Dit seizoen was het weer van dat , een lekkende asafdichting van mijn jabsco (ik denk toch dat het een jabsco is) zoutwaterpomp.
Motor is een VP MD22L by the way.
Ik had voor het seizoen van vorig jaar het ganse handeltje vervangen , dwz : impeller , lagers (2 stuks) en asafdichting.
Een mens zou denken dat je'r dan even tegen kan , toch zeker wat betreft lagers en asafdichting , maar neen hoor.
Halverwege dit seizoen werd de slechte reputatie van de zoutwaterpompen (jabsco) weer maar eens bevestigd.
Een lek , met het gekende gevolg van zoutwater dat over het motorblok druppelt , en alvorens ik het opmerkte ( ik check die dingen regelmatig ) was het motorblok weer gedeeltelijk getekend door het agressieve zout.
Waarom jabsco of welke fabrikant van primaire koelpompen de ' lekzone ' , ..... niet inkapselen met een gootje en dito slangetje dat wordt afgeleid naar beneden teneinde het motorblok te sparen bij eventuele lekken die vroeg of laat toch voorkomen ,...ik weet het niet.
Ik ga er deze keer werk van maken ,een simpel opvangkuipje met afvoer rond de pomp in elkaar steken.
Maar first things first , eerstdaags wordt het beschadigde/gecontamineerde motorblok afgewassen , gereinigd en opgeschuurd waar nodig om nadien van een nieuw laagje VP groen te voorzien.
Dan het probleem van die lekkende asafdichting aanpakken.
En hier knelt het schoentje.
Je leest op verschillende (engelstalige ) fora regelmatig verhalen van terugkerende lekkende asafdichtingen , en in veel gevallen resulteert dat in het vervangen van de volledige pomp.
Om en bij de 700 Euro dank U wel.
Nou , daar wil ik dan wel even de moeite voor doen om dat soort van afzetterij aan me voorbij te laten gaan.
Of dat ik er in slaag weet ik niet , want het probleem is structureel , of moet ik zeggen slijtmatig van aard.
Dit is een foto van het asje van de koelwaterpomp ,voor de meesten onder ons een duidelijk beeld , over de rechterkant gaat de (blauwe) oliekeerring of asafsluiter , op de splines de impeller.
Deze foto maakt duidelijk waar het probleem zich stelt.
De oliekeerring of asafdichting heeft 2 binnenlippen , één binnenlip past in de groef waar de groen pijl wijst.
Ik vermoed dat deze groef bedoeld is om de volledige oliekeerring op de plaats te houden , maar misschien kunnen experts als Fer en/of anderen dat beter toelichten.
De tweede groef , waar de rode pijl naar wijst zou daar eigenlijk niet mogen zijn.
Ik ga ervan uit dat dit met de tijd ingesleten is door de tweede lip (zie rode pijl in de foto hieronder) van de oliekeerring , en dat daar dus de diameter van het asje kleiner is.
Maw , de binnendiameter van de afsluitlip (rode pijl) in de oliekeerring staat niet meer in verhouding tot de diameter van de as die deze lip moet afsluiten omdat die as daar afgesleten is.
Hoe dat op te lossen ?
Een andere maat van oliekeerring ? Dat dacht ik in eerste instantie.
Bij een speciaalzaak heb ik dan nieuwe afdichtingen met kleinere lip-binnendiameter gekocht , alsmede nieuwe lagers , want door het lek is er zoutwater in het eerste lager geraakt , en dat heeft zijn sporen achtergelaten.
Binnen de korste keren was dat lagertje in de semi-vernieling gedraaid. Dat mocht ik constateren wanneer ik onderweg de asafdichting verving door een nieuwe , die op zijn beurt ook vrij snel begon te lekken.Mogelijk door de onbalans van het slechte lager.
Nu blijken die nieuw aangekochte afdichtingen maar één lipje te hebben , natuurlijk net daar waar de groene pijl wijst.
Daar kan ik natuurlijk niets mee aanvangen want op die plaats wordt de asafdichting niet gerealiseerd.
Hoedanook , een andere asafdichting met kleinere lip-binnendiameter , en uiteraard 2 lippen - dat moet toch wel te vinden zijn dacht ik zo - zou mijn probleem oplossen.
Tot de rode groef nog verder is ingesleten en dan zal de geschiedenis zich weer herhalen.
Ik denk niet dat er een oneindig gamma van asafdichtingen is met steeds kleine lip-binnendiameter.
Er zijn natuurlijk nog enkele andere oplossingen mogelijk.
Oplassen van het asje (met risico op kromming door de hitte) en nadien weer tot de originele diameter afdraaien.
Of de plaats waar de lip (rode pijl) het asje raakt verschuiven tenopzichte van het pomphuis
Dat betekent dat de plaats waar het eerste lager zit naar links moet verschuiven en enkele mm afdraaien van de plek waar de zwarte pijl wijst op de foto hieronder.
Dat heeft ook implicaties voor de positie van het tweede lager maar daar over uitweiden brengt ons te ver.
Wie dit soort van pomp kent weet dat het ganse asje met lagers op de zijn plaats wordt gehouden door een circlips , en door de ganse verschuiving van het asje onstaat er ruimte tussen die circlips en het tweede lager. Een extra spacer of rondel dringt zich hier op.
Eeen ganse uitleg , maar ik ben er zeker van dat de experts weten waarover het gaat.
En dan nu de vraag , wat denken diezelfde experts over dit probleem.
Graag geen advies van koop een nieuwe pomp/as , van dat dure alternatief ben ik me al bewust.
Kan dit goedkoper opgelost worden.
Met dank aan alle constructieve suggesties.
Beste groeten