Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: filters vervangen en ontluchten

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 08:51 #337833

Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit.
Ik heb er zelf met mijn 110S noort problemen mee gehad en er eigenlijk nooit van gehoord met de 110S en de 120S.
Misschien kan Fer daar wat meer over zeggen.
Ik denk zelf dat het met de veranderde (platen?)koppeling te maken heeft .
Dat het soms behoorlijk mis gaat ebwijst wel de problemen met de saildrive onder de boot van de Waterkampioen , de Tijgerhaai.( ja , daar zit een saildrive onder een motorjacht!).
Staat het e.e.a. over in hun reisverslag van 2010 naar Budapest. www.anwbwatersport.nl/waterkam...mming-boedapest.html

Het gebruik van de verschillende oliesoorten schijnt ook af te hangen van het motorvermogen wat er aan de saildrive hangt. Bij hogere vermogens ( saildrives gaan vaak van 10 tot meer dan 50 pk) schijn je soms andere olie te moeten gebruiken als bij lagere vermogens. Vervelend genoeg staat dat vaak niet goed in de handleiding omschreven.

Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 09:44 #337861

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Helaas doe VP moeilijk als ik de handleiding vrij geef dus dat riskeert ik niet maar vertrouw er maar op dat de olie die er in moet 15W40 is.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 09:58 #337867

Wat een ze..... zeg.
Maar via een omweg kom je er ook wel achter voor diverse typen saildrives.
Hier bijv. voor de 120S-D : www.keypart.com/volvo-penta/saildrive/120sd
Hieronder trouwens een schema voor alle VP smeermidedel voorschriften.
Gewoon kwestie van zoeken ( alleen leuk al;s je al weet waar).
Goh , Fer , wist je dat niet? :P
Staat gewoon op de VP website hoor.
Maar ja , is inderdaad erg lastig te vinden. Gaat alleen op de global website als je zoekt naat "oil"en "saildrives".
Ad

www.volvopenta.com/SiteCollect..._oil_rec_7745608.pdf
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:15 #337880

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat wis ik wel hoor Ad en kijk ook eens HIER

Heb ik niet voor de kat zijn viool gemaakt :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:18 #337884

Oh , dan begrijp ik het.
Mijn kat kan geen viool spelen.... :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 10:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 10:19 #337886

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
lol :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 12:22 #337928

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
YELLOW BOAT schreef :
Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit. Ad
Het grote verschil tussen saildrives zit'm inderdaad in de koppeling : de oudste en eenvoudigste hebben een simpele dubbele klauwkoppeling, die maar drie standen kent : in en uit voor vooruit/achteruit, en in de middenstand neutraal. Bij grotere en zwaardere schroeven geeft dat een probleem bij het omschakelen door de grote massatraagheid van de schroef. Bij zware en moderne saildrives zit daarom een lamellenkoppeling ingebouwd (en daarvoor wordt ATF olie gespecificeerd). Het was zo'n koppeling die bij de Tijgerhaai kapot ging.
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 12:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl