Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spul bbm

spul bbm 19 okt 2012 07:03 #331206

  • Laser2008
  • Laser2008's Profielfoto
Hallo forummers,

Er bestaat spul dat je voor de winter in de luchtfilter van je bbm spuit. Spul moet vookomen dat de rest benzine in de caburateur niet vergaat en de caburateur vervuilt. Weet iemand hoe dit spul heet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 07:23 #331211

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Ja, wonderolie. :P

Je bedoelt fogging oil en brandstofstabilisator; 2 producten dus. De eerste voorkomt corrosie in je cilinder en spuit je via je luchtinlaat (of beter, via je bougie opening) in de cilinder. De 2de meng je door je benzine.

Beter is echter je bougie voor de winter geheel af te tappen en schoonmaken.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 07:41 #331219

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Hoe tap je een bougie af?? :huh:

Waarschijnlijk bedoelt Windbuddy de carburateur aftappen. Dit kan je doen door eerst de benzinekraan dicht te draaien, of je tank los te koppelen, en vervolgens een paar keer starten en laten lopen todat de motor stopt.
Daarna kan je eventueel nog de vlotterkamer aftappen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 08:09 #331229

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een carburateur aftappen en droog laten staan is ook niet goed. Denk aan oxidatie als alles droog staat. Oude benzine aftappen en gewoon vullen met verse benzine lijkt me beter. Wanneer de motor thuis staat, een paar x in de winter even aan het koord trekken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:32 #331286

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
probleem van benzine in de vlotterkamer in carborateur is dat het een soort gum wordt. en met wat pech plakt je vlotter er aan vast met als resultaat dat ie verzuipt of komt er gum in de sproeier waardoor ie of helemaal niet start of onbetrouwbaar loopt.

gewoon de benzinekraan dichtdraaien en de motor laten draaien tot hij zelf uit valt is genoeg om dat mee te voorkomen.

moderne aluminium carborateurs zoals op eigelijk alles wat electronische ontsteking heeft zijn niet erg gevoelig voor oxidatie. als je hem droog opslaat zou ik me daar zeker geen zorgen om maken
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 11:33 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:36 #331289

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
monreve schreef :
Hoe tap je een bougie af?? :huh:

Stan

:blush: :blush:

Carburateur bedoelde ik. De bougie moet juist bijgevuld worden met verse vonkjes. ..
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:37 #331292

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
hypervisor schreef :
gewoon de benzinekraan dichtdraaien en de motor laten draaien tot hij zelf uit valt is genoeg om dat mee te voorkomen.
Hierover verschillen de meningen. Bij 4 takt geen probleem. 2 takt draait dan echter effectief zonder smering. Daar houden ze niet van...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:37 #331294

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
carborateur aftappen is niet nodig. gewoon leeg laten draaien door de benzinekraan dicht te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:40 #331296

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Windbuddy schreef :
hypervisor schreef :
gewoon de benzinekraan dichtdraaien en de motor laten draaien tot hij zelf uit valt is genoeg om dat mee te voorkomen.
Hierover verschillen de meningen. Bij 4 takt geen probleem. 2 takt draait dan echter effectief zonder smering. Daar houden ze niet van...

als de benzine goed met de olie vermengt is lijkt me dat een beetje raar dat ie effectief zonder smering zou draaien. zeker omdat ie op benzine uit de carter draait. ik (en velen om mij heen) doen het al jaren op die manier en dat gaat probleemloos.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 11:41 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:40 #331297

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
En hij stopt, omdat hij te weinig benzine (en dus olie krijgt).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:41 #331298

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
hypervisor schreef :
probleem van benzine in de vlotterkamer in carborateur is dat het een soort gum wordt. en met wat pech plakt je vlotter er aan vast met als resultaat dat ie verzuipt of komt er gum in de sproeier waardoor ie of helemaal niet start of onbetrouwbaar loopt.

gewoon de benzinekraan dichtdraaien en de motor laten draaien tot hij zelf uit valt is genoeg om dat mee te voorkomen.

moderne aluminium carborateurs zoals op eigelijk alles wat electronische ontsteking heeft zijn niet erg gevoelig voor oxidatie. als je hem droog opslaat zou ik me daar zeker geen zorgen om maken

Gum heb ik wel met 2takt benzine meegemaakt maar nog niet met gewone euro95 wanneer dat een winter staat. En ik ga al een paar jaartjes mee voordat die conclusie tot stand gekomen is
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 11:55 #331299

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Proost schreef :
Gum heb ik wel met 2takt benzine meegemaakt maar nog niet met gewone euro95 wanneer dat een winter staat. En ik ga al een paar jaartjes mee voordat die conclusie tot stand gekomen is
ik heb een 2 takt buitenboord motor. en als je die ene winter laat staan zonder leeg te draaien kan je de klok er op gelijk zetten.

een 4 takt heeft dat probleem idd niet zo snel, al schijnt de benzine steeds slechter (chemisch gescheiden ipv traditioneel gekraakt/de additieven die er in zitten) te worden hier in nederland. je hoort atm wel steeds vaker van problemen met oude benzine.

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen recente ervaringen heb met "nieuwe" oude benzine, maar toch lijkt het me ook bij een 4 takt fijner om hem gewoon voor de winter even leeg te draaien. dan weet je dat als je hem na de winter start je geen risico loopt.

de benzine in de carborateur staat namelijk in contact met de buitenlucht.(ok ik geef toe de menglucht sproeier is een heel klein gaatje maar toch) en daardoor gaat het verouderings proces extra snel.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 12:01 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 12:00 #331305

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat contact met de buitenlucht kan je redelijk voorkomen met een afdekkapje.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 12:17 #331310

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
plastic boterham zakje strak om het kapje van de luchtinlaat heen met een post elastiek er om. makkelijk te plaatsen en te verwijderen en je hoeft er niet speciaal voor naar de winkel.

trouwens bij de meeste blokjes is het eigelijk geen luchtfilter, maar een geluidsdemper, want filtermateriaal zit er niet in...
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 12:18 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 19 okt 2012 13:31 #331339

  • Laser2008
  • Laser2008's Profielfoto
fogging oil en brandstofstabilisator, hartelijk bedankt. Het betreft overigens een 2 takt bbm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spul bbm 21 okt 2012 03:27 #331742

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Gewoon leeg laten draaien en eventueel in de laatste fase wat olie in de inlaat spuiten. Trek de choke uit op het laatst, neemt hij het laatste restje ook mee uit de carb.
Deze olie wordt meegezogen en maakt de binnenboel lekker vet.
Zowel 2 als 4-takt.
In het voorjaar rookt hij eventjes.
Zo heb ik honderden motoren weggezet in de winterservice.
NOOIT de benzine laten zitten als je tenminste in het voorjaar gewoon weer wil varen.
Wel onderhoud VOOR de winter en goed wegzetten.

Er kan ook een druppeltje vocht onderin de vlotter zitten wat ervoor zorgt dat de boel gaat corroderen. Met leegdraaien voorkom je dat dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl