Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stoomboot

Re: Stoomboot 20 okt 2012 16:12 #331633

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vermoed dat het pomphuis/deksel toch te veel is ingesleten waarddoor er te weinig water door de uitlaad gaat, de motor word met een warmtewisselaar gekoeld als ik me niet vergis.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 16:30 #331635

Fer schreef :
Vermoed dat het pomphuis/deksel toch te veel is ingesleten waarddoor er te weinig water door de uitlaad gaat, de motor word met een warmtewisselaar gekoeld als ik me niet vergis.

Mvg Fer

Hoi Fer wat ben ik blij dat jij reageert. Nee er wordt niet gekoeld met een warmtewisselaar dat is de MD17D. De MD17C is direct gekoeld, als dat de juiste benaming is. In ieder geval komt het koelwater direct langs de cylinders. Dus geen koelvloeistof.

Maar de deksel van het huisje waar de impeller in zit is wellicht ingesleten?
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 16:31 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:03 #331656

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vergeet even me eerste poste, ben met meerder motorproblemen bezig en gooi de boel door elkaar. :blush:

de pomp kan wel te weinig op brengst hebben mar wel genog om de motor nog koel te houden

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 17:38 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:05 #331659

Fer schreef :
Vergeet even me eerste poste, ben met meerder motorproblemen bezig en gooi de boel door elkaar. :blush:

Mvg Fer

Hmm jammer ;) heb je wel een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:09 #331663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ga er vanuit dat het stoom of condens is omdat er geen diesel geur bij zit.

Nu is er hellaas geen precies punt aan te weizen maar witte rook zonder dieselgeur kan onder ander komen

Maar eerst wil ik nog even weten of dit altijd zo is geweest of geleidelijk is gekomen

oja het komt wel vaker voor en een oorzaak word niet gevonden meede doordat de motortempratuur in orden is

Heb je ook een akoestisch alarm?

het je witte rook ook bij hoge toerentallen
Mvg Fer
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 17:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:09 #331664

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
stoomt het ook als je de thermostaat niet monteerd?
vind het wel typisch dat het motortemperatuur gerelateerd lijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:15 #331667

Fer schreef :
Ik ga er vanuit dat het stoom of condens is omdat er geen diesel geur bij zit.

Nu is er hellaas geen precies punt aan te weizen maar witte rook zonder dieselgeur kan onder ander komen

Maar eerst wil ik nog even weten of dit altijd zo is geweest of geleidelijk is gekomen.


oja het komt wel vaker voor en een oorzaak word niet gevonden meede doordat de motortempratuur in orden is

Heb je ook een akoestisch alarm?

het je witte rook ook bij hoge toerentallen
Mvg Fer

- Heb de boot nog maar een jaar en tijdens de eerste tocht was dit al zo.
- Akoestisch alarm ja en werkt ook maar gaat niet af.
- En witte rook komt zeker voor bij hogere toerentallen, sterker nog dan komt het meestal voor. Bij het wachten voor een brug (stationair of aanslag) komt het niet voor. Bij toeren tot 1500 komt het niet voor bij 1500 en hoger wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:16 #331668

fransb schreef :
stoomt het ook als je de thermostaat niet monteerd?
vind het wel typisch dat het motortemperatuur gerelateerd lijkt.

Heb ik nog niet geprobeerd (dacht er ook al aan) Maar dan lekt het als de neten. Omdat de thermostaat ook als afdichting werkt (rubber rand).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:23 #331673

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
misschien dan de thermostaat blokkeren oid
en dan kijken of het weg is.
wel voorzichtig natuurlijk ivm warmlopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 17:25 #331675

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik hen je post nog even op nieuwe doorgelezen en het lijkt er op dat je een jojo thermostaat hebt, er zit als het goed is een klein gaatje in de thermostaat deze moet wel vrij zijn en ook de zitting van de thermostaathuis moet goed schoon zijn. een jojo thermostaat kan ook komen doordat er kucht word aangezogen


Wat je ook nog even kunt nakijken is de uitlaadslang, als deze eens te warm is geweest kan er een deel van de binnenwant wan de uitlaat zijn los gelaten die voor en vernauwing zorgt.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 18:19 #331693

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
die uitlaatslang heb ik ook al bij een ander gezien.
van buiten zie je niets eraan.
Pas als je hem loshaalt zie je de vellen aan de binnenkant hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 20 okt 2012 18:38 #331700

Fer schreef :
Ik hen je post nog even op nieuwe doorgelezen en het lijkt er op dat je een jojo thermostaat hebt, er zit als het goed is een klein gaatje in de thermostaat deze moet wel vrij zijn en ook de zitting van de thermostaathuis moet goed schoon zijn. een jojo thermostaat kan ook komen doordat er kucht word aangezogen


Wat je ook nog even kunt nakijken is de uitlaadslang, als deze eens te warm is geweest kan er een deel van de binnenwant wan de uitlaat zijn los gelaten die voor en vernauwing zorgt.



Mvg Fer

Wat betreft het gaatje in de thermostaat. Deze heeft een nacht in warme azijn gelegen en was toen weer mooi schoon. En daarna heb ik de functie getest.


Toen ik de uitlaat vervangde:


Heb ik de slang aan de uiteinde bekeken en dat zag er goed uit. Echter.... is de slang nogal lang en onbereikbaar (of zeer lastig) om er van voor naar achter door te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 21 okt 2012 07:44 #331816

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Langen slangen geven ook condens en is er verder niets aan de hand


Wat dit altijd zo?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 21 okt 2012 08:20 #331829

Ik zou eens de temperatuur van het water dat uit de uitlaat komt meten. Normaal is 35 - 40 graden. Handwarm dus .Als dat zo is is er niets aan de hand , als het 50 of 60 graden is is je waterpomp verijwel zeker versleten.
Vaak helpt dan een nieuw deksel of vlak laten draaien . Zitten er ook groeven onder in de pomp dan helpt heelaas alleen een nieuwe. Originele zullen er wel niet meer te krijgen zijn maar bijv. Allpa heeft vast wel een vervanger.
Johnson heeft er in ieder geval een , de Johnson JPI 10350982.
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2012 08:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 21 okt 2012 08:24 #331831

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Je geeft aan dat bij het ontstaan van de condens de temperatuur van de motor ook oploopt. Een vermindering van de koeling op dat moment is derhalve aannemelijk. De enige varierende restrictie is je thermostaatklep. Zou inderdaad ook eens proberen te draaien zonder thermostaat. Een vernauwing in je koelkanalen kan ook maar het lijkt me dat het dan een meer constant karakter moet hebben. Heb je dat/die kleine gaatjes in de thermostaat al gecontroleerd zoals fer aangaf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 21 okt 2012 09:03 #331837

Bedankt voor de reacties. Moet voor de winder toch nieuwe olie erin doen, kan ik gelijk de temperatuur van het koelwater controleren.

En voor de antivries haal ik de thermostaat eruit, en de impeller dan controleer ik gelijk de gaatjes en het dekseltje.

@Groom klopt door het varierende temp. denk ik dat het ergens in de voorketen van de koeling moet zoeken, dus vanaf de thermostaat terug naar de intake.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 14:24 #333470

Donderdag avond was ik wat aan het klussen. En bedacht gelijk te kijken waar Fer het over had. En dat is de lengte van de uitlaat slang.

De uitlaat gaat op de meeste stukken rechtdoor zonder bochten. Maar helemaal achterin bij het kwadrant loopt de slang lijkt wel overtollig in een lus, naar een demper/waterslot die zit weer met een klein stukje uitlaatslang op de romp.

De lus lijkt overigen wel expres naar boven geleid om weer naar waterslot te gaan. (zwanenhals?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 14:49 #333476

dat is een zwanenhals, bedoeld om water dat van buiten de uitlaat in loopt (zeilend in golven) tegen te houden voor het je motor in loopt door een open uitlaatklep. niet weghalen die bocht!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 14:50 #333477

Klusbaasje schreef :
dat is een zwanenhals, bedoeld om water dat van buiten de uitlaat in loopt (zeilend in golven) tegen te houden voor het je motor in loopt door een open uitlaatklep. niet weghalen die bocht!

Is daar die waterslot niet voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 14:53 #333479

Jawel, maar dat waterslot is ontworpen om verticaal gemonteerd te worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 15:00 #333481

Erikdejong schreef :
Jawel, maar dat waterslot is ontworpen om verticaal gemonteerd te worden.

Oja... dat begrijp ik niet. Dus het waterslot is verkeerd gemonteerd dus hebben ze maar een zwanenhals gemaakt....?!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 15:12 #333484

Nee, je zwanenhals moet verticaal staan, en de uitlaat slang moet er aan de bovenkant op uit komen, je moet dus een bocht leggen om op de juiste manier bij het waterslot uit te komen.

Op die manier creer je gelijk een zwanenhals die hevel onder slechte weesomstandigheden voorkomt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 okt 2012 15:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 16:00 #333501

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 16:02 #333503

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De los zit voor het waterslot en ligt horizontaal, als ik het goed begrijp, dit kan geen reden hebben dan dat ze de lang te lang hebben gekocht en niet wouden inkorten.

Kan je een foto naar me mailen hoe de boel er nu uit ziet?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stoomboot 26 okt 2012 16:13 #333513

Ga ik doen (een foto maken dan). Heb geen duidelijke foto van die ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl