Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: aantal pk s buitenboordmotor

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:24 #331313

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Proost schreef :
CeesH schreef :
Als het een 4 pk van Tohatsu, Mercury of Nissan betreft dan is hij eenvoudig op te waarderen tot 6 pk door de carburateur te vervangen door een 6 pk carburateur.

De 4 pk en de 6 pk van deze merken zijn exact gelijk op de carburateur na. Mercury en Nissan zijn gewoon Tohatsu buitenboordmotoren, kwestie van stickeren.

CeesH

Ook een Suzuki kan hier aan toegevoegd worden. Carburateur op zich is niet nodig om te wisselen, wel iets er in zoals een andere hoofdsproeier heb ik begrepen. Veel zoeken om daar achter te komen. Men loopt daar niet te koop mee.

Bij de door Tohatsu geproduceerde 4, 5 en 6 pk motoren zijn de boringen van de venturi per pk verschillend. Alleen sproeiers wisselen zal niet helpen, hij moet ook meer adem krijgen. Ofwel carburateur wisselen ofwel de vijl ter hand nemen (wat ik ten zeerste af raad). Carburateurs kosten in de VS zo'n $ 120,00.In Nederland weet ik niet.

CeesH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:32 #331316

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als dat nog steeds keihin is ga je het hier in nederland met die 120 dollar/100 euro niet kunnen kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:44 #331322

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
even een tip;

op Marktplaats staat een HONDA 10pk 4 takt langstaart voor € 440,00
woonplaats Nuland NB ,de advertentie is van 13-10-2012 (hoogste bod nu 400,00)

ik heb vroeger een B75/4 (de 1e 4 takt) gehad in een sloepje en was er HEEEL tevreden over.
dit zijn werkmotoren en dus voor jouw doel zeer geschik.
mij lijkt een LANGstaart optimaal, omdat deze iets hoger i.v.m. bedienen geplaatst kan worden en nog ruimvoldoende diep steekt op "woelig" water zonder regelmatig als slagroomklopper te werken.

Hanno
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 12:47 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:47 #331323

Vraag me af of het echt zo simpel is, de moderne buiten boord motor heeft ook een elektronisch kasje er in zitten welke volgend mij het toerental beperkt. Maar of deze verschillend is tussen de 4/5/6 pk versies geen idee.

Heeft Fer geen onderdelen handleiding? dan kan je de verschillen zo zien aan de hand van de type nummers. Laat maar deze staan tegenwoordig gewoon online:
www.mercurymarine.com/parts-an...ories/parts-catalog/

Bij Mercury is de JET, Pilot (#55) en SCREW, Adjusting het enige anders in de carburateur. Daarnaast is er van het blok een STOP een of ander onderdeel bij het vliegwiel anders. Verder zijn er nog wat dingen anders in het brandstof systeem voor wel/niet externe tank. De CD Unit wat volg mij de elektronica is is in beide modellen het zelfde.

Ombouwen is inderdaad dus niet zo moeilijk, gewoon de onderdelen bestellen en even knutselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:58 #331329

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Wij hadden op onze Daimio 7mtr (1600kg) een 9,9pk 4-tact waarmee wij met echt heel veel moeite in de buurt van de rompsnelheid konden komen. Wij zijn toen tijdelijk overgestapt naar een 6pk 4-tact maar dat hield echt niet over. Natuurlijk kwamen we wel vooruit maar je vaart bijna altijd vol gas.. We hebben nu een 8pk High trust van Yamaha.. Een echt werkpaard. Maar ook met deze motor halen wij de rompsnelheid niet. Dus hoe menigeen hier met half gas en/of 4-5pk dat wel doet met een boot van 7mtr begrijp ik niet.

Voor de TS, als je nog wat moet aanschaffen zou ik persoonlijk naar een iets zwaarder motortje kijken.

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 13:17 #331332

Dyon, dan klopt mogelijk de onderdompeling van je schroef niet, of de plaatsing van je buitenboord motor is niet juist met de rompvorm.

Ongeacht wat voor boot of voortstuwing je hebt, 1.5 pk per ton aan de as is voldoende om een boot tot rompsnelheid te brengen. Langkielers en kimkielers hebben wellicht wat meer nodig, en sportboten kunnen met (aanziendelijk) minder toe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 13:17 #331333

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dion, met 9,9 pk en werkschroef moet je toch echt makkelijk je rompsnelheid halen. Motor- en of boottrim moet dan beter. Onze Daimio met 9,9 pk en werkschroef haalde dat echt met gemak.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 13:28 #331337

Even een leuk voorbeeldje:
Toen onze boot te water ging was het electrische deel van de motor nog niet aangesloten en was de brandstoftank nog leeg. We hadden dus andere middelen nodig om de boot van de kraan naar de ligplaats te krijgen.

Er was geen wind, en we gebruikten de bijboot van mijn ouders, met een 8pk 4 tact Yamaha. na een paar minuten duwen liep onze boot 5 knopen, en de motor bedienings handel stond slechts op half open.
Even ter vergelijking, 5 knopen is 60% van de rompsnelheid en onze boot woog ongeveer 16 ton toen deze te water ging en dan slechts een paar pk van de 8 beschikbare gebruiken B)

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 13:49 #331348

Ah, Hofmanshaven Den Oever...OH sorry,verkeerde topic!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 14:26 #331356

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3208
FMJ schreef :
Het is al vaak gezegd hier, maar kennelijk nog niet door iedereen gelezen: stroom tegen helpt een zwaardere motor niet of nauwelijks. Rompsnelheid blijft rompsnelheid, ook tegen stroom, die extra pk's geven je nauwelijks extra snelheid door het water, doordat de weerstand exponentieel toeneemt. Dat dat water in z'n geheel beweegt verandert daar niets aan. Wind tegen helpt een zwaardere motor dan weer wel tegen, al is het onder die omstandigheden altijd beter om te zeilen, ook met een zwaardere motor.

wat een wonderlijke aanname dat het hier gaat om 'niet gelezen'. Misschien weordt hier wel gewoon iets anders bedoeld.
klim gerust even van je stokpaardje; stroom en wind tegen betekend dat het lastig opkruisen is. Natuurlijk ga je niet harder dan je rompsnelheid door het water. Met 6 Bft op de kop is een pk'tje meer wel weer handig.


Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 18:06 #331447

Nou daar kan ik iets mee!
Bedankt voor al deze bruikbare adviezen en tips.
Vandaag de boot vanuit Harderwijk naar Nederhorst den berg gevaren met een geleende Yamaha 8 pk uit het jaar kruik maar ik en de boot zijn veilig overgekomen.
Maar de motor gebruik ik vooral om de haven in en uit te komen
Hele leuke trip om te doen de mast gestreken in Muiden zodat we onder de A1
doorkonden.
En maar twee keer op een zandbank gelopen dus dat ging prima vandaag!!
Groetjes Jenne
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 18:08 door jenne1@chello.nl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 19:29 #331480

diwil schreef :
Wij hadden op onze Daimio 7mtr (1600kg) een 9,9pk 4-tact waarmee wij met echt heel veel moeite in de buurt van de rompsnelheid konden komen. Wij zijn toen tijdelijk overgestapt naar een 6pk 4-tact maar dat hield echt niet over. Natuurlijk kwamen we wel vooruit maar je vaart bijna altijd vol gas.. We hebben nu een 8pk High trust van Yamaha.. Een echt werkpaard. Maar ook met deze motor halen wij de rompsnelheid niet. Dus hoe menigeen hier met half gas en/of 4-5pk dat wel doet met een boot van 7mtr begrijp ik niet.

Voor de TS, als je nog wat moet aanschaffen zou ik persoonlijk naar een iets zwaarder motortje kijken.

Grt,
Dion

Ik deel deze ervaring (kievit 680, ca. 1500 kg leeg). Had een 9.9 pk tweetakt. Op vlak water met windstilte haalde ik vol gas iets meer dan rompsnelheid net maar met een beetje wind (vanaf 2 a 3 bft) tegen hield het met zo'n 7 km/h wel op. Bovendien was de acceleratie erg matig wat vervelend is bij bruggen en in havens. Heb nu ook de 8 pk high trust en dat is een wereld van verschil qua acceleratie, verbruik, geluid en power met wind tegen. Haal vol gas iets meer dan 10 km/h en dat is ongeveer rompsnelheid. Ook met wind tegen kom ik er aardig in de buurt. Verder valt de boot nu niet meer stil in een golfdal maar duwt er meer doorheen. Ook kan ik nu fatsoenlijk 'remmen' en bij de brug opvaren zonder de brugwachter te irriteren. Het verbruik schat ik op ca. 1 liter per uur terwijl de tweetakt al snel 3 liter per uur tot zich nam. Al met al geeft het me een prettig gevoel omdat het (in Friesland onvermijdelijke) op de motor varen veel relaxter gaat, en ik smalle onbezeilde kanalen niet meer hoef te vrezen, waarmee het vaargebied is vergroot.

Vraag me net als Dyon wel af hoe al die anderen dat met een 4pk'tje doen. Nu zijn zowel de daimio als de kievit relatief forse en zwaargebouwde 22 voeters, maar zou dat zoveel verschil maken? De sprinta is dat ook dus persoonlijk, als je budget het toelaat zou ik voor een 6 of 8 pk met werkschroef gaan.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 19:32 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 04:37 #331498

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
@Erikdejong & @Proost:met deze motor 8pk High Trust kom ik ongeveer 1kn te kort en met de 6pk zelfs een dikke 2kn. (t.o.v. de rompsnelheid)De drie motoren die wij het afgelopen jaar achter de boot gehad hebben staken niet even diep. Vooral deze 8pk steekt weer wat dieper dan de 6pk en zal redelijk gelijk zijn aan de 9.9pk..

Mijn boot heeft een waterlijn van 6,1mtr en ik haal nu met de 8pk amper de 5kn. Met 6bft in de rug haal ik zo'n 5,5kn..

En wat @Stockpaert al schrijft, wat een luxe zo'n High Trust.
Een paar weken geleden nog.. Met 30kn wind aan lagerwal bij Stavoren, stampend op het IJsselmeer tegen de wind en golven in blijf ik constant boven de 4kn snelheid SOG en ben ik niet één keer stil komen te liggen. Echt heerlijk, het motortje blijft doorduwen.

Goed, als mijn boot inderdaad kaal 1600kg weegt zal dat met alles er op wel bijna 2000kg zijn (geen idee) dus zou ik volgens de 1,5pk regel aan 3pk voldoende moeten hebben om de rompsnelheid te halen. In mijn geval gaat dat dus helaas niet op.

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 05:35 #331505

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dion, ik houdt het op boot en motortrim. Je bent zelf niet een van de lichtste zo te zien en alleen of met de familie er bij achterin zal de boot ongetwijfeld wat achterover hangen wat bijstellen betekend. Als je de bakskistinhoud wat naar voren brengt als het mogelijk is en de motortrim aanpast aan de nieuwe situatie moet het toch mogelijk zijn om er meer uit te halen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 05:58 #331507

ik had vroeger een bootje van 6.80(klepper aolus)met een 4 pk evinrude
daarmee heel nederland mee gezien zonder problemen(westerschelde tot texel)het enige was dat de motor bij hoge golven uit het water kwam
op stromend water rekening houden met de stroming
met de staande mast route je niet laten opjagen door de grote en snellere boten, de brugwachter wacht toch op de laatste boot
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 06:02 #331509

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
In mijn boot zit een Yamaha 9.9 high trust met werkschroef in een bun
Ik haal vol gas max 6knp,maar met half gas makelijk 5knp

Mijn romp is 8.25m en waterlijn 7.10m Op motor haal ik dus ook de theoretische rompsnelheid niet. Maar zou het kunnen dat de waterlijn gemeten wordt onder helling?Want mijn boot heeft een heel bolle buik,en verlengt onder helling zijn waterlijn.Het lijkt mij dus logisch dat je op motor zonder helling je waterlijn korter is als de opgegeven waterlijn lengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 09:04 #331550

wel grappig om te lezen dat iedereen andere ervaringen heeft maar ik heb een 8 pk 2 takt zeker niet de nieuwste maar haal half gas makkelijk mijn rompsnelheid.

op gps 10,5 km per uur. en op de waal tegen 4 KM per uur stroomt gelukkig niet zo hard daar ;)

deze winter opzoek naar een 4 takt ben de herrie en het verbruik wel zat. Of mischien weer een inboard inbouwen maar dat bekijk ik wel als hij uit het water is deze winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 10:04 #331572

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ervaring van lang geleden;
Waarschip 1/4 tonner
Hegermeer zuid west 8 bft
Goed lopende vol gas draaiende Mercury 9,9 pk.
Ik kwam er niet tegen in en ben maar gaan laveren.
Hoofdoorzaak was vermoedelijk wel dat de schroef steeds boven water kwam.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 10:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 13:14 #331601

  • marcelfo
  • marcelfo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
Op mijn Sprinta hangt een 8 pk high trust bbm en daar ben ik maar wat blij mee.
Het loopt heerlijk rustig, zeer zuinig en ook met hele harde tegenwind kan je met net iets meer dan half gas toch nog een 4,5 tot 5 knopen halen.
Wel een langstaart nemen zoals al eerder aangegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 20 okt 2012 17:17 #331671

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Proost schreef :
Dion, ik houdt het op boot en motortrim. Je bent zelf niet een van de lichtste zo te zien en alleen of met de familie er bij achterin zal de boot ongetwijfeld wat achterover hangen wat bijstellen betekend. Als je de bakskistinhoud wat naar voren brengt als het mogelijk is en de motortrim aanpast aan de nieuwe situatie moet het toch mogelijk zijn om er meer uit te halen.
:blush: Dat heb je goed gezien. :laugh: maar, tijdens de goulash meeting hebben wij samen al gezien dat mijn huidige motor (de 8pk high trust) één standje rechter op kan. Dus iets dichter bij de spiegel met als gevolg dat de punt iets meer naar beneden gedrukt wordt en de waterlijn iets langer is. Dat zal wellicht iets kunnen uitmaken maar veel zal het niet zijn.. Vandaar de vele woordjes 'iets' :silly: :silly: maar zoals ik schreef hebben wij het afgelopen jaar drie verschillende motoren achter de boot gehad. De tweede motor, de 6pk stond in deze stand en kon niet dichter bij de spiegel. Met die 6pk kwam ik zelfs niet verder dan ongeveer 4kn snelheid.

Wat de bakskistinhoud betreft. Het anker hangt al op de boeg, alle reserve brandstof (20Ltr)ligt samen met nog eens 50kg ballast in het vooronder.(Toen mijn waterzak lek ging heb ik deze niet vervangen. Daardoor lag de boot zonder mij erbij in al iets achterover dus heb ik ter compensatie 50kg ballast toegevoegd).. Rest de motor van 44kg, maar die moet achter blijven ;) en de brandstof (vol=12L) en ook dat is wel handig om bij de motor te bewaren.

Waar het probleem ligt, ik weet het niet. Ik weet alleen dat die 1,5pk per ton, bij mijn boot niet op gaat.

Misschien dat iemand kan vertellen wat hier niet klopt?!
Dit is een foto met de oude 9.9pk motor. Op deze foto is te zien dat de zijbalken van de motorsteun iets naar beneden aflopen. In de huidige situatie zit deze motorstoel andersom en lopen de zijbalken omhoog met als gevolg dat de motor iets minder diep in het water steekt.
Ik ben benieuwd. :)

Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 21 okt 2012 20:06 #332018

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
@Erikdejong & @Proost, enig idee?


Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 21 okt 2012 20:23 #332023

Mijn eerste reactie is dat de motor zeker diep genoeg hangt. Ook niet direct een verkeerde aanstroom van water. Zoals je zegt wijst de schroef wel een beetje omhoog. Als je de mogelijkheid hebt om de schroef een graad of 10 naar beneden tov horzintaal kan laten "kijken" zou dat zeker resultaat moeten geven.

opzich niet omdat je een langere waterlijn zou hebben, maar omdat de stuwdruk meer in vast water gestuurd word in plaats van aan het losse oppervlakte water. Dat zou een verbetering moeten geven denk ik zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 22 okt 2012 06:22 #332084

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als de huidige motor in de zelfde stand hangt als degene op de foto drukt de kont in het water. Je moet een compromis vinden. De bbm negatief (schroef richting het wateroppervlak) is de kont naar beneden drukken en de bbm positief is de boeg naar beneden drukken. Zoeken naar de gulden middenweg voor de juiste trim is het enige wat je kan doen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 22 okt 2012 06:38 #332091

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Bedankt voor jullie reactie.
Deze motor stond al in de achterste stand. Dus zo dicht mogelijk tegen de spiegel aan. Ik heb daar ooit wel eens met veel moeite de rompsnelheid gehaald. Of dat met de wind in de rug was weet ik niet.

Het tijdelijke motortje (6pk) stond ook zo dicht mogelijk tegen de spiegel. Wel met de motorsteun andersom dus iets minder diep.

De huidige motor (8pk High Trust) staat heel iets gekanteld en kan dus nog 1 standje dichter bij de spiegel en dus net als de 6pk iets hoger dan de 9.9pk op de foto.

Ik ga dus straks in het nieuwe seizoen deze motor zo dicht mogelijk tegen de spiegel plaatsen. Wellicht is het ook een idee de motorstoel weer om te draaien zodat de motor ook zo diep mogelijk geplaatst wordt.
Scheelt denk ik toch al wel gauw iets tussen de 5 en 10cm.

En misschien moet er nog wel meer ballast voor in de punt..
Echt gewicht verplaatsen lukt bijna niet meer.

Grt,
Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 22 okt 2012 06:58 #332102

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wij hadden een driehoekwaterzak onder het bed in de punt van ik meen 100 liter. Uiteraard naast anker, ketting en wat andere spullen. Dit even als indruk voor het dode gewicht wat voorin zat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl