Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ventilatie in motorruimte

Ventilatie in motorruimte 28 nov 2012 21:28 #342928

Hallo allemaal,

Gezocht, o.a. op het ZF, maar niet gevonden...

Vorig jaar heb ik een nieuwe motor ingebouwd. Een drie cilinder BetaMarine BD20 (een in Engeland gemariniseerd Kubota blokje).
Na het verwijderen van de oude motor heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorruimte grondig schoon te maken en opnieuw te isoleren. Wat met opviel is dat er geen ventilatie naar buiten was voorzien. Na langdurig motoren wordt het behoorlijk warm.

Twee vragen: 1) hoe bereken ik de grootte van de benodigde openingen naar binnen/buiten?
Ik denk er aan om een geforceerde ventilatie te maken d.m.v. een ventilator met timer vertraging zodat de ventilator na het stoppen van de motor nog een tijdje doordraait. 2) Hoe groot moet de ventilator (luchtstroom) zijn?

Ook wil ik mijn dynamo geforceerd koelen met een klein fannetje. Ik heb het idee dat ie flink warm wordt.

Benieuwd naar de reacties.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 28 nov 2012 21:37 #342931

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Belerion II schreef :
Hallo allemaal,

Gezocht, o.a. op het ZF, maar niet gevonden...

Vorig jaar heb ik een nieuwe motor ingebouwd. Een drie cilinder BetaMarine BD20 (een in Engeland gemariniseerd Kubota blokje).
Na het verwijderen van de oude motor heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorruimte grondig schoon te maken en opnieuw te isoleren. Wat met opviel is dat er geen ventilatie naar buiten was voorzien. Na langdurig motoren wordt het behoorlijk warm.

Twee vragen: 1) hoe bereken ik de grootte van de benodigde openingen naar binnen/buiten?
Ik denk er aan om een geforceerde ventilatie te maken d.m.v. een ventilator met timer vertraging zodat de ventilator na het stoppen van de motor nog een tijdje doordraait. 2) Hoe groot moet de ventilator (luchtstroom) zijn?

Ook wil ik mijn dynamo geforceerd koelen met een klein fannetje. Ik heb het idee dat ie flink warm wordt.

Benieuwd naar de reacties.

Groet,
Rob
Er moet minimaal een opening naar je motor ruimte zijn om verbrandingslucht aan te zuigen. Daar door wordt het in je motor compartiment nooit 'te" heet. De warmte ontstaat door uitstraling van je motor blok. Als het goed is zit er op de dynamo van fabriekswege een fan aangebouwd achter de poully. De heersend temperatuur in de omgeving is niet te hoog voor de dynamo.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 nov 2012 21:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 28 nov 2012 21:39 #342934

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op onze boot zitten 2 slangen (rond 10 cm) met aansluitingen aan de spiegel dmv halve schelpen. In de ene slang bij de motor zit een sensor voor warmte. In die slang zit een krachtige ventilator die motorwarmte afblaast.
In de andere slang (ook rond 10 cm) zit een sensor voor vieze luchtjes en ventilator. Die werkt vrijwel nooit en fungeert tevens als aanzuig buitenlucht.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 05:33 #342962

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Bij ons (ook jeanneau ;) ) hetzelfde, maar dan zonder ventilatoren. Een van de slangen komt uit bij het luchtfilter en zorgt zo voor verse verbrandingslucht. In al die jaren nog geen hete motor gehad.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 06:53 #342974

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
faran; hoe werkt een sensor voor vieze luchtjes :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 08:42 #343011

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb ik nog nooit aan het ding gevraagd, iets met CO of zo... ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 09:16 #343027

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je zorgt voor een afvoerkanaal van voldoende grootte zou je beter koele lucht in kunnen blazen inplaats van warme lucht uitblazen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 09:26 #343031

Proost schreef :
Als je zorgt voor een afvoerkanaal van voldoende grootte zou je beter koele lucht in kunnen blazen inplaats van warme lucht uitblazen.

Dan krijg je dus altijd ( ook met een groot afvoerkanaal) vieze motorluchtjes in de boot via kleine , altid wel aanwezige kierttjes. Of je moet in staat zijn de motorruimte perfect luchtdicht af de dichten.
Vergis je niet, al een overdruk van 0,1 millibar geeft een luchtsnelheid van 4 meter/sekonde in die kiertjes!
Trouwens , het kan bij wat meer lekkage in de zomer daardoor ook knap warm binnen worden.
Niet doen dus , tenzij je er zeker van bent dat je motorkist luchtdicht is of je motor geen luchtjes afgeeft.
Ad
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 09:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 09:38 #343034

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het is de beste methode om koel te krijgen. Afzuigen werkt het slechtst. Gewoon advies van mensen die beroepshalve met luchtbehandeling bezig zijn. Dat je kieren moet afdichten om diesellucht buiten te houden is in deze niet zo interessant, zodra je de motor stopt en niet meer ventileert komen deze luchtjes ook binnen als je niet meer afzuigt of inblaast en de motor inspecteert. Wel of niet afdichten moet je zelf weten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 10:43 #343049

Proost schreef :
Het is de beste methode om koel te krijgen. Afzuigen werkt het slechtst. Gewoon advies van mensen die beroepshalve met luchtbehandeling bezig zijn. Dat je kieren moet afdichten om diesellucht buiten te houden is in deze niet zo interessant, zodra je de motor stopt en niet meer ventileert komen deze luchtjes ook binnen als je niet meer afzuigt of inblaast en de motor inspecteert. Wel of niet afdichten moet je zelf weten.

Nou dat mensen die met luchtbehandeling bezig zijn altijd voor een systeem met inblazen kiezen klopt volgens mij niet.
In mijn huis wordt de woning toch echt door de permanentie ventilatie op een zeer geringe onderdruk gehouden en zorgt de heteluchtverwarming automatisch voor de aanvulling van de afgezogen lucht.
Tegenwoordig bestaat dat ventilatiesysteem meestal uit twee ventilatoren ( soms op één motor) die daardoor in en uitblaas precies gelijk houdt of ook voor een geringe onderdruk zorgt.

Maar het kan best zijn dat je bij een scheepsmotor dat anders doet.
Overigens heb ik op de beide boten met een diesel die ik heb gehad altijd een ventilatie zonder ventilator gehad
(alleen aanvoer dus door de onderdruk die de motor veroorzaakt) en heb nooit iets gemerkt van bijv. minder vermogen door de te warme lucht in de motorruimte. De temperatuur heb ik wel eens gemeten en die kwam nooit hoger dan zo'n 40 graden. Ook door eens te testen met het motorluik verwijderd heb ik geen veranderingen bemerkt.
Nou heb ik natuurlijk wel maar een 11 pk motortje en bij een veel grotere zal dat anders kunnen zijn.
Ik neem trouwens eigenlijk aan dat bij het design van zo'n scheepsmotor rekening wordt gehouden met de temperatuur in de motorruimte door de verhouding lucht/ingespoten diesel wat aan de overmaat kant te houden. Dat is sowieso het geval om de uitstoot van onverbrande producten en CO laag te houden. Als ik me niet vergis moet er daarom nog zo'n 1-3% zuurstof in het uitlaatgas zitten.
Maar hoe dat precies zit weet ik natuurlijk ook niet.
Het valt me wel op, dat je vroeger eigenlijk vrij zelden een ventilator in de motorruimte ventilatie zag zitten .
Is dat tegenwoordig soms een CE item?
Bij benzinemotoren moet trouwens de ventilator ( die daar uiteraard veel belangrijker is) zeer zeker in de afvoer zitten om voor het starten het motorruim benzinevrij te maken.
Maar ja , dat is meer iets voor een speedboot forum. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 10:46 #343051

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
ga maar lekker "oververhitte" lucht in de luchtfilter's blazen.
(het is geen tubine met oververhitte stoom)
kijk dan niet gek, als motor z'n vermogen niet haalt

lees ook even mijn info bij motorkist bouwen
het zijn maar tips,ieder zijn voorkeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 12:08 #343059

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Hanno schreef :
ga maar lekker "oververhitte" lucht in de luchtfilter's blazen.

Welke 'oververhitte' lucht hebben we het hier over? Bij mijn boot (en de meeste andere boten mag ik hopen) wordt de lucht van buiten aangevoerd, en zolang de opwarming van de aarde geen erg veronrustende vormen aan gaat nemen zal die lucht niet snel 'oververhit' zijn.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 14:40 #343097

Bij dit soort discussies doet een encyclopedie soms wonderen:
www.encyclo.nl/begrip/Oververhitting
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 14:40 #343098

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
monreve schreef :
Hanno schreef :
ga maar lekker "oververhitte" lucht in de luchtfilter's blazen.

Welke 'oververhitte' lucht hebben we het hier over? Bij mijn boot (en de meeste andere boten mag ik hopen) wordt de lucht van buiten aangevoerd, en zolang de opwarming van de aarde geen erg veronrustende vormen aan gaat nemen zal die lucht niet snel 'oververhit' zijn.

Stan

jazeker de lucht zal van buiten worden aangezogen, anders stopt HIJ en JIJ vanzelf met "ademen"
in de meeste boten wordt de verbrandingslucht via de motorruimte aangezogen, zonder een "aparte" buis naar buiten
oververhit staat tussen " " , wie goed leest snapt ,dat zonder aparte buis de aangezogen lucht zeker een hogere temperatuur heeft, dan met een separate aanvoer

bij mij werken de aanpassingen naar behoren
hier laat ik het bij
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 14:42 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 16:14 #343109

Heren, wat een gediscuzeur weer. Jammer dat dit doorgaans leuke forum hiermee gevuld wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 17:22 #343120

Tja , af en toe net facebook.
Maar of dat nou echt zo erg is....
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 18:02 #343130

Is er iemand die een antwoord op de vraag van TS kan geven?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 18:17 #343134

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het is natuurlijk zonde om 2 gaten in de spiegel van een contessa 32 te zagen. Dan zou een aanzuig via de ene bakskist en een afblaas via de andere bakskist gerealiseerd moeten worden. Ik ken de contessa verder niet.
Wellicht eens bij de contessa organisatie vragen?

co32bb.org/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 18:23 #343137

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Hoe groot je inlaten moeten zijn?

Ik ben hier zelf al eens mee bezig geweest met wat hulp van een dieselspecialist. Vuistregel is dat je moet rekenen met 4,5 m³ per pk per uur voor de motor zelf en nog eens zoveel voor de stralingswarmte. Ook werd mij een vuistregel voorgeschoteld dat een ventilatieopening 225 m³ per uur per dm² kan verwerken zonder dat de aangezogen lucht een te hoge snelheid krijgt. Wat een 'te hoge snelheid' dan is weet ik ook niet maar die waarden schijnen bij motoren aangehouden te worden. Rest een simpel rekensommetje: 2 * aantal pk * 4.5 / 225 = je doorvoer in dm^2

Verder waren er twee opties mogelijk:

- je motor zelf laten zuigen. Dus alleen een inlaat maken en de motor zelf die lucht laten afzuigen zonder extra ventilators. met een goede inlaat die groot genoeg is en op een goede plek zit zou dat genoeg moeten zijn met een (heel) erg geringe daling van het vermogen door iets warmere lucht. Plaats de inlaat zo dat die schuin tegenover het luchtfilter zit in de motor ruimte. Dan zuig je de meeste warmte weg en krijg je een flow langs je motor.
Als je alleen een inlaat plaats NIET die laten uitkomen vlak bij je filter. Dat is wel lekker voor je vermogen maar je trekt geen warmte weg.

- De andere optie is extra lucht wegzuigen of inblazen. Dan moet je een inlaat én een uitlaat plaatsen die ook zoveel mogelijk uit elkaar liggen zodat er een flow langs de motor onstaat. Ga niet alleen met uitlaat lucht weghalen, dan gaat je ventilator tegen de motor zelf in zuigen en dat verliest je ventilator en haal je weinig warmte weg.

Ik ben ook een motorkast aan het bouwen en wil lucht gaan wegzuigen uit de bakskist. Alleen de motor, zonder extra ventilators. En dan de tempratuur meten en kijken wat er gebeurt.
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 18:27 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 19:37 #343172

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mooie verhaal Philip kan er niets aan toe voegen :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 21:04 #343231

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18178
Bij mij (18pk Yanmar) ook geen specifieke aan- of afvoerkanalen. De verbrandingslucht wordt via de bakskist aangezogen. De bakskist is geventileerd via een schelp op de spiegel, maar de deksel zelf is ook verre van luchtdicht. De temperatuur in de motorruimte heb ik nog nooit gemeten (dat ga ik komend seizoen wel eens doen) maar ik heb nooit iets gemerkt van een hoog oplopende temperatuur daar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 21:23 #343243

Iedereen bedankt voor de reacties.

@Philip: kijk, dat is nu een antwoord wat ik zocht. Perfect! Dat kon ik op Internet niet zo snel gevonden krijgen.

@Faran: inderdaad moet ik eens goed onderzoeken hoe ik dit in de praktijk ga maken. Na het opnieuw isoleren van de motorruimte zijn er beduidend minder openingen meer. Misschien is het mogelijk dit via de bakskist te doen, maar die is ook redelijk dicht. Een uitdaging....

Op de nederlands Contessa site heb ik bovenstaande in het verleden als eens gevraagd. Daar heb ik van één iemand vernomen die een ventilator toepast met een uitschakelvertraging. Met name als je de motor afschakeld is er geen natuurlijke convectie meer. Of hoe dat ook heet. Het kan dan een tijdje behoorlijk warm worden in de motorruimte.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 21:24 #343246

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als ik wat langer doorvaar op de motor (plm 2 uur) gaat de ventilator draaien. Volvo MD2030, 29 PK. En dat is geen ventilator van een PC of zo. Het ding maakt zo'n herrie, dat ik achterop niemand meer versta.
De Jeanneau werf zal daar wel over nagedacht hebben, het zit standaard gemonteerd op een SO 37.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 21:39 #343252

Faran, is dat zo'n slakkenhuis type, een radiale- of centrifugaalventilator of een gewone zgn. axiale ventilator?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ventilatie in motorruimte 29 nov 2012 21:52 #343254

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Rob, die ventilator is axiaal. Heb effe gekeken op de site van Maxmarine, de leveranier van de restspulllen van Jeanneau.
Die ventilator kost € 54,-. Wordt in de slang gemonteerd, zo'n 10cm vanaf de aansluiting naar de spiegel. Kan je verzekeren dat het een heftig apparaat is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl