Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: bukh

Re: bukh 21 okt 2012 15:34 #331923

Hi Johnny,

Ik hoop ook op foto's! In mijn Bruce Roberts 34 staat namelijk ook een Bukh DV20 en die staat nu ook al meer dan een jaar stil. (Maar liep wel toen de boot de kant op ging).

Het was de bedoeling om dit seizoen weer te zeilen maar helaas bleek het renovatieproject van de boot zelf veel groter dan verwacht...

Draaien doet ie bij mij nog wel, ik probeerde vorige week het vliegwiel te verwijden maar het enige wat me lukte was dat ik het hele vliegwiel met de imbussleutel rond draaide... (Hij moet eraf omdat ik de afsluiter voor het koelwater wil vervangen, nog tips om die imbusbouten te lossen?)

Daarnaast moet ik bij mijn motor de elektra ook nalopen en of vervangen.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 21 okt 2012 16:13 #331931

een flinke tik met een hamer op de imbus geven, dan krijgt de bout de klap, maar het vliegwiel reageert niet. massa vertraging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 21 okt 2012 17:13 #331957

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Met de tip van sietse-ten en het blokkeren van het vliegwiel met een stuk houd moet het wel lukken, zo niet even de bout warm stoken (niet roodgloeiend) en dan nog een propberen.

Wat ik meestal ook doe is even de bouten meerder keren met WD-40 in spuiten, doe dit gerust een aantal dagen achterelkaar.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 06:18 #332083

En gebruik voor het losdraaien van de inbusbout geen gewone inbussleutel maar een inbusopzet voor een dopleutelsysteem.
Dan kun je er ook een flink "schuifstuk"( zie beneden) opzetten.
Ad

Deze dus niet gebruiken


Maar liever zo iets


En dit als hefboom
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 06:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 06:33 #332088

ad zijn advies is prima, maar koop ze dan niet bij de gamma maar van een hoge gereedschap kwaliteit, dat geld ook voor de "gewone " inbis sleutel. je zou niet de eerste zijn die het 6 kantje in de inbus bout rond maakt met een slecht passende sleutel. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 06:41 #332094

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gewone (goed passende) inbussleutel kan je ook even verlengen met een stukje pijp of een ringsleutel. Hoef je geen apart gereedschap voor te kopen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 07:00 #332104

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Arthur,
bij de restauratie van de Bukhmotoren is ons gebleken dat de resp. vliegwielen van de een- zowel als van de tweecylinder zijn bevestigd met inbusbouten. Telkens als we deze bouten losmaakten , op de manier zoals Fer en ook Yellow boat over dit item al lieten weten n.l.
door overvloedig WD 40 te gebruiken en het zware gereedschap zoals werd getoond, lukte het ons de inbusbouten los te krijgen. Wij denken dat de oorzaak ligt in het feit dat deze inbusbouten zijn geborgd met een vloeistof , vermoedelijk lock-tite of een andere vloeibare pakking.
Bij het uitdraaien van de inbusbouten blijkt dan een wit soort poeder op de draadeinden te zitten.
Bij montage van de vliegwielen de schoongemaakte inbusbouten, voorzien van nieuwe lock-tite, met behulp van een momentsleutel en een opzetstuk voor inbusbouten,opnieuw bevestigen op de flens van het vliegwiel. Deze klus kun je alleen uitvoeren als minimaal met twee personen bent. Het werken aan Bukhscheepsdiesels is ook letterlijk zwaar werk.
Hopelijk help je deze praktijkinformatie weer iets iets verder.
Succes gewenst.
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 07:19 #332112

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Door de bout te verwarmen schrik deze en verbrand het borgmiddel


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 18:57 #332317

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Bij > 175 graden lost het borgmiddel (loctite).
Dat is best wel lastig plaatselijk tot die temperatuur te verwarmen als er een fors vliegwiel aan vast zit.

Een imbusbout is nogal gevoelig als er serieuze kracht om de hoek komt kijken om hem los te krijgen.
Met goed gereedschap en gevoel(ervaring)heb je vaak maar 1 kans om een geborgde imbusbout goed los te kunnen draaien.

Ik denk ook dat WD-40 of een ander middel alleen maar voordelen heeft en (mee)helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 19:18 #332325

Ik ga het volgend weekend weer proberen. Ik heb een goed passende inbussleutel en de kop is vrij diep, het is meer dat als ik kracht zet ik het vliegwiel meeneem. En aangezien daar geen spaken in zitten is het lastig te fixeren.

Zal in ieder geval de boel goed in de WD40 zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 19:18 #332326

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Toch werk het warmstoken na wd40 wij doet dit dagelijks bij onderdelen van motoren waarvan een bout niet los wil, de ervaring leert dat het borgemiddel al bij net 100 graden los laat

Maargoed eerst wd40 en kijken of de boel los laat zoals ik in me eerste post heb aangegeven

Het is niet de bedoeling dat het vliegwiel word warm gestook maar alleen de bout of moer wat op dat moment los moet, wel is het zo dat erving meer succes brengt en eens moet de eerste keer zijn

Succes met de klus


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 19:37 #332330

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Loctite geeft >175 graden aan maar na 30 jaar en meer kan het zomaar minder worden (Loctie geeft geen 30 jaar garantie).
WD-40 kruipt en zal zeker meehelpen maar is geen tovermiddel.

Het zoveel mogelijk gericht warmstoken van een bout zorgt ook voor uitzetting in de lengte en dat helpt ook bij het losmaken.

Het is wel zo dat de imbusbouten in het vliegwiel zitten en dat toegevoegde warmte (snel) overloopt naar dat zware vliegwiel.

Zonder ervaring is het best lastig om de juiste beslissing te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:12 #332339

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
eens maar warmstoken doe je pas al ander opties niet helepn zoal ik al eersr aan gaf


succes turesuur

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:19 #332342

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Dan heb ik kennelijk iets in je berichtgeving gemist.
Waar staat dat?
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 20:20 door vuuren1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:20 #332344

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wil nog wel even een opmerking maken over het los halen, als de bout sponsig aan voet met de poging met losdraaien zal deze breken.

Geen ramp maar wel vervend want dan moet je de desbetreffende bout verder uit boren, maar ik vertrouw er op dat je de klus goed gaat afronden

Nogmal succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:22 #332345

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fer schreef :
Toch werk het warmstoken na wd40 wij doet dit dagelijks bij onderdelen van motoren waarvan een bout niet los wil, de ervaring leert dat het borgemiddel al bij net 100 graden los laat

Maargoed eerst wd40 en kijken of de boel los laat zoals ik in me eerste post heb aangegeven



Mvg Fer

hier staat het naar de pm die niet te openbaar is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:25 #332348

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fer schreef :
Met de tip van sietse-ten en het blokkeren van het vliegwiel met een stuk houd moet het wel lukken, zo niet even de bout warm stoken (niet roodgloeiend) en dan nog een propberen.

Wat ik meestal ook doe is even de bouten meerder keren met WD-40 in spuiten, doe dit gerust een aantal dagen achterelkaar.

Mvg Fer

hier nog een stuk dat ik eerst adviser om wd 40 te gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:53 #332356

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Duidelijk. Dank voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 22 okt 2012 20:58 #332358

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
geen moeite

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 12:27 #334555

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nou, de kop was er dus af..Het bleek dat de ontluchter kaduk was en er dus water in de cyl is gekomen.. alle netjes schoongemaakt..Toen de kop op zijn kop met de kleppen naar boven en een beetje benzine op de kleppen gegooid..Dat vloog gelijk door het kleine randje van de kleppen naar beneden..Kleppen sluiten dus niet..Met 2 hamerstelen de veren naar beneden gedrukt.. die 2 halfjes eruit gehaald..en toen met een schroevendraaier de kleppen eruit geslagen, zoveel aanslag zat erop..
Alles goed schoon gemaakt..en toen met pasta de kleppen geslepen..best veel werk..maar sluit prima weer.. alles weer in elkaar..vloeibare pakking op de oude pakking..op 89 pond (12 kilo)aangetrokken..
nieuwe olie...en starten..er gebeurt niets.. bendix gaat eruit met een schroeven draaier en draait..maar zelfs geen klik..misschien door gebrand? of niet goed gejump start.. Ik haal 'm er wel af en ga het dan afzonderlijk op een accu proberen.. aan de motor kan het niet meer liggen!!! ik heb foto's van de werkzaam heden maar krijg ze op de een of andere manier nog niet geplaatst..ook dat moet gaan lukken..johnny 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 13:19 #334567

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Kijk eens in de HELPsectie?
Daar staat precies hoe je t doen moet :P
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 15:53 #334618

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je waterslag heb gehad dan is het meestal goed mis, je kan mazel hebben dat de kleppen ,drijfdtang nog recht zijn maar komt niet vaak voor.

Draait de startmotor niet of wil de motor niet starten?

Als er een klep krom is heb je geen compressie en dus start hij ook niet

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 okt 2012 17:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 15:55 #334621

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb nog een handleiding gemaakt hoe je een startmotor uit elkaar moet halen en na moet meten, als je intresten heb even een PM met e-mail adres

Je mag de foto’s ook naar mijn forum e-mail adres sturen dan zal ik ze plaatsen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 19:45 #334753

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik krijg nu nog al wat PM met de vraag hoe je een kromme klep kan controleren, en heb even me gereedschap koffers uit de auto gehaald om een foto van een meetopstelling te laten zien.





Helaas zal dit niet in de gemiddelde gereedschapskist aan boord liggen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 30 okt 2012 20:19 #334765

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik weet uit ervaring dat motoren die vast hebben gestaan meestal de schraapveren er slecht aan toe zijn!
Ik had dit ooit in lichte mate gehad bij een Mercedes OM 636, ik heb dat ding uiteindelijk wel aan de praat gekregen maar acheraf gezien had ie op hol kunnen slaan zoveel verbrande motorolie..., de schraapveren waren door het loskomen nadat ze vastgerot waren er zo slecht aan toe dat ze heel veel olie langs lieten zegmaar...! Er waren er zelfs een paar gebroken.....

Ik denk dat het dus wel verstandig is om in ieder geval een revisie van de zuigers te laten ondergaan bij de Bukh, nieuwe schraapveren en honen van de cilinderwand etc. En die cilinderkop goed nalopen.........

Ik durf dat ding van mij nu ook echt niet meer te starten, als ie op hol slaat dan kan ik de motor weggooien, ik ga eerst een zuigerevisie doen, misschien nog wel meer.... De motor is toch maar een hobby-object wat op een zwenkwiel kar staat...

ONGEVEER ZOIETS GAAT ER BIJ MIJ GEBEUREN ALS IK HEM WEER ZOU PROBEREN TE STARTEN!!!!: motor slaat op hol..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 okt 2012 20:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl