Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lek in dieselleiding

Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:11 #327876

  • hans2009
  • hans2009's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
We hebben een lek in onze dieselleiding. :( Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen dichten, zonder eerst alle diesel (200 liter) uit de tank te laten lopen? Het lek is niet groot, een paar druppeltjes per uur en het zit op een bereikbare plaats, gelukkig. De leiding is van aluminium, ongeveer 8mm in doorsnee. We hebben een soort van epoxie aan boord, een amerikaans product luisterend naar de naam "metal mender, putty epoxy". We zijn bang dat de diesel voorkomt dat dit produkt op het aluminium hecht.
Wie heeft er goede ideeen? We zijn in Australie.

Groet,
Hans & Dory
www.happymonster.nl
Hans en Dory
www.happymonster.nl
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 05:11 door hans2009.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:14 #327878

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik heb op een beurs ooit Rescuetape gekregen, dat is (volgens de verpakking) vulcaniserende tape die oa tegen water en olie bestand is. Nooit zelf geprobeerd, maar wel gehoord dat het (tijdelijk) goed werkt, totdat je de leiding kan vernieuwen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:14 #327879

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
hans2009 schreef :
We hebben een lek in onze dieselleiding. :( Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen dichten, zonder eerst alle diesel (200 liter) uit de tank te laten lopen? Het lek is niet groot, een paar druppeltjes per uur en het zit op een bereikbare plaats, gelukkig. De leiding is van aluminium, ongeveer 8mm in doorsnee. We hebben een soort van epoxie aan boord, een amerikaans product luisterend naar de naam "metal mender, putty epoxy". We zijn bang dat de diesel voorkomt dat dit produkt op het aluminium hecht.
Wie heeft er goede ideeen? We zijn in Australie.

Groet,
Hans & Dory
www.happymonster.nl
Stukje rubber er omheen met slangen klemmen.
Uiteraard als tijdelijke oplossing!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:18 #327880

  • hans2009
  • hans2009's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ja, dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen verzinnen.
Bedankt, Douwe.
We gaan aan de slag.
Hans en Dory
www.happymonster.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:19 #327881

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7214
leiding doormidden halen en er een goed passende slang overheen schuiven en vervolgens vastzetten met slanklemmen.
zal wel even wat diesel morsen maar als dit met zn tweeen doet valt het volgens mij wel mee.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:20 #327882

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik zou een ruim stuk echt rubber slang van net een maatje groter opensnijden zodat het een lapje wordt, beetje vulcaniseer (uit bandenplak setje) op de overgangen, en die er strak overheen plakken en fixeren met 2 slangklemmen aan de einden.

middelen die je overal ter wereld kan krijgen.

edit: ze waren me gewoon voor :P op het feit na dat ik de leiding niet door de midden zou halen maar gewoon zou dubbelen door de slang doormidden te halen
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 05:22 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:43 #327886

Ik begrijp dat het een heel klein gaatje is.
Dan is het nog simpeler.
Ge neemt een stukje rubber dat net niet helemaal om de leiding past ( dat net niet is belangrijk maar daarover later).
Nu neem je een passende slangklem , schroeft die open en leg hem om het rubber plaatje over de plek waar het gaatje zit . Slangklem sluiten , aandraaien , klaar.
Omdat het rubber daarbij wat groter wordt was het nodig ndat het niet helemaal om de leiding paste.
Dit werkt gegarandeeerd. Wordt bijv. ook in de chemische industrie gebruikt om snel een lek te dichten in afwachting van definitieve reparatie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 05:53 #327888

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
zolang het een klein gaatje is kan dat prima idd maar vergeet niet dat het om een aluminium buis gaat.

dat is al zachter als bijvoorbeeld een stalen leiding en ook kleine gaatjes ontstaan niet spontaan. (doorgegeven trillingen van de motor, zwak plekje ivm het buigen van de leiding of gewoon foutje in productie proces)

vermoedelijk is het dus toch een slapper deel in de leiding en daarom zou ik hem nooit op die plek willen voorzien van een slangklem.

dat wil ik op een paar cm er vanaf... en dan liever aan 2 kanten zodat het stukje gevulcaniseerde rubber in geval van meer problemen tijdelijk de functie over kan pakken van de leiding.

mocht de oorzaak toch een doorgegeven trilling zijn van de motor, dan zal het bij doorbraak in elk geval zorgen voor een stukje trillingsdemping.

hiermee de tank leegvaren en dan later idd gewoon dat stuk er tussen uit en een stukje brandstofslang er tussen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 05:55 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 06:05 #327890

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zeker weten dat er onder de tank geen kraantje zit? Als het een aluminium leiding betreft dan werkt bovengenoemde truuk met een rubber slang over de lekker plek ook wel, maar kun je wellicht beter 2 slangklemmen pal naast elkaar plaatsen om de kracht iets beter te verdelen en knikken te voorkomen. Voorts zou ik dat gedeelte even mechanisch ondersteunen door er een latje als spalk langs te tapen. Dat lekje kan het begin van een scheurtje zijn, en bij iedere trilling verder gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 06:23 #327895

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Over hoeveel druk praten we hier? Statische druk naar de opvoerpomp of enige overdruk van, pak hem beet, 2 bar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 06:41 #327898

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De leiding van de tank naar de opvoerpomp staat geen druk dan alleen die van het vloeistof niveau, ik zelf heb dit soort ding ook wel gehad aan boord van grote schepen toen ik nog machinist was en we gebruikte toen slangklemmen met rubbermatten om het gat te dichten.

Dit is wel erg tijdelijke oplossing je moet echt het hele leidingen systeem vervangen door stralen leiding en wacht er niet te lange mee want er zullen vast minder zwakken plekken zijn.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 06:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 06:53 #327899

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Statische druk kun je met een rolletje plakband nog wel oplossen, toch? Als het maar bestand is tegen diesel.

Ben het met je eens: aluminium is nogal gevoelig voor vermoeiing. Mogelijk is dit de zwakste schakel, dus geheel vervangen.

Tijdelijk met een bandje, slangenklemmetje is meeeeer dan voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 07:00 #327901

Inderdaad, aluminium als dieselleiding op een boot vindt ik ook nogal een vreemde keuzehoewel die wel toegestaan schijnt te zijn , althans in de juiste aluminium legering ( misschien gewoon "bouwmarkt" aluminium gebruikt?). Beter is koper of rvs.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 07:09 #327904

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik wil geen discussie ontaardden wel materiaal er moet worden gebruikt en de theorie er achter maar staal word nu als de beste optie gezien om brandstofleidingen van te maken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 07:16 #327907

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
YELLOW BOAT schreef :
Ge neemt een stukje rubber dat net niet helemaal om de leiding past ( dat net niet is belangrijk maar daarover later).
Nu neem je een passende slangklem , schroeft die open en leg hem om het rubber plaatje over de plek waar het gaatje zit . Slangklem sluiten , aandraaien , klaar.
Ad

Dat noemen ze bij ons een "Zaandammertje". Wordt iets te vaak toegepast om noodzakelijk onderhoud nog wat uit te stellen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 07:30 #327911

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Fer schreef :
Ik wil geen discussie ontaardden wel materiaal er moet worden gebruikt en de theorie er achter maar staal word nu als de beste optie gezien om brandstofleidingen van te maken.
Mvg Fer
Met koper (en sommige rubbersoorten) moet je oppassen sinds de introductie van biodiesel. Ik heb met koperen leiding minder goede ervaringen, de tot op de bodem lopende koperen retourleiding in mijn RVS brandstoftank is zwaar aangeslagen.

"Biodiesel has an effect on copper-based materials (e.g. brass), and it also affects zinc, tin, lead, and cast iron. Stainless steels (316 and 304) and aluminum are unaffected.

Rubber: Biodiesel also affects types of natural rubbers found in some older engine components. Studies have also found that fluorinated elastomers (FKM) cured with peroxide and base-metal oxides can be degraded when biodiesel loses its stability caused by oxidation. Commonly used synthetic rubbers FKM- GBL-S and FKM- GF-S found in modern vehicles were found to handle biodiesel in all conditions." (bron : de engelse wikipedia)
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 07:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 08:22 #327922

Opeens was daar een natte plek in de kelderwand. Een parkertje van een plankdrager, die daar toch al minstens 25 jaar zat, bleek een gaatje in de ingemetselde waterleiding veroorzaakt te hebben. Uithakken, lapje fietsbinnenband met slangklemmetje heeft de lekkage opgelost en verder gewacht op de renovatie (nog eens drie jaar later :blush:

Weliswaar geen diesel maar wel waterleiding onder druk. Dat was een prima tijdelijke oplossing.

Enige relevantie: door corrosie vergane aansluiting op de warmtewisselaar (messing dop op gietalu) van de Vetus diesel gerepareerd/geboetseerd met 2 componenten epoxymetaal uit een franse autowerkplaats. Heeft daarna ook nog drie jaar gefunctioneerd alvorens het hele warmtewisselaarhuis te vervangen (voor de verkoop van de boot).

Dit soort lastig te repareren lekkages zijn dus prima op te lossen met een degelijke doch min of meer tijdelijke oplossing
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 09 okt 2012 22:11 #328247

  • hans2009
  • hans2009's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ons diesellek is gedicht. Hierbij onze dank voor de vele suggesties en informatie die we van iedereen hebben ontvangen. Hier een plaatje van onze oplossing. We hebben in plaats van een stukje rubber een stuk gasslang gebruikt. De vulcaniserende tape die we in huis (boot) hadden loste op in de diesel.


Nogmaals, bedankt iedereen.

Hans en Dory
www.happymonster.nl
Hans en Dory
www.happymonster.nl
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 22:13 door hans2009. Reden: Extra informatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 17:00 #328504

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hans ik raad je wel aan om bij de eerst volgende gelegenheid de leidingen te vervangen dit is namelijk het begin van het einden voor je brandstofleiding

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 18:28 #328531

Bovendien kan gasslang niet tegen diesel en zet daardoor uit. Direct vervangen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 19:02 #328540

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hebben ze in Australie geen knelfittingen met busjes en koperbuis voor die maat?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 20:23 #328564

  • hans2009
  • hans2009's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Over twee weken zijn we in Brisbane. Daar zullen we de tijdelijke oplossing vervangen door nieuwe brandstofleiding.
Hans en Dory
www.happymonster.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 22:02 #328569

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Het beste is om de leiding volledig te vervangen maar dat mag ook gerust met gewone dieselolie slang (met CE keur).
Ofwel de leiding inkorten en er een slang met goed passende klemmen (!) tussen zetten, die gaat vast langer mee dan de huidige aluminium leiding.

Gasslang, rubber, tape, epoxy, etc zijn goed bedoelde adviezen maar gaan nergens over.

Wel interessant te lezen dat er in korte tijd erg veel -deskundigen- optreden met adviezen die nogal twijfelachtig zijn.

Met name een zeezeiler met zo af en toe de noodzaak om op de motor te kunnen vertrouwen zou ik alleen maar goed willen adviseren..
Laatst bewerkt: 10 okt 2012 22:05 door vuuren1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 10 okt 2012 23:00 #328570

Ach Vuuren1, je moet soms roeien met de riemen die je hebt en de topic starter gaf al aan dat hij op zoek was naar een tijdelijke reparatie. Omdat een gehele vervanging, wat toch het beste is, daar zijn we het over eens, op het moment even niet mogelijk was, maar wel gaat plaats vinden in de nabije toekomst.

De "Deskundigen" laten zien over improvisatie vermogen te beschikken, iets dat ik nog wel eens mis bij de "echte" techneuten, maar wat wel een zeer handige en soms zelfs broodnodige eigenschap is voor "zeezeilers".

Iedereen dus naar waarde blijven inschatten en alles in perspectief zetten ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 okt 2012 23:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lek in dieselleiding 11 okt 2012 05:24 #328596

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
vuuren1 schreef :
Het beste is om de leiding volledig te vervangen maar dat mag ook gerust met gewone dieselolie slang (met CE keur).
Ofwel de leiding inkorten en er een slang met goed passende klemmen (!) tussen zetten, die gaat vast langer mee dan de huidige aluminium leiding.

Gasslang, rubber, tape, epoxy, etc zijn goed bedoelde adviezen maar gaan nergens over.

Wel interessant te lezen dat er in korte tijd erg veel -deskundigen- optreden met adviezen die nogal twijfelachtig zijn.

Met name een zeezeiler met zo af en toe de noodzaak om op de motor te kunnen vertrouwen zou ik alleen maar goed willen adviseren..
Je vergeet dat je op zee niet even langs een winkeltje kunt varen. Dus improviseren!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl