Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruggerini

Ruggerini 07 okt 2012 20:06 #327593

Dag Allemaal,

Iemand iets zinnigs te zeggen over het merk Ruggerini? Het gaat in dit geval om een 18Pk uitvoering uit 1996. Is dit een betrouwbaar merk? Onderdelen nog verkrijgbaar?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 07 okt 2012 21:16 #327596

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Ruggerini is/was een goedkope motor, de importeur was Allpa in Nijmegen.
Die bieden geen nieuwe Ruggerinies meer aan, of er nog onderdelen zijn weet ik niet (even met Allpa bellen..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 07 okt 2012 21:25 #327598

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ruggerini bestaat niet meer, is overgenomen door Lombardini. Ik heb een paar jaar met een 9pk variantje gevaren en vond het een probleemloos motortje dat een hoop herrie maakte maar wel deed wat ie moest doen. De werf gaf wel aan dat onderdelen lastiger verkrijgbaar waren maar gelukkig hoefde ik nooit achter onderdelen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 03:01 #327601

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik heb alleen ervaring met de 9 pk. Onderdelen zijn zeer moeilijk. Alleen pakkingsets en de snaar of passende filters zijn nog wel te krijgen. Het zijn leuke motoren wanneer ze in een lichter schip staan en niet al te zwaar belast zijn. Want daar kunnen ze niet tegen.

Dat het een goedkopere motor is is aan veel inwendige zaken zichtbaar zoals de nogal dunwandige warmtewisselaar. Echter omdat hij erg standaard is opgebouwd is er met handigheid heel veel aan te doen.

Als de motor in goede conditie is zie ik weinig problemen maar als ie wel slechter is en echt onderdelen nodig heeft zou ik hem links laten liggen.
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 03:32 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 03:52 #327603

hypervisor schreef :
Als de motor in goede conditie is zie ik weinig problemen maar als ie wel slechter is en echt onderdelen nodig heeft zou ik hem links laten liggen.

De motor lijkt in goede conditie, maar: de eigenaar was zo eerlijk me te bekennen dat hij vorig jaar een keer (even) heeft gelopen met de afsluiter dicht, en dat hij toen slechter ging lopen. Volgens hem kwam dat omdat de waterpomp vastliep, die is inmiddels vervangen voor een nieuwe. Ik weet niet of dat laatste klopt, als hij idd slechter gaat lopen door oververhitting lijkt me dat ergens anders aan te liggen (te krappe zuigers, klep die niet sluit...)

Daar staat tegenover dat hij het daarna probleemloos heeft gedaan (zei hij), en hij nu in ieder geval goed liep en starten was geen probleem.

groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 04:45 #327609

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat vraagt dus in ieder geval om een uitgebreide proefvaart met voldoende 'volgas momenten', en het liefst tijdens de combinatie als je tegen flinke wind en golven invaart, dan wordt de motor het zwaarst belast. Daar moet een motor echt tegen kunnen, want in zo'n situatie heb je 'm soms écht nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 04:48 #327611

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als je de afsluiter dicht zet is het doorgaans de impeller pomp welke defect gaat. mits het niet al te lang geweest is (als in rond een half uur) is er verder geen schade naast een nieuwe impeller.

en idd na vervanging is er verder niets meer aan de hand. deze pomp is namelijk voor het gedeelte na de thermostaat. de motor heeft een gescheiden koelsysteem met een warmtewisselaar welke pas bij zo'n 80 graden open gaat en het interne koelkanaal doorverbind met de warmtewisselaar. welke op zijn beurt de warmte weer afgeeft aan het buitenwater dat door de andere zeide daarvan loopt.

mijn advies is dus om in iedergeval goed proef te varen en zeker even boven de 2200-2400 toeren te gaan draaien voor minstens een half uur. en ondertussen goed de uitlaat in de gaten houden/controleren op grijze rook. dit blok hoort wel iets te roken bij die toerentallen, echter niet al te veel. het is idd een wat lawaaierig blok (is wat dunwandig gebouwd)

de onze heeft destijds een defecte warmtewisselaar gehad waardoor hij te warm liep, de koppakking was daardoor doorgeslagen tussen een koel en olie kanaal.

na het vlakken van de kop, een nieuwe koppakking en een andere warmtewisselaar draaide hij weer als een zonnetje.

ivm tijdsgebrek heb ik de warmtewisselaar toen vervangen voor een aluminium exemplaar van een cv keteltje.

die pakkingset is nog steeds goed te krijgen, en als je het zelf doet kan je voor zo'n 150 euro totaal klaar zijn als je de kop laat vlakken. (+/-100 euro voor een pakking set en +/- 50 euro voor vlakken)

de warmtewisselaar is echter een ander verhaal, die is niet meer te krijgen, maar is een los onderdeel welke verwijderbaar is. dus als die goed is (en die gaat normaal gesproken niet zomaar stuk) zou ik me eigelijk geen zorgen maken.

een universelewarmtewisselaar welke normaal voor marisatie van gewone motoren naar scheepsdiesels gebruikt wordt is ook goed in te zetten.

de cilinderwand is niet vreselijk dik en heeft geen losse bussen,maar deze heeft gelukkig wel iets reserve vlees, en is dus probleemloos een paar mm uit te kotteren als dat nog niet gedaan is.

overmaat zuigers die passen zijn nog steeds goed te krijgen net als passende zuigerveren voor de originele zuiger. alpha verschuur was ons daarmee destijds zeer behulpzaam met typenummers (idd van Lombardini)

probleem bij ons was dat het schip ruim 3 ton woog en dat het motortje eigelijk continu voluit liep om enigzins vaart er in te brengen. daar heb ik dus heel veel aan moeten sleutelen om dat draaiende te houden. 1800-2200 toeren is zwaar belast een beetje een veilige marge voor het motortje. daarboven gaat ie erg hard van je af.

het begon bij ons met een verhoogde karter druk waardoor de peilstok er uit schoot,met veel olie in het motorruim als gevolg. hij bleef echter perfect lopen. wat rokerig... (een rookerini haha)

toen zuigerveren vervangen en 1.5 jaar probleemloos gevaren,

na de eerder genoemde warmloper traden er wederom wat problemen met de carterdruk op. dus weer de peilstok die er uit schoot. de cilinder wanden waren ingekrast,waardoor de zuigerveren versleten waren, dus cilinders uitgekottert, overmaat zuigers met passende zuigerveren er in, en wederom met nieuwe pakkingen de kop terug geplaatst. dit zonder te vlakken want hij was niet krom.

dus zelfs zonder goede beschikbaarheid van originele onderdelen is dit motortje goed draaiend te houden voor relatief weinig geldmits je een goede inventieve monteur kent die buiten het boekje durft te denken.
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 05:38 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 06:16 #327632

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo te lezen moet je (of die monteur) een machinewerkplaats tot beschikking hebben. Het is aardig in de papier lopend om het uit te laten voeren.

Gewoon op zoek naar een gangbare motor waar alles nog voor te koop is zou ik zeggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 06:36 #327644

ik heb in saoedie arabie veel met ruggerinni gewerkt, waterpompen generators en dat soort kleine machines voor de bouw en wegenbouw.
veelal lucht gekoeld, maar de basis is het zelfde.
ze zijn goedkoop, weinig onderhoud, ouderwetse techniek, wel licht gebouwd (veel alu) , repareren , hou er over op. een nieuwe injectie pomp is bijna even duur als een nieuwe motor.

wij noemden het dan ook kapot gooi weg. zelfs met de goedkope monteurs die we hadden (koreanen, 1$ per uur) was het te duur om te reviseren.

de oude ruggerinni kwa kwaliteit kun je vergelijken met de moderne VP, ook bagger :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 06:37 #327645

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
valt wel mee.

als de motor goed is en hij in een passend schip staat is de kans niet groot. de motor is niet gangbaar meer, maar als je hem goed behandeld kan ie mits ie goed is nog jaren mee. bij ons werd ie gewoon te zwaar belast door het te zware schip. andere motoren vinden het ook niet fijn om continu vol gas te draaien, die help je ook om zeep met dezelfde problemen.

onderdelen prijzen zijn lager als andere merken omdat er veel universeel op past, en allpa verschuur goed alternatieven aan kan bieden. qua bouw is het een goedkoop motortje, qua aanschaf prijs was ie goedkoop, en qua afwerking idem.

en ja liever een beter merk/basis blok maar qua onderdelen is een andere oude motor in veel gevallen problematischer/duurder.

ik zou het wel durven als ie tijdens een stevige proefvaart geen mankementen vertoont.

ben wel van mening dat reviseren te duur is wanneer je er uurlonen bij moet gaan tellen. en met 1x echt reviseren inclusief overmaat zuigers houdt het ook gelijk op. tis idd heel dun alu allemaal. de brandstofpomp is zoals sietse zegt ook duur. als deze het begeeft kan je er beter mee stoppen. zeker omdat die vermoedelijk niet meer verkrijgbaar is.
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 06:44 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 06:55 #327653

Bedankt allemaal, al ben ik niet echt wijzer :laugh: Veel meningen.

Kijk, binnen ons budget is het deze motor uit 1997, of een originele Volvo uit 1975 of zo... Tja, lood om oud ijzer misschien en een beetje geluk hebben.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 07:06 #327657

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de volvo penta is stukken degelijker, echter ook erg oud.

qua onderdelen duurder/moeilijker als de ruggerini, in beide gevallen zal je dus op hetzelfde advies uitkomen bij grotere defecten. lood om oud ijzer dus.

ik zou voor de ruggerini gaan. dit is een veel nieuwere motor en als deze qua vermogen zwaar genoeg is voor het schip zal ie nog jaren meegaan. dat akkefietje met de impellerpomp hoeft geen grote impact gehad te hebben.

gewoon goede proefvaart doen, en na aanschaf even een goed beurtje geven. dus verse motorolie, olie in de keerkoppeling verversen, nieuwe koelvloeistof in het systeem, olie/brandstof filtertjes en het luchtfilter even goed schoonmaken.
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 07:09 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 07:12 #327659

Bedankt, ik kwam tot dezelfde conclusie eigenlijk.

hypervisor schreef :
de volvo penta is stukken degelijker, echter ook erg oud.

qua onderdelen duurder/moeilijker als de ruggerini, in beide gevallen zal je dus op hetzelfde advies uitkomen bij grotere defecten. lood om oud ijzer dus.

ik zou voor de ruggerini gaan. dit is een veel nieuwere motor en als deze qua vermogen zwaar genoeg is voor het schip zal ie nog jaren meegaan. dat akkefietje met de impellerpomp hoeft geen grote impact gehad te hebben.

gewoon goede proefvaart doen, en na aanschaf even een goed beurtje geven. dus verse motorolie, olie in de keerkoppeling verversen, nieuwe koelvloeistof in het systeem, olie/brandstof filtertjes en het luchtfilter even goed schoonmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 07:52 #327665

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Proost schreef :
Zo te lezen moet je (of die monteur) een machinewerkplaats tot beschikking hebben. Het is aardig in de papier lopend om het uit te laten voeren.
ja er zijn blijkbaar nog weinig echte monteurs over. dat zie je ook in de auto's.. verder kijken als de indicatie van de computer leren ze niet meer.

ook vakkennis ontbreekt. opmeten van onderdelen en zoeken in catalogussen met universele onderdelen die dezelfde maatvoering hebben is er niet meer bij blijkbaar. iets wat met internet wel makkelijk geworden is, want alles staat gewoon online tegenwoordig.

zo moeilijk is vlakken en uitkotteren niet, en als je het een paar keer hebt gedaan onder begeleiding kan je het zelf. het betreffen kleine blokjes die goed in te spannen zijn.

laten doen hoeft ook niet duur te zijn, voor +/- 75 euro per cylinder wordt ie voor je uitgekottert bij een revisiebedrijf. vlakken kost +/-50 euro

om uit te kotteren (uithonen) heb je enkel gedult, een freesbank, een schuifmaat en een hoon nodig... al kan het ook op een goed spelingsvrije kolomboor met een goede kruistafel er onder

vlakken is alleen even de kop inspannen op de freesbank en dan een slagkop eroverheen om er zo min mogelijk af te halen tot ie vlak is. wat theoretisch dus ook kan op die kolomboormachine met kruistafel er onder.

bij de 1 cylinder ruggerini komt een revisie van het onderblok (zonder lagers/krukas) op zo'n 250 euro aan onderdelen uit (ex vloeistoffen) als je het zelf doet. de 2 cylinder 425.

ja het kost me een paar avondjes maar daar koop ik geen andere motor voor. en alsof dat me geen tijd kost... motor fundatie (laten) aanpassen, schroef herberekenen e.d.

bij laten doen zullen de prijzen bijna x 3 gaan door het uurloon die die gasten vragen. in totaal ben je met een 1 cylinder (mits je door kan gaan) wel een dagje bezig. ex uit/inbouwen
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 09:20 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruggerini 08 okt 2012 08:00 #327668

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo Bas

Ruggerini is een prima motor waar de meeste onderdelen nog nieuwe worden geleverd, zoals lagers zuiger pakkingen enz. enz.

Wat niet meer makkelijk is te verkrijgen zijn onderdelen van de warmte wisselaar maar daar voor zijn wel goede alternatieven


Tips voor motor controle


Je kunt een algemene inspectie zelf uitvoeren, o.a:
Motorolie visueel beoordelen
Olie op peil
Is de peilstok vocht en roestvrij
Diesellekkage/zweten
Koude motoren bij aankomst
Koude start
Carterwalm, is de olievuldop niet vochtig
Rook (onbelast roken ze een weinig)
Geen olie uit de uitlaat
Koelvloeistof beoordelen, niveau, helder/geen olie
Oliedruk, koelwatertemperatuur (ook bij vollast)
De keerkoppeling beoordelen/beluisteren bij stationair belast draaien
Olie beoordelen
Schakelen beoordelen.



Verder goed je ogen en oren de kost geven.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl