Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit.
Ik heb er zelf met mijn 110S noort problemen mee gehad en er eigenlijk nooit van gehoord met de 110S en de 120S.
Misschien kan Fer daar wat meer over zeggen.
Ik denk zelf dat het met de veranderde (platen?)koppeling te maken heeft .
Dat het soms behoorlijk mis gaat ebwijst wel de problemen met de saildrive onder de boot van de Waterkampioen , de Tijgerhaai.( ja , daar zit een saildrive onder een motorjacht!).
Staat het e.e.a. over in hun reisverslag van 2010 naar Budapest.
www.anwbwatersport.nl/waterkam...mming-boedapest.html
Het gebruik van de verschillende oliesoorten schijnt ook af te hangen van het motorvermogen wat er aan de saildrive hangt. Bij hogere vermogens ( saildrives gaan vaak van 10 tot meer dan 50 pk) schijn je soms andere olie te moeten gebruiken als bij lagere vermogens. Vervelend genoeg staat dat vaak niet goed in de handleiding omschreven.
Ad