Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ontluchtingsslangen???

ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 16:59 #320665

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Op de Gotcha zit een volvo penta md7a bouwjaar waarschijnlijk 77.

Er zitten twee slangen op die samenkomen in een ....ja, hoe zal ik het noemen, dingetje. Het lijkt er op dat je daar de slangen mee kan ontluchten. Het dingetje zit in de bakskist, zo hoog mogelijk, naast de dieseltank.

Ik heb foto's gemaakt van de aanslutingen op de motor en van het "dingetje" Wie weet de oplossing??

En als het inderdaad een ontluchter is, kan ik de slangen dan inkorten en net boven de motor laten samen komen in de motorruimte ipv zo'n eind omleiden naar de bakskist?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 17:03 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 17:01 #320667

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Klinkt als een beluchter, tegen hevelen. Maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet. Weet wel dat beluchters duur zijn...

Edit: Hap, 87 euro in de afprijs
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 17:07 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 17:24 #320679

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Het is een beluchter, als er waterdruk in de leiding komt, sluit de beluchter meestal met een klepje. Als de druk weg is gaat de beluchter weer open waardoor er geen koelwater terug kan stromen naar de motor. Een beluchter moet voldoende hoog zitten dat deze ook echt kan ontluchten.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 17:35 #320688

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Oke, een beluchter dus.....

En hij zit in het koelwatercircuit?

Ik ben niet erg bekend met diesel/ inboard motoren. De boot/motor is nieuw voor mij en ik kom door het hele schip heen wel wat achterstallig onderhoud tegen. Ik wil natuurlijk niet iets over het hoofd zien door onwetenheid en zo de motor beschadigen.

Wat is precies functie of gedachte achter de beluchter? Waar moet ik op letten of hoe kan ik merken dat hij het nog goed doet?

Bedankt alvast! Superforum!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 17:38 #320691

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
kaaiman schreef :
Een beluchter moet voldoende hoog zitten dat deze ook echt kan ontluchten.
Jan

zeker 40 cm boven buitenwater-oppervlak! Kort geleden heeft een kennis van mij meegemaakt dat 12 cm niet voldoende was: volledige motorrevisie nodig.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 17:38 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 19 sept 2012 18:34 #320718

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 20 sept 2012 05:41 #320804

koko schreef :
Oke, een beluchter dus.....

En hij zit in het koelwatercircuit?

Ik ben niet erg bekend met diesel/ inboard motoren. De boot/motor is nieuw voor mij en ik kom door het hele schip heen wel wat achterstallig onderhoud tegen. Ik wil natuurlijk niet iets over het hoofd zien door onwetenheid en zo de motor beschadigen.

Wat is precies functie of gedachte achter de beluchter? Waar moet ik op letten of hoe kan ik merken dat hij het nog goed doet?

Bedankt alvast! Superforum!!

Zo'n ding hoort inderdaad in het koelwatersysteem en wel in het buitenwatergedeelte.Dus het water van buiten dat door de motor of warmtewisselaar gaat.Dat water gaat uiteindelijk naar de uitlaataansluiting op de motor o.a. om de hete uitlaatgassen te koelen maar ook om het geluid te dempen.
Als de motor stop staat en de afsluiter in de buitenwatertoevoer staat nog open dan zou er water van buiten via de pomp en de motor naar de uitlaat kunnen hevelen ( je motor zit immers onder de waterlijn). Daardoor kan er ook water terug naar de cilinder(s) van de motor lopen (er staat nl. vaak wel een uitlaatklep open) wat bij opnieuw starten de dood van de motor betekent!
Vandaar die beluchter die dat hevelen voorkomt.
Dat ding is trouwens ook iets om jaarlijks erf te halen en schoon te maken. Ze willen nogal eens vast gaan zitten door zout of kalkafzetting.

Maar even wat anders. Uit je vraag maak ik op dat je wel heel weinig van bootmotoren af weet. Ik raad je daarom dringend aan een boekje over dieselmotoren te kopen bij een watersportwinkel. Er zijn er diverse.
Heb je trouwens geen handboekje van die motor? Kijk anders op het motorplaatje welk merk en type het is . Van vrijwel alle dieselmotoren zijn wel handboeken beschikbaar op het forum en vaak ook in internet.
Je zou ook eens een collega watersporter kunnen vragen je wat uitleg te geven.

Een boot is nu eenmaal geen auto waar je even de wegenwacht kunt bellen ( hoewel er ook wel waterwachten bestaan).

Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 05:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 20 sept 2012 09:25 #320902

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Hoi Ad,

het klopt wel en niet dat ik niet zoveel weet van motoren. Het marine gedeelte is min of meer nieuw voor me. Weet wel iets, maar te weinig om zaken te kunnen duiden bij een maritieme motor. Heb bijv. nooit zelf het onderhoudsschema hoeven bedenken of uitvoeren.

Ook dieselmotoren zijn min of meer nieuw voor me, maar alles wat gelijk is aan benzine motoren herken ik makkelijk en daar kan ik wat mee. Ik heb twee motorfietsen (Matchless G3LS uit 1955 en Triumph Trophy uit 1960) van scratch af weer opgebouwd tot en met het vervangen van het big-end in de krukas aan toe.
Als we het bijvoorbeeld hebben over waterslag weet ik direct wat daar de consequenties van zijn, maar hoe dat wordt voorkomen bij een maritieme (diesel) motor nog niet. Kleppen stellen e.d. is geen enkel probleem.

De boekjes over de motor zijn er, maar stom stom stom liggen die aan boord. Ik ben heel blij met de reacties, inclusief de jouwe, omdat die mijn gat in kennis naar boven halen en weet ik dus waar ik als eerste naar op zoek moet aan kennis.
Ik fiets straks nog naar de boekwinkel voor een boek over scheepsmotoren. Bedankt voor je feedback!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 20 sept 2012 10:30 #320929

Misschien is dit wel wat voor je. Staat wat meer in als in de gewone handboekjes.www.boatmanual.net/data/volvo-...lvo_penta_md5-17.pdf
Anders zou je dit boek kunnen nemen .nf.broach.se/Members/motorer/v.../md5/md5-for-dummies Weliswaar voor de MD5 maar toch heel nuttig. alleen moet je er dan een Zweeds-Nederlands woordenboek bij nemen.
Op die website ( nf.broach.se/motorer/volvo-penta ) staat trouwens een aschat aan info over Volvo Penta's, veel ook in het Engels.
Je kunt echter met google translate ook een heel eind komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 20 sept 2012 11:59 #320978

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Bedankt!

Ik heb ze alle drie in hardcopy op de boot, nu dus ook in pdf. De printer is al aan het schrijven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchtingsslangen??? 21 sept 2012 15:03 #321419

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Na wat verder bijgelezen te hebben wil ik graag even jullie feedback op mijn conclusie. Zoals hij nu hangt (aan een touwtje) vind ik helemaal niks en wil dat graag verbeteren.

De functie van de beluchter is om het koelwaterwater in de uitlaat en slangen naar de uitgang weg te laten lopen door lucht toe te laten in de uitlaat(slang) als er geen waterdruk meer op staat door de pomp. Het doel is te voorkomen dat tijdens het niet draaien van de motor er water terug de motor in loopt, wat via de uitlaatkleppen in de cylinders terecht zou kunnen komen.

De beluchter moet zo hoog mogelijk boven de motor/waterlijn hangen en liefst zo dicht mogelijk bij de motor worden aangesloten om maximaal weglopen van het water te bereiken. Een goede bereikbaarheid is wenselijk ivm regelmatig controle en onderhoud.

Zo ongeveer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl