Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: aantal pk s buitenboordmotor

aantal pk s buitenboordmotor 18 okt 2012 18:46 #331111

Hallo Heb sinds kort een Dehler Sprinta 70 gekocht maar de buitenboordmotor is versleten
Nu kan ik een 4 pk 4 takt motor van iemand overnemen maar is dat niet te licht voor deze boot? hij is 7 meter lang.
Wat zijn de voor cq nadelen van een lichte of een zwaardere motor er zat een 9 pk motor achter.
Ik hoor hier verschillende berichten over de ene zegt het maakt niet uit zo n lichte motor en een ander zegt weer van wel.
Ik hoop dat iemand van jullie mijn vragen kan beantwoorden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 18 okt 2012 18:57 #331116

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voordeel: veel minder gewicht
Nadeel: duurt wat langer voordat je op (romp) snelheid bent.

Gebruik je de motor op beschut water en vooral om de haven in en uit te varen, dan moet het kunnen. Heb je af en toe veel power nodig, dan zou ik toch voor 8 pk gaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 05:00 #331154

4 pk is wel erg aan de krappe kant voor een boot die kaal 1200 kg maar met uitrusting gauw 1400-1500 kg weegt.
Dan is voor het bereiken van de rompsnelheid toch zo'n 5-6 pk minimaal nodig.
Op binnenwater gaat 4 pk wel maar op ruimer water is een wat grotere motor toch wel aan te bevelen.
Zoals al gezegd, 8pk is voor die boot een mooie motor. dan hoef je ook niet vaak vol gas te varen en spaar je je oren ( en portemonnee).
En zorg voor een langstaart , dat vermindert het risico dat de schroef boven water komt bij golven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 05:21 #331157

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Afhankelijk van je vaargebied maar ik zou uitgaan van minimaal 6 en maximaal 10. Ook op binnenwater zoals de Fluessen, Heegermeer of andere grote meren heb je wat meer nodig dan op kleiner water.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 05:55 #331171

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Ik denk dat als je er alleen de haven mee in en uit vaart dit voldoende is. Ga je een keer een tocht varen kun je misschien een motor van iemand lenen? Scheelt je een hoop geld. Ben het er wel mee eens dat bij een flinke wind/golfslag/lange tochten 4pk aan de krappe kant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 06:38 #331197

Vergeet ook niet dat de schroef van de meeste 4pk motortjes geoptimaliseerd is voor rubberbootjes enz. Voor jou boot is een werkschroef waarschijnlijk beter.

Een nieuwe 6pk motortjes heb je tegenwoordig al in het formaat van een 4pk en deze wegen ook even zwaar (25kg). Wat voor tijdens het zeilen wel weer gunstig is. Wil je meer pk's dan kom je terecht bij een zwaarder motor 8-9.9pk type (38kg). Voordeel van de 8-9.9pk motoren is dat dit twee cilinder motoren zijn en dus wat rustiger lopen en minder trillingen veroorzaken dan de een cilinder 4-6pk motoren. Ook hebben deze een wat krachtigere dynamo voor het laden van accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 06:40 #331198

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3208
mijn clever heeft een 6pk met werkschroef en dat is nooit te weinig geweest. In sommige situaties ging het gas er wel flink op. Daar was 4 pk te weinig geweest.

bv op de wadden met wind en stroom tegen. Dan wil je er toch niet achter komen dat je beter de andere had kunnen nemen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 06:40 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 09:39 #331244

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het is al vaak gezegd hier, maar kennelijk nog niet door iedereen gelezen: stroom tegen helpt een zwaardere motor niet of nauwelijks. Rompsnelheid blijft rompsnelheid, ook tegen stroom, die extra pk's geven je nauwelijks extra snelheid door het water, doordat de weerstand exponentieel toeneemt. Dat dat water in z'n geheel beweegt verandert daar niets aan. Wind tegen helpt een zwaardere motor dan weer wel tegen, al is het onder die omstandigheden altijd beter om te zeilen, ook met een zwaardere motor.

Aantal jaren terug toen de Schuttevaerrace op Texel afgebroken werd vanwege storm is later met heel veel wind in konvooi terug gevaren. Alle boten op de motor met een zeiltje bij, maar dat bleek bij de boten met buitenboordmotor (Waarschip 650, 725, etc.) niet te werken, ook al hadden zij een langstaart met redelijk wat pk'tjes. Gewoon kruisen ging veel beter, gaat ook heel makkelijk met van die kleine zeiltjes. Dus wind tegen is ook het probleem niet.

Om nu continu die zwaardere (en duurdere) motor mee te slepen voor die ene keer dat je zeil / tuigage onderweg kapot mocht gaan lijkt me wat overdreven. Dan gewoon voor het windje weglopen ergens anders heen of ankertje uit en een paar uurtjes wachten / het probleem verhelpen.

Samengevat: ik zou het eerst eens lekker met die 4pk gaan proberen, mocht dat niet zo goed bevallen kan je altijd alsnog in een zwaardere motor investeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:02 #331251

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Als het een 4 pk van Tohatsu, Mercury of Nissan betreft dan is hij eenvoudig op te waarderen tot 6 pk door de carburateur te vervangen door een 6 pk carburateur.

De 4 pk en de 6 pk van deze merken zijn exact gelijk op de carburateur na. Mercury en Nissan zijn gewoon Tohatsu buitenboordmotoren, kwestie van stickeren.

CeesH
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 10:04 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:03 #331252

Op zo'n goed manouvreerbare boot zou ik zelf kiezen voor die 4pk. Als je zelf iemand bent die de motor veel gebruikt zou ik misschien denken aan een 6 pk, maar groter als dat zou ik zelf zeker niet gaan als het mijn boot zou zijn geweest.

Op rustig water is 2,5 pk voldoende om jouw boot op rompsnelheid te krijgen, je hebt dus zeker 30% extra vermogen.
Wel moet je bedenken dat achteruit slaan met een bbm weinig tot geen effect heeft, en dat een relatief lichte motor dat niet beter maakt.

Een lichte motor maakt dus dat je iets anticiperender moet varen, maar gevaarlijker of onverantwoord is het zeer zeker niet, het komt de zeileigenschappen en je portomonee dik tengoede om een lichte motor te kiezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:04 #331253

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik ben met mijn vorige boot (friendship 22, 1500 kg) van 2 cylinder 2takt 9.9 mercury naar een 5pk viertakt mercury 1cyl gegaan.
Dit kan prima, enorm stuk zuiniger, geen stank en rompsnelheid word gehaald.
Nadeel is dat de motor flink meer geluid maakt doordat deze een veel hoger toerental (ruim 3/4 gas) moest maken.

Tevens is de acceleratie stukken minder, en ook de remkracht halveerd tov de 9.9pk.
Je voelt gewoon duidelijk krachtverschil, maar als je op meerendeels binnenwater vaart is het goed mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:09 #331255

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
De 5 pk Mercury is ook dezelfde motor, dus met een carburateur wissel kan die ook naar 6 pk opgewardeerd worden.

CeesH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:10 #331257

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
CeesH schreef :
Als het een 4 pk van Tohatsu, Mercury of Nissan betreft dan is hij eenvoudig op te waarderen tot 6 pk door de carburateur te vervangen door een 6 pk carburateur.

De 4 pk en de 6 pk van deze merken zijn exact gelijk op de carburateur na. Mercury en Nissan zijn gewoon Tohatsu buitenboordmotoren, kwestie van stickeren.

Ook de Mariner is hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:13 #331258

Erikdejong schreef :
Op zo'n goed manouvreerbare boot zou ik zelf kiezen voor die 4pk. Als je zelf iemand bent die de motor veel gebruikt zou ik misschien denken aan een 6 pk, maar groter als dat zou ik zelf zeker niet gaan als het mijn boot zou zijn geweest.

Op rustig water is 2,5 pk voldoende om jouw boot op rompsnelheid te krijgen, je hebt dus zeker 30% extra vermogen.
Wel moet je bedenken dat achteruit slaan met een bbm weinig tot geen effect heeft, en dat een relatief lichte motor dat niet beter maakt.

Een lichte motor maakt dus dat je iets anticiperender moet varen, maar gevaarlijker of onverantwoord is het zeer zeker niet, het komt de zeileigenschappen en je portomonee dik tengoede om een lichte motor te kiezen.

Met 2,5 pk en een bootgewicht van 1200-1500 kg en een waterlijn van ruim 5,8 meter haal je zeker niet de rompsnelheid van ongeveer 5,8 knopen.
Daarvoor is toch zo'n 4,25 tot 5,25 pk netto nodig.
De snelheid zal dan hooguit zo'n 5,1 knoop.
Maar dat is natuurlijk ook al best vlot.
Echter met een klein beetje wind of golven tegen ( op bijv. het prinses Margriet kanaal) blijft daar al gauw niet veel meer dan 3 knopen van over.
En bij tegen een forse wind in een haven binnen varen kan dat al gauw erg vervelend worden.

En wat betreft vaareigenschappen. De sprinta is geen trage boot maar ook niet echt snel met een SW van 111.
tenzij het een Sprinta sport is want die heeft er een van 104.
Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 10:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:16 #331259

CeesH schreef :
Als het een 4 pk van Tohatsu, Mercury of Nissan betreft dan is hij eenvoudig op te waarderen tot 6 pk door de carburateur te vervangen door een 6 pk carburateur.

De 4 pk en de 6 pk van deze merken zijn exact gelijk op de carburateur na. Mercury en Nissan zijn gewoon Tohatsu buitenboordmotoren, kwestie van stickeren.

CeesH

De Mariner (eigenlijk de europese handels naar van Mercury) motoren zijn gelijk aan die van Mercuri dus daar zal het ook wel voorop gaan.

Als het een van de boven staande merken is dan zou ik gewoon deze gebruiken werk schroef er onder en karbarateur upgraden naar 6pk en gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:25 #331261

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik heb achter mijn friendship 23 (6,8 meter lang/1150 kilo) een 4 PK 2 takt hangen met werkschroef. de begrenzingen (what's in a name) zijn er uit dus het is technisch gezien een 5. deze levert meer dan voldoende vermogen. net onder half gas is het scheepje op rompsnelheid, tijdens de staande mastroute kan je ook goed meevaren met de grotere jongens.

over de prestaties heb ik geen klachten. aanvankelijk was ik er wel wat bang voor. maar het scheepje heeft gewoon niet meer nodig.

herrie is denk ik wat je gewend bent, een 4 takt is rustiger dat wel.

de 4 pk lijkt me een prima keuze zeker voor binnenwater. er kan altijd nog een werkschroef op of andere carborateur/aanpassing carborateur.

dat een werkschroefje op een 4 pk geen zin zou hebben is een fabeltje.

hoe het "opvoeren" bij de 4 takt yamaha's zit weet ik niet, zoals eerder aangegeven is het een relatief eenvoudige ingreep voor iemand die wel eens een carborateur gereinigd heeft qua niveau bij de mercury based 4 takt motoren.

maar zoals al eerder gezegd is bepaald de rompsnelheid het aantal knopen wat je haalt, niet het vermogen. dit is wel merkbaar wanneer je afremt.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 10:31 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 10:55 #331269

Een werkschroef heeft altijd zin maar verhoogt echt niet hetr vermogen. Alleen wordt de efficientie van de schroef beter zodat er meer vermogen in het water komt. Maar veel meer dan 10% -15% zal dat niet zijn hoor.
En als je met een 4 pk en een 1150 kg boot de rompsnelheid haalt vraag ik me toch een paar dingen af.
1. Hoe weet je dat je half gas ( half toeren) vaart?
2 .Hoe heb je die snelheid gemeten? de meeste loggen wijken soms fors af.

Een motor die nl op half toeren draait heeft maar iets meer dan de helft van zijn topvermogen , hooguit 2,5 pk dus.
En daarmee haal je absoluut niet de rompsnelheid , ook niet met een werkschroef.
Maar je begint dan wel al een beetje hekgolf te trekken wat echter nog niet rompsnelheid betekent.
Op rompsnelheid liggen je boeggolf en je hekgolf precies een waterlijnlengte uit elkaar waarbij de top van de hekgolf op de waterlijn van het hek ligt.
En dat kun je nu eenmaal zelf aan boord niet zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 11:08 #331278

YELLOW BOAT schreef :
Een motor die nl op half toeren draait heeft maar iets meer dan de helft van zijn topvermogen , hooguit 2,5 pk dus.
En daarmee haal je absoluut niet de rompsnelheid , ook niet met een werkschroef.
Die rompsnelheid haal je zeker wel hoor Ad, uitgaande van vlak water en geen tegenwind heb je meestal maar 1,5 pk per ton nodig. Aangezien de sprinta een goed en efficient onderwaterschip heeft kan deze met nog minder toe.

Rompsnelheid haal je niet van een snelheidsmeter, die lees je af aan het golfpatroon van de boot. De rompsnelheid bereik je wanneer de top van je tweede boeggolf samenvalt met je hekgolf.

Wat betreft je opmerking over weten of je half gas draaid heb je uiteraard gelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 11:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 11:14 #331279

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
1. ik weet dat ik half gas vaar door de stand van de gashendel. deze staat op de helft. net voor het moment dat ie echt herrie gaat maken. een toerenteller heb ik niet. half gas is dus letterlijk de gashendel en gasklep half open. hij zal dan net iets onder de helft van het vermogen zitten wat het blok kan leveren.

2. snelheid meet ik met de GPS (Garmin etrex vista HCX)en niet met een log. de topsnelheid wordt na half gas niet hoger. wel de tijdsduur waarmee dit bereikt wordt. een stoot gas en daarna terug naar half gas dus.

op het ijsselmeer van lemmer naar urk met een flinke golf slag en wind tegen een gemiddelde snelheid van 4,2 knopen gehaald terwijl de motor half gas draaide.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 11:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 11:56 #331301

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Op mijn vorige boot (7.5 meter, 2300 kg) was ik wel tevreden met 5 Pk. Op vlak water 5 knopen. Met golven minder, maar dan kan je beter zeilen.
Ging prima, ook op de wadden en Noordzee tot in noord Frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 11:57 #331302

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
CeesH schreef :
Als het een 4 pk van Tohatsu, Mercury of Nissan betreft dan is hij eenvoudig op te waarderen tot 6 pk door de carburateur te vervangen door een 6 pk carburateur.

De 4 pk en de 6 pk van deze merken zijn exact gelijk op de carburateur na. Mercury en Nissan zijn gewoon Tohatsu buitenboordmotoren, kwestie van stickeren.

CeesH

Ook een Suzuki kan hier aan toegevoegd worden. Carburateur op zich is niet nodig om te wisselen, wel iets er in zoals een andere hoofdsproeier heb ik begrepen. Veel zoeken om daar achter te komen. Men loopt daar niet te koop mee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:05 #331306

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
YELLOW BOAT schreef :

Met 2,5 pk en een bootgewicht van 1200-1500 kg en een waterlijn van ruim 5,8 meter haal je zeker niet de rompsnelheid van ongeveer 5,8 knopen.
Daarvoor is toch zo'n 4,25 tot 5,25 pk netto nodig.
De snelheid zal dan hooguit zo'n 5,1 knoop.

Ad

Dan is zijn 4pk 4takt motortje toch genoeg?
Dan vaar je in slecht weer een knoop minder, zolang je maar veilig een haven of (beschutte) ankerplaats bereikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:06 #331307

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dan kan je dus ook de 4 takten van johnson en evinrude toevoegen want die zijn technisch gelijk aan de suzuki.

en als een andere carborateur plaatsen genoeg is en die verder qua types gelijk is en er geen afwijkingen te vinden zijn zal het idd een grotere hoofdsproeier zijn. oftewel gewoon de dealer benaderen voor een sproeier van het 6pk type van die motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:14 #331309

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
hypervisor schreef :
dan kan je dus ook de 4 takten van johnson en evinrude toevoegen want die zijn technisch gelijk aan de suzuki.

en als een andere carborateur plaatsen genoeg is en die verder qua types gelijk is en er geen afwijkingen te vinden zijn zal het idd een grotere hoofdsproeier zijn. oftewel gewoon de dealer benaderen voor een sproeier van het 6pk type van die motor.

Men doet er wel moeilijk over als je daar verteld dat je wilt opvoeren heb ik begrepen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aantal pk s buitenboordmotor 19 okt 2012 12:19 #331311

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
en daarom moet je dat ook niet zeggen, gewoon een sproeier halen voor een 6pk versie van die motor en verder niets.

dat was destijds ook al met de 2 takten, ze wilden me niet verklaren waarom het membraan van de 4 en 5 pk hetzelfde is, maar waarom bij de 4 pk er een van de metalen lipjes dicht gevouwen staat zodat ie niet open kan... en ook niet waarom dat het enige verschil was.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 12:26 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl