Proost schreef :
Gum heb ik wel met 2takt benzine meegemaakt maar nog niet met gewone euro95 wanneer dat een winter staat. En ik ga al een paar jaartjes mee voordat die conclusie tot stand gekomen is
ik heb een 2 takt buitenboord motor. en als je die ene winter laat staan zonder leeg te draaien kan je de klok er op gelijk zetten.
een 4 takt heeft dat probleem idd niet zo snel, al schijnt de benzine steeds slechter (chemisch gescheiden ipv traditioneel gekraakt/de additieven die er in zitten) te worden hier in nederland. je hoort atm wel steeds vaker van problemen met oude benzine.
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen recente ervaringen heb met "nieuwe" oude benzine, maar toch lijkt het me ook bij een 4 takt fijner om hem gewoon voor de winter even leeg te draaien. dan weet je dat als je hem na de winter start je geen risico loopt.
de benzine in de carborateur staat namelijk in contact met de buitenlucht.(ok ik geef toe de menglucht sproeier is een heel klein gaatje maar toch) en daardoor gaat het verouderings proces extra snel.