koko schreef :
Oke, een beluchter dus.....
En hij zit in het koelwatercircuit?
Ik ben niet erg bekend met diesel/ inboard motoren. De boot/motor is nieuw voor mij en ik kom door het hele schip heen wel wat achterstallig onderhoud tegen. Ik wil natuurlijk niet iets over het hoofd zien door onwetenheid en zo de motor beschadigen.
Wat is precies functie of gedachte achter de beluchter? Waar moet ik op letten of hoe kan ik merken dat hij het nog goed doet?
Bedankt alvast! Superforum!!
Zo'n ding hoort inderdaad in het koelwatersysteem en wel in het buitenwatergedeelte.Dus het water van buiten dat door de motor of warmtewisselaar gaat.Dat water gaat uiteindelijk naar de uitlaataansluiting op de motor o.a. om de hete uitlaatgassen te koelen maar ook om het geluid te dempen.
Als de motor stop staat en de afsluiter in de buitenwatertoevoer staat nog open dan zou er water van buiten via de pomp en de motor naar de uitlaat kunnen hevelen ( je motor zit immers onder de waterlijn). Daardoor kan er ook water terug naar de cilinder(s) van de motor lopen (er staat nl. vaak wel een uitlaatklep open) wat bij opnieuw starten de dood van de motor betekent!
Vandaar die beluchter die dat hevelen voorkomt.
Dat ding is trouwens ook iets om jaarlijks erf te halen en schoon te maken. Ze willen nogal eens vast gaan zitten door zout of kalkafzetting.
Maar even wat anders. Uit je vraag maak ik op dat je wel heel weinig van bootmotoren af weet. Ik raad je daarom dringend aan een boekje over dieselmotoren te kopen bij een watersportwinkel. Er zijn er diverse.
Heb je trouwens geen handboekje van die motor? Kijk anders op het motorplaatje welk merk en type het is . Van vrijwel alle dieselmotoren zijn wel handboeken beschikbaar op het forum en vaak ook in internet.
Je zou ook eens een collega watersporter kunnen vragen je wat uitleg te geven.
Een boot is nu eenmaal geen auto waar je even de wegenwacht kunt bellen ( hoewel er ook wel waterwachten bestaan).
Ad