Ik begrijp uit je betoog dat je eigenlijk een lans breek voor het oplappen van die ouwe rampestampers. Ik heb zelf ook nog zo'n MD11C onderin staan waar in de loop der jaren al heel wat aan versleuteld is. Nieuwe zuigers, nieuwe bussen, cilinderkop revisie, inspuitsysteem is onderhanden genomen.
Dit seizoen nog een nieuwe waterpomp (oeps weer 170 euri).
Ik denk dat ik er in de loop der jaren voor een slordige 2500 aan verspijkerd heb.
Toch, als het aan mij gelegen had, had ik er jaren geleden al een D1-30 of zo ingelegd. Heb vorig jaar nog een weekje in een vrij nieuwe Bavaria rondgevaren waar zo'n ding in stond. Start bij het omdraaien van de sleutel, mooie rustige loop en "hangt" echt aan het gas.
Reden dat ik het niet gedaan heb is dat het gewoon niet uit kan. Ik ga geen 5000 verspijkeren aan een boot die op de 2e hands markt op dit moment misschien 15000 opbrengt.
Wat betreft de betrouwbaarheid, daar kan een nieuwe D1-20 of D1-30 niet aan een MD11C tippen denk ik maar hij maakt dit ruimschoots goed door laag verbruik, schone verbranding en comfort (geluid/trillingen).