Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sabb diesel G 67. 1089

Sabb diesel G 67. 1089 08 nov 2012 20:32 #337771

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik ben sinds kort in het bezit van een 1 cilinder sabb diesel.de motor defekt gekocht. de motor heeft al enige tijd niet gelopen en er zit een vervangende cilinderkop op.Het vreemde is als ik vanachter de slinger linksom draait (andere kant kan niet) draait de motor verkeert om. Opent eerst de inlaatklep daarna de uitlaatklep en dan de compressie slag.Is er iemand die hierheen verklaring voor kan geven. Met vriendelijke groet Hijlco Haxe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 08 nov 2012 21:01 #337786

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hoi wij hebben jaren lang een sloep gehad met een 1 cylinder sabb, bij mijn weten draaide het vliegwiel de zelfde kant op als de slinger.
De slinger pakte alleen tegen de klok in, via een ketting met vrijloopmechanisme werd de krukas rond geslingerd.

Als bij jou zoals je schrijft je linksom slingerd (en het vliegwiel dus ook linksom draait) eerst de inlaat klep opend en vervolgens de uitlaatklep dan draait motor wel de juiste kant om maar klopt de kleptiming niet!

Draai het viertakt principe maar eens om,
Normaal: 1 inlaatslag (inlaatklep open), 2 compressieslag (kleppen gesloten), 3 arbeidsslag, 4 uitlaatslag (uitlaatklep open)

Als het vliegwiel andersom draait is er iets verkeerd met het slingermechanisme, of de stoterstangen zitten kruislings gewisseld, dan opend ook de verkeerde klep.
De stoters lopen door de lange buis naar de tuimelaars.
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 21:38 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 08 nov 2012 21:06 #337788

twee kansen, er zit een verkeerde slinger bij, of de kop klopt niet

edit: nog een derde mogelijkheid is dat het nokken as wiel niet goed staat. maar dat zou je moeten kunnen zien aan de merken die erop staan.
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 21:09 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 08 nov 2012 21:06 #337789

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me wel logisch dat het vliegwiel dezelfde kant op draait als de slinger. En stoterstangen die verkeerd gemonteerd zitten, ik wist niet dat het mogelijk was. Dat zal wel niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 09 nov 2012 09:02 #337841

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
volgens mij moet het euvel zich wel verklaren als je eea los maakt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 09 nov 2012 09:13 #337844

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
stoterstangen kunnen wel degelijk verkeerd gemonteerd worden worden.
vaak staat op het blokje die bewogen wordt voor de uitlaat een rode stip.

althans bij mij arona, had ze ook eerst verkeerd gemonteerd en kreeg ook eerst de uilaat klep open.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 12:32 #339398

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
geweldig, dit forum.
De goede oplossing zat erbij .
de stoterstangen zaten verkeerd om,klaar.
Maar nu blijkt de cilinderkop stuk,(compressie blaast door het koelsysteem )
Wie kan mij helpen aan een cilinderkop . vr. gr. Hijlco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 12:52 #339406

Ik weet uit ervaring dat deze kop haast niet te verkrijgen is....
nieuw kosten ze 400 euro !
2de hands vaak 900-2000 euro als je ze al vind....

Mvg Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 13:12 #339413

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hoi Sven
Als ik 2de hands prijs zie ,ben ik bang dat van de nieuwprijs een nulletje is afgevallen.
Ik kan dan beter een compleet blok zien te kopen.
Bij deze een verzoek, wie weet of heeft er een.
Vr. Gr. Hijlco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 13:26 #339416

Hallo,

ik heb hetzelfde gehad....
en ik mis idd een nulletje xD
ik heb ook een heel nieuw blok gekocht.

Gr Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 13:36 #339421

Maar ik zou eerst eens kijken wat er mankeert aan die kop.
Misschien is alleen vlakken wel voldoende.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 17:07 #339479

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zoal Ad als zegt eerst zeker weten dat de kop stuk en als dit het geval is geef mij even een PM


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 17:09 #339481

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
scheur tussen de kleppen , als ik gelijk heb ga ik door voor de koelkast :laugh:

maar en slecht klopping kan het ook zijn

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 17:33 #339486

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Er zitten 3 openingen voor het koelwater.2 onder de kop en 1 bij het uitlaat.
Ik heb er twee afgesloten en op de derde opening heb ik wat luchtdruk gezet.
Je hoort het lucht ontsnappen inwendig. Uitwendig is er niets te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 19:43 #339527

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heb je de kop los genomen en zo getest?

Foto’s zijn ook wel welkom om het wat duidelijker te maken, je mag ze ook maar mijn zeilersforum e-mail aders sturen als je ze niet kan plaatsen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 21:24 #339555

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
beste Fer, hier wat foto,s
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 15 nov 2012 21:26 #339557

  • hhaxe
  • hhaxe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
ging even niet goed.
hier nog 3 foto,s
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 16 nov 2012 08:57 #339623

Geen zichtbare scheur op de foto. Tip uit vervlogen tijden is om het watergedeelte in de kop af te persen met waterglas en 24 op druk te laten staan. Dit dicht eventuele haarscheurtjes af.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 16 nov 2012 09:02 #339627

Da's een ouwe!
Maar het werkt inderdaad wel. Is trouwens hetzelfde spul wat ook in uitlaatreparatiepasta zit.
Bij benzine motoren werkt het weet ik maar bij diesels met die hoge compressie?
Ik vind die kop er trouwens helemaal niet slecht uitzien.
Zou me verwonderen als het vlakken van alle contactvlakken niet de oplossing is. Tenzij er binnenin een kanaal een scheurtje zit.
Maar zo te zien ( roestsporen aan de rechterkant op het pakkingspoor) heeft er aan een kant wat gelekt en dan is vlakken de oplosseing , tenzij de kop te krom is.
Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 09:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 16 nov 2012 09:28 #339633

  • FransD
  • FransD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
dan zal het tandwieltje achterop verkeerd om zitten zodat de slip de verkeerde kant uit draait.
Is gevaarlijk want als de motor bv wel elektrisch aanslaat dan draait alles mee.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. mob .06 55 131 853
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 16 nov 2012 15:35 #339748

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Mooi om te horen dat het idd de stoterstangen waren! kop ziet er niet slecht uit, vlakken en met nieuwe pakking testen.

Als je toch de boel los hebt, de losneembare cylinderbus losnemen, deze zit met rubber afdichtingen pas in het blok.
Bij onze Sabb was op de plaats waar het koelwater binnenkomt de cylinderbus zover uitgesleten dat er koelwater in het carter kwam, door deze bij tijd een stukje te draaien heb je weer de volle wanddikte.

Kijk ook de waterpomp na, dat is een membraampomp en soms is het rubber versleten, nu kun je overal goed bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 17 nov 2012 13:05 #339946

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sabb diesel G 67. 1089 17 nov 2012 18:15 #340005

Yellowboat,
De compressie einddruk is niet de hoogste druk in een cilinder.
De verbrandingsdruk is een stuk hoger en dus maatgevend.
En het zou best wel eens kunnen zijn dat die in een benzine motor hoger is.
Benzine motoren hebben een heel hoge piek tijdens de werkslag, alle brandstof zit al in de cilinder bij het ontsteken en verbrand vrijwel gelijktijdig, een uiterst kleine vertraging hoort er te zijn. Is die vertraging er niet, dan noemt men het PINGELEN, waar ze niet goed tegen kunnen. (de ontsteking vindt dan plaats door de compressie eind temperatuur, Dieselen)

Een diesel verbrandt de brandstof tijdens het inspuiten, waardoor de verbrandingsdruk niet zo hoog oploopt, maar een groter deel van de werkslag constant blijft. Langere tijd inspuiten is meer vermogen.
Om die reden wordt soms wel de naam gelijkdruk motor gebruikt voor diesel en EXPLOSIEMOTOR voor benzine.


(Fer zal ongetwijfeld precies die drukken kunnen geven)
Laatst bewerkt: 17 nov 2012 18:16 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl