Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue

Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 17:16 #340236

Deze vraag stel ik eigenlijk n.a.v. het WO verhaal.

We moeten steeds schoner en energie zuiniger gaan rijden (c.q. varen). Hoe komt het nu dat er in de transportwereld wel door ontwikkelde motoren zijn de Euro 5 en 6 motoren maar in de pleziervaart (beroeps weet ik niet) nog niiet.

Kijk Yanmar had natuurlijk een echte ecologiesche bijdrage kunnen leveren als ze er een euro 6 motor erin hadden gebouwd. Alleen zal nAdblue aan de tankstijger nog een probleem zijn.

Fer. weet jij hier een antwoord op of is hier uberhaubt eigenlijk al over nagedacht
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 17:44 #340244

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er word wel over na gedacht voor al door Europa die wilt de fabrikanten van motor bouwers dwingen om zuinigere motor te bouwen maar het probleem is dan het ontwikkelen van een motor gewoon te veel geld koste en dus nooit rendabel zal worden. Dit geld dus allen voor kleine pleziervaart motoren.


Er zijn overigens wel merken die een steeds modernere motor leveren bv Lombardini heeft wel een redelijk moderne motorlijn dit geld ook voor VP die zijn best moderne maar het houd niet op als het gaat om prijs kwaliteit verhouden.

Het euro parlement is er wel mee bezig en zo ver ik heb gehoord word ik daar niet vrolijk van, want ze willen eigenlijk in een tijd van 5 jaar alle oude meuk motor verplicht laten vervangen door modernere.


Dit gaan nooit er door heen komen geloof me


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 17:50 #340246

Hoi Fer bedankt voor je antwoord.

Vanuit mijn beroep weet ik dst het merendeel van de vrachtwagens al aan de euronorm voldoen het bevreemde mij ergens ook al dat dit nog niet werd toegepast in bestel en lichte vrachtwagens maar begrijp dat dit dus voor de kleinere motoren nog niet rendabel is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 17:58 #340247

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De ontwikkelingskosten voor kleine motor zijn te hoog en van daar dat dit niet gebuurd alleen motormerken die hun motor uit de auto industrie halen zijn schoner

Mvg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 18:00 #340250

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Volgens mij werd de Euro-norm vooral door oa Zwitserland verplicht. Als je met je vrachtwagen door Zwitserland wilde gaan, moest je aan de Euro-norm voldoen. Aangezien er een heleboel trucks door dat land heen moeten, zijn de fabrikanten deze motoren gaan maken.

Er gaan weinig bootjes daar doorheen, dus is het voor de maritieme sector niet verplicht.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 18:06 #340252

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er is wel een verplichting voor de maritieme sector mar niet voor de pleziervaart, grote schepen moeten nu ook aan nieuwe strengere uitstoot eisen voldoen.

Het is wel zo dat dit vooral in havens geld en schepen er nu nog mee wegkomen om schonere stookolie te gebruiken maar ook hier ontkomt de motor bouwer er niet aan om nieuwe motoren te ontwikkelen of aan te passen.
Wij als bedrijf hebben er een dagtaak aan om vooral oude motoren om te bouwen voor schonere olie en aan te passen, oa de inspuit druk word verhoog en er word vaak een uitlaadgas verbranders geïnstalleerd waardoor de uiteindelijke uitlaad rook schoner is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 19:17 #340267

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Euro 6 motoren zijn ongelooflijk duur. Ons zusterbedrijf Schmidt maakt veegmachines, waarin een Volkswagenmotor is ingebouwd. Deze motor komt nu ook in een euro 6 uitvoering beschikbaar, maar kost dan twee keer zo veel!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 18 nov 2012 19:17 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 19:33 #340273

Hen3 schreef :
Euro 6 motoren zijn ongelooflijk duur. Ons zusterbedrijf Schmidt maakt veegmachines, waarin een Volkswagenmotor is ingebouwd. Deze motor komt nu ook in een euro 6 uitvoering beschikbaar, maar kost dan twee keer zo veel!

dan zal het niet lang meer gaan duren voor ze ook in de busjes komen van VW, hoop dan wel dat ze technies beter zijn dan de huidige vw motoren.
rond de 4 ton is de nokkenas versleten.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 20:06 #340284

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De regelgeving is niet zo simpel, voor allerlei categorieën voer- en vaartuigen zijn die volledig verschillend. Euro6 geldt alleen voor personenwagens en lichte bedrijfswagens, de invoeringsdata en emissiegrenzen verschillen per gewichtscategorie. Voor zware vrachtwagens wordt niet het voertuig, maar de kale motor gereglementeerd. Voor twee- en driewielers, en niet voor de weg bestemde mobiele machines bestaan weer andere normen.
Voor binnenvaartschepen bestaan CCR (Centrale Commissie van de Rijnvaart) normen, die qua criteria ook weer afwijken. Schepen moeten met regelmatige tussenpozen gecertificeerd worden.

Dan zijn er nog steeds strenger wordende eisen t.a.v. brandstoffen : benzine, diesel, gasolie, en zware stookolie, die ook hun invloed op emissies hebben.
En dan heeft de IMO in Marpol verdragen voor zeeschepen specifieke normen vastgelegd, die per regio in de wereld verschillen.

Voor wat betreft de pleziervaart : de omvang van het gebruik van brandstof en de verontreiniging die dat veroorzaakt, valt in het niet bij de beroepsvaart. Zo hoorde ik zaterdag bij het bezoek aan de VC Dordrecht dat een duwboot op 1 enkele reis van Rotterdam naar het Ruhrgebied 25000 liter gasolie verstookt. Dat steekt schril af bij de 100 liter per seizoen die ik verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 18 nov 2012 21:47 #340309

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
25000 diesel per trip waar hebben we het over als het verbruik en uitstoten van een plaziervaarder valt daar mee in het niest, maar ja men wil niet de beroepsvaars niet te streng aan pakken dit schaad de branch maar de plaziervaarder is en blijft een melk koe :whistle:


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 06:22 #340323

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
CeesS schreef :
Zo hoorde ik zaterdag bij het bezoek aan de VC Dordrecht dat een duwboot op 1 enkele reis van Rotterdam naar het Ruhrgebied 25000 liter gasolie verstookt.
Dat is natuurlijk wel mooi recht te praten door dit te vergelijken met de hoeveelheid diesel die verstookt zou moeten worden om dezelfde hoeveelheid vracht met vrachtauto's te vervoeren...
Dat is echt heel wat meer.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 19 nov 2012 06:23 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 06:36 #340325

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Hen3 schreef :
Dat is natuurlijk wel mooi recht te praten door dit te vergelijken met de hoeveelheid diesel die verstookt zou moeten worden om dezelfde hoeveelheid vracht met vrachtauto's te vervoeren...Dat is echt heel wat meer.
Dat is waar, zo'n duwstel komt overeen met 1500 vrachtwagens, die verstoken op die route (210 km , 1 op 3) 105.000 L diesel, en dan blijkt transport over water weer erg efficiënt, nog afgezien van secundaire effecten op de doorstroming van het wegverkeer.
Dit is niet bedoeld om iets recht te praten, maar om de juiste prioriteiten te kunnen aangeven ten aanzien van emissie-eisen.
Laatst bewerkt: 19 nov 2012 06:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 06:49 #340327

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
CeesS schreef :
Hen3 schreef :
Dat is natuurlijk wel mooi recht te praten door dit te vergelijken met de hoeveelheid diesel die verstookt zou moeten worden om dezelfde hoeveelheid vracht met vrachtauto's te vervoeren...Dat is echt heel wat meer.
Dat is waar, zo'n duwstel komt overeen met 1500 vrachtwagens, die verstoken op die route (210 km , 1 op 3) 105.000 L diesel, en dan blijkt transport over water weer erg efficiënt, nog afgezien van secundaire effecten op de doorstroming van het wegverkeer.
Dit is niet bedoeld om iets recht te praten, maar om de juiste prioriteiten te kunnen aangeven ten aanzien van emissie-eisen.

volgens mij komt z,on duwstel neer op 300 vrachtwagens, is toch nog een kleine 42000 liter aan diesel.en ermoeten natuurlijk ook poppetjes achter het stuur.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 06:57 #340328

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Voor wat betreft de pleziervaart : de omvang van het gebruik van brandstof en de verontreiniging die dat veroorzaakt, valt in het niet bij de beroepsvaart. Zo hoorde ik zaterdag bij het bezoek aan de VC Dordrecht dat een duwboot op 1 enkele reis van Rotterdam naar het Ruhrgebied 25000 liter gasolie verstookt. Dat steekt schril af bij de 100 liter per seizoen die ik verbruik.

Staat daar niet een nulletje teveel? 25000 liter voor 3 a 4 dagen varen lijkt me wat ruim.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 07:41 #340334

Fer, hoe zit het nu eigenlijk met de toevoeging van Adblue wat is dat eigenlijk voor spul en hoe werkt het.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 07:43 #340335

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
b100 schreef :
volgens mij komt z,on duwstel neer op 300 vrachtwagens.
Als je over erts of steenkool praat, vervoert 1 duwbak 3000 ton. Een zesbaks duwstel dus 18000 ton. Als ik reken met 12 ton / vrachtwagen, kom ik toch echt op 1500 vrachtwagens. Laat maar eens weten waar je de 300 op baseert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 07:59 #340339

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
monreve schreef :
Staat daar niet een nulletje teveel? 25000 liter voor 3 a 4 dagen varen lijkt me wat ruim. Stan
Kom eens met feiten als je twijfelt. Het was niet mijn getal, maar van iemand die goed is ingevoerd in de materie. Ik wil het wel even voorrekenen, want het klopt volgens mij echt wel.
Neem bijvoorbeeld een moderne duwboot, de Veerhaven III. Daar staan drie MaK hoofdmotoren in van het type 8M20, deze leveren 1360 kW elk. Bij een (even grof geschat) specifiek verbruik van 0,2 L/kWh kom ik op een uurverbruik bij vollast van 816 L/h. Dat is per etmaal 19584 Liter.
Laatst bewerkt: 19 nov 2012 08:00 door CeesS. Reden: dag>etmaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:02 #340341

Als je de voorgaande berekeningen van het verbruik van de vrachtwagens pakt. Dan lijken de verbruik cijfers van een duwboot wel realistisch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:05 #340342

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
12 ton per vrachtwagen is een beetje weinig,www.rijksoverheid.nl/onderwerp...een-vrachtwagen.html

het gemiddelde duwstel met zes bakken ,

Duwboten en duweenheden
Voor het transport van de dagelijkse grote hoeveelheden kolen en erts worden hoofdzakelijk duwboten met duwbakken ingezet. Het vervoer wordt grotendeels verzorgd door ThyssenKrupp-Veerhaven met de zogenaamde Veerhaven-duwboten en Imperial Reederei-Gruppe met de Herkules-duwboten. Meestal varen deze duwboten met 4 duwbakken en bij een hogere waterstand regelmatig met 6 duwbakken. De duwbakken zijn van het type Europa II duwbakken met een laadvermogen van 2.800 ton. Deze bakken zijn 76,00 meter lang en 11,40 meter breed.
Een 4-baks duweenheid heeft een lengte van ca. 193 meter en een breedte van 22,80 meter. Vanaf een waterstand van 4,00 m Ruhrorter Pegel en hoger vervoert zo’n eenheid 11.000 ton. lading. Een 6-baks duweenheid - met een totale lengte van 269 m - is alleen toegestaan bij bepaalde waterstanden op de rivier en vervoert bij volledige belading 16.000 ton.

ik heb een gemiddelde genomen van tonnage en vrachtwagenlading.

overigens maakt de soort lading niet uit, het uiteindelijke gewicht wel.
mijn berekening zal wel niet helemaal kloppen maar komt aardig in de buurt dacht ik.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:07 #340343

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Revolution1 schreef :
Fer, hoe zit het nu eigenlijk met de toevoeging van Adblue wat is dat eigenlijk voor spul en hoe werkt het.
Zie hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:13 #340344

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
CeesS schreef :
monreve schreef :
Staat daar niet een nulletje teveel? 25000 liter voor 3 a 4 dagen varen lijkt me wat ruim. Stan
Kom eens met feiten als je twijfelt. Het was niet mijn getal, maar van iemand die goed is ingevoerd in de materie. Ik wil het wel even voorrekenen, want het klopt volgens mij echt wel.
Neem bijvoorbeeld een moderne duwboot, de Veerhaven III. Daar staan drie MaK hoofdmotoren in van het type 8M20, deze leveren 1360 kW elk. Bij een (even grof geschat) specifiek verbruik van 0,2 L/kWh kom ik op een uurverbruik bij vollast van 816 L/h. Dat is per etmaal 19584 Liter.

Feiten heb ik niet, anders zou ik niet twijfelen ;) .
Wat ik wel gelezen heb is dat de Veerhaven III in 2007 verkocht is naar Duitsland en in 2008 op de Middellandse Zee gezonken is, maar dat is een detail.

Edit: zie net dat ze weer een nieuwe Veerhaven III hebben, met de specs die CeesS opgeeft.

Stan
Laatst bewerkt: 19 nov 2012 08:15 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:31 #340352

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De discussie moet niet ontaarden in geruzie over het laatste cijfer achter de komma. De oorspronkelijke getallen die ik noemde waren bedoeld om te illustreren waar de prioriteiten liggen. Dat neemt niet weg dat de pleziervaart natuurlijk ook in de toekomst zal moeten voldoen aan steeds strengere eisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:41 #340354

CeesS schreef :
Revolution1 schreef :
Fer, hoe zit het nu eigenlijk met de toevoeging van Adblue wat is dat eigenlijk voor spul en hoe werkt het.
Zie hier

Eigenlijk een vrij simpele techniek.

Maar nu is dit toepasbaar met de natte uitlaat? We gaan nu toch Ecologiesch denken ;)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 08:43 #340355

cees helemaal gelijk. nu kunnen we natuurlijk grapjes gaan maken over in je tank gaan pissen enzo, maar ik heb ergens gelezen dat in amerika waar of bmw of mercedes adblue in hun grote dieselmotoren voor het naar beneden brengen van de uitstoot gebruikten niet door de keuring kwamen, raar is dat. zouden de techneuten daar een ander leerboek gebruiken.

ook heb ik gelezen dat de catilasoren in weze (wat productie betrefd) vervuilender zijn dan wat ze aan uitstoot besparen. maar ja zo kun je nog een hele tijd doorgaan. de enige oplossing zal uiteindelijk zijn dat we gewoon minder zullen moeten gaan verbruiken.
zoals erik in een ander topic zei, het is niet belangrijk om veel verband bij de hand te hebben, je moet voorkomen dat je een wond krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje aan Fer, Euro 5 en 6 motoren en Adblue 19 nov 2012 14:24 #340437

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Moet je niet willen, euro5/6 aan boord van een zeilboot. Uitermate complexe storingsgevoelige techniek, en door het gering aantal draaiuren is het sop de kool niet waard: nieuwproductie van de euro5/6 motor kost het milieu meer dan een oudje in z'n hele levensduur zal uitstoten.

Achteraf inbouw van zo'n adblue setje (voor zover dat wat doet op een natte uitlaat) zou natuurlijk wel leuk zijn, de motor gaat er niet minder om lopen als dat stukgaat.
Laatst bewerkt: 19 nov 2012 14:26 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl