Beste Johnny2, als ik de klachten over de niet startende Bukh goed begrijp draait deze motor al sedert vorig jaar niet meer. Omdat dit blijkbaar over een tweecylinder Bukh gaat is het wel van belang te weten welk type het is waarover we hier praten. Het instuctie boek van de Bukh geeft voor de tweecylinder drie typen aan n.l. DV20 M, de DV 20 ME en de DV 20 SME.Het praat makkelijker ook voor de expert op het forum , t.w. FER, om welk type het gaat.Ik heb begrepen dat FER van alle typen een instuctieboek heeft. Wat tevens belangrijk is dat niet met geweld moet worden geprobeerd de krukas te draaien. Als dat met de slinger , waarmee moeizaam kan worden geprobeerd te starten, niet lukt vrees ik dat er geen andere mogelijkheid is het gehele blok uit elkaar te halen. Dat houdt tevens in dat het blok uit het schip moet worden getakeld en ik weet uit ervaring dat dit met een handtakel een zware klus is die je zeker niet alleen kunt. Tevens moet je er rekening mee houden dat de carterpan van gietijzer is / bij de DV 20 M/ zodat grote
voorzichtigheid is geboden bij de omgang met het motorblok.
Als je de Bukh scheepsdiesels ziet zien deze machines er uit als gebouwd voor de eewigheid maar je dient er zeer voorzichtig mee om te gaan bij demontage.
Mijn zeilmaat en ik hebben een DV 10 M / een eencylinder/ gereviseerd en zijn nog bezig met een DV 20 M de tweecylinder en weten nu uit ervaring dat het werken aan Bukh scheepsdiesels letterlijk een zware klus is.
Wellicht is het belangrijk nog te vermelden dat wij aan de heer van Malsen van Scheepsmotoren Heegh, een Bukh dealer, waardevolle informatie ontvingen bij de revisie van de eencylinder motor. Met de tweecylinder zijn wij nog bezig.
Veel Succes toegewenst,
Alphons