Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lombardini

Lombardini 29 okt 2012 19:51 #334433

Hallo Allemaal, Laatst bij een zeiljacht gekeken. Stond een smetteloze bijna nieuwe motor in, een Lombardini. Had ik nog nooit van gehoord. Een LDW1404M, op internet gevonden dat het om een 4 cylinder 40 pk marine diesel gaat.
Wie kent deze motor, goed, slecht, betrouwbaar, of niet, voors tegens enz.
Op internet is wel wat te vinden maar informatie als deze van gebruikers kom ik niet echt tegen.
Dus indien u deze motor kent heel graag meer informatie.
Groeten,
Diederick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 29 okt 2012 20:00 #334437

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lombardini is een merk dat al jaren mee draaid en bouwt moderne diesels en is een bedruwbaar merk



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 29 okt 2012 21:19 #334465

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
bouwt naar ik begrepen heb zijn eigen basisblokken en mariniseerd ze zelf.
volgens mij goed merk met een lager prijskaartje dan vetus en vp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 29 okt 2012 21:50 #334466

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
Diederick schreef :
Hallo Allemaal, Laatst bij een zeiljacht gekeken. Stond een smetteloze bijna nieuwe motor in, een Lombardini. Had ik nog nooit van gehoord. Een LDW1404M, op internet gevonden dat het om een 4 cylinder 40 pk marine diesel gaat.
Wie kent deze motor, goed, slecht, betrouwbaar, of niet, voors tegens enz.
Op internet is wel wat te vinden maar informatie als deze van gebruikers kom ik niet echt tegen.
Dus indien u deze motor kent heel graag meer informatie.
Groeten,
Diederick

Dag Diederick,

Wij hebben een LDW1404, prima betrouwbare motor. Die 40 Pk is wat optimistisch, ik houd het liever op 22-26Kw = 30-35 PK. Onderdelen zijn goed te verkrijgen. 75-80dB(A) bij vollast 3600 omw./min. . Als je nog handboeken zoekt mail je maar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 okt 2012 21:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 29 okt 2012 22:15 #334473

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Als ik het goed heb is het een motor uit de FOCS serie van Lombardini.

Daar is wel iets over te melden:
Het is geen conventionele dieselmotor zoals bv. een Yanmar omdat deze motor pompverstuivers heeft en is voorzien van een timing-belt voor de nokkenas aandrijving.

Niks mis mee maar de timing-belt (distributieriem) moet, net als in een auto, periodiek worden vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 30 okt 2012 15:56 #334622

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Diederick

Je heb een PM

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 01 nov 2012 20:38 #335447

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Is de discussie over de Lombardini nu gestopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 03 nov 2012 14:48 #335949

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden. Een bekend merk dus en betrouwbaar.
Wat betreft die distributie riem, vuuren1, weet je ook wanneer (bij hoeveel draaiuren) die vervangen moet worden en wat de kosten (ongeveer) zijn?
Groeten,
Diederick
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 14:48 door Diederick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 03 nov 2012 15:33 #335963

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Om de 3 jaar of 1000 draaiuren is is mijn advies naar klanten toe voor dit type motor

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 15:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 03 nov 2012 15:36 #335964

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een prijs kan ik je nu niet geven omdat ik de prijs van de timing belt niet uit me hoofd weet, dit kan soms erg duur zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 03 nov 2012 23:57 #336063

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Diederick,

Ik weet niet uit het hoofd hoe het onderhoudsschema van deze Lombardini er uit ziet.
Kemper en van Twist is de importeur en die zal je het zo kunnen vertellen.

Drie jaar is heel kort, maar Fiat auto's (ook Italiaans) houden dit ook aan.
Gemiddeld vindt het plaats tussen de 5 en 10 jaar (of 1000 draaiuren).
De VW industrie uitvoering doet het met 3000 - 4000 uur (afhankelijk van de dealer).

Een autoriem (zonder spanrol etc.) kost ca. 30 euro, de arbeidstijd bepaalt de uiteindelijke prijs.
Bij een auto staan daar vastgestelde tijden voor, bij een boot hangt het vooral af van de bereikbaarheid per geval.
Ongeveer 400 euro (zonder voorrijkosten) zal het minimum zijn.

Ik ben zeker geen fan van motoren met dergelijke riemen, voooral niet als ze iedere 3 jaar vervangen moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 04 nov 2012 00:16 #336065

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het onderhoud is zoal ik al heb geschreven ik heb wel de kennis om aan te geven hoe lang de riem mee gaat.


Maar kom regelmatig riemen tegen die er veel langer in zitten en Lombardini zit aan de zweer veilige kant.


Er is niks mis met een motor met zo,n riem
Laatst bewerkt: 04 nov 2012 00:19 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 04 nov 2012 12:22 #336183

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zit nu op de zaak en zie dat de riem er in verschillende types zijn maar koste rond de 63 euro


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 04 nov 2012 12:37 #336185

Als je googelt op tandriemen of timing belts vindt je diverse webshops.
Die zijn vast een stuk goedkoper dan de originele van de motorfabrikant.
Alleen moet je natuurlijk wel ergens de maat zien te vinden of opmeten.
Alleen natuurlijk niet gebruiken in de garantieperiode maar die zal bij 1000 uur wel voorbij zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 04 nov 2012 12:44 #336187

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De maat staat op de belt, en hoewel er vast goedkoper zijn zou ik niet voor een paar tientjes zelf gaan zoeken en het risico nemen dat het och net niet de juiste is.(maar dat is en persoonlijke mening) :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 04 nov 2012 15:00 #336219

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Nu ga 't bij mij niet over een timing belt maar een gewone v-snaar. Ik heb ooit eens een (passend) wit product genomen en moest die snaar veel sneller (lees: na een of tochtjes op motor ) al aanspannen of bijspannen.
Vanaf dat moment heb ik besloten op dat soort onderdelen enkel de originelen meer te gebruiken ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 06 nov 2012 13:46 #336917

Fer: had je mijn antwoord op jouw PM al gezien?
En voor allen, het blijkt dat deze Lombardini is ingebouwd door De Gier Maritiem in Enkhuizen. Even navraag gedaan hoe dat zit en wat het kost.
De distributieriem moet om de 5 jaar of 2500 uur vervangen worden (whichever comes first) en dan ook de spanrol. Kosten riem 82,14 ex en spanrol 90,53 ex, arbeid en klein materiaal ongeveer 200 euro ex.
Totaal 372,67 ex = 450 incl. Dat is nog te overzien vind ik en voor die 200 euries arbeid en klein spul zou ik dat dan echt niet zelf doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 06 nov 2012 14:39 #336932

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nee helaas over het hoofd gezien, maar je heb er een prima motor aan.

De manual geeft een ander tijds interval aan tenminste die ik op de zaak heb, maar dit maakt niet zo veel uit er is ook een VP motor met zo’n riem en wij adviseren uit ervaring deze om de 7 jaar te verwisselen en dat is ruim 2 keer de tijd die er voor staat. (vaak zijn de jaren uit de lucht gegrepen omdat men eigenlijk altijd in km rekenen)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 10 nov 2012 22:07 #338308

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Volkswagen Marine zegt 5 jaar of 1000 uur en na inspectie blijken de riemen na bv. 8 jaar nog als nieuw.
De scheepsuitvoeringen van gelijkende automotoren zijn vaak zwaarder uitgevoerd omdat het in de basis industriemotoren zijn.

Navraag bij heftruck dealers met dezelfde motoren blijkt dat de distributieriem 10 jaar blijft zitten of 3500 uur.

En toch heb ik iets tegen dergelijke riemen omdat het een zwakke schakel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 07:00 #338324

In vrijwel alle auto's zitten riemen. Er is niks op tegen. Ze slijten alleen harder als ze te heet worden. Ik zou dan zeker geen 10 jaar aanhouden. Een reparatie als gevolg van een kapotte riem is vele malen duurder dan op tijd vervangen. Een riem zorgt voor een stillere loop.

@vuuren1: Ik neem aan dat je dan ook een auto hebt uitgezocht zonder riem?

Spanrollen kun je vaak ook bij SKF kopen en dat is vele malen goedkoper dan de standaard door de leverancier geleverde rollen die vaak uit dezelfde SKF fabriek komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 08:02 #338336

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je weet welk type je nodig hebt zal het wel goed gaan. En als je dan toch bij SKF kijkt, ze verkopen sets waarin zowel riem, rol en wat nodig is reeds in zit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 08:10 #338339

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hoewel er vele motoren een riem hebben snap ik ook wel de verontrustheid van Vuuren.
Als de riem het wel begeeft is de schade enorm, bij een door een ketting aangedreven nokkenas is deze kans veel kleiner.
Aan de de andere kant, hoeveel auto`s staan er langs de weg met een gesprongen D-riem?

Maar als de riem van je opel kadett het begeeft zet je de wagen in de berm, als midden op zee je lombardini in worst draait heb je een groter probleem.

(tenzij je zoals de meeste boten hier dan een stoffen lap in die lange stok hijst...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 09:42 #338362

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Persoonlijk tegen iets hebben hebben we op dit forum niest aan , het gaat om feiten om de TSér te helpen niet om gevoel.

De meest auto’s hebben een riem maken we ons daar druk om NEE dus waarom wel bij een boot die veel minder word belast.!!!!

De zwakste schaken is de eigenaar van de motor en niet de motor zelf, heb je onderhoud op orden zal de riem niet breken.PUNT

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 11:09 #338382

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Piepschuim schreef :
Hoewel er vele motoren een riem hebben snap ik ook wel de verontrustheid van Vuuren.
Als de riem het wel begeeft is de schade enorm, bij een door een ketting aangedreven nokkenas is deze kans veel kleiner.
Aan de de andere kant, hoeveel auto`s staan er langs de weg met een gesprongen D-riem?

Maar als de riem van je opel kadett het begeeft zet je de wagen in de berm, als midden op zee je lombardini in worst draait heb je een groter probleem.

(tenzij je zoals de meeste boten hier dan een stoffen lap in die lange stok hijst...)

Offtopic misschien. Wat betreft schade, als de ketting breekt is het niet anders dan wanneer de riem breekt. Gewoon de zooi kapot. En ja ik heb het meegemaakt. Weliswaar met auto, onderweg naar Duitsland waar we moesten spelen. Heeft veel meer gekost dan alleen die reparatie. Ontopic maar weer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lombardini 11 nov 2012 14:36 #338412

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
En ketting kan veel langer me dan en riem maar kan wel meer schaden maken dan alleen het kleppen systeem slopen, heb wel eens een ketting een gat zien maken in het carter :sick:

Vaak is het zo dat de ketting een motor leven mee kan gaan , uitzondering daar gelaten natuurlijk maar hoe dan ook je word er niet vrolijk van al zo aandrijf systeem breekt.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl