Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: revisie MD11C Volvo Penta

revisie MD11C Volvo Penta 13 sept 2012 19:14 #318525

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
De laatste twee nachten van onze vakantie lagen we voor anker op het Haringvliet. Met veel tegenzin zouden we in de ochtend de motor starten om naar de thuishaven te varen. Sleutel omdraaien en ..... GEEN KIK. Alleen de startmotor deed het. Op het fokje gingen we naar Middelharnis, maar tegen de wind in het kanaal daar opvaren valt niet mee. Gelukkig kregen we een sleepje van een collegazeiler, die ons naar Cor Meester de reparateur sleepte. Rare jongens maar niet verkeerd en goede techneuten. Ze hebben onze motor uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe pakkingen, nieuwe kop en slagpen, heel belangrijk het waterslot op een lager punt gezet zodat er geen water meer terug in de motor kon lopen en de compressie is weer helemaal top en hij loopt weer als een tiere.....
Fantastisch die oude motors, waar nog echt ouderwets aan kan worden gesleuteld en geen chips of wat dan ook vervangen hoeft te worden.
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 13 sept 2012 19:46 #318532

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hadden ze die nieuwe kop zomaar in voorraad?
Overigens, wat is een slagpen?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 14 sept 2012 06:16 #318563

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mooi dat de motor weer goed is, maar wat was nu de oorzaak van het niet willen starten?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 15 sept 2012 06:37 #318889

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik begrijp uit je betoog dat je eigenlijk een lans breek voor het oplappen van die ouwe rampestampers. Ik heb zelf ook nog zo'n MD11C onderin staan waar in de loop der jaren al heel wat aan versleuteld is. Nieuwe zuigers, nieuwe bussen, cilinderkop revisie, inspuitsysteem is onderhanden genomen.
Dit seizoen nog een nieuwe waterpomp (oeps weer 170 euri).
Ik denk dat ik er in de loop der jaren voor een slordige 2500 aan verspijkerd heb.
Toch, als het aan mij gelegen had, had ik er jaren geleden al een D1-30 of zo ingelegd. Heb vorig jaar nog een weekje in een vrij nieuwe Bavaria rondgevaren waar zo'n ding in stond. Start bij het omdraaien van de sleutel, mooie rustige loop en "hangt" echt aan het gas.
Reden dat ik het niet gedaan heb is dat het gewoon niet uit kan. Ik ga geen 5000 verspijkeren aan een boot die op de 2e hands markt op dit moment misschien 15000 opbrengt.
Wat betreft de betrouwbaarheid, daar kan een nieuwe D1-20 of D1-30 niet aan een MD11C tippen denk ik maar hij maakt dit ruimschoots goed door laag verbruik, schone verbranding en comfort (geluid/trillingen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 17 sept 2012 16:38 #319744

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oude motor hoeven niet perse minder betrouwbaar te zijn zolang je het groot onderhoud maar op horden hebt en ik ka je verstellen dat dit meestal niet het geval is


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 17 sept 2012 17:40 #319765

@Fer,
Wat bedoel je met groot onderhoud. Wat kun je meer dan op tijd olie verversen, kleppen stellen, repareren wat kapot is. Wat zou je meer kunnen doen voor groot onderhoud?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 18 sept 2012 18:15 #320221

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je geeft al redelijk aan wat je zou moeten doen en ik kan je vertellen dat kleppen stellen vaak niet worden gedaan en dit uiteindelijk grote schade aan je motor kan veroorzaken.

Eigenlijk zijn kleppen die niet goed staan sluipmoordenaar voor de motor, je heb het niet snel in de gaten maar ze vervuilen de motor en kunnen schade aan oa e kop veroorzaken.

Grootonderhoud is oa.

Kleppen stellen (ook bij kleide beurt)
Bedrading vervangen
impelerpomp
wierpot, slengeen en slangenklemmen vervangen
Tank schoonmaken
Enz enz

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 18 sept 2012 18:38 #320242

Fer, dank je voor je toelichting.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 19 sept 2012 18:50 #320728

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Ik ben inderdaad voorstander voor het behoud van onze MD11C. Het is dan wel een oude motor, maar dat heeft zijn voordelen. Hij is met de hand te starten in het geval dat de accu's leeg zijn om wat voor reden dan ook. Hij is overal ter wereld makkelijk te repareren en er zijn er zoveel van verkocht dat er slooponderdelen te over zijn. Een nieuwe kop is bijvoorbeeld niet te koop, maar een oude kop schoonmaken en alles doet het weer.
Bovendien als je een nieuwe zou overwegen praat je niet alleen over de aanschafwaarde maar ook over zaken als een nieuwe fundering,steunen,keerkoppeling,schroefas.

Mijnheer Cor Meester moet echter wel gaan bewijzen dat hij het vertrouwen dat wij in hem gestelt hebben waard is. Het is nl. gebleken dat na 5 uur achter elkaar op de motor te hebben gevaren er een plasje olie in de bilge lag en dat mag vanzelf niet, dus dat moet hij nu gaan verhelpen.
Ik laat het jullie weten.
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 19 sept 2012 18:52 #320729

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Hij wilde niet meer starten omdat er waterschade in de motor was ontstaan.
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 19 sept 2012 18:57 #320731

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat geeft even een beeld van de oorzaak. Nu maar hopen dat het lekken een kleinigheid is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 19 sept 2012 19:12 #320737

Voor wat betreft de olielekkage, kun je niet zien of er spoortjes zijn waaruit het lekt? Zelf heb een keertje wat olieverlies gehad vanuit de sensor van het oliedrukalarm. Even opnieuw een teflon tape eromheen, opnieuw monteren en klaar was kees.
Soms lekt het kleppenhuis, nieuwe pakking eronder doen.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 20 sept 2012 05:38 #320800

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Teflontape lost op de lange duur in olie op. Met een nieuw stukje tape zo weer dicht natuurlijk. Het kleppenhuis wordt in het algemeen klepdeksel genoemd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 21 sept 2012 16:32 #321452

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij waterslag heb kan je veel schade hebben en het blog moet echt helemaal uit elkaar om alles na te kijken en meten.


Teflontape is voor amateurs, gebruik koperen ringen of special africhttouw :P


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 21 sept 2012 16:57 #321458

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hennep werd vroeger veel gebruikt met speciaal vet, ben de naam even kwijt Hestoliet of zo.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: revisie MD11C Volvo Penta 21 sept 2012 17:03 #321460

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
klopt :)

Hennep tape is het tegenwoordig, word overigens in de pleziervaart nauwelijks gebruikt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl