Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt....

Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 16 mei 2008 08:52 #32503

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Heren en Dames,

ij deze wil ik graag jullie hulp inschakelen!
Ik heb sinds 3 jaar een Mercury 4pk, 4-takt langstaart bb (met volle tevredenheid), maar sinds vorig jaar heb ik wel een probleempje....

Het afstellen van het stationair toerental lukt me niet goed... als ik namelijk een mooi (laag) toerental heb, dan slaat de motor af... Ik moet nu dus een redelijk hoog toerental aanhouden om de motor draaiende te houden. Dit levert dan weer problemen op met de keerkoppeling, want als ik deze inschakel krijgt de motor een aardige klap...

En dan nu mijn vraag: Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij adviseen over een oplossing? Is het haalbaar om zelf te gaan sleutelen, of kan ik dit beter laten doen???
ik heb een vermoeden dat het aan de brandstof toevoer ligt, dus wellicht is het schoonmaken van de carburateur genoeg???

Alvast bedankt en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 16 mei 2008 11:38 #32511

Ik zou inderdaad eerst de boel eens even schoonmaken.
Vaak zijn de leidingen/carborateurs etc. ligt vervuilt waardoor hij het toerental niet vast kan houden.

Groeten,

Bart Jan
1:1
Dehler 22
Olympic 470 class
Laser Standard

RC
Micro Magic
(MM 1716 & MM 2136)
Thunder Tiger Voyager
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 16 mei 2008 12:07 #32515

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Hmm, ok bedankt!

Nou heb ik afgelopen weekend al even gekeken, maar het is net als met nieuwe auto's (nou ja bijna dan...) Dat je om bij het een te kunnen, de rest weg moet halen :? En daar zie ik dan weer een beetje tegen op...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 16 mei 2008 16:22 #32529

Ik zou eerst eens proberen of je de luchtsproeier kan afstellen.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 20 aug 2010 18:01 #143834

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ben ik weer.....

Motor heeft paar wkeen geleden een servicebeurt gehad... de ene keer krijg ik hem wel gestart, maar dan kan ik er vergif op innemen dat ie daarna niet meer start.

Dan blijkt elke keer de motor verzopen... Ik begrijp door wat googlen dat de afstelling van de carburateur dan dus niet goed is, toch?

wie kan mij helpen om aan te gevne hoe ik deze afstelling kan wijzigen? Of is er iemand met de service manual waarin dit beschreven is?

Alvast bedankt!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 20 aug 2010 18:18 #143836

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Als de motor niet verzuipt, wel start en goed loopt en vaart dan is er geen reden om aan de cabarateur aktie te ondernemen.



Dan is het de start procedure, dit is nog wel eens gevoel werk.

Bij een koude start choke uit trekken en gas hendel op start markering draaien.motor aan trekken en zodra de motor dreigt te gaan lopen choke half induwen tot de motor warm is dan helemaal in duwen.
Dit is de theorie, het kan best zijn dat de choke direct helemaal ingedrukt moet worden zodra de motor loopt, tevens als de motor niet makkelijk aanslaat spelen met de gashendel positie.

Warme motor moet de motor zonder choke en gas geven lopen.
Bij een iets afgekoelde motor soms een klein beetje gas geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 09:06 #143908

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ja, maar de motor verzuipt dus wel....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 10:31 #143931

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Vraag hoe heb je het stationair toerental gewijzigd ?

Ik gok met de luchtmengsel schroef op de cabarateur en die is daar niet voor.

Indien deze verdraait is dan heel voorzichtig indraaien en direct stoppen wanneer deze aanloopt, dit doen zonder enige kracht uit te oefenen dit veroorzaakt anders een braam op de naald van de stel schroef, draai deze nu 1,5 slag naar buiten.

Verder doen we nog even helemaal niets hiermee.

Start de motor nu zonder te verzuipen ?

Indien de motor nog steeds verzuipt is er een andere oorzaak, mogelijk sluit de vlotternaald niet.

Dit kunnen we testen door de motor te laten lopen met gesloten brandstof kraan. De motor moet nu ca 2 min kunnen lopen met de brandstof uit de vlotterkamer.( in neutraal)
Laatst bewerkt: 21 aug 2010 10:31 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 10:40 #143932

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hoi,


Ik heb sinds kort de zelfde motor, maar dan in 5 pk variant.

De afstelling stationair is vrij gevoelig, ik heb hetzelde probleempje, als hij netjes rustig stationair loopt valt hij uit als je gas dicht draait na met hoger toerental te hebben gevaren.
Een fractie meer op de afstelschroef, die met het veertje er achter bovenop carb (niet de lucht schroef, deze moet 1,5slag uit zijn) heeft een flink hoger toerental tot gevolg.

Ik heb nu het stationair toerental afgesteld bij een goed warme motor, loopt hij alleen koud iets hoger in toeren, maar geen uitval meer bij warme motor.

De choke is al vrij snel nodig bij koude of afgekoelde motor, echter heel kort, zodra hij loopt choke er meteen weer af en iets gasbijgeven.

Wist je trouwens dat de 4,5, en 6 pk exact de zelfde motoren zijn?
Allemaal made bij tohatsu, zowel mercury, mariner en tohatsu zelf natuurlijk.
Kijk maar eens op de Brunswick onderdeelnummers, echt het enigste verschil zijn de hoofdsproeier en main jet.

De dealers schermen met andere nokkenassen, cdi verschillen e.d.
De onderdeelnummers zijn echter precies hetzelfde ;)
Laatst bewerkt: 21 aug 2010 10:43 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 10:55 #143933

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Friendship 22 schrijft:

Ik heb nu het stationair toerental afgesteld bij een goed warme motor, loopt hij alleen koud iets hoger in toeren, maar geen uitval meer bij warme motor.

Wist je trouwens dat de 4,5, en 6 pk exact de zelfde motoren zijn?
Allemaal made bij tohatsu, zowel mercury, mariner en tohatsu zelf natuurlijk.
Kijk maar eens op de Brunswick onderdeelnummers, echt het enigste verschil zijn de hoofdsproeier en main jet.

De dealers schermen met andere nokkenassen, cdi verschillen e.d.
De onderdeelnummers zijn echter precies hetzelfde

Dit is de juiste manier en koud hoort de motor dan een iets hoger toerental te hebben, dat is normaal.


Dit is normaal en komt ook bij andere vermogens ook voor, het is een bassis die prijs technisch anders op de markt gezet wordt. Waarom zou je voor ieder vermogen een andere motor ontwerpen als het ook zo kan, veel goedkoper produceren.
Laatst bewerkt: 21 aug 2010 11:00 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 13:11 #143944

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Uiteindelijk heb ik de motor na het eerste probleem (dat was dus twee jaar geleden) aan de praat gekregen en inmiddels ook laten servicen.

Daarna is dus het probleem met het verzuipen gekomen.

ik zal eens kijken naar de afstelling van de 'lucht'schroef...

Maar ik denk dat ik gewoon terug ga naar de servicer, want voor de servicebeurt had ik dit probleem dus niet!

Overigens wist ik al dat 4/5/6 hetzelfde waren van mariner en mercury, maar dat tohatsu dat ook is is weer nieuw....

Thanks!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 21 aug 2010 14:57 #143947

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Tohatsu is de grootste producent van bbm ter wereld, er word vaak gedacht dat Yamaha dat is maar dat is niet zo, wel worden Yamaha`s in nederland het beste verkocht.

Tohatsu produceerd de `lage` vermogens tot ik dacht 50 pk voor Mercury en Mariner, de kleurlak en stickers zijn anders.
De motor is 100% Tohatsu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 08:02 #144227

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Gisteren met de bb terug gegaan naar het bedrijf dat de servicebeurt ook heeft gedaan (inboardshop in Brielle)

Netjes tewoord gestaan en bij het aannemen van de motor werd gelijk het probleem duidelijk... Oude benzine!

De man zei: "ruik maar"... Nou ben ik niet zo heel bekend met bezine geuren, maar er zat wel een vreemd luchtje aan!

Hij haalt nu de oude benzine uit de interne tank en controleert dan met hun externe tank of de carb opnieuw schoongemaakt moet worden...

Klinkt wel aannemenlijk... ik vaar meestal op mijn externe tank en heb dus 2 jaar geleden voor het laatste getankt (is een 30 liter tank)

In het voorjaar dus maar een kleinere tank kopen en vaker tanken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 08:15 #144229

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ja, daar had ik ook wel even aan kunnen denken, benzine verouderd tegenwoordig erg snel, de houdbaarheid is ca 3 maanden.

Aan het eind van het seizoen gaat hier de overgebleven benzine de tank van de auto in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 08:34 #144233

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
ik had er eigenlijk niet aang edacht, want 2 jaar oud... tjah dat maakt toch niet zoveel uit...

Maar doordat de bb-motor alemaal kleine kanaaltjes heeft zijn ze er dus wel gevoelig voor!

Dus, laat het een tip wezen voor de rest hier!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 08:57 #144241

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Wat daarvoor ook wel helpt, is niet dat water tanken dat ze als "euro95" verkopen, maar het kleine beetje meer uitgeven voor fatsoenlijke benzine met een ontbrandingstemperatuur. Superplus dus (en nee, niet al die fancy euro95-tegen-een-veel-hogere-prijs die veel maatschappijen daarvoor in de plaats proberen te krijgen. Dat is ook snel verouderende troep) en als je het kunt vinden zelfs liefst super-met-loodvervanger. Als je buitenboordmotor tenminste niet van een katalysator voorzien is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 09:22 #144253

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Da's ook een goede tip!

ik wil zoiezo eigenlijk alleen nog maar bij de benzinepomp tanken, en niet langs het water.... Scheelt ook weer wat pegels die ik dan weer in superplus kan steken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 09:46 #144262

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Plus dat tankstations aan het water een dermate lage doorloop hebben (zeker benzine) dat de benzine vaak al redelijk oud is voordat deze in je tank beland. Tankstations langs de weg hebben meestal een veel hogere doorloop en daarmee versere benzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 10:26 #144275

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ja dat krijg je nu met die belachelijk zuinige viertakt motoren haha, dan verouderd de benzine ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 10:33 #144282

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Ja ik heb zelf ook wel wat gezeik gehad met precies dezelfde motor: vlotter die bleef hangen waardoor je alleen vol gas kan varen of de motor sloeg af (te rijk mengsel). Lekker als dat gebuerd voor de volle sluis van stavoren... Vooral omdat ik de motor maar een paar weken per jaar gebruikte, verdenk ik ook verouderede benzine.

Jaarlijks de carburateur schoonmaken hielp wel en is goed zelf te doen. Makkelijkst is om hem er even af te halen: gaskabel, choke hendeltje en leiding los, twee schroeven en hij is er af. Dat heb ik zelfs voor dezelfde sluis even gedaan tussen twee schuttingen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 10:47 #144286

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Vind het toch wel een koffiemolen, wel superzuinig en (rook)reukloos.
Nu is de wat stugge loop wel karakteristiek voor een eencylinder viertakt, wie ooit een 1cyl offroad motor heeft gehad kent het wel.
Vooral het afslaan bij gas dicht na hogere toerentallen, en slecht starten bij warme motor.
Vind dat de motor op hoge toeren veel trilt en enorm lawaaierig is, lage toeren tot half gas lopen ze wel mooi.
Je mist dan toch de 2e cylinder, die lopen soepeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stationair lopen Mercury 4pk, 4 takt.... 23 aug 2010 10:58 #144289

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik kan deze motor alleen vergelijken met de vorige die we hadden, een 7,5 pk evinrude (2 takt) en dan is het een genot!

Heerlijk stil en trillen valt ook mee! En ik vaar zelf bijna nooit volgas, dus dat scheelt oko uiteraard!

Het is inderdaad een crime die zuinige motoren ;-)

En zelf de carburateur schoonmaken is in principe wel goed te doen, maar ik laat het nu maar even aan de inboardshop, dan kan ik de volgende keer zelf aan de slag met een goede uitgangspositie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl