Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Te warme Volvo Penta 2002

Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 16:56 #342782

Hey iedereen,

Afgelopen weekend maakte ik een eerste tochtje op mijn nieuwe zeilschuit. Zolang de wind de boot voortstuwde geen enkel probleem, maar toen we bij weinig wind de pas gereviseerde motor aanzetten ging het mis. Er kwam witte rook achteraan uit en ze maakte een vreemd geluid. Verder liep alles nog prima, en ook voortstuwing was er nog. Meteen gas teruggenomen en de motor uitgezet natuurlijk, maar om de haven binnen te lopen hebben we de motor toch nog even moeten gebruiken. Bij verdere inspectie bleek de wierpot leeg te zijn, en de technieker wist te vertellen dat het naar alle waarschijnlijkheid gewoon een blokkage zou zijn tussen de romp van het schip en de wierpot. Snel opgelost, en weinig of geen blijvende schade.

Vooral dat laatste baart me echter wat zorgen... Er was immers een lichte geur van verbrand rubber in de kajuit toen we aankwamen. De motor stond zéér heet, maar startte wel meteen en liep verder vlekkeloos.

Wat zijn verder nog risico's waar ik rekening mee moet houden? Welke zaken zouden schade kunnen hebben ondervonden door de blokkage en/of de te hete motor? Ik moet dit weekend twee volle dagen op de motor varen (binnenwater) en wil absoluut verdere schade voorkomen!

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 17:04 #342784

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
In ieder geval de impeller van je koelwater checken denk ik..

Droogdraaiend rubber? :S
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 17:38 #342810

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als er geen water opgepompt werd, moet je iig ook de uitlaatmixer checken. Als hij van kunststof is, kan hij gesmolten zijn, dus kans op (veel) lekkage van koelwater.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 17:42 #342812

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
1 Uitlaadslang na kijken op blazen

2Waterslot (waterlock) nakijken

3 Impeller nakijken en waarschijnlijk vervangen.

4 Bedrading dat tegen de motor aanhangt gehangen

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 17:45 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 17:44 #342816

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je lang moet motoren zou ik even in de box de motor een half uur laten draaien in zijn werk om te kijken of alles nog echt goed werkt.

Ben wel benieuwd naar je uitlaad rook.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 18:10 #342830

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als het goed is heg jij een warmtewisselaar er op zitten, als er impeller waaiers mist kan deze voor de ingang van de pijpbundel liggen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 18:35 #342848

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
De verbrand rubberlucht zal hoogst waarschijnlijk van de uitlaatslang komen. Ik zou die nog even checken ( ook de binnenkant) zoals Fer zegt, komt er wel eens een blaas op vanbinnen, delaminatie zal ik maar zeggen. Dat houd het koelwater en de uitlaatgassen tegen
De eerste periode goed de uitlaat in de gaten houden of er voldoende koelwater uit komt
( ik heb het ook wel eens gehad, kraan stond nog dicht)
Gr Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 18:41 #342852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
temperatuuralarm inbouwen (of aansluiten?) om herhaling van warmlopen te voorkomen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 28 nov 2012 18:44 #342853

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die zit er op maar misschien werk hij niet meer of hij werk wel maar de motor moest blijven draaien dan wat voor reden dan ook, dat is overigens zeer onverstandig dit kan je op zijn mist een koppakking koste.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 29 nov 2012 05:33 #342961

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Zat de aanvoer van de wierpot soms dicht???
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 29 nov 2012 06:39 #342970

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Heren, jullie vergeten er ene.... ;-)

Orchidus, die witte rook is geen rook maar STOOM !
Heb je een saildrive of een schroefas, indien het een saildrive is gok ik er op dat deze verstopt zit (kleine schelpjes oid)

Waarom ik deze conclusie trek is simpel: A. wierenpot droog en B. (nog belangrijker) het klonk anders... klonkt het al een harley davidson die de straat uit reed ?

Indien op bovenstaan JA, dan heb je het zelfde probleem als ik had.

Hoe heb ik gechecked of dit zo was:
wierenpot opgeschroeft, waterslang van de steiger de boot in, kraan open (slang even geknikt houden anders wordt het een natte boel in de kajuit) motor starten, slang in de wierenpot.

1. pompt de motor het water snel genoeg weg dan is je impeller in ieder geval niet de oorzaak (wil niet zeggen dat je deze eens moet vervangen !) is het geluid dat je eerder ook hoorde dan weet je dat het probleem inderdaad buiten koelwater was.

Ook weet je nu dat er geen verstopping zit tussen je wierenpot en de uitlaat, blijft het water wel staan in de wierenpot zit er daar wel een probleem (impeller bijv.)

Als je probleem tussen de wierenpot en de inlaat (saildrive) zit dan vermoed ik dat hier rotzooi in zit.
Toen ik bij mij de slang losmaakte kwam het water er druppelend binnen (raar want je zit onder de waterlijn en zou het een flinke straal moeten zijn)

Ik heb deze toen met een lange dun voorwerp doorgestoken, met een golf water kwam er een hoop klein rotzooi mee (schelpjes enzo)

Daarna heb ik de waterslang nog op de saildrive aangesloten om deze terug te spoelen.
Kraan dicht, slang bouwt druk op en kraan hard open, dit veel herhalen.
Slang er weer af, nog een keer doorsteken, kraan open, slang er er weer op, nog een paar keer spoelen.
Kraan dicht, slang er af, kraan open, komt er nu wel een golf water uit dan is je probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 29 nov 2012 19:23 #343156

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi duidelijk verhaal Jeroen ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Te warme Volvo Penta 2002 29 nov 2012 21:03 #343228

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Jaren bij de fabeltjeskrant gewerkt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl