Proost schreef :
Dion, ik houdt het op boot en motortrim. Je bent zelf niet een van de lichtste zo te zien en alleen of met de familie er bij achterin zal de boot ongetwijfeld wat achterover hangen wat bijstellen betekend. Als je de bakskistinhoud wat naar voren brengt als het mogelijk is en de motortrim aanpast aan de nieuwe situatie moet het toch mogelijk zijn om er meer uit te halen.
Dat heb je goed gezien.
maar, tijdens de goulash meeting hebben wij samen al gezien dat mijn huidige motor (de 8pk high trust) één standje rechter op kan. Dus iets dichter bij de spiegel met als gevolg dat de punt iets meer naar beneden gedrukt wordt en de waterlijn iets langer is. Dat zal wellicht iets kunnen uitmaken maar veel zal het niet zijn.. Vandaar de vele woordjes 'iets'
maar zoals ik schreef hebben wij het afgelopen jaar drie verschillende motoren achter de boot gehad. De tweede motor, de 6pk stond in deze stand en kon niet dichter bij de spiegel. Met die 6pk kwam ik zelfs niet verder dan ongeveer 4kn snelheid.
Wat de bakskistinhoud betreft. Het anker hangt al op de boeg, alle reserve brandstof (20Ltr)ligt samen met nog eens 50kg ballast in het vooronder.(Toen mijn waterzak lek ging heb ik deze niet vervangen. Daardoor lag de boot zonder mij erbij in al iets achterover dus heb ik ter compensatie 50kg ballast toegevoegd).. Rest de motor van 44kg, maar die moet achter blijven
en de brandstof (vol=12L) en ook dat is wel handig om bij de motor te bewaren.
Waar het probleem ligt, ik weet het niet. Ik weet alleen dat die 1,5pk per ton, bij mijn boot niet op gaat.
Misschien dat iemand kan vertellen wat hier niet klopt?!
Dit is een foto met de oude 9.9pk motor. Op deze foto is te zien dat de zijbalken van de motorsteun iets naar beneden aflopen. In de huidige situatie zit deze motorstoel andersom en lopen de zijbalken omhoog met als gevolg dat de motor iets minder diep in het water steekt.
Ik ben benieuwd.