Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los?

inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:06 #326864

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nou vaar ik al een tijdje, maar toch weer wat nieuws gehoord/geleerd: mijn dealer adviseerde mij bij het winterklaar maken van de diesel de (watergekoelde) uitlaat los te koppelen. Hij heeft een punt: optrekkend vocht gaat aan die kant wel rechtstreeks de motor in. Ik had er nog nooit van gehoord en heb dat ook nog nooit gedaan (natuurlijk maak ik 'm winterklaar met lekker verse olie en antievries, acuu's aan de druppel etc.) Dus mijn vraag: wie doet dit wel?
Gr. Hielke
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:12 #326869

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb je een warmtewisselaar?. Dan heeft het geen enkele zin. En met mijn oude direct gekoelde motor heb ik het ook nog nooit gedaan. Aan de andere kant van de uitlaat zit toch een opening met de buitenlucht?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:29 #326873

Proost schreef :
Heb je een warmtewisselaar?. Dan heeft het geen enkele zin. En met mijn oude direct gekoelde motor heb ik het ook nog nooit gedaan. Aan de andere kant van de uitlaat zit toch een opening met de buitenlucht?.

Ik geloof niet dat dat met een warmtewisselaar te maken heeft. In de watergekoelde uitlaat zit nl. altijd water (in de waterlock) en daaruit kan inderdaad theoretisch vocht in de motor komen via een of meer openstaande klep(pen).
Dat je altijd een open verbinding met de buitenlucht hebt klopt ook niet want dat ding wat o.a. het geluid dempt heet niet voor niets "waterlock"!
In sommige handboeken zie je inderdaad dat het loskoppelen van de uitlaatslang wordt voorgeschreven en dan een vette doek erin maar dat heb ik zelf ook nooit gedaan.
Makkelijker is het om te zorgen dat je uitlaatkleppen allemaal dicht staan maar daarvoor moet je wel het klepdeksel eraf halen tenzij je maar een 1 cilinder hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:33 #326875

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Of je zet een afsluiter op je uitlaat B)

Alleen wel even opendraaien als je de monteur binnen de motor laat starten :silly:
Laatst bewerkt: 05 okt 2012 11:34 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:42 #326879

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een warmtewisselaar hebt kan toch nooit vocht uit de uitlaat bij de motor komen?. Via de luchtinlaat kan ook vocht in EN uittreden. Als de motor aan dek staat kan ik me er wat bij voorstellen. Bij de ankermotoren op de kop of achterop werd vroeger bij kou wel een lap er in gedaan maar benedendeks heb ik er nog nooit een lap in gezien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 11:45 #326880

proost dat heeft helemaal niets te maken met interkoeling of niet, je uitlaat is een integraal deel van je motor en staat via je kleppen in verbinding met het kwetsbare gedeelte van je motor ( zuigers plus cylinders)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 12:41 #326903

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het bewijst maar weer eens dat de weg lang is. En zo het gebruik van de grijze massa. Met mijn kennis zou ik toch beter moeten weten maar zo af en toe. :side: :side:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 13:49 #326950

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je dealer heeft gelijk alleen zijn er maar weinig mensen die hun uitlaatslang leeg halen en of loshalen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 13:50 #326951

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het is inderdaad zo dat bij een natte uitlaat het water dat in het waterslot zit, via de uitlaatslang in rechtstreekse verbinding staat met het motorblok (en via een eventueel openstaande uitlaatklep zelfs met de verbrandingsruimte). In de uitlaatslang zal een bepaalde vochtigheidsgraad heersen, maar als er geen temperatuurverschil zit tussen de verschillende onderdelen, zal er nergens condensatie optreden, dus zul je buiten het waterslot nergens water in vloeibare vorm aantreffen.
Theoretisch zou je in het voorjaar, bij toenemende temperatuur overdag, condensatie kunnen krijgen op plaatsen waar de temperatuur het laagste is, en dit is waarschijnlijk in de motor. Vergelijk het met condensatie op de badkamerspiegel als je staat te douchen. Ik heb in de praktijk met mijn motor echter nooit nadelige gevolgen van vocht in het uitlaatsysteem ondervonden na de winterstop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 13:53 #326956

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het komt wel eens voor dat de kleppen zijn aangetast door vocht, dit kom je niet vaak tegen maar het komt wel voor

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 okt 2012 13:54 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 05 okt 2012 14:03 #326960

ik heb in griekenland een duitser geholpen die een motor (mercedes, oudje) vast had zitten. had daar aan de waterkant twee jaar op het droge gestaan.
ik weet het niet, domme pech misschien, net met de uitlaat de verkeerde kant op, net niet genoeg de uitlaat leeg geblazen ( kraan dicht en nog een paar seconden laten lopen.

ik heb de gloeispiralen eruit gedraaid en de cylinders volgespoten met kruipolie, griekse dus ik weet het merk niet. na een dag een grote dop sleutel op de krukas moer en een verlengstuk aan het wringijzer. kwam los.

nog wat nagevuld met mtorolie en een paar keer op en neer. verstuivers erin, kruisje slaan en na twee omwentelingen liep het oude beestje. sterke jongens die duitse oude mercedessen.

maar , ja met de pech dat alles tegen zit kan het dus beter zijn de slamg los te halen. maar ja wie doet het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 06 okt 2012 07:55 #327187

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Ik heb de Yanmar documentatie er nog eens op nageslagen, maar daar wordt met geen woord gerept over de uitlaatslang loshalen bij het winterklaar maken.
Van een bevriend monteur heb ik ooit gehoord dat bij de 'oude' generatie scheepsdiesels een kleine hoeveelheid tweetaktolie werd toegevoegd aan de brandstof als voorbereiding op een langere stilstandsperiode. Of dat bij de 'moderne' common rail diesels zonder problemen kan, weet ik niet, maar voor mijn simpele 1GM10 vind ik het eigenlijk wel een goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 06 okt 2012 08:14 #327190

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
2-tackt olie word wel gebruikt al je water in je tank heb gehad en de motor daardoor is gestopt, de 2-takc olie smeert de brandstofpomp goed en zal verder schade beperkten.

Ik zelf ben een freak als het gaat om onderhoud en haal de slang van mijn DAF er even af om deze leg te gooien en plast hem dan wel weer terug

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inboard diesel motor winterklaar -> uitlaat los? 06 okt 2012 08:33 #327198

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hier een Yanmar 2GM20 directe koeling.
Voordat de boot op de wal gaat,vul in het fijn brandstof filter voor de helft met motorolie.
Het hele brandstof systeem is dan wat door lopen en eventuele water resten zijn dan weg.
Je kan de verstuivers er uit halen en wat olie op de zuigers spuiten.
Dan een paar maal tornen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl