Heren, jullie vergeten er ene....
Orchidus, die witte rook is geen rook maar STOOM !
Heb je een saildrive of een schroefas, indien het een saildrive is gok ik er op dat deze verstopt zit (kleine schelpjes oid)
Waarom ik deze conclusie trek is simpel: A. wierenpot droog en B. (nog belangrijker) het klonk anders... klonkt het al een harley davidson die de straat uit reed ?
Indien op bovenstaan JA, dan heb je het zelfde probleem als ik had.
Hoe heb ik gechecked of dit zo was:
wierenpot opgeschroeft, waterslang van de steiger de boot in, kraan open (slang even geknikt houden anders wordt het een natte boel in de kajuit) motor starten, slang in de wierenpot.
1. pompt de motor het water snel genoeg weg dan is je impeller in ieder geval niet de oorzaak (wil niet zeggen dat je deze eens moet vervangen !) is het geluid dat je eerder ook hoorde dan weet je dat het probleem inderdaad buiten koelwater was.
Ook weet je nu dat er geen verstopping zit tussen je wierenpot en de uitlaat, blijft het water wel staan in de wierenpot zit er daar wel een probleem (impeller bijv.)
Als je probleem tussen de wierenpot en de inlaat (saildrive) zit dan vermoed ik dat hier rotzooi in zit.
Toen ik bij mij de slang losmaakte kwam het water er druppelend binnen (raar want je zit onder de waterlijn en zou het een flinke straal moeten zijn)
Ik heb deze toen met een lange dun voorwerp doorgestoken, met een golf water kwam er een hoop klein rotzooi mee (schelpjes enzo)
Daarna heb ik de waterslang nog op de saildrive aangesloten om deze terug te spoelen.
Kraan dicht, slang bouwt druk op en kraan hard open, dit veel herhalen.
Slang er weer af, nog een keer doorsteken, kraan open, slang er er weer op, nog een paar keer spoelen.
Kraan dicht, slang er af, kraan open, komt er nu wel een golf water uit dan is je probleem opgelost.