Proost schreef :
Het is de beste methode om koel te krijgen. Afzuigen werkt het slechtst. Gewoon advies van mensen die beroepshalve met luchtbehandeling bezig zijn. Dat je kieren moet afdichten om diesellucht buiten te houden is in deze niet zo interessant, zodra je de motor stopt en niet meer ventileert komen deze luchtjes ook binnen als je niet meer afzuigt of inblaast en de motor inspecteert. Wel of niet afdichten moet je zelf weten.
Nou dat mensen die met luchtbehandeling bezig zijn altijd voor een systeem met inblazen kiezen klopt volgens mij niet.
In mijn huis wordt de woning toch echt door de permanentie ventilatie op een zeer geringe onderdruk gehouden en zorgt de heteluchtverwarming automatisch voor de aanvulling van de afgezogen lucht.
Tegenwoordig bestaat dat ventilatiesysteem meestal uit twee ventilatoren ( soms op één motor) die daardoor in en uitblaas precies gelijk houdt of ook voor een geringe onderdruk zorgt.
Maar het kan best zijn dat je bij een scheepsmotor dat anders doet.
Overigens heb ik op de beide boten met een diesel die ik heb gehad altijd een ventilatie zonder ventilator gehad
(alleen aanvoer dus door de onderdruk die de motor veroorzaakt) en heb nooit iets gemerkt van bijv. minder vermogen door de te warme lucht in de motorruimte. De temperatuur heb ik wel eens gemeten en die kwam nooit hoger dan zo'n 40 graden. Ook door eens te testen met het motorluik verwijderd heb ik geen veranderingen bemerkt.
Nou heb ik natuurlijk wel maar een 11 pk motortje en bij een veel grotere zal dat anders kunnen zijn.
Ik neem trouwens eigenlijk aan dat bij het design van zo'n scheepsmotor rekening wordt gehouden met de temperatuur in de motorruimte door de verhouding lucht/ingespoten diesel wat aan de overmaat kant te houden. Dat is sowieso het geval om de uitstoot van onverbrande producten en CO laag te houden. Als ik me niet vergis moet er daarom nog zo'n 1-3% zuurstof in het uitlaatgas zitten.
Maar hoe dat precies zit weet ik natuurlijk ook niet.
Het valt me wel op, dat je vroeger eigenlijk vrij zelden een ventilator in de motorruimte ventilatie zag zitten .
Is dat tegenwoordig soms een CE item?
Bij benzinemotoren
moet trouwens de ventilator ( die daar uiteraard veel belangrijker is) zeer zeker in de afvoer zitten om voor het starten het motorruim benzinevrij te maken.
Maar ja , dat is meer iets voor een speedboot forum.
Ad