Nou, het is allemaal gelukt hoor!
Ben best wel trots op mezelf, want het is de eerste keer dat ik het gedaan heb en dat alleen met hulp van het forum en youtubefilmpjes.
Groffilter schoonmaken en vervangen ging eigenlijk best makkelijk.
Daarna dus groffilter ontluchten; Ik had in een filmpje gezien dat als je de brandstofkraan openzet, dat dan het groffilter vanzelf volloopt. Mooi niet dus... Bij mij zit de tank wel hoger dan het groffilter, maar de brandstofkraan zit bovenop de tank en de slang loopt eerst een stukje omhoog, dus er kwam geen brandstof in het groffilter.
Dus eerst maar verder gegaan met het fijnfilter vervangen. Het filter kwam makkelijk los, maar er bleef maar een dun straaltje brandstof uit de opening komen. Dus maar gauw een nieuwe fijnfilter eropgezet. Daarna geprobeerd met de opvoerpomp om alles te ontluchten. Dat werkte voor geen meter, want zodra ik het schroefje van de fijnfilter opendraaide, kwam er al brandstof uit, terwijl het groffilter nog leeg was. Toen maar de motor aangezet en laten lopen totdat ie uitviel en alle brandstof uit het systeem was. Daarna weer het schroefje opengedraaid van het fijnfilter en toen kon ik wel met de opvoerpomp handmatig de brandstof oppompen door het groffilter heen en zo alles ontluchten. Daarna liep ie weer als een zonnetje...
Tja, de volgende keer is het makkelijk en weet je precies hoe alles gaat, maar ben nu toch wel ff bezig geweest hoor...
Daarna de motor ff een half uur laten warmdraaien en de oude olie uit het carter gepompt. Daarna oliefilter verwijderd en nieuwe filter eropgedaan. Toen nieuwe olie eringedaan en gepeild en daarna motor op contact gezet en na 30 seconden gestart. Oliedruklampje ging keurig uit en motor liep goed. Na een seconde of 10 sprong het lampje weer aan met een alarmsignaal. Dus snel de motor weer afgezet. Wat nu? Ik naar de motor toe en wat zie ik? Ligt er een megaplas olie onder mijn motorblok. Hoe kan dat nou? Alles gecheckt en om een lang verhaal kort te maken: ik had het filter niet ver genoeg aangedraaid...
Ik dacht dat het filter al vast zat, maar bleek nog een aardig stuk verder te moeten...
Anyway; alles schoongemaakt, filter goed vastgedraaid en daarna weer olie bijgevuld. Motor gestart en daarna was alles goed!
Veel geleerd en heb eigenlijk al zin in volgend jaar...
Dan gaat het allemaal een stuk sneller en beter!
Groetjes,
Niels