Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1:50 of 1:100

1:50 of 1:100 19 juni 2008 12:13 #34595

  • Anne_B
  • Anne_B's Profielfoto
Ik heb sinds kort een oude johnson 6 pk buitenboordmotor (type 6ba77m en serienr b22578) uit 1977. Ik heb een mengverhouding van 1:50 gebruikt. Echter bij lage toerentallen valt de motor uit (ondanks recente onderhoudbeurt met nieuwe bougies en schoonmaak). Ik moet altijd halfgas houden. Misschien worden bij een mengverhouding van 1:100 de bougies minder vet en wil hij dan wel goed stationair lopen. Weet iemand misschien wat de goede mengverhouding is? 1:50 of 1:100? Het staat niet op de motor zelf aangegeven en ook niet in de manuals die ik heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 19 juni 2008 15:11 #34599

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Destijds, ook met een oud motortje, ben ik op aanraden van een monteur schraler gaan smeren.
Eerst nog voorzichtig maar later inderdaad nog maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid olie, daarmee liep het ding prima en bleef bij stationair keurig lopen.
Ik zou zeggen probeer eerst eens 1:75 en kijk of dat bevalt, dan kan je later eventueel 1:100 proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 19 juni 2008 19:00 #34612

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Voor een buitenboordmotor is het ook verstandig de yamaha mengolie voor buitenboordmotoren te gebruiken, daar wordt de motor ook minder vet van dan van de standaard mengolie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 20 juni 2008 18:17 #34656

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik zou zeggen tweetaktolie 1:50. Rookt wat meer en smeert uitstekend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 20 juni 2008 19:34 #34663

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Zo te horen heb je een probleem met je lage toeren sproeier, deze staat waarschijnlijk niet goed afgesteld of zit verstopt.
Hierdoor loopt je motor onder half gas slecht of helemaal niet.
Ik heb zelf gehad dat hij verstopt zat, na enig in en uit draaien deed hij het weer. (Wel onthouden hoeveel slagen hij open stond, of als je weet wat je doet weer goed afstellen).
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 25 juni 2008 21:45 #34953

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Welke mengverhouding je gebruikt is afhankelijk van hoe je de buitenboordmotor gebruikt.
Wat ik heb begrepen is als volgt:
Bij lang ongebruikt tussen korte stukjes varen 1:50 gebruiken, hiermee conserveer je het inwendige van de motor.
Als je lange stukken vaart en vaak gebruikt kan je richting de 1:100 gaan, je hebt dan die conservering niet nodig.

heeeeel vroeger werd er ook 1:25 gesmeerd......toen was ik nog niet geboren.

ik denk wel dat inderdaad je lage toeren sproeier verstopt zit/iets mee mis is. Hier eerst naar kijken.

ps een slag in de lucht: is het een 2 cilinder? zoja dan kan het zijn dat hij op 1 cilinder loopt(bougie kabeltje eraf bijvoorbeeld), geeft een hoop olierotzooi en ook afslaan bij stationair.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 09 juli 2008 10:34 #36373

Had ik laatst ook, oude 2cilinder motor en alleen lopen met half of vol gas, onddanks onderhoudsbeurt bij watersportzaak.

Veel olie/ benzine in het water, dit bleek toen een kapotte bougie te zijn, misschien hier ook zoiets aan de hand. Bougiekabeltje zoals fransb zegt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1:50 of 1:100 09 juli 2008 15:24 #36389

ik smeer mijn yamaha bbm altijd 1 op 100 puur omdat hij met 1 op 50 gewoont te vet gesmeert word en idd uitvalt 8O

1 op 100 heb ik nergens last van.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl