke kant deze opdraaid. Ik heb dus alleen de bedieningskabel op de motorhandel aangepast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 06:26 #318292

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een Hurt koppeling kan ook de ander kant op draaien maar bij grote vermogen is en langmotoren is het wel aan te raden om een oliekoeler er op te zetten, dit zou bij jou niet nodig zijn.

Ik ben geen voorstander om een Hurt de ander kant op te laten draaien maar al je niet ander kan dan is het dus mogelijk


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 06:27 #318294

  • fishman
  • fishman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik ga gewoon op zoek naar een rechtsdraaiende schroef. Het moet nu goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 06:31 #318299

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een verstandig beslissing

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 06:38 #318302

  • fishman
  • fishman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Volgens der berekeningen zou ik een 19 x 14 schroef moeten hebben. Ik kan nu een 18 x 15 kopen. Zou dit veel uitmaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 06:44 #318307

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Weet ik niet ben dieselmonteur en geen schroeven expert

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling 13 sept 2012 07:52 #318328

Zijn het dezelde aantal bladen en een vegelijkbare bladoppervlakte verhouding?

De schroef die je kunt kopen heeft een kleinere diameter en een grotere spoed dus die heffen elkaar op. Lijkt me niet een al te groot probleem dus. Wel zul je zien dat je met een iets lager toerental moet varen en dat waarschijnlijk je minimum snelheid wat hoger is en de boot wat trager op gang komt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl