Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: bukh

bukh 14 okt 2012 17:44 #329588

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hallo lieve mensen,
In april 2011 was ik bezig met mijn bukh..Door brandschade was de bedrading venield en moest ik dat allemaal uitzoeken..
Via de aanwijzingen van FER had ik de motor eindelijk startend gekregen maar hij sloeg niet aan..Alle glaasje en filters schoon.. ontlucht etc..
Daarna had ik geen tijd meer en liet het even zoals het was..
Tegen september 2011 probeerde ik het weer maar toen zat de motor vast..
Vliegwiel bewoog niet meer..Verstuivers eruit en diesel in de cyl..
Toen maar weer bezig met de buitenkant en die is nu lekker in de lak en ziet er prima uit..Dus weer aan die motor verder..Beetje wrikken met een breekijzer maar geen beweging..Dus kop er maar af dan..Ging best en cyl zit allebei vast..Met hout erop slaan..Geen beweging..Ingespoten met wb40 en morgenochtend weer een beetje kloppen..Doe ik dit goed of heeft iemand een beter idee?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:22 #329615

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Het lijkt er op dat er water in de motor is gekomen.
-Is er iets vreemds aan de oliepeilstok te zien?
-Is er roestvorming waarneembaar in de cilinders?

Als een motor vast staat is er meestal water in het spel en in een dergelijk geval is de motor meestal -hopeloos- geworden.
(vooral als je zo lang hebt gewacht, normaal is een motor voor een verzekeringsexpert al afgeschreven als er water in heeft gezeten en het er z.s.m. weer is uitgehaald)

Een breekijzer en slaan met hout zijn geen normale middelen om een motor te tornen.
De vraag of je het zo goed doet is neen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:32 #329621

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nee, niets te zien in de olie.. Geen wit dus.. Geen lekke koppakking..Nu de kop er af is kan ik ook zien dat de koppakking er als nieuw uitziet.. Ook van de kleppendeksel..Ponden(moment) sleutel heb ik ook wel dus in elkaar zetten lukt vast.. Weet alleen niet op welk moment maar dat kan ik vast wel aan een dealer vragen..Maar omdat de motor nooit heeft gelopen kan er nooit water in de cyl gekomen zijn..Toen ie vast zat heb ik diesel erin gegooid dus ik kan ook niet te laat geweest zijn.. ik mijn ogen..Hij draaide en waarom ie dan vast zit ineenen?..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:39 #329628

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Vroeger deden we dat met cola op de zuiger(s) gieten.. dat lost het roest op, dat is zeer waarschijnlijk de beste "oplossing"... baat het niet dan schaad het niet. wel een nachtje in laten werken..
Geen geweld met hamers gebruiken!! je slaat de krukaslagers verrot!!of gaten in de zuigers!!
Je kan daarna de boel weer smeren en olie verversen..
Weet je zeker dat de motor niet stukgevroren is? Water in de olie!!
Vriesprop onder in blok??
Type Bukh?
Suc6..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:47 #329631

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ik geloof 17 of 20..Nee, niet stuk gevroren..Water eruit laten lopen en gevuld met koelvloeistof..Maar ik ram ook niet met de hamer.. Het is meer een beetje druk.. Kijken of er beweging inkomt..En cola is een goeie..Petrolie ook..Probeer eerst wel even met wb40..En kijken morgen..Cylinder is niet verroest..Toen ik 'm openmaakte zat al die diesel er nog in..Ze staan allebei ong. op de helft..Toen ik de diesel erin gooide liet het ook uit het lucht filter dus ik denk dat een inlaat klep open heeft gestaan en wat corrosie gevormd heeft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:48 #329632

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Als de boot in het water heeft gelegen kan er wel zeker water in de motor zijn gekomen door hevelwerking.
Als de motor niet heeft gedraaid zal de motorolie ook nooit grijs worden, maar stijgt het oliepeil.

Als dat niet aan de orde is dan is er een andere oorzaak, maar je moet nooit en te nimmer met geweld een motor proberen te tornen.

Ik voorzie een vrij hoge kostenpost, vooral als je zelf met enig geweld bezig bent.
Heel misschien is er nog iets te redden (als je er een dealer bijhaalt weet ik het antwoord al: Volledig reviseren.)

Je bent m.i. nogal positief in je reactie en je geeft ook niet op alle vragen antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:55 #329633

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Zit de schroefas vast?? ligt de boot nog in het water?
Ik geloof niet dat de zuigers ZO vastgeroest kunnen zijn in een paar maanden tijd... er is wat anders aan de hand!!!
Kun je de keerkoppelings bouten makkelijk loshalen?? mischien zit er iets in de schroef/koppeling???? even 4 bouten van de flens loshalen dan moet evt de motor VRIJ lopen.. snapie??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 18:58 #329635

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
De boot heeft wel in het water gelegen maar niet onder water..Het olie peil is niet gestegen..Dan zou er inderdaad water onder kunnen liggen..
Ja positief ben ik wel..Dat ding moet gewoon werken..Heb nog 14 dagen voor ie de jachthaven ingaat en wil graag op eigen kracht..Boven op de cyl zit zo'n klein rondje (kuil) waar eigen lijk de explosie gebeurt..Dan kan je zien dat er 2 afzonderlijk ring afdrukken zijn.. Dat is van de kleppen die net niet de cyl raken..Maar geen roestvorming..
Geen water onder de olie..Dus waarschijnlijk ook geen vast gelopen lagers van de krukas.. Anders als ik 'm niet los krijg..Gaan we verder naar beneden en moet het blok er dan af zodat ik de krukas kan bekijken..
Dan komen we wel in de buurt van reviseren..Maar dat hoop ik niet..Aan de andere kant, de alu tank ligt onder het blok..Kan die er ook gelijk uit..
Maar echt liever niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:04 #329641

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
De boot ligt nog steeds in het water en kan niet de schroef draaien van buiten af.. Maar ga morgen even kijken of ik daar beweging in kan krijgen..Ik ben er onder gedoken van de zomer en vond zeer weinig mosselen onder de kiel maar heel veel aan de schroef..Lijkt mij dat de motor dat wel door kan draaien..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:12 #329645

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Zo te zien heb je al langer problemen met deze motor...
Mischien verstandig er even een monteur bij te halen? die kan in een half uurtje wel een diagnose stellen.. kost je de kop ook niet..
Motor eruit halen is ook veel werk!!! en waarschijnlijk niet eens nodig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:17 #329647

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nee, ik had problemen met een vrouw..Aan die motor is daardoor minder aandacht aan besteed..Maar daar ben ik gelukkig vanaf.. En nu gaat de aandacht weer naar de motor..Dank je voor de raad en ik hoop morgen beter nieuws te hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:22 #329649

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik heb ooit een motorblok van een auto los gekregen door remvloeistof op de cylinders te gieten. Het is agressief spul en waarschijnlijk een paardemiddel. Dus even vragen aan een echte monteur.
Overigens staan Bukh motoren er om bekend dat ze lang kunnen staan. Daarom worden ze vaak ingebouwd in reddingssloepen.
Laatst bewerkt: 14 okt 2012 19:25 door Seabird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:25 #329650

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Tja.... op tijd prioriteiten stellen.....
Maar houd moed!!!! en geef deze niet op!!
Probeer het eerst met een colaatje..en hulp van dit mooie forum!!


Good luck!! & always look on the bright side of life!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:27 #329652

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als er diesel op de zuigers aanwezig is, zullen ze toch niet vastgeroest zitten?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 14 okt 2012 19:33 #329657

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Een Bukh is zwaar, even zwaar als een 200 pk automotor van nu.
Dat wil niet zeggen dat een Bukh ongeschonden uit een situatie als deze komt.
De motor staat door nog onbekende redenen vast en Cola of andere paardenmiddelen zijn echt geen oplossing.

Om reden dat een Bukh motor zo zwaar is uitgevoerd geef ik het nog een kleine kans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 04:33 #329689

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vervende situatie maar niet hopeloos dit kan je pas zeggen als je daadwerkelijk aanboord ben geweest en is niet zomaar te zeggen achter een pc scherm overgingen heb ik dagelijks hopeloze zaken te reparen en dus alles kan maar wel soms tegen een stevige prijs

Zover ik het nu kan beoordelen zo de zuiger vast kunnen staan door dat er water op de zuigers is gekomen door her doorstatten met open afsluiter (is en gok) wat nu van belang is dat absoluut niet meer grof geweld gebruik en de boel uit elkaar haalt om te kijken wat er loos is , uiteraard zou dit door een monteur gedaan moeten worden wil je een goed en snel resultaat willen hebben.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 07:03 #329724

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
johnny 2 schreef :
Hallo lieve mensen,
In april 2011 was ik bezig met mijn bukh..Door brandschade was de bedrading venield en moest ik dat allemaal uitzoeken..
Via de aanwijzingen van FER had ik de motor eindelijk startend gekregen maar hij sloeg niet aan..Alle glaasje en filters schoon.. ontlucht etc..
Daarna had ik geen tijd meer en liet het even zoals het was..
Tegen september 2011 probeerde ik het weer maar toen zat de motor vast..
Vliegwiel bewoog niet meer..Verstuivers eruit en diesel in de cyl..
Toen maar weer bezig met de buitenkant en die is nu lekker in de lak en ziet er prima uit..Dus weer aan die motor verder..Beetje wrikken met een breekijzer maar geen beweging..Dus kop er maar af dan..Ging best en cyl zit allebei vast..Met hout erop slaan..Geen beweging..Ingespoten met wb40 en morgenochtend weer een beetje kloppen..Doe ik dit goed of heeft iemand een beter idee?.
Probeer te tornen met een lange hefboom op het vliegwiel!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 07:08 #329726

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3322
ik zou het opgeven en de bukh doneren aan Fer voor zijn leerlingen project.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 07:11 #329727

  • Nimrod
  • Nimrod's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
Kun JIJ makkelijk zeggen... Het is makkelijk geven uit andermans portomonee.
Kom met iets zinnigs!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 07:14 #329728

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3322
Ik vind het doel van Fer zijn leerlingen project behoorlijk zinnig.
Als er geen jonge mensen meer enthousiast zijn voor technische beroepen, wordt het straks onbetaalbaar om iets aan je motor te laten doen.
Dat kan de donatie wel rechtvaardigen en de motor is toch al kapot, geld kost het toch al.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 08:40 #329751

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nimrod schreef :
Tja.... op tijd prioriteiten stellen.....
Maar houd moed!!!! en geef deze niet op!!
Probeer het eerst met een colaatje..en hulp van dit mooie forum!!


Good luck!! & always look on the bright side of life!!!

Colaatje met rum ga je het nog fleuriger zien!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 09:07 #329770

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik kan de motor wel gebruiken om les op te geven en dieselcruces te geven maar ik hoop dat de motor gewoon gemaakt kan worden en ik verachte het ook maar er moet wel even series naar gekeken worden.


Oja laten we maar geen grof geweld gebruiken dit helpt meest niet ;)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 15 okt 2012 14:57 #329918

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Johnny2, als ik de klachten over de niet startende Bukh goed begrijp draait deze motor al sedert vorig jaar niet meer. Omdat dit blijkbaar over een tweecylinder Bukh gaat is het wel van belang te weten welk type het is waarover we hier praten. Het instuctie boek van de Bukh geeft voor de tweecylinder drie typen aan n.l. DV20 M, de DV 20 ME en de DV 20 SME.Het praat makkelijker ook voor de expert op het forum , t.w. FER, om welk type het gaat.Ik heb begrepen dat FER van alle typen een instuctieboek heeft. Wat tevens belangrijk is dat niet met geweld moet worden geprobeerd de krukas te draaien. Als dat met de slinger , waarmee moeizaam kan worden geprobeerd te starten, niet lukt vrees ik dat er geen andere mogelijkheid is het gehele blok uit elkaar te halen. Dat houdt tevens in dat het blok uit het schip moet worden getakeld en ik weet uit ervaring dat dit met een handtakel een zware klus is die je zeker niet alleen kunt. Tevens moet je er rekening mee houden dat de carterpan van gietijzer is / bij de DV 20 M/ zodat grote
voorzichtigheid is geboden bij de omgang met het motorblok.
Als je de Bukh scheepsdiesels ziet zien deze machines er uit als gebouwd voor de eewigheid maar je dient er zeer voorzichtig mee om te gaan bij demontage.
Mijn zeilmaat en ik hebben een DV 10 M / een eencylinder/ gereviseerd en zijn nog bezig met een DV 20 M de tweecylinder en weten nu uit ervaring dat het werken aan Bukh scheepsdiesels letterlijk een zware klus is.
Wellicht is het belangrijk nog te vermelden dat wij aan de heer van Malsen van Scheepsmotoren Heegh, een Bukh dealer, waardevolle informatie ontvingen bij de revisie van de eencylinder motor. Met de tweecylinder zijn wij nog bezig.
Veel Succes toegewenst,
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 21 okt 2012 07:29 #331808

  • johnny 2
  • johnny 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Beste mensen, de motor is los...Het heeft wel 4 dagen geduurd met wb 40..Maar in eenen kwam er beweging in..Diezelfde dag ging hij dus een stukje omhoog..Weer wb erop en wachten .De volgende dag kreeg ik 'm helemaal rond..Weer even wb er op.. en nu ga ik kijken wat er precies aan is..Of er b.v. roest aan de cyl wand zit..En of dat er alleen boven op ligt..Dan schraapt de zuiger ring 'm vast wel weer schoon..De kop schoonkrabben..en in elkaar zetten...Met een beetje geluk en positiviteit
gaat ie morgen misschien lopen..Ik houd jullie op de hoogte..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh 21 okt 2012 07:42 #331814

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Johny


Vind het super dat je het gelukt is en hoop dat je de motor kan laten lopen.


Kijk wel de zuigerveren goed na , als deze vast zitten heb je geen compressie en dus start de motor ook niet.

Als je in staat bent om foto’s te maken van je klus zo ik die graag zien, en weet zker ander fourmers ook


Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl