Sinds de aankoop zit ik hier al mee.
Tijdens de maidentocht vanuit Belgie een jaar geleden, zagen we veel stoom uit de uitlaat komen. Maar de temperatuur meter staan in het groen (helft). In de winter vorig jaar heb ik al de uitlaat vervangen (
draadje) Tevens heb ik de thermostaat gecontroleerd.
En die ging bij +- 60 graden open. tot volledig op bij 70 graden
Gedurende het jaar is het niet af of toegenomen. Maar het zit me toch niet lekker.
Vandaag nog even lekker gezeild en maar eens weer een pakketje uitgepakt, en kwam een genaker tegen, hierover meer in een ander draadje.
En eens tijd gehad om eens te onderzoeken hoe dat nu zit met de rook achter de boot.
Het zit zo:
Soms stoomt het heel erg achter de boot, maar het is snel weg soms zo snel dat ik te laat ben om een foto te maken. Op de temperatuur meter zie je dan voordat de stoom komt dat de naald naar rood klimt, zodra deze tegen het rode vlak aan staat begint het te stomen. Om vervolgens binnen 30 sec weer op te houden. En de naald van de meter staat weer in het midden. Zo gaat het om de 2 a 3 minuten.
Ik lees veel hier op het forum dus kan zo een paar vragen alvast beantwoorden:
1) Motor betreft een Volvo Penta MD17C
2) Thermostaat gecontroleerd en gaat open bij 60graden en staat volledig open bij 70graden
3) De stoom ruikt niet naar diesel, hoewel er ook blauwe rook bij zit maar dat doet de motor ook zonder te stomen, dat is waarschijnlijk een ander "probleem"
4) Impeller is vervangen
5) Alle koelwater slangen zijn vervangen
6) Heb al een gespoeld (24uur laten intrekken) met azijn. Dit wil ik nog eens doen omdat bij nader inzien de motor niet warm genoeg was om het azijn ook in de koelkanalen te krijgen.
7) een foto: