Proost schreef :
Zo te lezen moet je (of die monteur) een machinewerkplaats tot beschikking hebben. Het is aardig in de papier lopend om het uit te laten voeren.
ja er zijn blijkbaar nog weinig echte monteurs over. dat zie je ook in de auto's.. verder kijken als de indicatie van de computer leren ze niet meer.
ook vakkennis ontbreekt. opmeten van onderdelen en zoeken in catalogussen met universele onderdelen die dezelfde maatvoering hebben is er niet meer bij blijkbaar. iets wat met internet wel makkelijk geworden is, want alles staat gewoon online tegenwoordig.
zo moeilijk is vlakken en uitkotteren niet, en als je het een paar keer hebt gedaan onder begeleiding kan je het zelf. het betreffen kleine blokjes die goed in te spannen zijn.
laten doen hoeft ook niet duur te zijn, voor +/- 75 euro per cylinder wordt ie voor je uitgekottert bij een revisiebedrijf. vlakken kost +/-50 euro
om uit te kotteren (uithonen) heb je enkel gedult, een freesbank, een schuifmaat en een hoon nodig... al kan het ook op een goed spelingsvrije kolomboor met een goede kruistafel er onder
vlakken is alleen even de kop inspannen op de freesbank en dan een slagkop eroverheen om er zo min mogelijk af te halen tot ie vlak is. wat theoretisch dus ook kan op die kolomboormachine met kruistafel er onder.
bij de 1 cylinder ruggerini komt een revisie van het onderblok (zonder lagers/krukas) op zo'n 250 euro aan onderdelen uit (ex vloeistoffen) als je het zelf doet. de 2 cylinder 425.
ja het kost me een paar avondjes maar daar koop ik geen andere motor voor. en alsof dat me geen tijd kost... motor fundatie (laten) aanpassen, schroef herberekenen e.d.
bij laten doen zullen de prijzen bijna x 3 gaan door het uurloon die die gasten vragen. in totaal ben je met een 1 cylinder (mits je door kan gaan) wel een dagje bezig. ex uit/inbouwen