Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TimRay

TimRay 15 mei 2008 09:28 #32408

  • rene1977
  • rene1977's Profielfoto
Hallo allemaal,

Ik moet deze zomer een nieuwe motor (diesel +/- 25PK) in mijn boot plaatsen. In verband met de kosten heb ik al actief gekeken naar een gereviseerde motor, maar ik heb daarbij altijd een beetje het gevoel dat ik niet weet wat er eerder met de motor gebeurd is, dus vertrouw ik het niet helemaal. Uiteraard is nieuw dan de oplossing, maar de ondergrens voor een beetje merk ligt al gauw op ¤ 6.000. IK kwam vandaag op internet echter op de site van Timray. Zij bouwen (zoals ik het begrijp) zelf scheepsdiesels met als basis een chinese motor. Nieuwprijs incl keerkoppeling voor een 27PK is ¤ 2.999! Omdat ik nog onbekend ben met Timray vroeg ik me af of er op dit forum iemand is die al ervaring heeft hiermee? Ik ben benieuwd!!

Groeten,
Rene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TimRay 15 mei 2008 13:40 #32424

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
De prijs van de motoren klinkt zeker aantrekkelijk. Hoe zit het met de beschikbaarheid van reserve-onderdelen, dichtheid van het dealernetwerk c.q. afhankelijkheid van deze leverancier?
Wat me ook opviel is dat deze motoren fors meer wegen (40kg ongeveer) dan de vergelijkbare Yanmar 29pk motor. Zijn die onderdelen voor directe inspuiting zo zwaar of zijn er gewoon zwaardere materialen gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TimRay 15 mei 2008 13:50 #32426

  • rene1977
  • rene1977's Profielfoto
Inderdaad zijn ze flink zwaarder, dat viel mij ook op. Aan de andere kant: we hebben nu een omgebouwde Peugeot diesel van ongeveer 40 jaar oud met 45pk. Zwaar over bemeten en ongetwijfelt nog een stuk zwaarder dan de Timray. Op de site van Timray staat een lijst met reserveonderdelen inclusief de prijzen. Dat ziet er wel betrouwbaar uit. Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon eens ga kijken Katwijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TimRay 15 mei 2008 15:39 #32438

Stel je vraag ook eens op varen4u, daar is heel veel motorkennis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TimRay 15 mei 2008 15:48 #32440

  • rene1977
  • rene1977's Profielfoto
Dank voor de tip. Ik heb me gelijk aangemeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 16 apr 2010 20:05 #124246

Hallo Rene
Ik heb zelf twee TIMRAY motoren van 80 pk afgelopen maand ingebouwen, ikzelf vindt de motoren niet overdreven groot, een daf 475 is stukken groter.
Afgelopen weekend hebben ze de motoren in bedrijf gezet, ik had eerst twee lister petter motoren van 40 pk deze motoren waren uiteindelijk voor mijn moterjacht te licht.
De afwerking van de TIMRAY motoren is heel netjes en degelijk met name de rvs onderdelen bij het koelsysteem vind ik al beter als bij de duurdere merken, de motoren lopen keurig netjes.
Inmiddels zijn er in Nederland al verschillende bedrijven die buiten de duurdere merken ook deze TIMRAY motoren inbouwen, neem maar van mij aan als de motoren niet deugen dat zij hun naam hier niet mee te grabbel gooien.
Natuurlijk zijn er van die malloten die blijven beweren dat de duurdere merken beter zijn, ik zal ook niet zeggen dat het niet zo is, maar ook niet dat het wel zo is, over een paar jaar kan ik je hier waarschijnlijk meer over vertellen.
Ik ben al verschillende keren in Katwijk bij de importeur geweest, naar mijn inziens zijn deze jongens er heel serieus mee bezig, ook wat onderdelen betreft hier hebben ze er verschillende van op voorraad.
Wat voor motor zoek je eigenlijk, ik bedoel hoeveel pk?
Op www.jokekamers.nl (hobby)zie je de inbouw van mijn motoren.
Groeten Kees
Laatst bewerkt: 16 apr 2010 20:15 door info@jokekamers.nl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 16 apr 2010 20:33 #124253

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Niet overdreven groot? Misschien die 80 pk niet maar van die 27 pk ben ik me op de afgelopen hiswa kapot geschrokken. Op de foto's viel het nog mee maar in het echt...
We appart dat je zo'n oud topic omhoog kickt en je daar voor speciaal hebt aangemeld. Ik vond je verhaal [www.watersport.nl/forum/forum_...?TID=3444&PN=4&TPN=8]hier[/url] ook al zo positief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 17 apr 2010 08:43 #124293

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Heb zelf ook naar een paar van die chinezen gekeken: eens wil ik 'n mercedesje van 40 jaar weleens vervangen. Ook ik kwam er achter, dat deze motoren flink zwaarder zijn voor hetzelfde vermogen dan de modernere europese en amerikaanse motoren. Overigens ook zwaarder dan de mercedes voor z'n oorspronkelijk vermogen (55 pk)...
Wat "info@jokekramer" betreft vermoed ik, dat die flinke korting op de motoren heeft gekregen op voorwaarde dat er flink reclame over gemaakt wordt.
Laatst bewerkt: 17 apr 2010 08:44 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 17 apr 2010 10:55 #124297

Wel interessant om wat meer ervaringen te lezen. Zijn er nog meer mensen die het "geprobeerd" hebben (zonder verder commercieel belang)? Of andere Chinese motoren hebben ingebouwd?

Waarschijnlijk ga ik mijn motor toch gewoon maar reviseren. Maar sta nog even open voor andere opties. Overigens dacht ik meer aan iets rond de 20 en max 25 pk. Zo'n Timray blok is bijna het dubbele qua gewicht van de 100 kg die ik nu heb (16pk) dus dat wordt eigenlijk wel wat veel. Maar prijstechnisch is het wel voordelig.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 18 apr 2010 17:51 #124383

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Rene, koop absoluut geen Timray motor, zeer verouderderde techniek en alleen maar problemen. Startmotor,dynamo, dieselpomp moesten op sloep van kennis al zeer snel vervangen worden. Kon pas laat in seizoen varen en gaat de motor vervangen door Yanmar.
Kijk eens op watersport.nl forum bij motoren Timray.

Gr. popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 19 apr 2010 07:02 #124474

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nou, de meningen op het forum van watersport.nl zijn op zijn zachtst gezegd gekleurd te noemen. Timray heeft inmiddels een redelijk groot netwerk opgebouwd en is nog steeds bezig om het uit te breiden. En wat betreft die verouderde techniek: de door jou genomede Yanmar, maar bijv. ook de Vetus en Sole motoren zijn ook nog altijd gebaseerd op een behoorlijk antieke directe-inspuiting techniek uit het jaar prik. En voor ieder negatief verhaal zijn er ook postieve verhalen dus wie heeft er nu gelijk??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 19 apr 2010 16:47 #124590

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Niet om het een of ander maar er zijn ook moderne direct ingespoten diesels. Trouwens de oude direct ingespoten diesel zou het meeste rendement geven. Als ik moest kiezen tussen een motorke met oude directe bewezen techniek die zijn betrouwbaarheidsstrepen verdient heeft of een "moderne" motor die de nodige extra pegels kost en zonder bewezen verleden is de keus niet moeilijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 19 apr 2010 17:08 #124598

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Even over direct en indirect ingespoten diesels:

Vroeger had je direct ingespoten diesels, dat is de techniek waar timray gebruik van maakt maakt en je veel ziet bij antieke motoren. deze techniek had echter wat nadelen zoals veel kabaal, onrustige loop maak vaak inderdaad wel zuinig.

Later is daar als verfijning de indirect ingespoten /voorkamer diesel gekomen waarmee de nadelen veel beter onder controle kwamen. Dit zijn de meeste kleinere huidige moteren van oa. vetus, volvo penta's en yanmar. Deze zijn dus indirect ingespoten en niet direct zoals sigdock zegt.

Tegenwoordig heb je weer moderne diesels die juist weer direct ingespoten zijn! Maar hierbij hebben ze de nadelen van de oude directe diesels kunnen oppoetsen door computers en geavanceerde inspuit technieken te gebruiken (commonrail, pompverstuiver etc). Deze diesels worden wel in boten gebruikt maar dan vooral in grotere motoren die je vooral in motorboten tegenkomt: VW marine bijvoorbeeld maar ook grotere yanmars en anderen. Eigenlijk de beste meest economische oplossing maar wel weer storings-potentie aan boord in de vorm van electronica die veel zeilers juist willen thuislaten.

Direct ingespoten diesel kan dus juist een erg (ver)oude techniek zijn (timray) of juist hypermodern met computer techniek. Indirect zit daar tussen in en dat zijn dan ook de meest voorkomende het in huidig aanbod van merken voor zeilers met kleine motoren.
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 17:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 19 apr 2010 17:46 #124609

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Met dank aan Philip voor de uitleg!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 20 apr 2010 06:42 #124722

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Philip schrijft:
Deze zijn dus indirect ingespoten en niet direct zoals sigdock zegt.

Oh, bummer... ik bedoelde dus ook indirect..... typo.... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 09:34 #157355

Hmm, ik ben me aan het orienteren op de markt en kijk naar Timray, Lomarine en Beta als mogelijke leverancier voor een 37pk diesel motor. Welke fabrikaat zou kwalitatief het beste zijn. Ze hebben allemaal een mooi verhaal en redelijk goede prijzen. In ieder geval veel beter als de A-merken als Yanmar, Bukh, Sole en Volvo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 10:10 #157361

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Kijk ook eens in dit topic, staat veel info over timray en mogelijke alternatieven (engeland!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 10:44 #157368

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Waarom wil iedereen toch altijd z'n motor vervangen? Laatst met een ex-huurboot gevaren met Volvo-Penta met 8000 uur op de klok en dat ding heeft alleen een erg grote onderhoudsbeurt gehad laatst, zelfs nog nooit gereviseerd en draait nog als een zonnetje. Wat heeft zo'n ding nou heel te leiden in een boot? Industrie-aggregaten gaan toch ook tig jaar mee, dat zijn dezelfde blokjes en die draaien minimaal 40 uur id week.

Overigens lijkt zo'n moderne lichte common-rail in je zeilboot me wel wat, 1.4'tjes zitten inmiddels op 100 pk, dan schiet het tenminste een beetje op als het windstil is en je besluit te gaan motoren.. Een boot die onder zeil kan surfen / planeren gaat dan op de motor ook wel over z'n rompsnelheid lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 10:55 #157371

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ja..... een Volvo Penta... maar nou noem je ook wat.... :lol: En waarom mensen willen vervangen? Nou, omdat de aanwezige motor stuk is. Of omdat het wordt geadviseerd door de verkoper. Of omdat men het idee heeft dat de aanwezige motor niet sterk genoeg is. Er zijn legio redenen te verzinnen al zijn ze lang niet allemaal legitiem.
Een nadeel van zowel Timray als Lomarine is dat ze nogal veel ruimte nodige hebben, ze willen graag 50cm tussen de voetjes hebben waar een meer gangbaar merk genoegen neemt met ongeveer 40. Als je een Chineesje wilt plaatsen dan moet je dus ook de fundatie driftig (laten) aanpassen als daar de ruimte voor is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 11:26 #157382

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Welke verkoper geeft geen mooi verhaal?. Zoals ene Kees al schreef, er zullen malloten zijn die beweren dat duurdere merken beter zijn, ben ik als mogelijk malloot in spe nog niet overtuigd van het beter zijn van de Chinese producten. Het copy en paste gaat goed met een pc maar voor een motor moeten er ook nog wat technisch verantwoorde zaken voor de lange duur geregeld worden. Dat is nu niet direct een Chinese eigenschap want men switcht makkelijk over naar een ander fabricaat als men ontdekt dat ergens licenties op zitten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 11:52 #157387

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
FMJ schrijft:
Waarom wil iedereen toch altijd z'n motor vervangen? Laatst met een ex-huurboot gevaren met Volvo-Penta met 8000 uur op de klok en dat ding heeft alleen een erg grote onderhoudsbeurt gehad laatst, zelfs nog nooit gereviseerd en draait nog als een zonnetje. Wat heeft zo'n ding nou heel te leiden in een boot? Industrie-aggregaten gaan toch ook tig jaar mee, dat zijn dezelfde blokjes en die draaien minimaal 40 uur id week.

Meer dan je denkt, op zeilboten wordt de motor over het algemeen gebruikt om de haven in en uit te komen, dus komen vrijwel nooit op bedrijfstemperatuur(wat weer slijtage betekend).
Daarbij staan ze ook lange tijd stil, zonder getornd te worden, waardoor de oliefilm op sommige plekken verdrongen wordt. Die komt pas bij het draaien van de motor weer terug, waardoor er weer slijtage optreed(al zal dit bij zwaardere motoren meer gebeuren dan kleine motoren)

En die industrie aggregaten wordt ook behoorlijk ondehoud aan gepleegd. in schepen van mijn familie draaien de motoren doorgaans 5 etmaal per week, nu een jaar of 16. Nog steeds dezelfde motor, maar elk onderdeel behalve het onderblok is al eens vervangen ;)
Motoren kunnen overigens behoorlijk veel hebben voor ze er echt mee stoppen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 11:53 #157388

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Legitieme redenen om een motor te vervangen?
- Stuk
- Geen onderdelen meer leverbaar
- Niet voldoende betrouwbaar voor het veranderde doel
- te licht/te zwaar gemotoriseerd
De meeste scheepsmotoren overlijden niet door hard werken, maar juist door dat NIET te doen: dichtslibbende koelkanalen met oververhitting als gevolg, slecht werkende verstuivers met slechte verbranding als gevolg, etc.

De chinezen die ik heb gezien (Timray en iets anders, ben vergeten wat) zijn erg groot en zwaar voor wat ze bieden, en feitelijk ouderwetser dan de 43 jaar oude mercedes in mijn boot.
Op die basis zou ik van de drie opties die Speed noemt, de Beta het meest zinnig vinden. Die is toch 50-70 kg lichter dan de andere twee, voor hetzelfde vermogen.
Maar merken als lombardini, VW etc kunnen hetzelfde vermogen in nog veel lichtere (en modernere) dieseltjes leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 12:57 #157404

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Volgende vraag is dan weer of je een motor met elektronica aan boord wilt hebben, beetje vocht en hij doet 't niet meer. Lijkt me toch een risico bij oa die VW'tjes. Zou dan graag een reserve elektronica-doos aan boord gooien, waarschijnlijk zo op de sloop uit de eerste de beste golf 3 / 4 te trekken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 13:41 #157418

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Gaat niet werken de elektronische inspuiting systeem is op een scheepsdiesel anders ingelezen

Overige zijn VW scheepsmotoren prima motoren waar je zelden wat aan hen


Het enige nadeel van deze motor is is de distributie ketting deze moet eigenlijk altijd door een monteur worden vervangen


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 13:45 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TimRay 28 okt 2010 14:26 #157439

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat moet wel over te flashen zijn op zich, ze kunnen die dingen immers ook chiptunen / remappen. En altijd beter tijdelijk de karakteristiek van een automotor dan helemaal geen motor meer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl