Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 16:57 #340471

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
monreve schreef :
Voor wat betreft de pleziervaart : de omvang van het gebruik van brandstof en de verontreiniging die dat veroorzaakt, valt in het niet bij de beroepsvaart. Zo hoorde ik zaterdag bij het bezoek aan de VC Dordrecht dat een duwboot op 1 enkele reis van Rotterdam naar het Ruhrgebied 25000 liter gasolie verstookt. Dat steekt schril af bij de 100 liter per seizoen die ik verbruik.

Staat daar niet een nulletje teveel? 25000 liter voor 3 a 4 dagen varen lijkt me wat ruim.

Stan
Nee, een zeeschip van met 8500 kw verbruikt ong 31000 ltr per dag en zo,n duw eenheid heeft ook een zeer hoog geinstalleerd vermogen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 17:42 #340478

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dat zijn dan een hoop zegeltjes aan de pomp!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 19:20 #340496

Ad Blue is volgens mij helemaal niet nodig voor de motoren van de pleziervaart. SHELL heeft een brandstof ontwikkeld die zelfs oudere motoren aan de EURO 6 laat voldoen n.l. de GTL.(Gas To Liquid)
Deze uit aardgas ontwikkelde brandstof stinkt niet, rookt niet, roet niet en je merkt in het totaal geen verschil tijdens het gebruik. Ik ook niet in mijn oude Volvo Penta 2002tje. Iemand die dus graag schoon wil varen kiept er gewoon GTL in. Verder voordeel is dat de verstuivers niet meer vervuilen door roet. Binnenkort zal de productiecapaciteit bij SHELL zover zijn dat deze brandstof op grotere schaal aangeboden kan worden en nu niet alleen voor de professionele verbruikers voorbehouden blijft.
Prijs? Ietwat duurder dan de gewone diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 19:32 #340498

klinkt wel veelbelovend dat GTL, zelf zou ik toch het liefst electrisch gaan varen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl