Proost schreef :
Heb je een warmtewisselaar?. Dan heeft het geen enkele zin. En met mijn oude direct gekoelde motor heb ik het ook nog nooit gedaan. Aan de andere kant van de uitlaat zit toch een opening met de buitenlucht?.
Ik geloof niet dat dat met een warmtewisselaar te maken heeft. In de watergekoelde uitlaat zit nl. altijd water (in de waterlock) en daaruit kan inderdaad theoretisch vocht in de motor komen via een of meer openstaande klep(pen).
Dat je altijd een open verbinding met de buitenlucht hebt klopt ook niet want dat ding wat o.a. het geluid dempt heet niet voor niets "waterlock"!
In sommige handboeken zie je inderdaad dat het loskoppelen van de uitlaatslang wordt voorgeschreven en dan een vette doek erin maar dat heb ik zelf ook nooit gedaan.
Makkelijker is het om te zorgen dat je uitlaatkleppen allemaal dicht staan maar daarvoor moet je wel het klepdeksel eraf halen tenzij je maar een 1 cilinder hebt.
Ad