Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Die vervelende zoutwater koelpomp

Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 04:22 #324625

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Dit seizoen was het weer van dat , een lekkende asafdichting van mijn jabsco (ik denk toch dat het een jabsco is) zoutwaterpomp.
Motor is een VP MD22L by the way.
Ik had voor het seizoen van vorig jaar het ganse handeltje vervangen , dwz : impeller , lagers (2 stuks) en asafdichting.
Een mens zou denken dat je'r dan even tegen kan , toch zeker wat betreft lagers en asafdichting , maar neen hoor.
Halverwege dit seizoen werd de slechte reputatie van de zoutwaterpompen (jabsco) weer maar eens bevestigd.
Een lek , met het gekende gevolg van zoutwater dat over het motorblok druppelt , en alvorens ik het opmerkte ( ik check die dingen regelmatig ) was het motorblok weer gedeeltelijk getekend door het agressieve zout.
Waarom jabsco of welke fabrikant van primaire koelpompen de ' lekzone ' , ..... niet inkapselen met een gootje en dito slangetje dat wordt afgeleid naar beneden teneinde het motorblok te sparen bij eventuele lekken die vroeg of laat toch voorkomen ,...ik weet het niet.
Ik ga er deze keer werk van maken ,een simpel opvangkuipje met afvoer rond de pomp in elkaar steken.
Maar first things first , eerstdaags wordt het beschadigde/gecontamineerde motorblok afgewassen , gereinigd en opgeschuurd waar nodig om nadien van een nieuw laagje VP groen te voorzien.

Dan het probleem van die lekkende asafdichting aanpakken.
En hier knelt het schoentje.
Je leest op verschillende (engelstalige ) fora regelmatig verhalen van terugkerende lekkende asafdichtingen , en in veel gevallen resulteert dat in het vervangen van de volledige pomp.
Om en bij de 700 Euro dank U wel.
Nou , daar wil ik dan wel even de moeite voor doen om dat soort van afzetterij aan me voorbij te laten gaan.
Of dat ik er in slaag weet ik niet , want het probleem is structureel , of moet ik zeggen slijtmatig van aard.


Dit is een foto van het asje van de koelwaterpomp ,voor de meesten onder ons een duidelijk beeld , over de rechterkant gaat de (blauwe) oliekeerring of asafsluiter , op de splines de impeller.



Deze foto maakt duidelijk waar het probleem zich stelt.
De oliekeerring of asafdichting heeft 2 binnenlippen , één binnenlip past in de groef waar de groen pijl wijst.
Ik vermoed dat deze groef bedoeld is om de volledige oliekeerring op de plaats te houden , maar misschien kunnen experts als Fer en/of anderen dat beter toelichten.
De tweede groef , waar de rode pijl naar wijst zou daar eigenlijk niet mogen zijn.
Ik ga ervan uit dat dit met de tijd ingesleten is door de tweede lip (zie rode pijl in de foto hieronder) van de oliekeerring , en dat daar dus de diameter van het asje kleiner is.
Maw , de binnendiameter van de afsluitlip (rode pijl) in de oliekeerring staat niet meer in verhouding tot de diameter van de as die deze lip moet afsluiten omdat die as daar afgesleten is.




Hoe dat op te lossen ?
Een andere maat van oliekeerring ? Dat dacht ik in eerste instantie.
Bij een speciaalzaak heb ik dan nieuwe afdichtingen met kleinere lip-binnendiameter gekocht , alsmede nieuwe lagers , want door het lek is er zoutwater in het eerste lager geraakt , en dat heeft zijn sporen achtergelaten.
Binnen de korste keren was dat lagertje in de semi-vernieling gedraaid. Dat mocht ik constateren wanneer ik onderweg de asafdichting verving door een nieuwe , die op zijn beurt ook vrij snel begon te lekken.Mogelijk door de onbalans van het slechte lager.
Nu blijken die nieuw aangekochte afdichtingen maar één lipje te hebben , natuurlijk net daar waar de groene pijl wijst.
Daar kan ik natuurlijk niets mee aanvangen want op die plaats wordt de asafdichting niet gerealiseerd.

Hoedanook , een andere asafdichting met kleinere lip-binnendiameter , en uiteraard 2 lippen - dat moet toch wel te vinden zijn dacht ik zo - zou mijn probleem oplossen.
Tot de rode groef nog verder is ingesleten en dan zal de geschiedenis zich weer herhalen.
Ik denk niet dat er een oneindig gamma van asafdichtingen is met steeds kleine lip-binnendiameter.

Er zijn natuurlijk nog enkele andere oplossingen mogelijk.
Oplassen van het asje (met risico op kromming door de hitte) en nadien weer tot de originele diameter afdraaien.
Of de plaats waar de lip (rode pijl) het asje raakt verschuiven tenopzichte van het pomphuis
Dat betekent dat de plaats waar het eerste lager zit naar links moet verschuiven en enkele mm afdraaien van de plek waar de zwarte pijl wijst op de foto hieronder.


Dat heeft ook implicaties voor de positie van het tweede lager maar daar over uitweiden brengt ons te ver.
Wie dit soort van pomp kent weet dat het ganse asje met lagers op de zijn plaats wordt gehouden door een circlips , en door de ganse verschuiving van het asje onstaat er ruimte tussen die circlips en het tweede lager. Een extra spacer of rondel dringt zich hier op.
Eeen ganse uitleg , maar ik ben er zeker van dat de experts weten waarover het gaat.

En dan nu de vraag , wat denken diezelfde experts over dit probleem.
Graag geen advies van koop een nieuwe pomp/as , van dat dure alternatief ben ik me al bewust.
Kan dit goedkoper opgelost worden.
Met dank aan alle constructieve suggesties.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 04:32 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 04:44 #324626

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3322
ik zeg:

speedysleeve
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 04:48 #324627

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Please elaborate on that Sprokkie.
Wat zoveel betekent als leg eens even uit aub.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 05:07 #324628

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Speedy sleeves zijn flinterdunne overzetstukjes voor assen. De uitgesleten as wordt daardoor terug opgevuld waardoor de keerringen opnieuw aansluiten. Gemakkelijk te plaatsen en iets van een 25 euro.
Zie ook www.skf.com/files/877995.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 05:30 #324632

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Prachtige oplossing , wist niet van het bestaan ervan af.
Maar na het inkijken van de catalogus stelt zich wel een probleem.
Het type voor mijn toepassing heeft een kraag die groter is dan dan de binnendiameter van lager 1. Dat is het lager aan de kant van de splines.
Dit lager is blijkbaar het meest onderheving aan sleet (ondermeer door zoutwaterlek) zodat als een oliekeerring weer zou lekken - en vroeg of laat gebeurt dat - ook dat lager moet vervangen worden , zie verhaal hierboven.
En laat nu net de sleevekraag verhinderen om dat lager te vervangen.
Dus in dat geval moet eerst de sleeve eraf , dan het lager.
Dat betekent bij een lekkende asafsluiter (oliekeerring) ook telkenmale de sleeve vervangen want ik vermoed dat die na verwijdering niet herbruikbaar is.
Of vergis ik me hierin ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 05:34 #324634

Speedy sleeves kunnen de meeste motorenreparatiebedrijven wel bestellen maar je kunt ze ook rechtstreeks bestellen bij:http://www.atdbv.nl/aandrijftechniek-speedisleeves-c-133_85.html
Ik heb er zelf als particulier al twee keer besteld.
Je zou ook eens bij Allpa na kunnen vragen. Zij verkopen vervangingspompen voor veel VP's van Johnson.www.allpa.nl/allpa/allpacatalognl2012.html vanaf pagina 356. Misschien zijn die beter?
In ieder geval beduidend goedkoper als die van Volvo Penta.
Ad
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 05:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 05:43 #324638

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hold your horses , ik lees nu pas dat de kraag kan verwijderd worden na installatie van de sleeve.
Dat is een ander verhaal.
Dat betekent dat mijn probleem is opgelost met een investering van een kleine 20 Euro.
Niet slecht als je dat met de kostelijke verhalen vergelijkt van rigoreuze en kordate vervanging van de ganse pomp.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 05:54 #324640

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
YELLOW BOAT schreef :
Speedy sleeves kunnen de meeste motorenreparatiebedrijven wel bestellen maar je kunt ze ook rechtstreeks bestellen bij:http://www.atdbv.nl/aandrijftechniek-speedisleeves-c-133_85.html
Ik heb er zelf als particulier al twee keer besteld.
Je zou ook eens bij Allpa na kunnen vragen. Zij verkopen vervangingspompen voor veel VP's van Johnson.www.allpa.nl/allpa/allpacatalognl2012.html vanaf pagina 356. Misschien zijn die beter?
In ieder geval beduidend goedkoper als die van Volvo Penta.
Ad

Nu weet ik meteen dat ik een Johnson pomp heb en geen jabsco.
Thanks yellow boat.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 06:36 #324647

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb het even vluchtig doorgelzeen, sta op het punt om nar de ZF meeting te gaan maar ik zoal zelf de pomp vervangen als ik bij en klant ben maar de goedkopere opzie om een speedsleeve te plaatsen is een om te proberen.


Deze dat ik de pomp zou vervangen is dat water en zeker zoutwater niet in de motor mag komen dit geeft echt enorme schade aan de lager dus je moet wel erg zeker van je zaak zijn dat de repartie werk

Ik zou het proberen en de boel goed in d gaten houden.

Je doet er verstandig aan om de motor even goed te spoelen met goedkopen motorolie

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 06:36 #324648

sailbleu schreef :
Hold your horses , ik lees nu pas dat de kraag kan verwijderd worden na installatie van de sleeve.
Dat is een ander verhaal.
Dat betekent dat mijn probleem is opgelost met een investering van een kleine 20 Euro.
Niet slecht als je dat met de kostelijke verhalen vergelijkt van rigoreuze en kordate vervanging van de ganse pomp.

Beste groeten

je krijgt bij elke Sleeve een prima gebruiksaanwijzing hoor. die staat trouwens ok op de website van SKF en van Aandrijtechniek Deventer in de catalogus van Speedy sleeve: www.atdbv.nl/images/PDF/speedisl.pdf
Overigens ,Eriks verkoopt die dingen ook en heeft in Nederland diverse afhaalcentra waar je naar ik meen ook als particulier kunt kopen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 06:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 07:27 #324666

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is inderdaad zoals Ad schrijft, Eriks verkoopt ook wel aan particulieren en verkoopt ook SKF producten. Er zijn ook afdichtingen met een V vorm, die ongeveer in het midden ven de seal zit. Zo zou je een afdichting op een ongebruikt deel van de as krijgen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 07:33 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 07:59 #324679

Dat laatste kun je vaak ook bereiken door een kunstof plaatje achter de seas te leggen . Alleen wel zorgen dat het lekgaatje in het midden tussen beide seals niet afgedekt wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 08:05 #324682

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ad, dat gaat niet op met een reeds ingesleten groef en gebruik van eenzelfde soort seal. Die zoekt gegarandeerd die uitsparing op of gaat er op kapot.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 09:33 #324711

Hoezo? Je moet natuurlijk wel een plaatje van zo'n 3mm minimaal nemen. Ik heb zoiets ook al eens bij een saildrive gedaan( ook 3 mm trouwens) en dat is daarna jaren dicht gebleven . Toen kende ik de speedy sleeve nog niet.
Maar het kan zijn dat je voor 2*3 mm niet genoeg ruimte hebt bij een koelwaterpomp.
Er de afdichtlip van zo'n simmering is maar 1mm breed en kan echt niet heen en weer bewegen hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 19:49 #324822

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Een nieuw asje kopen?
Johnson is een stuk goedkoper dan Jabsco of een pomp via Volvo Penta.
Johnson is kogelgelagerd en veel beter dan heel veel oude Jabsco pompjes waar men aldoor veel te veel geld aan uit blijft geven.
Een Speedy-sleeve is overigens een uitstekende oplossing omdat het een geharde bus ("slijtbus") is.

Seals en impellors vervangen geeft vaak ernstige problemen omdat de oorzaak niet wordt bestreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 20:44 #324833

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
Ilex schreef :
Speedy sleeves zijn flinterdunne overzetstukjes voor assen. De uitgesleten as wordt daardoor terug opgevuld waardoor de keerringen opnieuw aansluiten. Gemakkelijk te plaatsen en iets van een 25 euro.
Zie ook www.skf.com/files/877995.pdf

Kijk...
Dan heb zelfs ik nog wat geleerd! zelfs als mechanische man wist ik iet van het bestaan.
Mooi!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 20:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 29 sept 2012 21:54 #324836

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik gebruik dit sleeves zeer regegelmarig bij reviseer en reparaties emmhetnwerkt prima mist je de ruime er voor heb en dit wil bij een waterpomp nog wel eens lastig zijn

Is wel absolute de moeite waar om uit te zoeken

Succes


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 03:00 #324842

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Met dank aan alle bijdragen op dit waardevolle forum.
De beslissing is genomen , niet oplassen , niet afdraaien ,geen gemekker met undersized keerringen, niets van dat alles , een speedysleeve is de boodschap.
Zo zie je maar weer , het is niet voldoende om wat handig te zijn , het is veel belangrijker om te weten wat de markt je te bieden heeft aan oplossingen.
Ik wist wel dat er " chemises " waren om in cilinders van motoren te schuiven , maar dat dit systeem voor assen ook bestond is voor mij een revelatie.
Dit wordt een elegante en goedkope oplossing , dat zie ik van ver aankomen.
Maandag eerste werk , bij de speciaalzaak op zoek naar de gepaste sleeve.
Ik zal niet nalaten om dit topic terug op te pikken met een kort verslag en enkele foto's van de herstelling.
Mogelijk zijn er nog wel meer schippers die van het bestaan van die sleeves niet afweten.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 03:09 #324843

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Proost schreef :
Is inderdaad zoals Ad schrijft, Eriks verkoopt ook wel aan particulieren en verkoopt ook SKF producten. Er zijn ook afdichtingen met een V vorm, die ongeveer in het midden ven de seal zit. Zo zou je een afdichting op een ongebruikt deel van de as krijgen.

Beste Proost , een ander type van afdichting zou een oplossing zijn om de ingesleten groef (rode pijl op de tweede foto) te vermijden , ware het niet dat ik sterk vermoed dat de eerste lip in de eerste groef (groene pijl) moet komen om de seal op zijn plaats te houden.
Ik kan geen andere reden bedenken waarom die eerste groef daar gemaakt is.
Het is vast geen slijtage , daarvoor is die groef te uitgesproken.
Ik zit dus waarschijnlijk gebonden aan een seal met 2 lippen.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 05:07 #324853

Nog even een laatste hint. Probeer de spedy sleeve "gold" te krijgen. die gaat nog veel langer mee dan de normale.Afhankelijk van de omtreksnelheid van het asje kan de levensduur nl. tegenvallen hoewel ik denk dat dat hier wel meevalt. Info hierover ook in de link die ik al stuurde. Ik weet alleen niet of gold in deze kleine maat te krijgen is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 05:36 #324859

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Laat je de as ook uitklokken nadat de speedy sleeve is geplaatst?

(Uitklokken is controleren of de boel weer rond is en goed gecentreerd)

Je ziet er ook mee of het asje nog rond is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 05:47 #324860

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Toen ik achter de "gold" vroeg bij SKF voor m'n saildrive wisten ze te vertellen dat dit eigenlijk zo goed als nooit gevraagd wordt.
En ze verkopen die dingen erg veel.
De gold moest besteld worden, de andere niet. Het zijn de andere geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 30 sept 2012 06:24 #324874

koko schreef :
Laat je de as ook uitklokken nadat de speedy sleeve is geplaatst?

(Uitklokken is controleren of de boel weer rond is en goed gecentreerd)

Je ziet er ook mee of het asje nog rond is.

Als je ( uiteraard ) vóór het monteren van de speedy sleeve eventueel opstaande randjes van de groeven verwijdert is dat echt niet nodig. De as was toch ook al rond en die sleeve is het zeker als hij erop
geperst/getikt is . Je krijgt trouwens een montage hulpstukje bij elke sleeve maar ik denk niet dat die lang genoeg is voor dit doel.
Aanbeveling: lees die PDF link over de Speedy sleeves even door dan wordt het vanzelf duidelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 25 okt 2012 03:36 #333029

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Zoals eerder beloofd , een verslag van de reparatie met de speedi sleeve.
Doordat de waterpomp lekte (was niet de eerste keer , wellicht door de slijtage in het asje) kreeg ik herhaaldelijk zoutwater op de motor. Dat laat zo zijn sporen achter en voor je't weet is de motor een vuile roestige schroothoop.
Een opfrissing drong zich dus op en meteen maakte ik werk van een geimproviseerd afloop systeem onder de waterpomp zodat een eventuele volgende lek kan worden afgevoerd zonder over de motor te stromen.




Dit is dan de speedi sleeve , ik betaalde een 30 Euro voor een onoogelijk klein prutsje dat me weliswaar heel wat kan besparen tov de aankoop van een nieuwe pomp zoals dat bij professionele herstellers (in het buitenland bv) wel meer wordt gedaan.




Bij de ring krijg je ook een doorslag onder de vorm van een alu buisje.








Zachtje tikken zodat je niet te ver gaat , het is een passend maatje en indien je te ver slaat dan is een herpositie geen evidentie.




Zo , de ring zit nu op zijn plaats en de ingesloten groef is volledig bedekt.
Ik vermoed dat met wat kunst en vliegwerk het ringetje later wel iets kan verschoven voor het geval een nieuwe slijtage optreedt.
De kraag (die dient als steun voor de doorslag) van de sleeve werd ingeknipt en afgepeld. Wat overblijft is een passende en zeer stevige ommanteling van het asje.


Tegelijkertijd nam ik nu ook de afwatering van de pomp onder handen. Ik maakte daarvoor een gootje in messing en laste er een klein buisje aan waarop een rubber slangetje lekwater kan afvoeren naar beneden.






Het gootje zit vasgeschroefd op enkele verstevigingen van het pomphuis zodat het niet kan lostrillen.



Nog even de finishing touch en alles in het VP groen spuiten , nadien werden spleten tussen het gootje en het pomphuis afgedicht met TEC7.
Bij een volgende lek - je weet nooit - loopt nu het water af , om uiteindelijk in bij de bilgepomp te belanden.
Noteer dat ik tevens een nieuw deksel voor het pomphuis maakte ,het oude was wat ingesleten door de impeller.
De messingplaat had ik nog ergens liggen , het oude (en dunnere by the way) deksel gebruikte ik als mal.
Klein uurtje werk en bij volvo marineparts vragen ze daar om en bij de 60 Euro voor.


Om een idee te geven welke schade een lek aan de seal van een zoutwaterpomp kan veroorzaken nog even de volgende beelden.



Ook de startmotor kreeg agressieve douches.



Maar wat erger was , was dat de ' blackbox ' waar alle relais en dergelijke inzitten ook die gemene aanvallen te verwerken kreeg.







Meteen ook de startmotor er af genomen en thuis gereinigd , opgeschuurd en een dikke laag VP-groen erop.




Na eerst alle onderdelen die niet mochten geverfd worden te hebben afgeplakt , werd ook het motorblok gespoten.
Hier is alle afplakpapier al verwijderd , toch heel wat mooier/properder dan daarvoor nietwaar.



Ook thv de waterpomp was heel wat roestschade zodat na reiniging en ontvetten ook dat deel werd herspoten.


Rest me nu alleen nog de koppen van de bouten met een penseel bij te werken , als we iets doen proberen we het goed te doen hé.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 25 okt 2012 04:15 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Die vervelende zoutwater koelpomp 25 okt 2012 05:15 #333043

Enneeeeh , lekt ie nou niet meer? :dry: :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl